Toon posts:

UPS UITgang op je 230v net aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zolderopruiming
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-01 12:22
Als de stroom nu uitvalt

En je zet al je hoofdgroepen uit

En je sluit je UPS uitgang met een gewone 220 stekker aan op je kleine interne 220 netwerkje waar ook je zonnenpanelen met hun omvormer op zitten?
Dan kun je je telefoon opladen en mp3tjes luisteren?

Dan ziet de omvormer dat er een 230v stroom aanwezig is en zal de opgewekte stroom van de zonnepanelen op datzelfde stroomnetwerkje zetten?

Hoe dom is dat?
En waarom

Moet de sinus van de Solaredge omvorme afgestemd worden op de sinus die de Uitgang van de UPS levert?

Alle reacties

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit kan werken *mits* je UPS een mooie sinus produceert, en geen "aangepaste blokgolf".
Omvormers zijn heel gevoelig wat dit betreft.
Oh en de UPS moet er ook tegen kunnen dat iets de spanning verhoogt op z'n uitgang.
En de omvormer moet niet uitschakelen omdat de spanning te hoog wordt.

[Voor 36% gewijzigd door Jaaap op 05-03-2022 22:23]

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:28
Nee, een UPS kan dat niet zomaar. Er zit geen enkele regeling in die het mogelijk maakt om dit te doen.
En wellicht gaat de UPS wel direct kapot omdat hij niet in alle 4 quadranten kan werken.

De grid-tied omvormer zal ook direct in storing gaan op het moment dat hij alles + 1 W aan vermogen overneemt van de UPS want dan is de spanning te hoog.

Als je dit echt wilt kun je een StorEdge met batterij nemen.
Of je neemt Enphase iq8, die zouden gridforming moeten zijn zonder batterij.

• Zolderopruiming
Ik heb werkelijk geen flauw ideee wat je hier nu schrijft:

-Er zit geen enkele regeling in die het mogelijk maakt
-omdat hij niet in alle 4 quadranten kan werken

Is een gewone UPS (apc 3000 die ik heb) een grid tied omvormer?

Ik wil weten wat er gebeurd als een ups een klein intern stroomnet gaat voeden waar ook een andere voedingsbron zit
Volgens mij is de 1ste stap dat de spanning op het het 230 net dan op gaat lopen omdat de zonnepanelen een zekere hoeveelheid stroom gaan leveren.
of niet
Dus met je er voor zorgen dat die stroom ergens ook afgenomen wordt toch?
Als je dan meer afneemt als dat er gevoed wordt, dan loop de spanning naar beneden toch ?

• Zolderopruiming
Jaaap schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:21:
Dit kan werken *mits* je UPS een mooie sinus produceert, en geen "aangepaste blokgolf".
Omvormers zijn heel gevoelig wat dit betreft.
Oh en de UPS moet er ook tegen kunnen dat iets de spanning verhoogt op z'n uitgang.
En de omvormer moet niet uitschakelen omdat de spanning te hoog wordt.
Mooi dat is een goed begin, meten wat de sinus is:)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Zolderopruiming schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:07:
[...]

Mooi dat is een goed begin, meten wat de sinus is:)
Scoop met high voltage probe gebruiken.

Maar ik zou gaan voor een andere omvormer die je off-grid kunt gebruiken, je moet er dan wel batterijen aan hangen, dacht ik.

Spannings ingangen op de omvormer zijn dan:
- Net
- Batterijen
- PV

Uitgang, je huis.

[Voor 33% gewijzigd door Damic op 05-03-2022 23:11]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:08
Waar gaat je overproductie heen?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:22
Je moet jouw netaansluiting dan verplicht loskoppelen van het net, als je autonoom verder wilt draaien.

Dat kan maar gaat nog wel wat meer kosten dan een UPS of accupakket.

• Zolderopruiming
eLScha schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:13:
Waar gaat je overproductie heen?
Die vraag komt later pas, 1st bekijken en begrijpen wat er gebeurd

• Zolderopruiming
Wilke schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:20:
Je moet jouw netaansluiting dan verplicht loskoppelen van het net, als je autonoom verder wilt draaien.

Dat kan maar gaat nog wel wat meer kosten dan een UPS of accupakket.
Daar zijn schakelingkasten voor te krijgen

• Zolderopruiming
Wilke schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:20:
I snap dat als het openbare NET stroomloos wordt je de levering moet stoppen
En daar zijn alerlei regeltjes en wetten voor

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:39
Het gaat hier om een APC SmartUPS 3000VA denk ik dan?
Volgens mij werkt dit gewoon echter bij overproductie zal de SolarEdge in storing vallen omdat die APC (waarschijnlijk) niet bi-directioneel is zoals bijvoorbeeld bepaalde island-omvormers. (Victron/Outback).

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
OK je UPS schakelt met een relais netjes in als het net weg valt...maar wat als de spanning weer terug komt? de sinus van een 'eenvoudige' sinus UPS is nagenoeg nóóit in fase met de sinus van het net, plus de frequentie moet gelijk zijn... als dat niet beveiligd is overleefd de UPS het niet.
Ik denk dat de UPS dan in microseconden af moet schakelen.

[Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 06-03-2022 10:25]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-12-2022
Ik wil je aanraden onderstaande video eens te kijken. Het wordt een beetje op een grappige manier gebracht, maar geeft wel wat antwoorden op de vragen uit dit topic.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

• Zolderopruiming
frisianstar schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:16:
OK je UPS schakelt met een relais netjes in als het net weg valt...maar wat als de spanning weer terug komt? de sinus van een 'eenvoudige' sinus UPS is nagenoeg nóóit in fase met de sinus van het net, plus de frequentie moet gelijk zijn... als dat niet beveiligd is overleefd de UPS het niet.
Ik denk dat de UPS dan in microseconden af moet schakelen.
Kijk dit is dus inderdaad wat ik -dacht- maar niet -wist- bij gebrek aan kennis hierover.
Je moet dus als je zoiets wilt doen de sinus van de zowel de PV installatie, als het stroomnet (die je natuurlijk afschakelt) en die van de UPS op elkaar afstemmen.

Maar nu terug naar de vraag:
Wat gebeurd er als je dat niet doet?, krijg je dan kortsluiting?? Een te hoge spaning??

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:28
Zolderopruiming schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:47:

-Er zit geen enkele regeling in die het mogelijk maakt
-omdat hij niet in alle 4 quadranten kan werken

Is een gewone UPS (apc 3000 die ik heb) een grid tied omvormer?

Ik wil weten wat er gebeurd als een ups een klein intern stroomnet gaat voeden waar ook een andere voedingsbron zit
Volgens mij is de 1ste stap dat de spanning op het het 230 net dan op gaat lopen omdat de zonnepanelen een zekere hoeveelheid stroom gaan leveren.
of niet
Dus met je er voor zorgen dat die stroom ergens ook afgenomen wordt toch?
Als je dan meer afneemt als dat er gevoed wordt, dan loop de spanning naar beneden toch ?
Als je twee AC bronnen parallel wilt zetten heb je daar regeling voor nodig. Ten eerste moeten ze exact dezelfde frequentie maken om in eerste instantie te kunnen koppelen. Nu bied een grid-tied omvormer daar zelf al voorziening voor, maar dan ben je er nog niet.

Daarna moeten ze exact dezelfde spanning maken, met exact dezelfde fase, ander gaat er (veel) stroom lopen.
Dat is praktisch onmogelijk, dus zitten er regelingen in die ervoor zorgen dat er bij teveel uit-fase stroom (blindstroom) de output wordt verminderd. (dat is heel simpel gezegd) Maar tijdens deze reactietijd ga je kort links van as.

En simpele UPS, PV omvormers kunnen alleen werken aan èèn kant van Y as.
Het net en een generator kunnen werken in alle quadranten.

Je kunt dit foppen door altijd een x kW weerstand aan te sluiten, maar dat gaat zijn doel voorbij natuurlijk.

• Zolderopruiming
Dank voor deze uitleg!!!!!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:29

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat er iets moet regelen, ja. Exact gelijk, nee, dat niet, iets moet op de ander inspelen.

Nu is het probleem niet het in fase krijgen, dat is iets dat de omvormer al dagelijks doet. Probleem is dat een UPS alleen maar vermogen kan leveren op de uitgang, kwadrant 1 en 3 hierboven, niet accepteren. Dus zodra de omvormer meer vermogen gaat drukken dan dat je gebruikers opnemen zal de spanning gewoon oplopen en de omvormer afschakelen. Ook zal de UPS het waarschijnlijk niet leuk vinden als iets anders dan hijzelf met de uitgang zit te rommelen. In het gunstige geval schakelt hij af, in het ongunstige geval vliegt hij in de fik.

Daarnaast, NOOIT een UPS via een stekker een groep laten voeden. Gewoon nooit. Je hebt een stekker onder spanning wat al gevaarlijk is maar als je dan het net inschakelt heb je boem. Of als het net echt down is zet je delen onder spanning waar de netbeheerder niet van uit gaat. Aka, gewoon niet doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:18

Stoney3K

Flatsehats!

Kort antwoord: Niet doen, het is levensgevaarlijk, je kan mensen elektrocuteren of brand veroorzaken.

Lang antwoord: Een UPS is niet gemaakt voor 'eilandbedrijf', ofwel zelfstandig een 230V net voeden wat verder nergens aan vast zit, en nergens aan vast heeft gezeten. Een consumenten-UPS al helemáál niet. UPS'en zijn bedoeld om het bestaande net over te nemen en daar synchroniseren ze dus ook op, ga je daar aan rommelen dan krijg je een hoop ellende op je stroomnet waardoor apparaten stuk kunnen gaan, en er stromen kunnen gaan lopen op plekken waar je ze niet verwacht.

Bovendien moet de bekabeling van die UPS dan dik genoeg en afgezekerd zijn om je héle huis te kunnen voorzien (meestal 35 Ampère of zo) want anders gaat die 1,5 kwadraat dropveter gewoon in de fik als iemand in de keuken de afwasmachine en het koffiezetapparaat aan zet.

De werking van aardlekschakelaars kun je op dat moment ook vergeten, die meten het stroomverschil de meter ín en de meter weer terug uit, als je ineens een bron gaat hangen achter een aardlek dan doet die hele aardlek dus niks meer. Gevolg: De hele veiligheid (kortsluitbeveiliging en aardlekbeveiliging) van je stroomnet is nu ineens compleet om zeep geholpen.

Als er zich iets voordoet dan zegt een verzekering dat je het probleem zelf hebt veroorzaakt en mag je dus voor alle schade dokken. Ook voor de schade aan het huis van de buren als je eigen huis in brand staat.

Dus nee, doe vooral maar niet. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Zolderopruiming
Stoney3K schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:57:
Kort antwoord: Niet doen, het is levensgevaarlijk, je kan mensen elektrocuteren of brand veroorzaken.

Dus nee, doe vooral maar niet. ;)
IK wordt van alle kanten gewaarschuwd door mensen die niet gelezen hebben dat ik de vraag niet heb gesteld OMdat ik dit wil gaan doen,....
Maar omdat ik wil begrijpen WaarOM ik het niet moet doen,

En ik ben natuurlijk geinteresseerd wat je technisch gezien voor een mogelijkheden hebt om een goedkope oplossing te vinden om mijn zonnepanelen in te zetten als de salderingsregeling vormen begint te krijgen en/of de stroom toch uitvalt.

(Want het heeft geen zin 7000 euro te investeren als de terugverdientijd 20 jaar is)
Maar ik ga niet met de veiligheid van mijn gezin experimenteren

Vr.grt
Gerard

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Zolderopruiming schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:04:
[...]

IK wordt van alle kanten gewaarschuwd door mensen die niet gelezen hebben dat ik de vraag niet heb gesteld OMdat ik dit wil gaan doen,....

En ik ben natuurlijk geinteresseerd wat je technisch gezien voor een mogelijkheden hebt om een goedkope oplossing te vinden om mijn zonnepanelen in te zetten als de salderingsregeling vormen begint te krijgen en/of de stroom toch uitvalt.

(Want het heeft geen zin 7000 euro te investeren als de terugverdientijd 20 jaar is)
Maar ik ga niet met de veiligheid van mijn gezin experimenteren

Vr.grt
Gerard
Het idee is op zich niet eens slecht, alleen is een UPS hier niet voor gemaakt, wat die schrikreactie van mensen met kennis verklaart.

Maar het is een idee waar mensen al langer mee bezig zijn en in principe niet veel anders dan bijv. een Tesla powerwall of een boel oude auto accu's met een omvormer. In Nederland is het eigenlijk gewoon nog totaal niet acceptabel, maar er zijn landen waar zo'n back-up heel gewoon is.

• Zolderopruiming
Oon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:08:
[...]

Het idee is op zich niet eens slecht, alleen is een UPS hier niet voor gemaakt, wat die schrikreactie van mensen met kennis verklaart.

Maar het is een idee waar mensen al langer mee bezig zijn en in principe niet veel anders dan bijv. een Tesla powerwall of een boel oude auto accu's met een omvormer. In Nederland is het eigenlijk gewoon nog totaal niet acceptabel, maar er zijn landen waar zo'n back-up heel gewoon is.
Precies an dan zijn er altijd knutselaars genoeg die WEL genoeg kennis van zoeken hebben om zoiets veilig te kunnen doen, en creatieve geeste genoeg die op zoek gaan naar out of the box oplossingen.
Het is dan leuk als die mensen elkaar vinden en kijken wat er WEL mogelijk is ipv een lening bij de bank af te sluiten voor een powerwall

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Oon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:08:
[...]
In Nederland is het eigenlijk gewoon nog totaal niet acceptabel, maar er zijn landen waar zo'n back-up heel gewoon is.
Je zit ook met de normen van elektrische veiligheid (NEN). Er is niets verkeerds aan het aansluiten van een extra bron zoals een UPS aan je lokale stroomnet, alleen moet dat wel op een veilige manier volgens de normen gebeuren. Je zal dus ook aardig moeten sleutelen aan je meterkast.

Wat in industriële installaties nogal eens gebeurt is het hele net áchter de UPS hangen met alle aanvoer (net + zonnepanelen) ervoor, maar voor een huisinstallatie is dat niet altijd praktisch.

Ga je zelf lopen knutselen dan zal een verzekering dat niet dekken. In het minst erge geval gaat er iets kapot of breekt er brand uit met alleen materiële schade die je dan moet betalen. In het ergste geval gaat het om letsel -- en dan ben je als je een beetje pech hebt ook strafrechtelijk aansprakelijk. Die normen zijn er niet voor niets.

[Voor 19% gewijzigd door Stoney3K op 07-03-2022 13:18]

• Zolderopruiming
Volgens mij zou je achter die UPS uitgang een weerstand oid kunnen zetten waardoor de stroom niet IN de UPS kan lopen (en er dus ook geen gevaarlijke situaties ontstaan in de UPS maar de zonnepanelen omvormer WEL ziet dat er spanning is waardoor die vermogen levert aan het lokale netwerkje, dan heb je dus alleen een mechanisme nodig dat de spanning niet oploopt, bijvoorbeeld zie tekening.

ERGO een gebruiker die hetzelfde of meer verbruikt dan er door de zonnepanelen wordt geleverd op dat moment, en tegelijker een UPS die stroom levert zodat de omvormer niet uitschakelt

[Voor 16% gewijzigd door Zolderopruiming op 07-03-2022 15:00]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Je ziet één groot ding over het hoofd: Hoe laat je die UPS precies laden? De input van de UPS zit normaal aan je stroomnet zodat ie altijd kan bijladen, en de output zit (vooral bij veel consumenten UPS units) direct aan de input geschakeld.

De UPS staat dan in 'bypass' tot ie een onderspanning ziet op de input, en op dat moment schakelt ie zijn wisselrichters aan om vermogen te leveren aan het afgaande net.

Knoop je nu de output én de input aan hetzelfde punt in je lokale stroomnet, dan zal die UPS dus altijd in bypass staan doordat je lokale net er overheen geschakeld staat. Geen spanningsverschil tussen input en output -> UPS zal nooit stroom gaan leveren.

Hoe je dat moet aanpakken is door alle bronnen (dus je stroomnet én je SolarEdge inverter) aan de input-kant van de UPS te zetten, en al je verbruikers aan de output-kant. Daartussen mag dus geen verbinding zitten.

Als je dan stroom van je net hebt of van je zonnepanelen dan staat je UPS gebypassed en wordt je huis uit het net gevoed, terwijl de UPS kan bijladen, en als de spanning wegvalt, dan nemen de batterijen van de UPS het over.

Enige waar je dan wel op moet letten is dat je een vrij stevige UPS nodig hebt (in de orde van 5-10kVA) omdat alle gebruikers van je huis er achter zitten. Of je moet bepaalde verbruikers afsplitsen zodat ze niet bruikbaar zijn op batterijbedrijf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

Probleem is, een "weerstand die aan uitgaande stroom toelaat" niet bestaat. Teminste, niet passief. Je hebt het dan al over een actief regelend apparaat. Wat dus ook nog eens enorme vermogens kwijt moet kunnen.

Daarnaast, ook al is dit alleen een geldachtenexperiment, ik heb al verteld waarom "middels een hoofdschakelaar afgesloten van het publieke net" niet veilig is. (En dus niet alleen "dat je het niet moet doen".)

[Voor 27% gewijzigd door septillion op 07-03-2022 15:15]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

En for the record, ik heb meer dan één keer gezien hoe een te hoge spanning op de OUTPUT van een UPS voor best wat spectakel, vuurwerk en rook kan zorgen.

Iets met een 40kVA unit die net nieuw was geïnstalleerd maar waar iemand de input en output verkeerd om had aangesloten, en waar heel even de zekering van werd aangezet. ;)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:24
Zolderopruiming schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:55:
Volgens mij zou je achter die UPS uitgang een weerstand oid kunnen zetten waardoor de stroom niet IN de UPS kan lopen
Dat is simpelweg niet hoe dit werkt.
Je denkt aan een diode, maar dat werkt niet voor wisselspanning.
ERGO een gebruiker die hetzelfde of meer verbruikt dan er door de zonnepanelen wordt geleverd op dat moment, en tegelijker een UPS die stroom levert zodat de omvormer niet uitschakelt
Het verschil is alleen dat verbruikers zelden stabiel zijn. En de opbrengst van zonnepanelen al helemaal niet.

Zelfs al start de boel netjes in balans op, dan is het een kwestie van tijd voor dat de spanning ineens omhoogschiet doordat de opbrengst te hoog is. Daarop schakelt hij uit, waarna de ups ineens volle bak moet gaan leveren. De spanning is weer laag, omvormer kan weer aan en de belasting voor de ups valt weer weg terwijl de inverter van de zonnepanelen misschien alweer hard op weg is naar de uitvalgrens.

Een ups gedraagt zich simpelweg niet hetzelfde als een stroomnet, terwijl de zonnepaneel inverter dat wel nodig heeft.

edit:
En die ups die continu volop moet bijspringen wordt ook nog eens niet bijgeladen. Dus als het al goed gaat is het een kwestie van tijd

[Voor 5% gewijzigd door timberleek op 07-03-2022 15:27]

• Zolderopruiming
Dat los ik in een later stadium op (bijv een andere stroombron zoals een andere UPS, of een generator/inverter met een klein vermogen).

ik wil 1st zien er bij het huidige idee problemen ontstaan, die opgelost moeten worden.
Zoals ik al schreef, ik wil zien of je met beperkte middelen TOCh een noodstroomvoorziening kunt maken waardoor de 2 tot 6 kw die de zonnepanelen bruikbaar zijn bij een grote stroomstoring zonder een lening bij de bank af te moeten sluiten voor X-duizend euro.
Een 2dehands APC ups 3000va heb je namelijk voor een relatief klein bedrag, en bij mooi weer levert de installatie stroom die je kan gebruiken om allerlei huishoudelijk zaken aan de praat te houden

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dan is je probleem dus niet het hebben van een batterij-backup, maar het feit dat je zonnepaneel-omvormers niets kunnen als er geen bestaand net is (ze kunnen dus niet in eilandbedrijf draaien).

Dat klinkt voor mij alsof je op een heel complexe manier probeert op te lossen dat je eigenlijk de verkeerde omvormers hebt aangeschaft.

Een APC UPS'je van een paar honderd euro in de meterkast klussen gaat je meer problemen opleveren dan het oplost.

[Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 07-03-2022 15:40]

• Zolderopruiming
Stoney3K schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:40:
Dan is je probleem dus niet het hebben van een batterij-backup, maar het feit dat je zonnepaneel-omvormers niets kunnen als er geen bestaand net is (ze kunnen dus niet in eilandbedrijf draaien).

Dat klinkt voor mij alsof je op een heel complexe manier probeert op te lossen dat je eigenlijk de verkeerde omvormers hebt aangeschaft.

Een APC UPS'je van een paar honderd euro in de meterkast klussen gaat je meer problemen opleveren dan het oplost.
Ja precies, en zo laat HEEEEEEL west europe omvormers ophangen waar je zak aan hebt als het openbare net uitvalt

• Zolderopruiming
Dat moet goedkoper op te lossen zijn dan een tesla pack van 10k

• septillion

septillion

Het punt zit hem erin dat de PV exact al zijn vermogen moet kunnen leveren en dat continue. PV levert iets meer => spanning vliegt omhoog => PV uit. PV levert iets minder => spanning zakt in als een pannenkoek => PV uit.

En dat is een continue proces. Want zelden zijn je gebruikers constant en de output van je PV is dat al helemaal niet.

Een UPS zal dat niet magisch oplossen. Ja, theoretisch zou hij bij kunnen springen als de PV niet genoeg levert. Maar andersom zeker niet, het kan geen vermogen opnemen. Dit is ook geen scenario waar de fabrikant rekening mee houdt dus waarschijnlijk is de boel dan direct stuk. Dan zou je iets moeten hebben dat dan het overige vermogen "opeet". Maar zowel de UPS als de PV zijn al driftige regellussen. Daar nog een aan toevoegen en dan hopen dat hij snel genoeg werkt, vergeet het :)

En dit is dus nog zonder het domme idee om dat eventueel ook een directe koppeling aan het net te geven.

En ja, nagenoeg alle omvormers heb je niets aan bij een stroomstoring. Dat komt omdat het systeem dus exponentieel complexer is en er veel meer eisen zitten aan de beveiliging en certificering van het systeem. En dan kom je meer in een niche markt. Dan is 10k nog niet zo gek. (Kan Tesla PowerWall dan eiland aan? Ook met PV?)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-02 08:46

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ik moest heel erg lachen om je vraag, want je beantwoord hem zelf al :
Zolderopruiming schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:47:
Zolderopruiming schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:04:
[...]

Bij de huidige netspanning van 230v en de stromen die kunnen gaan lopen is jouw voorstel ronduit levensgevaarlijk. Zoals al uitgelegd is AC niet zo eenvouding als DC.

Kortom als je leven je lief is laat je dit idee heel snel los en mocht je off grid willen werken (en die gedachtengang snap ik heel goed) koop dan gewoon goede spullen, laat je adviseren en laat het installeren door iemand die snapt wat hij aan het doen is.

Want als je zou proberen wat jij voorsteld kunnen er hele gekke / nare dingen gebeuren die je wellicht niet meer na kunt vertellen.
Is voor niemand leuk toch?
(en ik overdrijf hier echt niet)

[Voor 0% gewijzigd door cyclone op 07-03-2022 15:54. Reden: typo]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Zolderopruiming
[quote]septillion schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:51:
Het punt zit hem erin dat de PV exact al zijn vermogen moet kunnen leveren en dat continue. PV levert iets meer => spanning vliegt omhoog => PV uit. PV levert iets minder => spanning zakt in als een pannenkoek => PV uit.

Dit is denk een verkeerde aanname, die spanning vloeit weg in een apparaat die die stroom op staat te nemen (een ups die een dikke 48 volt accu staat te laden) mits er voldoende spanning op het net staat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

Nee, dat is nu juist de verkeerde aanname ;)

Een normale PV omvormer probeert:
  1. zo veel mogelijk vermogen uit de PV te halen
  2. wil al dit vermogen afgeven aan de huisinstallatie (niet minder, niet meer dan punt 1.)
  3. Regelt hiervoor de fase-delta en spanning voor bij
  4. Monitort de spanning of er net is (spanning niet te laag) en of hij het net niet overbelast (spanning is te hoog)
En wet van behoudt van energie vertelt ons dat de som van energie altijd 0 moet zijn. De inverter regelt daar niet op. Een schakelend apparaat zal alleen gebruiken wat hij zelf nodig heeft en de ingangsspanning zal hem een worst wezen. Een weerstand gaat wel meer gebruiken als je hem meer spanning geeft. Maar je bent gebonden aan de minimale en maximale spanning die er mag zijn. Dit krijg je lineair niet rond.

En dan laat ik nog buiten beschouwing wat voor vreselijke dingen je krijgt met apparaten met een lage powerfactor en dat je dit verhaal dus overal in de 4 kwadranten voor elkaar moet hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• timberleek
Zolderopruiming schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:46:
[...]
Ja precies, en zo laat HEEEEEEL west europe omvormers ophangen waar je zak aan hebt als het openbare net uitvalt
En met goede reden ook.

Een inverter die in eilandbedrijf moet werken is heel anders dan een die aan het stroomnet hangt.
Je kan overigens prima een combi apparaat bouwen dat beide kan, maar dan moet je veel ingrijpender wijzigingen doen aan je installatie. Die omvormer moet dan ook 100% zeker het externe net afschakelen voordat hij overschakeld op eilandbedrijf. Doet hij dat niet, kan hij zomaar zichzelf en/of andere apparatuur opblazen of zelfs slachtoffers veroorzaken.

Die slachtoffers is overigens geen overdrijving. Dit is gebeurd. Mensen die vrolijk een generator aansluiten op hun huis omdat de stroom is uitgeschakeld, maar vervolgens ook het uitgevallen deel van het net onder spanning zetten en de reparateur van de netbeheerder frituren.

Een inverter die beide kan is gewoon een bak duurder in aanschaf en installatie. Dat geeft niemand er aan uit.
Daarnaast heb je er weinig aan zonder accu. De opbrengst van de zon is daar veel te grillig voor tenzij je ver onder het nominale vermogen van je panelen blijft.

Deze materie is gewoon niet zo basaal als je het nu wil maken. Het westerse stroomnet is hopeloos complex (en enorm betrouwbaar).

De meest voor de hand liggende optie als je dit soort trucjes wil uithalen is om de zonnepaneel inverter helemaal niet te gebruiken.

- schakel de huis voeding over van extern stroomnet naar UPS uitgang (BELANGRIJK!)
- Hang de zonnepanelen aan een MPPT laadregelaar die rechtstreeks de accu's in de ups voedt.

De zonnepanelen toppen de accu's bij op de snelheid die ze kunnen. De ups zorgt voor alle benodigde voeding naar het huis. Alleen als je meer verbruikt dan opwekt zul je de accu's uiteindelijk leegtrekken en is het alsnog klaar met de pret, maar dat is logisch.

Maar dit is effectief gewoon wat een eilandbedrijf PV inverter doet.

Je zou zelfs de huisaansluiting op de UPS input kunnen zetten. Alleen zullen de accu's dan normaliter altijd gevuld blijven en de PV dus nutteloos zijn. Je kan immers niet terugleveren aan het net.
Of je moet weer een systeem maken die bij netspanning de panelen loskoppelt van de MPPT laadregelaar en aan een reguliere netinverter hangt.

Maar al met al wordt het zo een enorm bouwproject, wat nog steeds suboptimaal werkt en amper opslagcapaciteit heeft.

• cyclone

cyclone

Zolderopruiming schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Nogal een stevige aanname die niet strookt met mijn waarnemingen, als je nu gezegd met Nederlandse omvormers zou ik het met je eens kunnen zijn.

Echter doet niet ter zake, het net in Nederland is namelijk (nog) super stabiel en ik kan mij niet heugen dat ik ooit een structurele uitval heb meegemaakt (langer dan 10 minuten) die ik mee heb gemaakt van minder van 10 minuten dat het net niet leverde kan ik op 2 vingers tellen.

En omvormer die in offgrid modus / island mode kan werken in Nederland neerhangen is voor de meeste consumenten weggegooid geld gezien het aannemelijk is dat ze die functionaliteit niet of nauwelijks gaan gebruiken.

Voor de consument (zoals jij ) die zelfvoorzienend wil zijn of botweg 100% zeker wil zijn van stroom zijn er prima oplossingen, maar die zijn gewoon niet goedkoop.
Dergelijk installaties zijn complex dus duur, als je een beetje onderlegd bent in AC weet je hoe complex dit is .

Hoop echt dat je de goede raad van alle andere niet in de wind slaat, want jouw ideeën zijn ronduit gevaarlijk als je niet heel erg goed weet hoe AC werkt.
Vooralsnog meen ik op te maken uit uw vragen en opmerkingen dat u deze kennis (op dit moment nog) niet bezit.

Tis wel super interessant om te leren, dus als je het echt wilt, ga een cursus doen.
Maar ga niet zelf lopen knutselen want 230v 10A wat in je gezicht spat levert hele nare brandwonden op als je het uberhaupt al na kunt vertellen.

• frisianstar

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Iedereen weet toch dat de stroom altijd uitvalt als de zon niet schijnt?

A'dam ZonPHP PVOutput

• frisianstar
ericplan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:39:
Iedereen weet toch dat de stroom altijd uitvalt als de zon niet schijnt?
En als de wind niet de molens in beweging houd is de kans daarop in de toekomst groter dan je denkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

timberleek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:10:
[...]

Je zou zelfs de huisaansluiting op de UPS input kunnen zetten. Alleen zullen de accu's dan normaliter altijd gevuld blijven en de PV dus nutteloos zijn. Je kan immers niet terugleveren aan het net.
Volgens mij was dat precies zijn insteek, alleen zo veel uit het net trekken als nodig is wanneer de UPS en zonnepanelen het niet trekken, en niets terug leveren, want dat levert met het wegvallen van de salderingsregeling niets meer op.

Het externe net wordt dan dus eigenlijk de 'backup' voeding om de UPS af te toppen en de zonnepanelen de primaire bron van voeding. Gaat overigens prima, als je de zonnepanelen direct de DC tussenkring van de UPS laat voeden.

Zoals ik het nu hoor gaat het TS vooral om de knikkers: Hij heeft duur geïnvesteerd in zonnepanelen maar hij ziet zijn terugverdientijd verdampen omdat er niet meer gesaldeerd wordt, dus hij zoekt een goedkope escape. Te begrijpen, alleen is dat technisch ietsje ingewikkelder.

[Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 07-03-2022 16:45]

• Zolderopruiming
Stoney3K schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:43:
[...]

Volgens mij was dat precies zijn insteek, alleen zo veel uit het net trekken als nodig is wanneer de UPS en zonnepanelen het niet trekken, en niets terug leveren, want dat levert met het wegvallen van de salderingsregeling niets meer op.

Het externe net wordt dan dus eigenlijk de 'backup' voeding om de UPS af te toppen en de zonnepanelen de primaire bron van voeding. Gaat overigens prima, als je de zonnepanelen direct de DC tussenkring van de UPS laat voeden.

Zoals ik het nu hoor gaat het TS vooral om de knikkers: Hij heeft duur geïnvesteerd in zonnepanelen maar hij ziet zijn terugverdientijd verdampen omdat er niet meer gesaldeerd wordt, dus hij zoekt een goedkope escape. Te begrijpen, alleen is dat technisch ietsje ingewikkelder.
Jij snapt 100% wat het doel is, maar de 1ste stappen zijn begrijpen wat er gebeurd.
Want ik wil begrijpen wAArom iets niet kan in plaats van afgescheept worden met de mededeling dat het niet kan

Wat ik nu heb geleerd is dat ik mijn eigen UPS moet bouwen met een 48v accu die FLINK wat capaciteit heeft (zoals een heftruck accu) zodat als de zon schijn ik genoeg stroom kan opslaan om de avond en nacht door te komen

• timberleek
[...]
. Gaat overigens prima, als je de zonnepanelen direct de DC tussenkring van de UPS laat voeden.
Dat zal nog vies tegen vallen.

Een normale ups zal de AC input prioriteren boven de accuspanning.
Dus zo lang er netspanning is, trek je niks uit de accu's/zonnepanelen.

Maar is ook wel afhankelijk van het soort ups.
Full on-line ups (dacht ik) doet AC-->DC-->AC waar de accu's inprikken op het DC net.
Maximaal stabiel, geen overschakeltijd, maar duurder en minder efficient.

Alternatief is AC-in gewoon doorschakelen naar de uitgang en bij verlies van input zsm overschakelen op de inverter kant vanaf de accu.

Bij het tweede geval heb je niks aan je zonnepanelen zolang er netspanning is.
In het eerste geval zou je moeten zorgen dat de DC spanning die gegenereerd wordt door het net iets lager is dan die vanaf de zonnepanelen. Zolang de panelen leveren, zal de stroom daar vandaan komen.
Als de output uit de panelen inkakt zakt de spanning vanzelf in tot de iets lagere spanning van de AC-DC omzetter waarna deze gaat leveren.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

timberleek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:49:
[...]

Dat zal nog vies tegen vallen.

Een normale ups zal de AC input prioriteren boven de accuspanning.
Dus zo lang er netspanning is, trek je niks uit de accu's/zonnepanelen.

Maar is ook wel afhankelijk van het soort ups.
Full on-line ups (dacht ik) doet AC-->DC-->AC waar de accu's inprikken op het DC net.
Maximaal stabiel, geen overschakeltijd, maar duurder en minder efficient.
Je zal inderdaad een on-line UPS nodig hebben waarbij de inverter van de UPS de rol van de solar inverter overneemt. En waarschijnlijk iets van een DC-DC omzetter tussen de zonnepanelen en de UPS, want geheid dat daar een mismatch in spanning tussen zit.

Dan heb ik het nog niet over de afzekering en beveiliging van de DC kant (je hebt het over 48V of meer met een kleine 100 Ampère als je pech hebt), want dat kan aardig fik veroorzaken...

En om je huis de hele nacht van stroom te voorzien met een paar grote verbruikers zoals wasmachine, warmtepomp, afwas, kooktoestel, zul je een behoorlijk dik accupakket nodig hebben. Zelfs de accu's van een 40kVA on-line UPS die een half 19" rack groot is, kunnen die 40kVA maar voor een paar minuten leveren. Geen halve dag.

Al met al lijkt me dat geen haalbare optie. Al helemaal niet op een goedkopere manier dan een Powerwall.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06
Hier zijn gewoon solar ups sen voor te koop met eiland optie. Ff googelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timberleek
Zolderopruiming schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Jij snapt 100% wat het doel is, maar de 1ste stappen zijn begrijpen wat er gebeurd.
Want ik wil begrijpen wAArom iets niet kan in plaats van afgescheept worden met de mededeling dat het niet kan

Wat ik nu heb geleerd is dat ik mijn eigen UPS moet bouwen met een 48v accu die FLINK wat capaciteit heeft (zoals een heftruck accu) zodat als de zon schijn ik genoeg stroom kan opslaan om de avond en nacht door te komen
De vraag is of dat zoveel oplevert.

Doorgaans leveren je zonnepanelen op een zomerdag veel meer stroom op dan je nodig hebt in een dag. Dus de accu wordt volgeladen en dat was het dan. Dus een groot deel van de zomer kun je de opgewekte energie helemaal niet opslaan. In de winter zijn de rollen omgedraaid. Dan wek je amper op en trek je de accu binnen de kortste keren leeg.

De oplossing?
Meer opwekken
Zoveel zonnepanelen leveren dat je in de winter nog steeds voldoende opwekt, maar dan moet je kapitalen uitgeven aan zonnepanelen die je amper gebruikt
meer opslaan
Zoveel accu capaciteit hebben dat je in de zomer kan opslaan voor de winter. Het gemiddelde stroomverbruik voor huishoudens is 2760kWh/jaar. Zeg voor het gemak dat dat netjes verdeeld is over het jaar (in de praktijk zul je in de winter waarschijnlijk het grootste deel gebruiken). Dan moet je afgezien van de dag/nacht opslag in de zomer, ook nog 1380kWh opslaan voor de winter.
De eerste heftruckaccu die ik zo tegen kom is 48v 625Ah (30kWh) voor 2450 euro. Daar heb je er dus !46! van nodig.
Of 14 stuks van de grootste Tesla accupakketten.

Dat is meteen een groot probleem aan powerwalls. Meer dan dag/nacht opslag is eigenlijk niet haalbaar. Waarmee je na duizenden euro's aan investeringen in een thuisaccu alsnog de helft van het jaar veel energie weggooit en de andere helft alsnog extern moet inkopen.

• timberleek
BCC schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:59:
Hier zijn gewoon solar ups sen voor te koop met eiland optie. Ff googelen
Klopt, maar TS zoekt een combi tussen eilandbedrijf PV en een netaansluiting.

Daarbij verwacht ik (maar correct me if i'm wrong) dat de gemiddelde solar UPS geen tig kW output heeft om een volledig huis op aan te sluiten. In ieder geval niet zonder alsnog in Powerwall prijskaartjes te verzandden.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Overigens is de meest voor de hand liggende optie sowieso simpel: Minder verbruiken. :Y)

(Middel)lange-termijn opslag is wel de grootste uitdaging om dingen off-grid te maken, zelfs zoiets wat een bescheiden hoeveelheid energie verbruikt als een huishouden.

[Voor 49% gewijzigd door Stoney3K op 07-03-2022 17:05]

• BCC
Heeft de solaredge trouwens geen usb uit om je telefoon op te laden ?

• septillion

septillion

Tuurlijk levert het dan ook nog wat op, alleen een stuk minder.

Een efficiëntere oplossing is dus nog steeds je verbruik sturen op wat je PV oplevert ipv proberen niets terug te leveren. Met een accu kan je wel wat schuiven maar dat komt wel weer met substantiële verliezen. En om werkelijk wat te kunnen overbruggen hebben we het over enorme grote accu's.

Een redelijk eenvoudige manier om niet terug te leveren en wel op te slaan is dus om alle PV met een BMS naar een accupack te sturen. Daar hang je dan weer een inverter aan naar 230V. Wil je het net als backup kan daar een automatic transfer switch (ATS) tussen.

Of het echt uit kan hangt naast de kosten van dit systeem (zowel aanschaf als preventief onderhoud) aan de efficiëntie van de inverter. Inverter met hoge efficiëntie en die beetje fatsoenlijke sinus doet op aardig vermogen is al niet goedkoop.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 09:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb een dergelijke opstelling getest voor een uiterst uiterst NOOD scenario, hiermee kan ik aardig wat dagen vooruit :)

3000watt 12v -> 220 inverter rechtstreeks op de 12v accu van mijn EV, 16a schakelautomaat op de 220v, male - male shuko naar het huis (UITERAARD HOOFDSCHAKELAAR UIT!! en zorgen dat NIEMAND de eruit trekt :X). Vervolgens kan je invoeden en heeft de fase in jouw huis stroom. Recht toe - recht aan, niet heel veilig maar werkt prima.

Do-able PV invoedt scenario:
Helaas krijg ik een nul-geleider fout op mijn SMA, hier moet ik nog naar kijken. In theorie kan je altijd in voeden op je grid eiland met je PV alleen moet de opwek altijd lager zijn dan de load. In mijn SMA kan ik de opwek begrenzen. Overdag verbruik ik continu min 500watt dus de max invoeding zou 200-400 watt kunnen zijn (Met een grotere PV set moet die 200-400watt ook onder bewolkte omstandigheden stabiel te leveren zijn waardoor je overdag bijna zeker bent van een stabiele invoeding).

Uitdagender scenario wat meer risico's, strak blauwe lucht en continue monitoren vraagt.:
Als ik de load voor lagere tijd stabiel kan verhogen dan kan de PV begrenzing ook omhoog. De 12v-220v inverter kan nominaal 1500-2000watt leveren. In theorie zou ik de EV aan de granny kunnen hangen op 8A, om vervolgens de PV begrenzing ook te verhogen, hiermee kan ik de HV accu van de auto gedurende de dag bij druppelen.

Om de 12v-220v inverter te beschermen tegen overspanning mocht er een load wegvallen zou ik de uitschakel begrenzing op de omvormer kunnen verlagen van 253v naar bijv. 240volt zodat de PV tijdig wegvalt, ik denk alleen dat een plotselinge lastwissel door het wegvallen van een grote verbruiker (bijv. de 8a granny) of een zon achter een wolkendek een risico kan zijn voor de 12v-220v inverter, maar dat dit risico minder groot is als je de in-voeding of opwekking beperkt tot een paar honderd watt, waarbij er tegelijk meerdere kleine verbruikers zijn.

Tot dusver de theorie misschien test ik het nog een keer. Uiteraard een discutabele nood"oplossing" met wat veiligheidsrisico's.

[Voor 33% gewijzigd door revolution-nl op 07-03-2022 22:06]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• cyclone

cyclone

revolution-nl schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:34:
3000watt 12v -> 220 inverter rechtstreeks op de 12v accu van mijn EV, 16a schakelautomaat op de 220v, male - male shuko naar het huis (UITERAARD HOOFDSCHAKELAAR UIT!! en zorgen dat NIEMAND de eruit trekt :X).
U snapt zelf al hoe link dit is dus zal mijn preek voor me houden, maar heb wel een idee waarom shuko gebruiken ? Als je een CEE norm stekker neemt (zo'n blauwe die ze ook op de camping gebruiken) is het al een stuk veiliger en zit er een trek ontlasting standaard op.
In theorie zou ik de EV aan de granny kunnen hangen op 8A, om vervolgens de PV begrenzing ook te verhogen, hiermee kan ik de HV accu van de auto gedurende de dag bij druppelen.
Hiermee creeer je een loop met je EV (je laadt de EV op met zijn eigen 12v accu) als daar een galvanische scheiding tussen zit zou het in theorie kunnen.
Ik vind hem vrij spannend want goeie kans dat er iets in je (dure) EV de magic smoke los gaat laten.
Tot dusver de theorie misschien test ik het nog een keer. Uiteraard een discutabele nood"oplossing" met wat veiligheidsrisico's.
Met name het laatste stukje valt niets aan af te doen.

[Voor 0% gewijzigd door cyclone op 08-03-2022 10:05. Reden: typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zolderopruiming
revolution-nl schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:34:
Ik heb een dergelijke opstelling getest voor een uiterst uiterst NOOD scenario, hiermee kan ik aardig wat dagen vooruit :)

3000watt 12v -> 220 inverter rechtstreeks op de 12v accu van mijn EV, 16a schakelautomaat op de 220v, male - male shuko naar het huis (UITERAARD HOOFDSCHAKELAAR UIT!! en zorgen dat NIEMAND de eruit trekt :X). Vervolgens kan je invoeden en heeft de fase in jouw huis stroom. Recht toe - recht aan, niet heel veilig maar werkt prima.

Do-able PV invoedt scenario:
Helaas krijg ik een nul-geleider fout op mijn SMA, hier moet ik nog naar kijken. In theorie kan je altijd in voeden op je grid eiland met je PV alleen moet de opwek altijd lager zijn dan de load. In mijn SMA kan ik de opwek begrenzen. Overdag verbruik ik continu min 500watt dus de max invoeding zou 200-400 watt kunnen zijn (Met een grotere PV set moet die 200-400watt ook onder bewolkte omstandigheden stabiel te leveren zijn waardoor je overdag bijna zeker bent van een stabiele invoeding).

Uitdagender scenario wat meer risico's, strak blauwe lucht en continue monitoren vraagt.:
Als ik de load voor lagere tijd stabiel kan verhogen dan kan de PV begrenzing ook omhoog. De 12v-220v inverter kan nominaal 1500-2000watt leveren. In theorie zou ik de EV aan de granny kunnen hangen op 8A, om vervolgens de PV begrenzing ook te verhogen, hiermee kan ik de HV accu van de auto gedurende de dag bij druppelen.

Om de 12v-220v inverter te beschermen tegen overspanning mocht er een load wegvallen zou ik de uitschakel begrenzing op de omvormer kunnen verlagen van 253v naar bijv. 240volt zodat de PV tijdig wegvalt, ik denk alleen dat een plotselinge lastwissel door het wegvallen van een grote verbruiker (bijv. de 8a granny) of een zon achter een wolkendek een risico kan zijn voor de 12v-220v inverter, maar dat dit risico minder groot is als je de in-voeding of opwekking beperkt tot een paar honderd watt, waarbij er tegelijk meerdere kleine verbruikers zijn.

bedankt voor je bijdrage, hier heb ik wat aan..

• BCC
Ik heb op AliExpress ook wat deftige 12V bordjes gezien die solar in, accu uit en 12V uit hebben. Als
Je daar een 12-> 230 inverter op zet, ben je er ook - je kan dan veiliger met verlengsnoeren werken dan invoeden imho.

En ja , dan moet je dus even een String omprikken, als het nodig is.

[Voor 13% gewijzigd door BCC op 08-03-2022 18:14]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BCC schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:12:
Ik heb op AliExpress ook wat deftige 12V bordjes gezien die solar in, accu uit en 12V uit hebben. Als
Je daar een 12-> 230 inverter op zet, ben je er ook - je kan dan veiliger met verlengsnoeren werken dan invoeden imho.

En ja , dan moet je dus even een String omprikken, als het nodig is.
En hoeveel stroom denk je dat er door die 12V lijn heen gaat als je daar één hele stroomgroep (3500W) op 230V mee gaat proberen te voeden? :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:39
Zolderopruiming schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:55:
[...]

bedankt voor je bijdrage, hier heb ik wat aan..
Gebruik aub wel een nette omschakelaar en niet van die suicide cords met de hoofdschakelaar uit...
Kun je ook geen schakelfouten maken waardoor je een monteur van het leven beroofd.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• BCC
Stoney3K schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:41:
[...]

En hoeveel stroom denk je dat er door die 12V lijn heen gaat als je daar één hele stroomgroep (3500W) op 230V mee gaat proberen te voeden? :+
W=V*A, dus dat kun je zo uitrekenen. Je gaat ook echt niet je hele huis erop moeten gaan draaien. Dit is ook een mooie oplossing voor een veilige invoer: YouTube: Automatic generator changeover switch (with schematic).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 09:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

cyclone schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Als je een CEE norm stekker neemt (zo'n blauwe die ze ook op de camping gebruiken) is het al een stuk veiliger en zit er een trek ontlasting standaard op.
Eens, de shuko was ook echt voor mijn quick and dirty test opstelling CEE staat op het lijstje.

Wellicht dat ik een CEE aansluiting maak in de meterkast waarbij alle drie de fases voorzien worden van stroom.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

@revolution-nl Dan wel netjes een vrouwtje aan de kabel he? Anders heeft het geen zin. En zet dan ook een transfer switch op het lijstje.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee