Toon posts:

Tweedehands studieboeken, ±20 jaar oud: nog interesse in?

Pagina: 1
Acties:

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:01
Ik heb nog enkele tientallen studieboeken staan van mijn studie Technische Informatica aan de TU Delft. Deze zijn aangeschaft in de periode 1998-2005. Veel boeken slechts 1 semester gebruikt en zgan, zitten hele mooie boeken tussen. Ook over niet snel verouderde onderwerpen als wiskunde en natuurkunde.

Echter: ze staan al die jaren stof te happen en ruimte in te nemen. Een aantal wil ik zeker bewaren vanwege de onderwerpen, maar het merendeel heb ik weinig gevoel meer bij.

Ik heb een beetje zitten zoeken of hier nog afnemers van zijn, maar kom eigenlijk overal tegen dat het recente drukken moeten zijn.

Weet iemand of er mensen of organisaties blij zijn met dergelijke boeken, of hebben ze echt alleen maar emotionele waarde voor mijzelf? Zo zonde om ze bij het oud papier te doen (of naar de kringloop en vervolgens daar niet verkocht worden).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
sjroorda schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:45:

Weet iemand of er mensen of organisaties blij zijn met dergelijke boeken, of hebben ze echt alleen maar emotionele waarde voor mijzelf? Zo zonde om ze bij het oud papier te doen (of naar de kringloop en vervolgens daar niet verkocht worden).
Tja, hier is alles na de studie de papierbak in gegaan... Zonde, maar niet meer bruikbaar voor studenten die later zijn begonnen.

Het lijkt ook wel alsof uitgevers gewoon jaarlijks of om de 2/3 jaar een nieuwe uitgave hebben, waar weinig nieuwe informatie in staat maar waarbij de bladzijde nummers toch wel weer veranderen zodat ze elke 2/3 jaar er zeker van zijn dat nieuwe studenten weer nieuwe boeken kopen.

Ik hoopte ergens dat het met digitale boeken anders zou worden, maar helaas...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ook ik heb nog de oude studieboeken liggen en wilde deze eigenlijk al weggooien, maar paar maanden geleden was het wel makkelijk vanwege het vak Engels op grammaticaal gebied voor iemand maar voor de rest zie ik de waarde niet in om het te bewaren. Ik denk dat ze over een paar maanden richting mijn papierbak gaan. Het is ook niets meer waard en nergens meer goed voor, of iemand heeft nog C++ voor Dos nodig. Het was nog het tijdperk van Windows 95 waarbij Novell het netwerk was en MS Dos nog domineerde. Het is nog net niet WordPerfect 5.1 maar Ms Office 95 kwam aardig in de buurt.
Offtopic: laatst met WP5.1 layout gewerkt binnen WP Office 2021, brings the good time back met blauwe scherm en onderwater de codes te zien.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:32
Hoe ouder en hoe dynamischer het studieveld hoe minder waard ze zijn. Je moet er of veel tijd in steken om ze te kunnen verkopen of een juist netwerk/verkoopmethodiek hebben. Zelf heb ik mijn studieboeken proberen te verkopen maar dat kostte veel tijd en leverde weinig op. Uiteindelijk heb ik ze als batch gratis op marktplaats gezet en iemand heeft ze opgehaald. Ik hoop dat diegene er iets aan heeft.

Ik denk dat de kansstat of basis differentiaal vergelijkingen vast nog wel bruikbaar zijn. Maar vind maar iemand die de gok wil waren om voor een paar tientjes minder een paar drukken oud exemplaar te kopen met de kans dat hij daarmee zijn studie moeilijker maakt.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:16
Ik heb die van mij (max een jaar of 10 oud) in het verleden al eens op bol.com/marktplaats gezet voor normale tweedehands prijzen. Toen een paar van verkocht.

Het gros is inderdaad niet meer relevant voor de huidige studiejaren (imo zijn er ook echt een hoop schandalige praktijken op dit vlak).

Ging onlangs verhuizen, wou ze niet nogmaals meenemen.
Studystore wou er wel een paar van hebben, maar allemaal voor 0 euro. En de verzendkosten moest ik zelf dragen.

Heb ze nu onder het mom van "beter dan weggooien" gratis op marktplaats gezet. kreeg binnen een paar dagen reactie van iemand die aangaf (in gebrekkig nederlands) dat het voor zijn eigen ontwikkeling was. Geen idee of het waar is, maar misschien heeft het nu alsnog een beter doel dan in de vuilnisbak

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:26
Ze zijn vooral voor jou persoonlijk nog leuk.
Voor rest, nuttig om bladeren in te drogen na boswandeling met je kids en als de school / club weer eens oud papier inzamelt heb je past kilo papier...

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Denk ook aan de kringloopwinkel. Ik kwam er laatst een boekje tegen van IBM over oude databasesystemen (jaren 80).

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 16:09
Ik blijf het ook eeuwig zonde vinden. Informaticaboeken waar een nieuwe druk van beschikbaar is (maar de voorgaande nog geen 2-3 jaar van oud is) raak ik ook niet meer kwijt.

Voorheen kreeg ik via Bol.com nog wel eens oude boeken verkocht maar via Facebook/Marktplaats/Bookmatch is het mij tot op heden nog niet gelukt. Ook het terugverkopen aan partijen zoals Studers/Studystore (The Learning Group) levert niets op.

Ergens begrijp ik het (specifiek bij informatica) wel. Ik zelf heb ook liever altijd de nieuwste druk als ik dan toch al een boek aanschaf.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:07

mark-k

AKA markkNL

Ik gebruik de mijne als monitorstandaard, veel meer ga je er denk ik niet uit halen nee.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:35
Je moet ze of direct na gebruik verkopen aan studenten die 1 of 2 jaar na je komen, of anders zijn ze te outdated. Dat zijn ze niet, maar de school zegt van wel dus zijn ze outdated. Die en die druk moet je minimaal hebben zo gaat dat.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor de (toekomstige) studenten die dit lezen:

Nog niet zo gek lang geleden toen ik studeerde maakte ik met camscanner foto's van de boeken (of de pagina's die ik nodig had) in de uni-bieb. Dan had ik ze op PDF formaat, en ging eigenlijk best snel.
Maar 1 of 2 boeken gekocht in die ~4 jaar tijd omdat ze die niet (op tijd) hadden.

Dus tip voor de toekomstige studenten die dit lezen. Scheelt je al snel honderden euro's per jaar.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:00
Wat @99ruud99 ook aan geeft, voor jou zijn ze wellicht zelf nog interessant voor de leuk.
Mijn schoonvader heeft allerlei boeken over Elektro en dergelijke van vroeger nog staan. Erg leuk om te zien, maar voor anderen is het eigenlijk niets waard..

• 99ruud99
defusion schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:54:

Nog niet zo gek lang geleden toen ik studeerde maakte ik met camscanner foto's van de boeken (of de pagina's die ik nodig had) in de uni-bieb. Dan had ik ze op PDF formaat, en ging eigenlijk best snel.
Maar 1 of 2 boeken gekocht in die ~4 jaar tijd omdat ze die niet (op tijd) hadden.

Dus tip voor de toekomstige studenten die dit lezen. Scheelt je al snel honderden euro's per jaar.
tegenwoordig zijn meeste boeken ook als e-book te verkrijgen :) scheelt nog hoop uur werk :)

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 16:09
99ruud99 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:00:
[...]

tegenwoordig zijn meeste boeken ook als e-book te verkrijgen :) scheelt nog hoop uur werk :)
En sporadisch zijn ze ook nog eens volledig kosteloos inzichtelijk via de bibliotheek van je onderwijsinstelling.

• defusion
  • Niet online
@99ruud99 die waren er ook inderdaad, maar mij was het om de kostenbesparing te doen. Bieb=gratis, e-books waren vaak niet significant goedkoper dan hardcopy. Maar heb inderdaad ook wel enkele e-books gekocht als dat significant goedkoper was.

Maar met foto's maken met camscanner (of een vergelijkbare app) die het automatisch bijsnijdt, contrast aanpast dat het leest als een scan, en in PDF formaat zet, duurde het maar een paar sec. per pagina (bladzijde omslaan, klik, bladzijde omslaan, klik, etc). Evt. met OCR ook nog eens doorzoekbaar.

Zeg boek van € 50 dat je in gemiddeld 20min (afhankelijk van aantal pagina's) hebt gekopieerd?
Zelfs al was het een uur per boek, dat kun je niet bijverdienen met een standaard studentenbaantje.

• 99ruud99
ah oei, bij mijn studie waren de ebooks gratis als je via je universiteitsaccount inlogde.... de uni kocht dan een licentie voor xxx boeken...

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:07

mark-k

AKA markkNL

defusion schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:54:

Is dit legaal? Ik zou verwachten dat kopieren van boeken niet zomaar mag, is een beetje analoge piraterij.
(niet dat ik me daar als student veel van aangetrokken heb, er waren ook genoeg sites te vinden waar boeken te downloaden waren).

• defusion
  • Niet online
Je mocht voor eigen gebruik kopiëren, maar niet verder verspreiden/kopieën voor anderen maken.

Werd overigens ook vaak zo aanbevolen door docenten als bepaalde hoofdstukken uit boeken onwille van licentiekosten niet gelicenceerd waren om in readers te plaatsen, dat je dan naar de bieb ging om zelf een kopie te maken. Want dat mocht wel en was gratis.

Rechtenstudie notabene ;)

[Voor 60% gewijzigd door defusion op 08-03-2022 13:33]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:57
sjroorda schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:45:
Ik heb nog enkele tientallen studieboeken staan van mijn studie Technische Informatica aan de TU Delft. Deze zijn aangeschaft in de periode 1998-2005. Veel boeken slechts 1 semester gebruikt en zgan, zitten hele mooie boeken tussen. Ook over niet snel verouderde onderwerpen als wiskunde en natuurkunde.
Same here, maar dan van 1995-2001.
Toch maar weg gedaan (oud papier).
Ooit 1 boek over netwerken weggegeven aan een collega destijds (15 jaar geleden).
Je weet vast wel, die van Tanenbaum :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:01
GarBaGe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:11:
[...]

Same here, maar dan van 1995-2001.
Toch maar weg gedaan (oud papier).
Ooit 1 boek over netwerken weggegeven aan een collega destijds (15 jaar geleden).
Je weet vast wel, die van Tanenbaum :)
Ja, die ken ik wel. Als je nog interesse hebt? :+

Beetje verwacht, alles wat hierboven staat, maar wel jammer. Ik zal er eens met een objectieve blik doorheen gaan en alleen de mooiste boeken bewaren.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:56
99ruud99 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Mijn ervaring leert sowieso dat je niet altijd de boeken nodig hebt. Ook niet als ze verplicht zijn en zeker niet als ze "aanbevolen" zijn. Verschilt natuurlijk per opleiding, maar het loont de moeite om eens rond te vragen voordat je de studieboeken ook echt koopt.

De schoolbieb hoort zover ik weet alle boeken die op de lijst staan te hebben. Verder zwerven er vaak nog enkele PDF-jes rond op het net. Met goed zoeken vind je een hoop.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee