Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoBro82
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-02 22:49
Mijn vraag
In de Lenovo IdeaCentre 310S-08ASR 90G9001RNY(die niet "bestaat" op de site van Lenovo maar zo staat het op de product sticker) van mijn pa wil ik het geheugen opkrikken naar 8GB, ook het maximale dat er in kan. Op de site van Lenovo staan 3 geschikte modules maar ik raak een beetje de weg kwijt. Er hoort een 4GB DDR4 1Rx8 2400 288 pins in te zitten volgens de site van Lenovo, echter er zit een SK hynix 4GB DDR4 1Rx16 PC4 2400T in. 5 jaar oud dus verhaal halen bij Lenovo is kansloos. Ik wil nu eigenlijk 2 x 4GB er in zetten maar op de site staat dat het U-DIMM modules zijn. En daar raak ik het spoor bijster. Ik heb wel een paar leuke sticks gezien maar die allemaal steevast DIMM genoemd.
Deze zou één van de 3 zijn die er volgens Lenovo in kan. UDIMM,4GB, DDR4, 1Rx8 , 2400 ,Kingston 01AG874.
de 2 andere die genoemd worden zijn qua specs identiek maar van Samsung of Crucial.
Nu zag ik een setje die de zelfde specs hebben, Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4-2400 CL16. Maar deze word DIMM genoemd. En heel veel andere, ook 2400 met 288 pins configuratie worden gewoon DIMM genoemd maar soms ook wel U-DIMM. Ik wil dus eigenlijk weten of die Ballistix's gaan werken of niet. Nieuwe met minimaal 2400 of hoger zijn knap prijzig, de 2133 en met weer die 1Rx16 versies weer heel goedkoop maar lijkt me niet handig want ik wil upgraden en onder die 2400 gaan zitten lijkt me down graden. Maar al met al snap ik er geen bal meer van.
Er zit een AMD A6 9230 cpu in. Dit is op een enkele HP na ook de enige computer die met deze processor is uitgevoerd en zelfs de socket komt gewoon in geen enkele andere pc voor. Het was inderdaad een budget computer en zou mijn keuze niet zijn maar om hem goedkoop te maken door er onderdelen in te zetten die er niet eens in horen maar wel goedkoop is gewoon bedrog . Ik zelf draai nog op een al heel wat jaartjes perfect lopende Asus Intel Z97 platform met 2 x 8GB DDR3 maar daar kan wel max 32 GB in. Deze Lenovo met DDR4 en slechts 2 single channel slots past maximaal 8 GB in. Die 16GB van mij is echt over-kill samen met een I5-4690S en als deze al op 100% draait dan is het de cpu, mijn geheugen komt nooit boven de 60%. Op zich al raar maar ok. DDR4 is in dit geval een achteruit gang. 8GB is ook wel voldoende, die (verkeerde x16) 4gb echter niet. Hier in deze Lenovo is het geheugen de bottle-neck.

Ik hoop dat ik hier wat wijzer kan worden want er is wel wat te vinden over natuurlijk maar uit al die forum, 99% in soms best technisch Engels maken mij niet wijzer. Dus maar even gewoon in het Nederlands en waar beter dan hier lijkt me. Van Lenovo hoef ik niets te verwachten, ook geen verklaring voor die verkeerde geheugen module. Maakt het trouwens veel uit dat 1Rx8 of 16?

Ik hoor het graag.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10. Verder niets.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Een andere 8GB module van Crucial maar ook 1Rx16 omdat ik uitgegaan ben van wat er in zat en die vervangen heb voor de zelfde maar dan in de 8GB uitvoering.44€ verknalt aan een nieuwe maar dus verkeerde RAM.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:39
JoBro82 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 04:03:

Nu zag ik een setje die de zelfde specs hebben, Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4-2400 CL16. Maar deze word DIMM genoemd. En heel veel andere, ook 2400 met 288 pins configuratie worden gewoon DIMM genoemd maar soms ook wel U-DIMM. Ik wil dus eigenlijk weten of die Ballistix's gaan werken of niet.
1Rx8 en 1Rx16 heeft met de geheugen IC's te maken. x8 heeft 8 bit MIC's en x16 heeft 4bit MIC's. Welke je gebruikt maakt niet uit maar zou met AMD wel beide hetzelfde nemen.
De Crucial module gaat werken echter op 2133. Die module werkt alleen op 2400 met een XMP profiel en dat ondersteunt de Lenovo niet. Je zult moeten kijken naar RAM dat een 2400 MT/s JEDEC profiel heeft. Dat zijn meestal de groen of zwarte modules zonder heatsink. Maar dan nog moet je goed de specificaties raadplegen. pricewatch: G.Skill Value F4-2400C15S-4GNT heeft een JEDEC van 2133 en een XMP van 2400. pricewatch: G.Skill Value F4-2400C17S-4GNT heeft een JEDEC van 2400 en is dus wat je nodig hebt.
Crucial heeft pricewatch: Crucial CT4G4DFS824A dat werkt met JEDEC-2400
Misschien is een kit van 2 beter want dat werkt altijd met elkaar en niet eens zo heel veel duurder pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS824A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

maar op de site staat dat het U-DIMM modules zijn. En daar raak ik het spoor bijster. Ik heb wel een paar leuke sticks gezien maar die allemaal steevast DIMM genoemd.
Even hier op in, U-DIMM staat voor Unbuffered, maar is gewoon een DIMM. Is een beetje om te voorkomen dat mensen er ineens Registered RAM inprikken en dat de boel niet werkt (Registered, of FB-DIMM wat weer staat voor Fully Buffered, dat meestal alleen in Servers en professionele workstations werkt).

Het is dus niet een aparte formfactor of iets dergelijks, ze geven dus aan dat je 'gewone consumenten' geheugen moet hebben en geen 'server/workstation' modules.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

JoBro82 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 04:03:
Mijn vraag
In de Lenovo IdeaCentre 310S-08ASR 90G9001RNY(die niet "bestaat" op de site van Lenovo maar zo staat het op de product sticker) van mijn pa wil ik het geheugen opkrikken naar 8GB, ook het maximale dat er in kan. Op de site van Lenovo staan 3 geschikte modules maar ik raak een beetje de weg kwijt. Er hoort een 4GB DDR4 1Rx8 2400 288 pins in te zitten volgens de site van Lenovo, echter er zit een SK hynix 4GB DDR4 1Rx16 PC4 2400T in. 5 jaar oud dus verhaal halen bij Lenovo is kansloos. Ik wil nu eigenlijk 2 x 4GB er in zetten maar op de site staat dat het U-DIMM modules zijn. En daar raak ik het spoor bijster. Ik heb wel een paar leuke sticks gezien maar die allemaal steevast DIMM genoemd.
Deze zou één van de 3 zijn die er volgens Lenovo in kan. UDIMM,4GB, DDR4, 1Rx8 , 2400 ,Kingston 01AG874.
de 2 andere die genoemd worden zijn qua specs identiek maar van Samsung of Crucial.
Nu zag ik een setje die de zelfde specs hebben, Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4-2400 CL16. Maar deze word DIMM genoemd. En heel veel andere, ook 2400 met 288 pins configuratie worden gewoon DIMM genoemd maar soms ook wel U-DIMM. Ik wil dus eigenlijk weten of die Ballistix's gaan werken of niet. Nieuwe met minimaal 2400 of hoger zijn knap prijzig, de 2133 en met weer die 1Rx16 versies weer heel goedkoop maar lijkt me niet handig want ik wil upgraden en onder die 2400 gaan zitten lijkt me down graden. Maar al met al snap ik er geen bal meer van.
UDIMM is unbuffered DIMM of het gewoonlijke geheugen dat we in desktops steken en niet het registered geheugen dat in servers gestoken wordt.

Er zijn 2 benaderingen tot een geheugenupgrade van een bestaande OEM-systeem:
  • Je haalt het geheugenlatje uit de computer, zoekt naar de typenummers op de etiketten op het geheugenlatje en je koopt ergens op het Internet (meestal op eBay waar je goedkope geheugen uit gesloopte computers kan tegenkomen) een latje dat volgens de typenummer van Lenovo of geheugenfabrikant exact hetzelfde moet zijn.
  • Je zoekt op de website van een geheugenfabrikant (bv Kingston, Crucial,...) naar wat zij aanraden voor jouw system (Lenovo IdeaCentre 310S-08ASR) en volg hun instructies om naar 16 of zelfs 32 GB up te graden. Als je deze upgrade uitvoert, dan ga je een 4GB latje weggooien of als tweedehands verkopen. Dit is waarom de voorgaande keuze goedkoop uitgevoerd kan worden.
Voor mij persoonlijk is 16 GB niet genoeg voor de hoeveelheid aan tabs in mijn browsers. 32 GB is nu genoeg voor mijn gebruik.

[Voor 3% gewijzigd door rapture op 06-03-2022 19:21]

• JoBro82
Dank voor jullie uitleg en advies. Dat ik niet onder die 2400 moet gaan zitten snapte ik al wel en alles daarboven is zinloos. Als ik er de door Lenovo geadviseerde modules in zet, bij voorkeur 2 x 4GB mogen dit dan wel 1Rx8 mods zijn of moeten het het dan 2Rx8 zijn? En ik vind ze toch nog wel aardig prijzig, die JEDEC 2133's vallen zelfs nieuw wel mee en gebruikt al vanaf 10€. Maar koop dan liever 2 nieuwe.
Dus 2x4GB 1Rx8 (mijn leken kennis zegt dat dit single channel is) zou samen dan een soort Dual Channel vormen? En meer dan 8GB RAM kan er helaas niet in dit systeem, vraag me niet waarom maar dat zal wel met de chipset of cpu te maken hebben?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is toch wel Nederlands: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

Soittakaa Paranoid!

• JoBro82
rapture schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:18:
[...]

UDIMM is unbuffered DIMM of het gewoonlijke geheugen dat we in desktops steken en niet het registered geheugen dat in servers gestoken wordt.

Er zijn 2 benaderingen tot een geheugenupgrade van een bestaande OEM-systeem:
  • Je haalt het geheugenlatje uit de computer, zoekt naar de typenummers op de etiketten op het geheugenlatje en je koopt ergens op het Internet (meestal op eBay waar je goedkope geheugen uit gesloopte computers kan tegenkomen) een latje dat volgens de typenummer van Lenovo of geheugenfabrikant exact hetzelfde moet zijn.
  • Je zoekt op de website van een geheugenfabrikant (bv Kingston, Crucial,...) naar wat zij aanraden voor jouw system (Lenovo IdeaCentre 310S-08ASR) en volg hun instructies om naar 16 of zelfs 32 GB up te graden. Als je deze upgrade uitvoert, dan ga je een 4GB latje weggooien of als tweedehands verkopen. Dit is waarom de voorgaande keuze goedkoop uitgevoerd kan worden.
Voor mij persoonlijk is 16 GB niet genoeg voor de hoeveelheid aan tabs in mijn browsers. 32 GB is nu genoeg voor mijn gebruik.
32GB als minimum? :O Wat doe jij in hemelsnaam allemaal tegelijk op jouw pc? Gamen of foto bewerkingen? Ik heb mijn huidige geheugen nog nooit boven de 60% gekregen, heb er nu een I7-4770 in gezet maar de specs daarvan doen weinig meer dan die I5, hooguit de 8 threads ipv 4 en merk ook weinig verschil.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18
JoBro82 schreef op zondag 10 april 2022 @ 07:55:
[...]

32GB als minimum? :O Wat doe jij in hemelsnaam allemaal tegelijk op jouw pc? Gamen of foto bewerkingen? Ik heb mijn huidige geheugen nog nooit boven de 60% gekregen, heb er nu een I7-4770 in gezet maar de specs daarvan doen weinig meer dan die I5, hooguit de 8 threads ipv 4 en merk ook weinig verschil.
Bij mijn systeem is het geheugengebruik ook regelmatig meer dan 16 GB, dus heb ik er 32 GB in zitten. Ik heb dan ook Firefox openstaan met 50 tabs en als ik een game opstart (bv Borderlands 3, dan zit ik aan 14 GB in gebruik.

@JoBro82 Volgens Lenovo kan er gewoon 16GB in: https://psref.lenovo.com/...ntre_310S_08ASR_Spec.html

En volgens mij is er geen DDR4-controller die geen 16 GB Dimmen aan kan, er kunnen gewoon volgens Crucial 16 GB Dimmen in: https://www.crucial.com/c...ovo/ideacentre-310s-08asr

De fabrikant test op het moment van release met wat een beetje voorhanden is en daarna niet meer. Daar hebben ze weinig aan en kost ze wel geld.
De geheugenfabrikant echter kan geheugen verkopen als deze bewezen compatibel zijn met een bepaald systeem, dus die test dat wel met moderne technologie.

Nu is meer dan 8 GB sowieso volstrekt nutteloos met die A6 9320, Bulldozer-techniek met 2 cores die ook nog veel zaken samen moeten delen. Die heeft helemaal geen power om daar wat nuttigs mee te doen (behalve een Ram-disk).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee