Toon posts:

Badkamerradiator direct op vloerverwarming aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michiel310
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-03 21:59
Beste Tweakers,

Heb gegoogled en op dit forum gezocht maar geen antwoord op mijn vraag gevonden (had ik eigenlijk wel verwacht). dus stel de vraag in een nieuw topic.

Ik heb vloerverwarming in het hele huis laten aanleggen. De installateur zou de badkamerradiator aangesloten houden. Maar dat heeft hij uiteindelijk niet gedaan, omdat volgens hem de cv-leidingen anders liepen dan hij dacht. Ik ben nu op zoek naar een manier waarop ik de radiator alsnog kan aansluiten:
1. Nu draait de installatie op een hr-ketel en verdelers met een pomp. Is het een optie om de radiator direct op de vloerverwarming aan te sluiten?
Volgens de installateur werkt dat niet met de verdeler, de handdoekenradiator zal niet warm worden. Als hij gelijk heeft, waardoor komt dat dan, is dat vanwege de temperatuur van het water of omdat de pomp van de verdeler niet sterk genoeg is?
2. Ik ben van plan tzt de cv-ketel te vervangen door een warmtepomp, dan gaan denk ik de pompjes van de verdelers eruit. Heeft de warmtepomp een pomp sterk genoeg om wel water door de radiator te pompen? De ketel bevindt zich op drie hoog, de radiator op twee hoog.

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

1. Vloerverwarming werkt met een relatief lage temperatuur, zo rond de 40 graden. Als je de radiator dus zou aansluiten op je verdeler, wordt de radiator ook die temperatuur. Een radiator heeft normaliter een veel hogere temperatuur nodig om echt warmte af te geven en het opgegeven vermogen te halen, denk aan 60-80 graden. Het kan dus wel, maar verwacht geen behagelijk hete radiator. Als je dus een hete radiator wilt, zal je een aftakking moeten maken tussen je CV en verdeler, zodat het hete water naar je radiator gaat. (aangenomen dat je CV wel heter stookt dan 40 graden, maar vaak is dat wel zo bij vloerverwarming mits je een meng-verdeler hebt).

Toevallig is het in het huis van m'n moeder exact op die manier gedaan. Ze heeft stadsverwarming, water komt met 70 graden binnen. Vlak voor de verdeler van de vloerverwarming is een aftakking gemaakt naar de radiator in de badkamer. Deze kunnen we dus met 70 graden stoken. De verdeler van de vloerverwarming werkt met 40 graden.

2. Vraag de leverancier.

[Voor 21% gewijzigd door Microkid op 06-03-2022 10:48]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Michiel310
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-03 21:59
Dank.

Die lage temperatuur weet ik. Maar dat geldt ook voor een warmtepomp, als de radiator daar direct op komt. Heb de hr-ketel ook naar 55 graden gezet.
Radiator is nu ook vooral bedoeld voor de handdoeken, en dan is 40 graden prima.
Radiator direct op de ketel was ook het plan, maar dat lukt blijkbaar alleen door een stuk muur open te breken en daar een aftakking te maken (of beter: andere aftakkingen af te sluiten). Daar heb ik dan weer niet zo'n trek in...

Maar dan vermoed ik toch dat de pomp van de verdeler het niet aan kan.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Die pomp trekt dat wel. Het is gewoon ongebruikelijk. En als je de radiator dicht draait doet je vw ook niets meer.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:37
Michiel310 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:13:
Dank.

Die lage temperatuur weet ik. Maar dat geldt ook voor een warmtepomp, als de radiator daar direct op komt. Heb de hr-ketel ook naar 55 graden gezet.
Radiator is nu ook vooral bedoeld voor de handdoeken, en dan is 40 graden prima.
Radiator direct op de ketel was ook het plan, maar dat lukt blijkbaar alleen door een stuk muur open te breken en daar een aftakking te maken (of beter: andere aftakkingen af te sluiten). Daar heb ik dan weer niet zo'n trek in...

Maar dan vermoed ik toch dat de pomp van de verdeler het niet aan kan.
@Microkid heeft gelijk, maar mag dit er nog bij zeggen.
een normale radiator geeft b.v. 1000W af aan de ruimte als hij water krijgt van +/-70 graden.
krijgt hij nog maar 35 graden (+/- de helft) dan geeft hij nog maar 250W af (grofweg 1/4) aan de ruimte.
en dan heb je al snel te weinig vermogen. (er zijn tabellen die dit preciezer vertellen.)

dit betekend dus niet dat dit onmogelijk is.
je moet er alleen goed rekening mee houden. ;)

los daar van: het lastigste blijft, dat je eigenlijk maar 1 referentie ruimte hebt, en dat is de huiskamer.
(daar hangt de thermostaat.)
alle andere ruimtes in het huis zijn dan relatief het vermogen zo verdeeld dat die dan ook even warm worden.
hang je dus ergens vermogen bij, dan kan dit een beetje scheef worden.
de ruimte met te veel radiator vermogen word dan te warm. (ook op te lossen, maar wil je dit is een 2de.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee