Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skillaz1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-04 13:43
Zoals vele van jullie weten komt de basisbeurs terug in 2023/2024. Ik studeer op dit moment HBO-ICT en zit in mijn laatste jaar. Ik verwacht dat ik dit jaar afstudeer en na de zomer begin aan mijn master. Op dit moment heb ik nog 6 maanden recht op stufi + 1 jaar extra omdat ik een 2 jarige master ga doen.

Ik zit nu te denken om mijn stufi nu op stop te zetten omdat ik toch weinig gebruik maak van het OV (kan helaas niet alleen aanvullende beurs stopzetten, beetje onzin maar dat terzijde). Ik studeer nu af bij een bedrijf en de reiskosten kan ik sowiezo declareren, dus dat is geen probleem.

Dan zou ik de tweede helft van het 1e jaar van mijn master stufi weer aan kunnen zetten en dan alsnog resterende van mijn studie profiteren van de basisbeurs (2e jaar van mn studie) die terug komt. Ik heb in de tussentijd geen stufi maar ik heb op dit moment genoeg geld om het zelf te betalen en ik zou kunnen fietsen naar de uni (~55 min fietsen vs 1 uur met de bus). En de andere OV kosten zelf betalen.. Ik houd na de studie dan wel OV maanden over maar dat is dan maar zo (tenzij ik langer doe over de master).

Lijkt dit jullie een goed idee of niet?

EDIT: Nu ik deze tabel nog een keer lees: https://duo.nl/particulie.../een-master-gaan-doen.jsp

Is het mij niet echt duidelijk hoeveel jaren stufi ik nog krijg tijdens mijn master? Ik heb na dit collegejaar 4 jaar stufi ontvangen. In de tabel staat bachelor + wo master 2 jaar = 5 jaar aanvullende beurs, maar ik denk dat ze hiervan uitgaan dat je een wo-bachelor hebt gedaan ipv hbo-bachelor (want wo bachelor 3 jaar + wo master 2 jaar = 5 jaar)..

[ Voor 17% gewijzigd door skillaz1 op 05-03-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik zit nu te denken om mijn stufi nu op stop te zetten omdat ik toch weinig gebruik maak van het OV (kan helaas niet alleen aanvullende beurs stopzetten, beetje onzin maar dat terzijde). Ik studeer nu af bij een bedrijf en de reiskosten kan ik sowiezo declareren, dus dat is geen probleem
Je OV staat volledig los van een studiefinanciering/studielening. Als je nu leent kun je dat dus prima stopzetten, je recht op het studentenreisproduct vervalt daarmee niet. Het telt wel op bij je totale studieschuld, maar zodra je bent afgestuurd wordt deze omgezet in een prestatiebeurs en vervalt deze schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skillaz1
n9iels schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:27:
[...]

Je OV staat volledig los van een studiefinanciering/studielening. Als je nu leent kun je dat dus prima stopzetten, je recht op het studentenreisproduct vervalt daarmee niet. Het telt wel op bij je totale studieschuld, maar zodra je bent afgestuurd wordt deze omgezet in een prestatiebeurs en vervalt deze schuld.
Waar haal jij deze info vandaan? Als ik op de website van duo lees https://duo.nl/particulier/studiefinanciering-stopzetten.jsp

"U kunt uw studiefinanciering en reisrecht opsparen en op een later moment inzetten. Als u uw studentenreisproduct stopzet, moet u ook uw studiefinanciering stopzetten. En andersom."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
skillaz1 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:28:
[...]

Waar haal jij deze info vandaan? Als ik op de website van duo lees https://duo.nl/particulier/studiefinanciering-stopzetten.jsp

"U kunt uw studiefinanciering en reisrecht opsparen en op een later moment inzetten. Als u uw studentenreisproduct stopzet, moet u ook uw studiefinanciering stopzetten. En andersom."
Ow mijn excuus, ik had je vraag niet goed begrepen/gelezen. Je wilt alles stopzetten om het later tijdens je master weer op te nemen. Dan moet je inderdaad je OV ook stopzetten, excuus.

Maar los daarvan: het is totaal koffiedik kijken hoe die transitie van de studie financiering naar een eventuele basisbeurs gaat. Het kan best zijn dat studenten die als in het studiefinanciering-systeem zitten hierin moeten blijven. Het kan ook zijn dat je je financiering kan stopzetten en een beurs kan aanvragen. Tot slot kan het ook nog zijn dat al schulden worden kwijtgescholden, wie zal het zeggen....

Als je het je kunt veroorloven en je hebt een werkgever die je reiskosten wil vergoede zou je de gok kunnen nemen. Als lijkt mij 55 minuten fietsen redelijk lang in Nederlands weer 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door n9iels op 05-03-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skillaz1
n9iels schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:34:
[...]

Ow mijn excuus, ik had je vraag niet goed begrepen/gelezen. Je wilt alles stopzetten om het later tijdens je master weer op te nemen. Dan moet je inderdaad je OV ook stopzetten, excuus.

Maar los daarvan: het is totaal koffiedik kijken hoe die transitie van de studie financiering naar een eventuele basisbeurs gaat. Het kan best zijn dat studenten die als in het studiefinanciering-systeem zitten hierin moeten blijven. Het kan ook zijn dat je je financiering kan stopzetten en een beurs kan aanvragen. Tot slot kan het ook nog zijn dat al schulden worden kwijtgescholden, wie zal het zeggen....
Ik wil het liefst alleen mijn aanvullende beurs stop zetten zodat ik die kan gebruiken wanneer de basisbeurs terug is en mijn studentenreisproduct houden. Maar dat mag niet, als je de aanvullende beurs stopzet dan moet je ook OV stopzetten.. Vind ik eigenlijk een beetje vreemd, maarja zo is het.

En ja je hebt gelijk, dingen kunnen veranderen in de toekomst, maar ik heb de tijd niet om daar op te wachten, helaas.. De maanden gaan van mijn stufi af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:35
skillaz1 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:15:
Zoals vele van jullie weten komt de basisbeurs terug in 2023/2024. Ik studeer op dit moment HBO-ICT en zit in mijn laatste jaar. Ik verwacht dat ik dit jaar afstudeer en na de zomer begin aan mijn master. Op dit moment heb ik nog 6 maanden recht op stufi + 1 jaar extra omdat ik een 2 jarige master ga doen.

Ik zit nu te denken om mijn stufi nu op stop te zetten omdat ik toch weinig gebruik maak van het OV (kan helaas niet alleen aanvullende beurs stopzetten, beetje onzin maar dat terzijde). Ik studeer nu af bij een bedrijf en de reiskosten kan ik sowiezo declareren, dus dat is geen probleem.

Dan zou ik de tweede helft van het 1e jaar van mijn master stufi weer aan kunnen zetten en dan alsnog resterende van mijn studie profiteren van de basisbeurs (2e jaar van mn studie) die terug komt. Ik heb in de tussentijd geen stufi maar ik heb op dit moment genoeg geld om het zelf te betalen en ik zou kunnen fietsen naar de uni (~55 min fietsen vs 1 uur met de bus). En de andere OV kosten zelf betalen.. Ik houd na de studie dan wel OV maanden over maar dat is dan maar zo (tenzij ik langer doe over de master).

Lijkt dit jullie een goed idee of niet?
Nu stopzetten zal verstandig zijn als je toch reiskosten vergoed krijgt vanuit jouw afstudeeropdracht. Dan kan je in de zomer kijken hoeveel reiskosten je zou hebben en dan besluiten of je wel of niet je studiefinanciering en reisrecht weer in laat gaan. Een uur fietsen enkele reis is vrij lang, maar te overzien als het maar om een paar dagen in de week gaat.
EDIT: Nu ik deze tabel nog een keer lees: https://duo.nl/particulie.../een-master-gaan-doen.jsp

Is het mij niet echt duidelijk hoeveel jaren stufi ik nog krijg tijdens mijn master? Ik heb na dit collegejaar 4 jaar stufi ontvangen. In de tabel staat bachelor + wo master 2 jaar = 5 jaar aanvullende beurs, maar ik denk dat ze hiervan uitgaan dat je een wo-bachelor hebt gedaan ipv hbo-bachelor (want wo bachelor 3 jaar + wo master 2 jaar = 5 jaar)..
Ik vrees dat je daar pech hebt, dat het wel degelijk om 5 jaar gaat ondanks dat hbo bachelor een jaar langer is dan wo bachelor. Dat zou betekenen dat je na dit collegejaar nog 1 jaar studiefinanciering hebt (+alle maanden die je nu stop zet). Reisproduct is nog eens een jaar langer, dus die zou sowieso tot het einde van je master geldig zijn als je nominaal afstudeert.

Maar daarvoor kan je misschien het beste contact opnemen met DUO, die kunnen je dat precies vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skillaz1
Transportman schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:00:
[...]

Ik vrees dat je daar pech hebt, dat het wel degelijk om 5 jaar gaat ondanks dat hbo bachelor een jaar langer is dan wo bachelor. Dat zou betekenen dat je na dit collegejaar nog 1 jaar studiefinanciering hebt (+alle maanden die je nu stop zet). Reisproduct is nog eens een jaar langer, dus die zou sowieso tot het einde van je master geldig zijn als je nominaal afstudeert.

Maar daarvoor kan je misschien het beste contact opnemen met DUO, die kunnen je dat precies vertellen.
Maar bachelor + hbo master is wel 6 jaar stufi, dat vind ik dan wel vreemd.. Beide masters zijn 2 jaar.

Ik realiseerde me gister ook dat de aanvullende beurs waarschijnlijk lager wordt wanneer de basisbeurs terug komt? Ik krijg op dit moment 420 euro aanvullende beurs, dat is maximaal. Heeft het dan nog uberhaupt zin om te wachten op een basisbeurs?

[ Voor 15% gewijzigd door skillaz1 op 06-03-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

skillaz1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:29:
[...]

Maar bachelor + hbo master is wel 6 jaar stufi, dat vind ik dan wel vreemd.. Beide masters zijn 2 jaar.

Ik realiseerde me gister ook dat de aanvullende beurs waarschijnlijk lager wordt wanneer de basisbeurs terug komt? Ik krijg op dit moment 420 euro aanvullende beurs, dat is maximaal. Heeft het dan nog uberhaupt zin om te wachten op een basisbeurs?
Nee, dat heeft geen zin. Ik ben in 2017 afgestudeerd, met stufi nog. Mijn aanvullende beurs + basisbeurs was lager dan wat je nu hebt als aanvullende beurs. De aanvullende beurs is in het nieuwe stelsel een stuk hoger geworden om dat te compenseren, zodat mensen met ouders die weinig inkomen hebben nog kunnen studeren.

Daarom vind ik persoonlijk het huidige stelsel helemaal niet zo slecht, verdienen je ouders weinig dan krijg je een flinke aanvullende beurs, wat op hetzelfde neer komt als in het oude stelsel. Verdienen je ouders genoeg, dan kunnen ze ook meer bijdragen. Kortom het huidige stelsel is niet slechter voor studenten met ouders die minder verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:17
Zenix schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Nee, dat heeft geen zin. Ik ben in 2017 afgestudeerd, met stufi nog. Mijn aanvullende beurs + basisbeurs was lager dan wat je nu hebt als aanvullende beurs. De aanvullende beurs is in het nieuwe stelsel een stuk hoger geworden om dat te compenseren, zodat mensen met ouders die weinig inkomen hebben nog kunnen studeren.

Daarom vind ik persoonlijk het huidige stelsel helemaal niet zo slecht, verdienen je ouders weinig dan krijg je een flinke aanvullende beurs, wat op hetzelfde neer komt als in het oude stelsel. Verdienen je ouders genoeg, dan kunnen ze ook meer bijdragen. Kortom het huidige stelsel is niet slechter voor studenten met ouders die minder verdienen.
Je vergeet nu wel de studenten bij wie één of beide ouders genoeg verdient/verdienen, maar die niet wensen bij te dragen én ook niet expliciet dat willen bevestigen. Die krijgen geen aanvullende beurs en zonder basisbeurs helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Mijre schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:43:
[...]

Je vergeet nu wel de studenten bij wie één of beide ouders genoeg verdient/verdienen, maar die niet wensen bij te dragen én ook niet expliciet dat willen bevestigen. Die krijgen geen aanvullende beurs en zonder basisbeurs helemaal niets.
Het is wel iets minder zwart wit, de aanvullende beurs houdt ook rekening met:
- Ouders die geen contact meer heeft met de kinderen
- Gescheiden (alleenstaande ouders)
- Broers en zussen.

Dat zijn allemaal factoren waardoor je een hogere aanvullende beurs kan krijgen. Daarnaast kan je het ook deels krijgen. Ik ben geen voorstander van het leenstelsel, maar hoe de aanvullende beurs is ingericht is echt meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:17
Zenix schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:07:
[...]

Het is wel iets minder zwart wit, de aanvullende beurs houdt ook rekening met:
- Ouders die geen contact meer heeft met de kinderen
- Gescheiden (alleenstaande ouders)
- Broers en zussen.

Dat zijn allemaal factoren waardoor je een hogere aanvullende beurs kan krijgen. Daarnaast kan je het ook deels krijgen. Ik ben geen voorstander van het leenstelsel, maar hoe de aanvullende beurs is ingericht is echt meer dan prima.
De aanvullende beurs is niet "meer dan prima" ingericht, dat is wat ik je wil zeggen. Je dicht mij een te zwart-witte stelling toe, terwijl je die zelf inneemt.

Ik zeg je dat er ook situaties zijn waarbij de aanvullende beurs niet verstrekt wordt, terwijl het kind nul ondersteuning krijgt. Er zijn namelijk ook ouders die genoeg verdienen en die wél contact hebben met het kind, maar nul willen bijdragen én dat niet expliciet op schrift willen zetten wanneer het kind daarom vraagt. Je zult begrijpen dat die kinderen dan alsnog géén aanvullende beurs krijgen. Wanneer de basisbeurs er is, krijgen zij wel iets.
De aanvullende beurs dekt dus niet alle situaties af waarin een geldelijke ondersteuning van betreffende student nodig is.

Wat betreft de TS: Het is lastig te zeggen wat voor jou het beste resultaat geeft, omdat de nieuwe regeling nog niet bekend is (voor wie die geldt, hoe ingericht, of de basisbeurs dan dat bedrag van de huidige aanvullende beurs afsnoept of erbij komt, etc). Beide opties (nu laten doorlopen of juist nu stopzetten en later starten) hebben hun risico. Gezien je al aan aardige aanvullende beurs hebt, hoeft het ook niet per definitie te lonen voor je om 'm stop te zetten in de hoop later meer te krijgen.
Als het enkel om de OV-kaart ging, was't een makkelijkere afweging geweest. Nu lijkt 't me vooral een persoonlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 00:43
Ik snap je vraag, het is ook gewoon lastig soms met al die regels. Maar hier een alternatieve optie:
Als je het geld nu niet nodig hebt zorg dat alles wat je van de stufi / aanvullende beurs spaart en dit gebruikt voor je master. Mocht je bij het bedrijf blijven werken waar je nu ook bij zit, en de master ernaast gaan doen, vraag aan je bedrijf of zij de eventuele reiskosten willen betalen als je ergens in die 2 jaar tekort gaat komen. Als "net" afgestudeerd HBO ICTer kan ik je vertellen dat bedrijven veel voor ons over hebben, zeker als wij ook "loyaal" terug zijn of gewoon een gezonde werknemer. Hell, ik denk dat ze zelfs wel bereid zouden zijn je volledige master te financieren als je bijvoorbeeld de komende paar jaar bij ze blijft werken. ( moet je wel op je plek zitten natuurlijk )

Uiteraard kan niet iedereen een master studie doen naast een (fulltime)job, maar het zou een optie kunnen zijn die wellicht nog voordeliger is. Al is een studie a la LOI dan wel makkelijker hanteerbaar dan een fysieke UNI. 2 jaar lang elke maand een leuk bedrag op de rekening, master zou eventueel vergoed kunnen worden ( wat je tekort zou komen na stufi) door het bedrijf en je bouwt werkervaring op. Wellicht vind je het bij dit bedrijf zo leuk dat je de komende paar jaar daar zelfs nog blijft of hogerop klimt i.v.m. je master

Bovenstaande was een beetje offtopic. Maar denk dat het beste en meest zekere antwoord is de belasting telefoon bellen ( ofja DUO dan natuurlijk ) en kijken wat zij te zeggen hebben

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:37
Maar dat mag niet, als je de aanvullende beurs stopzet dan moet je ook OV stopzetten
Je OV is ook een vorm van "studiefinanciering". Daarom is het dus zo, dat je je stufi stopt, je OV ook stopt aangezien het er deel van uitmaakt.

De aanvullende beurs is een onderdeel van de stufi en die kun je best individueel stopzetten lijkt me. Anderzijds: waarom zou je? Desnoods houd je hem aanstaan en spaar je het geld?

[ Voor 6% gewijzigd door nieksvd op 07-03-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 13:25
Is het niet zo dat je vastzit aan het stelsel zoals dat was wanneer je voor het eerst recht had op studiefinanciering? Dat was bij mij in ieder geval andersom zo. Ik was mijn studie begonnen voordat het leenstelsel in is gegaan, had dus gewoon een basisbeurs. Studie binnen 10 jaar afgemaakt en alles is kwijtgescholden. Ondanks dat ik dus ben afgestudeerd in de periode waarin het leenstelsel al ruim in gebruik was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:44

Higaphix

Dit is geen ondertitel

wuzzy schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:22:
Is het niet zo dat je vastzit aan het stelsel zoals dat was wanneer je voor het eerst recht had op studiefinanciering? Dat was bij mij in ieder geval andersom zo. Ik was mijn studie begonnen voordat het leenstelsel in is gegaan, had dus gewoon een basisbeurs. Studie binnen 10 jaar afgemaakt en alles is kwijtgescholden. Ondanks dat ik dus ben afgestudeerd in de periode waarin het leenstelsel al ruim in gebruik was.
ff schoppen.

M'n vriendin zat aanvankelijk in het oude stelsel. Toen zij haar studiefinanciering had stopgezet (om een jaartje VAVO te doen), is ze daarna in het leenstelsel terecht gekomen. Van stelsel wisselen is dus zeker wel mogelijk.

Grote vraag is natuurlijk: Is hetzelfde scenario straks weer op te zetten?

Dit is geen handtekening

Pagina: 1