Toon posts:

Tast water in elektrabuis de installatiedraden aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michiel310
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-03 21:59
Beste Tweakers,

Bij de aanleg van vloerverwarming heeft de installateur de oude radiatoren niet goed afgesloten. Gevolg grote lekkage op de bovenverdieping. En omdat de installateur ook een elektrabuis in de vloer had geraakt is het water in die buis en vervolgens in de elektra-installatie in de verdiepingen eronder gelopen (water liep er bij de plafondlampen uit). Na drogen doet het elektra het weer.
Maar mijn zorg is: kan er water in de horizontale elektrabuizen zijn blijven staan en kan dat op termijn de elektradraden aantasten?

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-12-2022
Even een goeie bouwstofzuiger huren, die ook kan blazen.
Dat ding op blazen zetten en de leiding doorblazen.

Had ook water in mijn preflex die ik in de ruwbouw had meegestort.
Dit op deze manier opgelost.

Of het kwaad kan, geen idee, maar het idee is gewoon niet lekker.
Nu weet je het, maar als je achter 5 jaar storingen krijgt, zoek je je helemaal suf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-03 14:18
Compressor op de leiding zetten en de boel leegblazen?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Michiel310 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:37:
Maar mijn zorg is: kan er water in de horizontale elektrabuizen zijn blijven staan en kan dat op termijn de elektradraden aantasten?
Ja. Er kan water in blijven staan en dat kan inderdaad op (lange) termijn de kwaliteit van de isolatie aantasten en gevaarlijke situaties opleveren.
Daarom is het inderdaad wel handig om daar nu naar te handelen en iets te doen om dat water eruit te blazen of zuigen.

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Isolatie merkt niks van een beetje water. Kabels liggen ook vaak zat in natte grond.
Dus totaal niet boeiend dat beetje water.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:58
evilution schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:31:
Isolatie merkt niks van een beetje water. Kabels liggen ook vaak zat in natte grond.
Maar kabels zijn dubbel geïsoleerd. Als de buitenste isolatie stuk gaat zijn de losse draden zelf dus nog steeds geïsoleerd.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-03 08:44
Normale elektradraden in natte grond? Bij Picobello BV misschien. Daarvoor gebruik je grondkabels - die kunnen inderdaad tegen water. Gewone elektradraden zijn daar niet voor gemaakt (hoewel ze er niet direct schade van ondervinden - dus zoals hierboven gezegd die elektraleiding leegblazen), en daar gaat het hier over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Dat is appels met peren vergelijken.
Kabels die bedoeld zijn om in grond te liggen, die zijn specifiek voor dat doel gemaakt. De standaard installatiekabel niet. En zoals bij zoveel dingen zou je die gok kunnen nemen, maar ik zou dat dus niet doen. Want veiligheid van een gezin staat op het spel.

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Acties:
  • +3Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Isolatie gaat niet stuk van water. Al helemaal niet van een paar druppels in een buisje.
Paniek om niks hier. Totaal niet boeiend dat beetje water.

Edit: verschil tussen een niet grondkabel (ymvk) en grondkabel (ymvk-as) is: (tromgeroffel) alleen het aardscherm.

[Voor 28% gewijzigd door evilution op 06-03-2022 12:19]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
Toch nog iemand die fatsoenlijk nadenkt @evilution ;)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

evilution schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:17:
Isolatie gaat niet stuk van water. Al helemaal niet van een paar druppels in een buisje.

Edit: verschil tussen een niet grondkabel (ymvk) en grondkabel (ymvk-as) is: (tromgeroffel) alleen het aardscherm.
Edit: dit was een onaardige reactie, laten staan omdat erop gereageerd is.

"Ik kan mij met mijn beperkte kennis en totaal geen zicht op de actuele situatie niet voorstellen dat de plastic isolatiemantel om elektradraden op de lange termijn beschadigd raakt door blijvend in water te liggen. Ik vertel ook niet waar ik mijn claim op baseer, maar ik vind het gewoon leuk om te reageren op het forum. Kom over tien jaar niet mijn reactie citeren als je huis is afgefikt door kortsluiting".

[Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 06-03-2022 17:13]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien even verdiepen in de verschillen tussen kabels en draden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjoak
  • Laatst online: 16:11

Er zit waarschijnlijk geen ymvk in de leiding, maar vd draad, die heeft een enkele mantel.

Zou de kabels eruit trekken en daar verse aan knopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

CodeCaster schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:00:
[...]

"Ik kan mij met mijn beperkte kennis en totaal geen zicht op de actuele situatie niet voorstellen dat de plastic isolatiemantel om elektradraden op de lange termijn beschadigd raakt door blijvend in water te liggen. Ik vertel ook niet waar ik mijn claim op baseer, maar ik vind het gewoon leuk om te reageren op het forum. Kom over tien jaar niet mijn reactie citeren als je huis is afgefikt door kortsluiting".
Hou mij al jaren bezig met ondergrondse infrastructuur binnen een tamelijk uitdagende omgeving.
Je mag mijn reactie gerust over tien jaar citeren als je huis door kortsluiting is afgefikt want dat komt dan door wat anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Sjoak schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Er zit waarschijnlijk geen ymvk in de leiding, maar vd draad, die heeft een enkele mantel.

Zou de kabels eruit trekken en daar verse aan knopen.
Is geen wezenlijk ander isolatiemateriaal.

En kabels hiervoor vervangen? _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjoak
evilution schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:32:
[...]

Is geen wezenlijk ander isolatiemateriaal.

En kabels hiervoor vervangen? _/-\o_
Jawel, de buiten mantel van ymvk is pvc en de aders hebben vinyl mantel.

Als je toch bezig gaat en het gaat om 1 buis kan je maar beter zeker van zijn dat alles in orde is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arjan-B
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-03 14:45
Sjoak schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:38:
[...]

Als je toch bezig gaat en het gaat om 1 buis kan je maar beter zeker van zijn dat alles in orde is.
Je weet dat PVC staat voor polyvinylchloride?
Een YMVK kabel bestaat uit een PVC mantel.
De draden hebben elk azonderlijk ook een PVC mantel en tussen de draden en de buitenmantel zit dan meestal nog een bedding/opvulling van een PVC compound (zachter materiaal)

De buis droogblazen met een stofzuigen / compressor is meer dan voldoende. Draden vervangen is onnodig veel werk.
PVC droogt wel uit van langdurig contact met water en wordt dan bros / gaat scheuren vertonen. Maar gezien de kabels vast in een buis liggen en het contact zeker niet langdurig is is hier weinig aan de hand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Sjoak schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:38:
[...]

De oude benaming is vmvk, waar denk je dat die letters betekenen? :Z

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjoak
Ah ja niet scherp nee ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Arjan-B schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:45:
[...]

Je weet dat PVC staat voor polyvinylchloride?
Een YMVK kabel bestaat uit een PVC mantel.
De draden hebben elk azonderlijk ook een PVC mantel en tussen de draden en de buitenmantel zit dan meestal nog een bedding/opvulling van een PVC compound (zachter materiaal)

De buis droogblazen met een stofzuigen / compressor is meer dan voldoende. Draden vervangen is onnodig veel werk.
PVC droogt wel uit van langdurig contact met water en wordt dan bros / gaat scheuren vertonen. Maar gezien de kabels vast in een buis liggen en het contact zeker niet langdurig is is hier weinig aan de hand.
PVC gaat ook gewoon de grond in. Blijft deccenia liggen zonder problemen. In kabelkruisingen staat ook vaak zat water in de mantelbuis. Beetje vocht in een buis is echt geen probleem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

evilution schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Hou mij al jaren bezig met ondergrondse infrastructuur binnen een tamelijk uitdagende omgeving.
Je mag mijn reactie gerust over tien jaar citeren als je huis door kortsluiting is afgefikt want dat komt dan door wat anders.
Misschien was m'n reactie ook wat te edgy. Ik bedoelde alleen dat het op afstand toch lastig te beoordelen is hoe de bedrading van TS eraan toe is. Ik geloof best dat stroomdraad in een laagje water prima in orde blijft, omdat het plastic is. Zou zomaar kunnen. Tegelijk kan een reactie zonder bronvermelding of onderbouwing er zomaar voor zorgen dat er verkeerde keuzes gemaakt worden voor de lange termijn.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • +2Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
[...]PVC droogt wel uit van langdurig contact met water en wordt dan bros / gaat scheuren vertonen. Maar gezien de kabels vast in een buis liggen en het contact zeker niet langdurig is is hier weinig aan de hand.
Al mijn rioolbuizen zijn van PVC, en liggen onder de grond, dat is dus een probleem? En je weet dat men van de chloor af wil waar mogelijk, zeker in binnenbedrading (niet zo gezond als door oververhitting chloor in de lucht komt; in ondergrondse rioolbuizen komt dat minder voor).
Ben eerder van kamp 'geen probleem', maar als je het water er gemakkelijk uit kan blazen of zuigen, waarom niet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

CodeCaster schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Misschien was m'n reactie ook wat te edgy. Ik bedoelde alleen dat het op afstand toch lastig te beoordelen is hoe de bedrading van TS eraan toe is. Ik geloof best dat stroomdraad in een laagje water prima in orde blijft, omdat het plastic is. Zou zomaar kunnen. Tegelijk kan een reactie zonder bronvermelding of onderbouwing er zomaar voor zorgen dat er verkeerde keuzes gemaakt worden voor de lange termijn.
Natuurlijk, maar er wordt eerder in het topic ook zonder onderbouwing beweert dat het op termijn wel kwaad kan. De isolatie van kabels (en draden) is gewoon ook gemaakt om externe factoren zoals vocht te kunnen weerstaan omdat ze nu eenmaal niet altijd in een droge omgeving toegepast worden.
Overigens is vocht nabij de geleiders uiteraard wel problematisch. Dat zou je wel willen voorkomen door de leidingen zo droog mogelijk te blazen om te voorkomen dat zich bij een schakelaar, wcd of lichtpunt condensatie kan plaatsvinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

naftebakje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:01:
[...]
Al mijn rioolbuizen zijn van PVC, en liggen onder de grond, dat is dus een probleem? En je weet dat men van de chloor af wil waar mogelijk, zeker in binnenbedrading (niet zo gezond als door oververhitting chloor in de lucht komt; in ondergrondse rioolbuizen komt dat minder voor).
Ben eerder van kamp 'geen probleem', maar als je het water er gemakkelijk uit kan blazen of zuigen, waarom niet.
Klopt, en als ik mij goed herinner is het verschil tussen vmvk en ymvk dat ymvk vrij is van chloor, wat met name risico is bij brand, en blussing ivm reactie chloor en water. Maar deze kennis is wat roestig en wellicht niet accuraat.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02
[...]

Tenzij het contact wel langdurig is. Horizontale leidingen liggen natuurlijk niet altijd perfect recht en waterpas in de vloer, het is niet ondenkbaar dat hier water in blijft staan in de lagere gedeeltes.

Als installatiedraad daar langdurig in ligt wordt de isolatie inderdaad bros/poreus en dan isoleert het niet meer goed. En als het dan nog steeds in het water ligt dan wil het wel eens gaan vonken...

Ik heb al 3x of 4x een dergelijke storing meegemaakt. Helaas ben ik er blijkbaar niet in geslaagd om duidelijke foto's te maken voor in deze discussie :+ Dit is het enige wat ik zo snel terug kan vinden in mijn archieven...

2 jaar na een badkamerlekkage. Na het aantreffen van deze draad nog een paar liter water uit de leiding kunnen blazen.

Dus ja. Zorg dat het droog is!
evilution schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:07:
Natuurlijk, maar er wordt eerder in het topic ook zonder onderbouwing beweert dat het op termijn wel kwaad kan. De isolatie van kabels (en draden) is gewoon ook gemaakt om externe factoren zoals vocht te kunnen weerstaan omdat ze nu eenmaal niet altijd in een droge omgeving toegepast worden.
Mijn praktijkervaring is dat het er niet tegen kan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Xander schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:16:
[...]

Tenzij het contact wel langdurig is. Horizontale leidingen liggen natuurlijk niet altijd perfect recht en waterpas in de vloer, het is niet ondenkbaar dat hier water in blijft staan in de lagere gedeeltes.

Als installatiedraad daar langdurig in ligt wordt de isolatie inderdaad bros/poreus en dan isoleert het niet meer goed. En als het dan nog steeds in het water ligt dan wil het wel eens gaan vonken...

Ik heb al 3x of 4x een dergelijke storing meegemaakt. Helaas ben ik er blijkbaar niet in geslaagd om duidelijke foto's te maken voor in deze discussie :+ Dit is het enige wat ik zo snel terug kan vinden in mijn archieven...

[Afbeelding]

2 jaar na een badkamerlekkage. Na het aantreffen van deze draad nog een paar liter water uit de leiding kunnen blazen.

Dus ja. Zorg dat het droog is!

[...]

Mijn praktijkervaring is dat het er niet tegen kan.
Ik kan helaas geen chocola maken van je foto. Is dat een VD? En was water de enige invloed?
Ben best bereid mijn mening bij te stellen maar heb dan wel wat meer onderbouwing nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
evilution schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Ik kan helaas geen chocola maken van je foto. Is dat een VD? En was water de enige invloed?
Ben best bereid mijn mening bij te stellen maar heb dan wel wat meer onderbouwing nodig.
Ik was zelf ook niet al te blij met de foto. :+

Heb nog een andere gevonden:

Ja, het is VD. Het was (zeker in dit laatste geval) niet het schoonste water. :X Maar dat is het maar zelden als het door een vloer heen in een leiding terecht weet te komen lijkt me.

Google gaf me nog een praktijkvoorbeeld:
https://www.klusidee.nl/F...elektriciteitsbuis.94865/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• remco_k

remco_k

De mantel van VD draad is hygroscopisch (trekt vocht aan). Ik kan er helaas geen bron van vinden.
Als VD draad dus langere tijd in water ligt, komt dat er vroeg of laat doorheen met alle gevolgen van dien.
Weleens een oude gebruikte VD draad of andere kabel gestript en was de koperdraad zwart? Dat is het gevolg van vocht wat door de mantel binnen is gedrongen.

Naast de degradatie van de isolatie problematiek moet je ook rekening houden met dat water 'omhoog' kan kruipen (of naar beneden kan lopen) naar b.v. een lasdoos met daarin lasklemmen. Wat vocht daar kan aanrichten hoef ik wellicht niet niet uit te leggen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Michiel310
Dank allen. Ik ga kijken hoe ik de boel kan doorblazen. Geen idee nog waar ik de stofzuiger dan op moeten zetten nog... Leidingen zijn allemaal weggewerkt in beton, maar ik bedenk wel iets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:03

Tens

fits the description

in de buizen, dus ook in de lasdozen. Geeft ook niks zeker? OF met geweld het water richting meterkast blazen.

[Voor 7% gewijzigd door Tens op 06-03-2022 18:53]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:06
@Michiel310 Iets anders: is het inderdaad VD draad? Als het ouderwetse stoffen draden zijn, dan heb je wel een groot probleem. Had je al, maar nu zeker ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:53
Als er in nieuwbouw een vloer gestort wordt loopt er altijd water in .
Ook als er tijdens de nieuwbouw veel regen gevallen is.
Ik zou me daar niet druk over maken, heb in 35 jaar nog nooit gezien dat dit tot een probleem leidt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

Ik heb als eigenaar van een nieuwbouw daar andere ervaringen mee. Hetzelfde als @Xander dikke kortsluiting ergens in de muur.
En dat meerdere keren, meerdere jaren achter elkaar. Wel elke keer een andere groep, dat wel.
Maar installatiedraad en water is wat mij betreft garantie voor problemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Michiel310
Zwartoog schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:20:
@Michiel310 Iets anders: is het inderdaad VD draad? Als het ouderwetse stoffen draden zijn, dan heb je wel een groot probleem. Had je al, maar nu zeker ;)
Het is vd (bouwjaar woning 1995).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:30
Mogelijker wijze overvloedig maar ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat water in de leidingen wel degelijk problemen kan opleven met installatie draad. Wij hadden een half jaar geleden kortsluiting in de wasmachine groep. De elektricien wist telefonisch de diagnose van water in de leidingen vast te stellen. Dit was idd het geval de isolatie van het draad was bros toen het er uit kwam. Met een bouwzuiger en stof aan een trekveer de leiding droog gemaakt. Overigens was dit 15 jaar na de bouw en de elektricien dacht dat het vocht van de bouw was

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Goed praktijkvoorbeeld! Als je de hele draad had doorgelezen had je gezien dat iemand op advies van een expert al zijn 'aangetaste' VD had vervangen zonder resultaat. Daarna werd het stil.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
Lustucru schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:52:
[...]

Goed praktijkvoorbeeld! Als je de hele draad had doorgelezen had je gezien dat iemand op advies van een expert al zijn 'aangetaste' VD had vervangen zonder resultaat. Daarna werd het stil.
Een praktijkvoorbeeld dat natte installatiedraad wel degelijk voor aardlekstoringen kan zorgen (want verder niets meer op de eindgroep aangesloten).

Gelukkig heb jij nuttigere dingen bij te dragen!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Xander schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:57:
[...]

Een praktijkvoorbeeld dat de natte installatiedraad wel degelijk voorniet de oorzaak was van de aardlekstoringen kan zorgen (want verder niets meer op de eindgroep aangesloten).

Gelukkig heb jij nuttigere dingen bij te dragen!
FTFY. Gelukkig kan ik wel lezen. :)
Beschadigde draad I.c.m. vocht kan problemen opleveren. Onbeschadigde VK draad heeft niets te vrezen van vocht en doorblazen is meer dan voldoende.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Xander
Lustucru schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:13:
[...]

FTFY. Gelukkig kan ik wel lezen. :)
Er staat helaas geen definitieve conclusie in het topic dus naar de echte oorzaak kunnen we alleen maar gissen. Helaas kreeg ik niet veel hits op Google, daarom besloot ik deze maar te posten. Inclusief een reactie van een vakman die dit probleem overduidelijk vaker heeft gezien.
Beschadigde draad I.c.m. vocht kan problemen opleveren. Onbeschadigde VK draad heeft niets te vrezen van vocht en doorblazen is meer dan voldoende.
Maar na een tijdje in het water is onbeschadigde draad wellicht ook beschadigd. Inmiddels staan er in dit topic ook al meer van dat soort ervaringen zoals van @susscorfa .

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:30
Xander schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:17:

[...]

Maar na een tijdje in het water is onbeschadigde draad wellicht ook beschadigd. Inmiddels staan er in dit topic ook al meer van dat soort ervaringen zoals van @susscorfa .
Ik denk dat als de draad onbeschadigd is en het vocht recent dat het gewoon droog maken van de leiding wel genoeg zou moeten zijn. Bij ons had het water wss 15 jaar in de leiding. Dus als je het gelijk droog weet te krijgen zal er wss niet zo veel aan de hand zijn. Dus ik denk dat bij onbeschadigd draad gronding door blazen of er iets door heen halen wel zou moeten werken. Het probleem bij onbeschadigd draad trad bij ons pas na jaren op.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@evilution Je kunt het mooi vertellen, maar in het geval van OP wordt er geen (Y)VMVK gebruikt, maar standaard VD-draad.

@Michiel310 Ik hoop voor je dat de monteur geen kabel heeft geraakt met zijn kluswerk.
anders draden er uit trekken, en met trekveer en spons door de buis trekken en nieuwe draden leggen.
(preflex krijg je minder goed droog dan PVC-mantelbuis)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
susscorfa schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Ik denk dat als de draad onbeschadigd is en het vocht recent dat het gewoon droog maken van de leiding wel genoeg zou moeten zijn.
Zeker, dat ben ik met je eens. :) Langdurige blootstelling aan water is het probleem.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:25

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Hoeveel water dacht je dat er in de bouw doorheen ging? Een woning is vaak niet waterdicht als men draden aan het trekken is. Gewoon droogblazen is meestal voldoende.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Michiel310
@Michiel310 Ik hoop voor je dat de monteur geen kabel heeft geraakt met zijn kluswerk.
anders draden er uit trekken, en met trekveer en spons door de buis trekken en nieuwe draden leggen.
(preflex krijg je minder goed droog dan PVC-mantelbuis)
[/quote]

Installateur had de pvc buis geraak en een van de draden geraakt, maar niet doorgesneden. Dát stukje draad en buis is vervangen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee