Indeling 1e verdieping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:24
In juni krijg ik de sleutel van een 2-onder-1-kap woning. Hier gaan we met zijn 4-en woning, mijn 3 zoons en ik. Op dit moment is de badkamer op de 1e verdieping, met alleen een wastafel en een toilet en een vlizotrap naar de zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCoCXHSglX99j-6z21prHNcxsGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q540m0etLh8CUDvbCnlJdgNl.png?f=fotoalbum_large

Wat ik wil gaan doen is een vaste trap naar de zolder boven de bestaande trap plaatsen. Dat betekent dat de ingang van de badkamer vervalt en deze nog kleiner wordt. Tevens wil ik 3 slaapkamers op de verdieping behouden...mooi wensenlijstje. Zelf kwam ik op het idee voor een badkamer ensuite (en sorry voor mijn paint skills).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-Hnszgk5E_2WI1jmEymxv4IMCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rQ01IKWJ0ERgrHQ4uiJDw1G9.png?f=fotoalbum_large

Nadelen: 3 jongens die door mijn slaapkamer hollen voor het een of ander (douchen, WC)

Voordelen, ieder heeft zijn eigen slaapkamer (en das me ook veel waard)

Van de zolder wil ik 1 slaapkamer maken, 2 wordt te krap (maar 1,5 meter stahoogte dan aan beide zijdes van de muur). De achterkant wil ik sowieso geen dakkapel op zetten ivm het leggen van zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKP69Kn_szw2kdWrMUtUUi0Nr0s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NsBkczNfJE5UqRFMUJVm5aC1.png?f=fotoalbum_large

Wat zie ik over het hoofd....zijn er nog betere ideeën ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:19
Kan je niet waar nu de douche getekend een deur maken. Dan een wand maken in de kamer en de douche bij de muur. De wastafel tegen de andere muur zodat je er langs kan. Deur van de wc kan dan wellicht weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zou eerder ook in die richting denken. De badkamer (als je er één op het gelijkvloers hebt ook nog) kan je bv. nog als deel van je kamer houden maar het toilet kan best vanop de gang toegankelijk zijn. Op een bepaalde leeftijd (en dan heb ik 't vooral over je kinderen) gaat dat ongemakkelijk zijn als ze elke keer jouw kamer binnen moeten om naar het toilet/in de douche te gaan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TWCRay
@lothar , ietwat aangepast, anders moet je altijd door de douche naar de wc:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7V_kg8XLoawliEgVax__S22QzU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zPjUEbKU0Zg86srMYZkVraYS.png?f=fotoalbum_large

@Borromini , klopt. daar zat ik ook aan te denken. En daarbij ook voor mezelf, als over een paar jaar de 1e half dronken door mijn kamer waggelt haha. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door TWCRay op 05-03-2022 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo, ook even mijn paint skills toegepast (alhoewel: Voorvertoning op de Mac)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD5WJIvot9nIZ3EWDeX87xwbXac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nPtmhhUNl8ixWYqhnPMUl2PV.png?f=user_large

Kortom: Deur van de linkerboven slaapkamer een kwarslag draaien, overloop verbreden door van de bovenste twee slaapkamers een stukje af te snoepen. Zo zit je ook niet te klooien met 3 deuren in dezelfde vierkante meter (twee linker slaapkamers en badkamerdeur).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:52
Ik zou het toilet apart maken en de badkamer grotendeels zoals die nu ook is. Is een extra douche/wastafel op zolder ook een optie? Dat scheelt in de drukte in het spitsuur.
Ingang via de slaapkamer kan ik je echt enorm afraden. Is al niet fijn als ze klein zijn, maar bedenk ook even hoe het is als er vriendinnen/vrienden in beeld komen.

Overigens blijft het een piepkleine badkamer. Ik ga nog even studeren op heel andere opties.
Heb je ook een indeling van de benedenverdieping (gaat alleen om aansluiting water/afvoer mogelijkheden)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6b3mKnmRkIYxxrYV3HArZyOlcg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K4ze4pqhfpCEZVWZOjZRySsK.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-05 14:46
Probeer zoveel mogelijk hoekjes en loze restruimte te voorkomen.

Ik weet niet hoeveel je overhoop wilt/kunt halen maar je zou kunnen overwegen om de deur van slaapkamer 2 diagonaal te zetten. De deur van slaapkamer 1 verschuift dan wat naar binnen. Door de diagonaal geplaatste deur kun je dan met een beetje geluk de muur van slaapkamer 3 precies naast het raam van slaapkamer 3 laten uitkomen.

De smalle ingang van je badkamer die je hierboven hebt getekend, zou ik zo niet doen. Je hebt daar in de praktijk weinig aan en het kost je een enorme hap uit de overloop. Beter op zoek gaan naar de smalst werkbare zoldertrap zodat je de breedte van de badkamer kunt optimaliseren. Toilet inderdaad tegen de buitenmuur (in de hoop dat je niet recht boven je voordeur zit qua afvoer...)

Je hebt nu een heerlijk ruimte overloop, zonder wezenlijk ruimte op je kamers in te leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c71dlqRHH1yG16pGcESCEgxJiJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcsXK6t4la67NVVI95KHkcXe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
Geen idee of dit qua aansluitingen kan en of je een ‘washok’ nodig hebt, maar hiermee creeer je een ruime badkamer en een washok in de oude badkamer. Lijkt me geen overbodig luxe met drie jongens :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t-qLAjz1h1l-xG1PsRF5YZ095k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SpqTqk1w0n1CP2FqH9kIZZ9p.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 15:34
TWCRay schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:38:
@lothar , ietwat aangepast, anders moet je altijd door de douche naar de wc:

[Afbeelding]

@Borromini , klopt. daar zat ik ook aan te denken. En daarbij ook voor mezelf, als over een paar jaar de 1e half dronken door mijn kamer waggelt haha. ;)
Even dingentje tussendoor, let op dat t geen steun muur is, deze zijn makkelijk te herkennen door dikte en als je er op klopt.
Ga verder rustig door met die leuke paint tekeningen, doet me aan de jeugdige jaren denken :D

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
@Toke_gt , plattegrond van de benedenverdieping heb ik ook :) Washok heb ik niet nodig, de aansluitingen zitten in de garage :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qzj9t1iug3w-pR4CSmVXIPepC8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lUjMDp3UtHL38xxNizCRRoF5.png?f=fotoalbum_large

En nog een aangepaste versie met apart toilet, maar geen daglicht op de badkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXB4wY18Soyvyov4fy8x08mvg-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nZMMeb6iua1pkWVAk2eX5Ddh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 16:29
Ik zou zeker voor het aparte toilet kiezen als het kan. Wellicht kan je in de grotere slaapkamers wel een wasbak met spiegel voorzien. Staan die vriendinnen straks niet de hele tijd de badkamer bezet te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@TWCRay
Ingaande op de opmerking van @Xanquezer. Heb je ook constructieve bouwtekeningen? Want op basis van de terugkomende muren op zowel begane grond, verdieping als zolder zou je kunnen denken dat de muur tussen huidige badkamer en slaapkamer dragend is. Die komt zowel op zolder als op de begane grond namelijk exact daar terug.

Uit welk jaar komt het huis? Wat voor vloeren heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
@D-e-n , heb de bouwtekeningen opgevraagd. Heb ze zelf in elk geval niet. En anders zal ik effe bij de gemeente kijken.

Op de zolder zit geen muur. Huis komt uit 1971, vloeren zijn van beton - wat voor een soort vloer kan ik zo niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
TWCRay schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:52:
En nog een aangepaste versie met apart toilet, maar geen daglicht op de badkamer
[Afbeelding]
Dank voor de plattegrond. Dan vraagt een badkamer aan de linkerkant wel een heel ingrijpende verbouwing :) . Al heb je dan wel een badkamer die iets beter past bij de verhoudingen van het huis.
Jouw laatste schets zou ik niet doen. Je wint er eigenlijk alleen maar daglicht op je overloop mee, verder wordt het alleen maar kleiner en propperiger. De doorloop tussen douche en trap lijkt mij ook te smal geworden?

Nog niet in de tekeningen meegenomen, maar de trap komt in de tekeningen op een nadere locatie op zolder uit dan de vlizotrap. Geeft dat nog problemen in de draagconstructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Daar heb ik verder nog niet over nagedacht @Toke_gt . Wilde eerst wat ideeën opdoen, jouw idee was nog niet (badkamer linkerzijde) was nog niet bij me opgekomen. Qua afvoer: in de woonkamer zit nu een schouw met openbaars (die ik wil slopen), daar zou best een kleine koof kunnen komen. Qua water toevoer, cv zit op de zolder, dus dat moet ook goed komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Aangezien er een koof loopt van zolder naar beneden (daar onder de trap weggewerkt, denk ik?) zou je het toilet ook aan de kant van de trap kunnen wegwerken. Door de twee kamers daar iets anders in te delen, krijg je goede slaapkamers en iets meer ruimte op overloop/entree naar de kamers. Badkamer blijft wel klein, dus naar de linkerkant zou ik wel overwegen als je daar inderdaad toch wel een afvoermogelijkheid hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Uo8kboWlL2QT17Bc0BadMqell0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pmBTTznFVg7V376hbieziwTO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
TWCRay schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:45:
@D-e-n , heb de bouwtekeningen opgevraagd. Heb ze zelf in elk geval niet. En anders zal ik effe bij de gemeente kijken.

Op de zolder zit geen muur. Huis komt uit 1971, vloeren zijn van beton - wat voor een soort vloer kan ik zo niet zeggen.
En wat voor soort wanden zitten er tussen de twee slaapkamers aan de achterkant en de badkamer en de slaapkamer aan de voorkant? Als dat lichte scheidingswanden zijn dan weet je dat je verdieping vrij indeelbaar is, anders moet je die tekeningen afwachten denk ik. Het maakt heel veel uit voor het uitgangspunt voor je plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
TWCRay schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:47:
Daar heb ik verder nog niet over nagedacht @Toke_gt . Wilde eerst wat ideeën opdoen, jouw idee was nog niet (badkamer linkerzijde) was nog niet bij me opgekomen. Qua afvoer: in de woonkamer zit nu een schouw met openbaars (die ik wil slopen), daar zou best een kleine koof kunnen komen. Qua water toevoer, cv zit op de zolder, dus dat moet ook goed komen.
Zie onder nog even een voorbeeld, waarbij iets minder ruimte van slaapkamers is weggehaald, en het washok een separaat toilet is geworden. Vind ik zelf wel wat krap, ik zou dan liever het raam erbij betrekken. Met rood aangegeven welke wanden/deuren veranderen. Zelfs de deur van de nieuwe badkamer is er eigenlijk al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baKbUDZMtseXqYfaD5c9nES6FM4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GT6n9J2w3c85OqT4JppjKYek.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 06-03-2022 13:40 . Reden: Afbeelding aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
Die laatste is wel ideaal, en dan idd dat stuk voor het raam erbij trekken @Toke_gt . Dan kun je ook nog een wasbakje ophangen, nooit verkeerd met die jongens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
@D-e-n & @Toke_gt , ik heb de tekeningen gekregen, maar ik heb het vermoeden dat er meerdere tekeningen door elkaar zijn gekopieerd. Ik heb gevraagd of ik de originelen mag laten kopiëren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vyTLiwcU-krYHVAV_nrOR0ycGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LxGTHttVYNIdMs4c69NlSGaw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@TWCRay
Dat ziet er inderdaad verwarrend uit zo. Die tussenwand tussen badkamer en slaapkamer en tussen de beide slaapkamers voor lijkt dus wel dragend als ik het zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
TWCRay schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:05:
@D-e-n & @Toke_gt , ik heb de tekeningen gekregen, maar ik heb het vermoeden dat er meerdere tekeningen door elkaar zijn gekopieerd. Ik heb gevraagd of ik de originelen mag laten kopiëren.
Ik heb wat delen uit je tekening gehaald en verduidelijkt naar wat ik denk dat het is (ik heb geen bouwkundige achtergrond). Tekeningen van jouw huis en de gespiegelde versie lijken idd over elkaar gelegd. Je ziet steeds de vloer/dak met daarop de indeling van de verdieping eronder. Waarbij de eerste verdieping gespiegeld is. Daaruit maak ik ook op dat de muren die ik rood heb gemaakt, de dragende muren zijn. Ook omdat die overeenkomen met de dragende muur op de begane grond (die dus is gespiegeld, verkijk je daar niet op). Op de eerdere plattegrond van je huis lijkt daar een stalen balk aangebracht tussen woonkamer en voormalige keuken. Wel is die dragende muur op 1e verdieping onderbroken voor de hal/vlizotrap, dus goed om te checken of dit inderdaad klopt en of de andere muren daar niet extra ondersteunend zijn. Maar mocht je bovenstaand plan met de badkamer links uitvoeren, dan vervang je een eventueel ondersteunende muur door twee andere muren, dus dat kan op zich geen blokkerend probleem zijn. Wel relevant bij sloop/bouwwerkzaamheden, daarom de check.
Overigens geeft dit wel aan dat aanleg van badkamer links minder ingrijpend is dan het aanpassen van de oorsrponkelijke badkamer, omdat je daar waarschijnlijk met dragende muren te maken hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bewpj9SEzHJSWF9yM5l51h--noE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zui5pMdUgRkCSJPes9LUOdOl.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 08-03-2022 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-05 21:06
OT: die eternit-board (=asbesthoudend) in het dakbeschot is inmiddels verwijderd.. neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even out of the box: Kun je nog uitbouwen of de garage verbouwen tot woonruimte? Voor jezelf een slaapkamer met en suite badkamer creëren op de begane grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:23
Overweging: daglicht in je badkamer? Zelf vind ik dat erg fijn, denk veel mensen wel. Voor een toilet zou het me weinig of niks interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
@Toke_gt , dat vermoeden had ik ook al, zodra ik de originele tekeningen in mijn handen heb weet ik meer.

@pagani , nee, dat is in deze fase geen optie. Mijn motor moet ook binnen slapen. Daarbij een paar fietsen, skelters, gereedschap: een garage is altijd te klein. Mocht ik hier 65+ worden dan is dat wel een optie. Bij mijn moeders huis hebben we dat ook gedaan.

@breew , dat zit er nog. Zit nu isolatie voor. Tevens nog een buis van dat spul boven de oude badkamer.

@Wilke , ik heb liever een logische indeling met 3 slaapkamers, badkamer en toilet dan daglicht op de badkamer. Het wordt een mannenhuishouden, zodra mijn zoons in de puberteit raken verwacht ik sowieso dat ze er weinig tijd doorbrengen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
TWCRay schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:45:
Het wordt een mannenhuishouden, zodra mijn zoons in de puberteit raken verwacht ik sowieso dat ze er weinig tijd doorbrengen ;)
Vergis je niet in puberende jongens en de tijd die zij nodig hebben voor hun badkamerrituelen. Sneeuwwitje is er niks bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
Ik dacht altijd dat ze zich douchen met axe? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
TWCRay schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:38:
Ik dacht altijd dat ze zich douchen met axe? ;)
Dat klopt. Maar denk ook even aan de grote potten gel, wax, lak en wat je verder nog in je haar kunt smeren. Om het nog maar niet te hebben over alle middelen tegen puistjes. Wat dat betreft is een toilet met extra wastafel en vooral spiegel een heel nuttige optie! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
en een extra kast dan @Toke_gt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j31GEFYALfa5_stB1kbBW6Cy3BA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fdgNEStGJVFLpqmsbjK4AqzA.png?f=user_large

De scan is niet zo mooi, maar ik heb de bouwtekeningen nu. Je ziet, de muur tussen de slaapkamers aan de linkerzijde is niet dragend, de muur van de voor naar de achterkant wel. Je had dus gelijk @D-e-n (y)

Zoals het er nu naar uit ziet, ga ik de onderstaand proberen te realiseren (Thanks Toke!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUbIWLXSRKhnCQHQ8qYC_1MORo8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w8hbT5lIyuvopiXpJgQ0lYUh.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
TWCRay schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:43:
Zoals het er nu naar uit ziet, ga ik de onderstaand proberen te realiseren (Thanks Toke!)
[Afbeelding]
He, leuk te horen! Hopelijk lukt het. Ben benieuwd. Succes in ieder geval (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-05 18:35
Toke_gt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:52:
[...]

Vergis je niet in puberende jongens en de tijd die zij nodig hebben voor hun badkamerrituelen. Sneeuwwitje is er niks bij.
Geef ze een sok en leer ze zelf een was te draaien, dan is die badkamer tijd gehalveerd 😂

Verder vind ik het ontwerp van toke sterk maar niet zo sterk als dat van @Scoutertje minder loze ruimte en het oogt allemaal een stuk ruimer en logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Woody179 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:15:
[...]
Verder vind ik het ontwerp van toke sterk maar niet zo sterk als dat van @Scoutertje minder loze ruimte en het oogt allemaal een stuk ruimer en logischer.
Maar dan moet die halve dragende muur eruit en het lijkt me logisch dat dat niet de voorkeur heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-05 18:35
D-e-n schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Maar dan moet die halve dragende muur eruit en het lijkt me logisch dat dat niet de voorkeur heeft
Een stuk ja, maar het bruikbaare oppervlak op zolder is een stuk kleiner en daarmee ook de totale last op de onderliggende draagmuur. Lijkt mij vrij simpel op te lossen met een latei.
Als we het hebben over een overspanning max 2 a 2,5 meter zou een HEA160 volgends mij meer dan voldoende moeten zijn.
Daar komt bij dat je deze in de balklaag kan verwerken dus geen koof, je niet het hele plafond op de begane grond open hoeft te breken om de riolering te verleggen wat in een dergelijke constructie ook aditioneel risico geeft op verstoppingen en herrie.

[ Voor 19% gewijzigd door Woody179 op 10-03-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@Woody179
Van de muur die blijft staan tot aan de gevel is drie meter. Bovendien wordt de belasting op de constructie eronder meer geconcentreerd dus dat moet ook gecheckt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Woody179 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:15:
[...]

Geef ze een sok en leer ze zelf een was te draaien, dan is die badkamer tijd gehalveerd 😂

Ruimer? Met een badkamer van 3x1 incl toilet? Het ging @TWCRay om een gunstige indeling voor de badkamer voor een 4p huishouden. Dan is in ieder geval een apart toilet wel zo fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-05 23:37
Ik heb je originele tekening even vlug overgetekend.

Dit is de bestaande (originele) indeling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B092DOI1Rv4RJ0sqKCbLTnrTKPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SnZr67uTxQVIjinZjKIczLTC.png?f=fotoalbum_large

En zelf zou ik dit er mee doen.
Qua ruimte kan dit prima, toilet achter een deur is persoonlijk, dat hoeft niet.
Meeste badkamergebruik waar je eklaar in de weg loopt is bij tandenpoetsen.
Je kan op de zolder een extra wastafel hangen, en mogelijk ook op de slaapkamers (al is dat wat ouderwets) dan hoeft niemand daarvoor in de badkamer te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyw1sztAw7k_LCZORANk9O43my4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J7WV0et0hsGNIXokXXzh4hHF.png?f=fotoalbum_large

Zelf zijn we een huis met ongeveer dezelfde indeling maar een stuk kleiner aan het verbouwen.
Hier is de muur tussen de badkamer en slaapkamer ook dragend.
Deze verplaatsen wij ook, nu zou ik dat wel even in overleg met een aannemer/constructeur doen.
Mogelijk als je de nieuwe wand dragend uitvoert is het geen enkel probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 11-03-2022 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:47

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Om maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien: waarom moet er perse een tweede toilet boven komen? Is de conclusie niet dat dat gewoon niet past? Ga je echt ruimte afsnoepen van kamers van 7 tot 10 m2?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-05 23:37
Thijsmans schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:08:
Om maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien: waarom moet er perse een tweede toilet boven komen? Is de conclusie niet dat dat gewoon niet past? Ga je echt ruimte afsnoepen van kamers van 7 tot 10 m2?
Ben het gedeeltelijk met je eens.
Het is makkelijk, zeker met een groot gezin.
Maar supernodig is het ook niet.
Zo erg is het niet om naar beneden te lopen.

Al denk ik dat het met de indeling die ik op schaal even uitgetekend heb best goed te realiseren is met minimaal ruimte verlies.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 11-03-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:28
TWCRay schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:20:
In juni krijg ik de sleutel van een 2-onder-1-kap woning. Hier gaan we met zijn 4-en woning, mijn 3 zoons en ik. Op dit moment is de badkamer op de 1e verdieping, met alleen een wastafel en een toilet en een vlizotrap naar de zolder.

[Afbeelding]

Wat ik wil gaan doen is een vaste trap naar de zolder boven de bestaande trap plaatsen. Dat betekent dat de ingang van de badkamer vervalt en deze nog kleiner wordt. Tevens wil ik 3 slaapkamers op de verdieping behouden...mooi wensenlijstje. Zelf kwam ik op het idee voor een badkamer ensuite (en sorry voor mijn paint skills).

[Afbeelding]

Nadelen: 3 jongens die door mijn slaapkamer hollen voor het een of ander (douchen, WC)

Voordelen, ieder heeft zijn eigen slaapkamer (en das me ook veel waard)

Van de zolder wil ik 1 slaapkamer maken, 2 wordt te krap (maar 1,5 meter stahoogte dan aan beide zijdes van de muur). De achterkant wil ik sowieso geen dakkapel op zetten ivm het leggen van zonnepanelen.

[Afbeelding]

Wat zie ik over het hoofd....zijn er nog betere ideeën ?
Hangt uiteraard een beetje van je budget af maar wat ik zou doen:

Zolderkamer dakkapel erop (je gaat toch niet aan beide kanten leggen?) van 4 breed en een badkamer ensuite plaatsen (techniek kast daarin wegwerken). Al dan niet met wc. Dat maak je dan jouw kamer. 1e verdieping voor de boys met een eigen badkamer.

Ook makkelijk met taakverdeling. En als ze van t stappen terugkomen heb je er minder last van. En als je zelf bezoek hebt idem.

[ Voor 7% gewijzigd door MagniArtistique op 13-03-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Qua toilet op de 2e verdieping, dat is best makkelijk. Dan kan ik op mijn gemak blijven zitten als er een ander moet :+ Sowieso, ik heb geen zin om met kinderen 's avonds / 's nachts naar beneden te lopen om naar de WC te gaan.

@MagniArtistique , dat zou natuurlijk het allermooiste zijn, maar helaas moet ik het met een 'beperkt' budget doen. Ik wil aan de achterkant panelen leggen, dus daar komt geen dakkapel. Mocht ik een dakkapel of dakserre doen, dan komt het pas echt op het laatst - laagste prioriteit. Ik heb liever de rest in orde, dan dat ik daar een x-duizend euro in stop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
Ondertussen heb ik de sleutel in handen en zijn we begonnen met het strippen van de woning. Morgen komt een bouwkundige om te kijken wat we precies kunnen doen 8)

Eigenlijk had ik het idee van de trap naar de zolder alweer afgeschreven in de afgelopen maanden (kosten technisch), maar het is weer gaan kriebelen....Kans is toch dat ik het ga doen. Morgen weet ik meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWCRay
De constructeur is vandaag geweest, had hem gebeld ivm de benedenverdieping (muurtje doorbreken) en hem ook naar de bovenverdieping laten kijken. De makkelijkste oplossing was om een trap op de voorste slaapkamer omhoog te laten lopen, dus de deur als toegang tot de trap en een nieuwe deur naast de deur van de badkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9hBvNiLn-LKNsj5i9Ism4IuVzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttj0uRFhAtd17QfqqtFT4T7Z.jpg?f=fotoalbum_large

De badkamer blijft dezelfde grote, de wasbak kan een beetje opschuiven als de deur naar buiten toe draait en dan kan richting het raam nog een wc erin. Groot is het niet, maar prima voor ons.
Pagina: 1