Vloerverwarming als vervanging van warmeluchtverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
Hi allen. Wij hebben recent een huis gekocht uit 1994 met de oorspronkelijke Brink heteluchtverwarming, een geiser, en mechanische ventilatie. Het huis is geïsoleerd vanuit de bouw met vloer/gevel/dakisolatie, het huis heeft energielabel C. Doordat de heteluchtverwarming dermate verouderd is willen we deze graag verwijderen. De luchtkanalen hopen we dan te blijven gebruiken voor mechanische ventilatie.

Wij vragen ons af wat nu wijsheid is voor de verwarming van het huis. We zouden een CV ketel aan kunnen laten leggen met traditionele radiatoren, maar het huis is niet hierop gebouwd dus dan hebben we leidingen overal langs de muur lopen. Mij is ook verteld door een makelaar dat dit circa 13.000 euro zou kosten. We zouden de leidingen misschien wel kunnen laten infrezen, maar dan denk ik ook dat het huis opnieuw gestuct moet worden.

Ook begrepen wij dat het mogelijk zou zijn om een nieuw luchtverwarming systeem te nemen. Dit zou dan goedkoper zijn. Ik weet echter niet of dit het meest toekomstbestendig is en of wij luchtverwarming als prettig zullen ervaren.

We vroegen ons af of een CV ketel met vloerverwarming door de gehele woning als hoofdverwarming als beste oplossing zou werken. We zouden dan geen radiatoren nodig hebben. Dit kunnen we dan combineren met de vloeren vervangen, waar we toch al op termijn van af wilden. Is het mogelijk een geheel huis (110m2) met vloerverwarming als enige verwarming te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 17:17
Heb zelf een woning van 125 m2, uit 1970 met op 3 verdiepingen vloerverwarming, gaat prima.

Op zolder af en toe wat moeite maar dat komt door gebrek aan isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixForte
En weet iemand ongeveer wat het kost om aan te leggen (exclusief de nieuwe vloer). Voor zover ik het begrijp moeten we dan af van de geiser en warmeluchtsysteem. Dan zouden we een CV ketel nemen met 110m2 vloerverwarming. Ik weet niet of er dan nog een nieuw mechanisch ventilatiesysteem geplaatst moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou gewoon offertes aanvragen. Ik kan wel zeggen dat het bij ons 16000 euro excl btw was voor de 1e en 2e verdieping maar dit is een prijs van 3 jaar geleden. De prijzen liggen tegenwoordig een stuk hoger. Bij ons is de 1e en 2e verdieping samen ongeveer 120m2.

Let wel op dat je de vloerverwarming zo laat leggen dat je met een warmtepomp ook kunt koelen en met een warmtepomp kunt verwarmen. Het schijnt dat de leidingen dan iets anders gelegd dienen te worden. Dan kun je in de toekomst de cv ketel ook nog vervangen door een warmtepomp.

En isoleren, isoleren en nog eens isoleren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Qua kosten , wij zijn ook bezig met vloerverwarming en we hebben offertes voor 100m2 (dat is bij ons alleen de bg) tussen de 4.500 en 6.000 euro.
Let op de hoh van 10cm (afstand tussen leidingen).

Uiteraard komt daar de vloer nog bij (kies verlijmd pvc of tegels) en in jouw geval de cv ketel. Warmtepomp maakt het hele plaatje wat complexer, dan moet je eerst berekenen welke capaciteit je nodig hebt en goed isoleren. Op de lange termijn waarschijnlijk (veel) goedkoper, zeker met pv panelen.
Eea vraagt wel meer investering en het is momenteel lastig een installateur te vinden.
Als je tijd, zin en budget hebt voor een warmtepomp zou ik dat zeker overwegen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 06-03-2022 05:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixForte
DutchKel schreef op zondag 6 maart 2022 @ 01:44:
Ik zou gewoon offertes aanvragen. Ik kan wel zeggen dat het bij ons 16000 euro excl btw was voor de 1e en 2e verdieping maar dit is een prijs van 3 jaar geleden. De prijzen liggen tegenwoordig een stuk hoger. Bij ons is de 1e en 2e verdieping samen ongeveer 120m2.

Let wel op dat je de vloerverwarming zo laat leggen dat je met een warmtepomp ook kunt koelen en met een warmtepomp kunt verwarmen. Het schijnt dat de leidingen dan iets anders gelegd dienen te worden. Dan kun je in de toekomst de cv ketel ook nog vervangen door een warmtepomp.

En isoleren, isoleren en nog eens isoleren.
16.000 euro voor vloerverwarming klinkt als erg veel. Weet u waarom de kosten zo hoog waren in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixForte
Sport_Life schreef op zondag 6 maart 2022 @ 05:42:
Qua kosten , wij zijn ook bezig met vloerverwarming en we hebben offertes voor 100m2 (dat is bij ons alleen de bg) tussen de 4.500 en 6.000 euro.
Let op de hoh van 10cm (afstand tussen leidingen).

Uiteraard komt daar de vloer nog bij (kies verlijmd pvc of tegels) en in jouw geval de cv ketel. Warmtepomp maakt het hele plaatje wat complexer, dan moet je eerst berekenen welke capaciteit je nodig hebt en goed isoleren. Op de lange termijn waarschijnlijk (veel) goedkoper, zeker met pv panelen.
Eea vraagt wel meer investering en het is momenteel lastig een installateur te vinden.
Als je tijd, zin en budget hebt voor een warmtepomp zou ik dat zeker overwegen.
Dank hiervoor, helder! Ik verwacht dat we niet direct een warmtepomp zullen nemen maar over tijd eerst verder isoleren. We willen echter wel alles voorbereiden op een warmtepomp. De eenmalige investering in de CV (die we misschien dan al na 7 jaar vervangen) nemen we dan op de koop toe.

Is dit vloerverwarming als hoofdverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

FelixForte schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Dank hiervoor, helder! Ik verwacht dat we niet direct een warmtepomp zullen nemen maar over tijd eerst verder isoleren. We willen echter wel alles voorbereiden op een warmtepomp. De eenmalige investering in de CV (die we misschien dan al na 7 jaar vervangen) nemen we dan op de koop toe.

Is dit vloerverwarming als hoofdverwarming?
10cm hoh is vvw als hoofdverwarming, bij ons ligt nu 20cm hoh die gaat eruit...

Let ook op de leidingen, minimaal 15 of 16mm (heb ik begrepen).

Ik denk dat een wp komende jaren snel aan populariteit gaat winnen, het is nu alleen nog wachten op de installateurs.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 06-03-2022 09:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
FelixForte schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:41:
[...]

16.000 euro voor vloerverwarming klinkt als erg veel. Weet u waarom de kosten zo hoog waren in dit geval?
Geen idee of het hoog was/is. Het was bij nieuwbouw dus er was geen keuze om te kiezen tussen verschillende aanbieders. Je zou zeggen dat het bij nieuwbouw goedkoper is. Alleen de 1e verdieping wilde ze doen voor 10000 excl btw. Dan kregen we op de 2e verdieping elektrische radiatoren. Maar we hebben wel grote oppervlaktes op de verdiepingen. Elke verdieping is ongeveer 60m2.

Vandaar ook mijn advies, vraag offertes aan. Ik verwacht dat de prijs tegenwoordig namelijk nog hoger is omdat er meer werk is dan werklui zijn om het uit te voeren. De prijzen stijgen daar net zo snel als de huizenprijzen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1