Toon posts:

Manjaro (single) HP 8200

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:49
Mijn vraag
Al enige tijd gebruik ik Win10 / Manjaro in een multiboot, op 2 aparte SSD's.
Omdat Win10 het steeds slechter doet, en Manjaro me goed bevalt, heb ik hardware matig de boel omgebouwd, zodat ik alleen Manjaro gebruik.

De SSD voor Manjaro heb ik geformatteerd op EFI, en dan installeer ik Manjaro.
Die regelt zelf de indeling partities.
Alles wordt netjes geïnstalleerd.
De pc reset, en dan niks....
De indeling op de SSD ziet er ook raar uit, er worden er 2 weergeven een kleine en een grote.

Wat doen ik fout?
In het BIOS staat de SSD op ahci, geen secure boot, ...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een HP 8200, i5 8GB geheugen, 1x 128GB SSD.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse Linux/Manjaro sites bezocht, een aantal dingen gecheckt (secure boot etc.)
Ik denk dat het met de SSD indeling te maken heeft, er mist iets, maar mijn kunde gaat ver genoeg.

De SSD zit op sda1 aangesloten, krijgt spanning, ...
Na het installeren is deze echter ook niet zichtbaar in het BIOS.

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:08
Je zegt dat je de SSD voor Manjaro geformatteerd hebt op EFI.
Als ik me niet vergis heb je toch enkel de keuze tussen GPT-indeling en MBR-indeling?
Ik zou voor GPT-indeling kiezen.

Verder, heb je geen optie om zelf de partities in te delen?
Ik zou opteren voor minimum 2 partities, de root-partitie van minstens 15 GB (liefst nog iets meer) en een swap-partitie van ongeveer 8 GB. Als je dat wenst kan je ook een aparte /home partitie aanmaken, maar dat is een vrije keuze.

• hansie_k
@LievenD in KDE partition manager heb ik de SSD in EFI geformatteerd (andere keuze was BIOS).
De SSD is nu opgedeeld in minimaal 2 partities, een kleine boot, en de rest, om het zo maar te zeggen.
Bij installatie zit ie standaard op GPT, maar ook dan doet ie niks.
Het BIOS ziet de drive nu ook niet.
Vanochtend voor de swap draaide alles als een zonnetje.

Begrijp er echt ff geen drol van op dit punt 🥴.

[Voor 4% gewijzigd door hansie_k op 05-03-2022 19:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansie_k
Nou, schiet mij maar lek.
Na nog diverse keren een install te hebben geprobeerd, met diverse how-to’s qua bestandsindeling, nog steeds niks.

Omdat Manjaro wel de ssd zag, had ik een vermoeden dat het dus hardwarematig was.
Kast open, sata kabels gewisseld, en warempel…hij start op!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:02
Dan is het dus een software probleem, want dan heeft de gebruikte driver dus voorkeur voor de sata poort waar je systeem nu wel op start :) Die twee partities die je zag is niet zo bijzonder, dat zal de swap partitie en je systeem partitie zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hansie_k
biomass schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:42:
Dan is het dus een software probleem, want dan heeft de gebruikte driver dus voorkeur voor de sata poort waar je systeem nu wel op start :) Die twee partities die je zag is niet zo bijzonder, dat zal de swap partitie en je systeem partitie zijn.
Sorry, misschien niet helemaal duidelijk.
Ik heb alleen de kabel verwisseld, gebruik nog de zelfde poort.
Andere kabel heeft t jaren gedaan, maar misschien met wisselen ergens een kabelbreuk, zeg t maar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:02
Ok, sommige SATA connectors kun je ook maar een paar keer aansluiten voordat ze definitief gaar en niet meer te vertrouwen zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee