Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:16
Hallo,

inmiddels zover dat we willen gaan verbouwen, en dan ook zonnepanelen willen plaatsen. Door de verbouwing wordt echter het platdak aan achterzijde eerst volledig afgebroken, om daarna als aanbouw opnieuw opgebouwd te worden. Ik zou echter nu al maximaal willen profiteren van het schuine deel, en later op plat-dak bij willen plaatsen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2J1XPsmPM1Xwq3wpccpo1OlktAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z559gBBSz7wQRq7P3oSRE9v5.png?f=fotoalbum_large
Deze foto is 6-3-2022 om 08:15 genomen
Beschikbare (dak)ruimte
Schuin dak:
Onder dakraam: 17 pannen breed, 6 pannen hoog. ~442cm breed, ~222 hoog.
Links naast dakraam: 15 pannen hoog, 8,5 pan breed. ~555 hoog, ~221 breed (met een beetje marge naar dakraam)

Plat dak:
momenteel 8,6 breed * 3,3 diep. Wordt nog verbouwd eind dit jaar. Echter door daklicht is oost-west waarschijnlijk niet mogelijk (pas te zien na verbouwing). Met garage erbij, en mogelijk stuk aanbouw bij garage, worden het ~6 a 7 panelen, voor nu even uitgaand van zuid.

Ligging: nagenoeg perfect op zuid, enkele graden naar het westen.
Schaduw
bij de vroege zonsopkomst en zonsondergang in winter/lente/herfst, verder volledig zon
Jaarverbruik
2021: 3164 kwh waarvan 259 voor airco, geplaatst in Oktober. Ik verwacht 4000kwh voor 2022 incl airco

Verwachte toekomstig verbruik: Warmtepomp + warmtepompboiler zomer 2022 is de bedoeling, en komende jaren een elektrische auto. Kortom, volleggen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A, wordt t.z.t. omgezet naar 3x25A
Budget en doel
Doel: maximale opbrengst
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf met vrienden qua leggen, bevriende elektricien voor aansluiting meterkast
Daksysteem schuin van Clickfit Evo
Bijhouden van data
Via Homewizard Energy en std. app omvormer
Reeds verkregen offertes
Ik denk momenteel aan het volgende:
Solar-Outlet;
URE 390 WP FULL BLACK
GOODWE 2500-XS
Clickfit 2 Panelen Portrait - Clickfit Evo
Paneelbreedte 1060 - 1200mm. (SO-EVO-2-PT)
Clickfit 4 Panelen Portrait - Clickfit Evo
Paneelbreedte 1060 - 1200mm. (SO-EVO-4-PT)

Incl terugleverservice en montagehulpen kom ik dan uit op €1.802,43 incl btw. Dat is 0,77 ct per WP
Regio
Limburg-Noord

Vragen:
Wat lijkt het meest logische met de latere uitbreiding?
Ik ga naar 3x25A, maar kan natuurlijk ook de zonnepanelen op twee losse omvormers leggen en over 2 fases verdelen. Kost wat extra, want dubbele omvormer, maar nu meer flexibiliteit.

Klopt bovenstaand lijstje? in Sunnydesign krijg ik het moeilijk ingetekend, en als ik de cijfers zo zie zou de omvormer qua voltage prima moeten passen bij de panelen. (panelen VoC 36,69 p/s, omvormer startvoltage van 50 en maximale voltage 450)

Ik zie dat m.n. die twee extra panelelen links naast het dakraam wel eens erg precies kan komen. Die ga ik zelf nog even specifiek nameten of ik daar echt uitkom met 2x1134 + 1,5cm marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34
Je hebt een dak wat Sunny design maar een lastig ding vind... Ik gebruik voor tekenen altijd SolarEdge designer, en transplanteer de samenvatting naar Sunny 'handmatig'.

Nu zo goed mogelijk ook het plat dak meenemen in het ontwerp, en daar de omvormer op kiezen.

Ruimte op het oost dak gebruiken?

BTW teruggave is lastig als je niet beide systeem-delen in hetzelfde jaar legt. Let je daar op?

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 06-03-2022 09:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.