Toon posts:

Advies verduurzamen tussenwoning/beparen energiekosten

Pagina: 1
Acties:

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:50
Dag allemaal,

Al een tijdje lopen we hier mer de gedachte om ons huis te verduurzamen. Wij hebben een jaren 70 tussenwoning waarbij de kruipruimte en het dak al geïsoleerd zijn.
Voordeuren en achterdeuren staan al op de nominatie om vervangen te worden, die zijn krom, laten tocht door en zijn gewoon aan het einde van hun leven.

Maar dan: zonnepanelen hebben we niet en we hebben nog een "ouderwetse" CV-ketel. Die CV-ketel is twee jaar geleden nog geplaatst (CW4 keteltje). Dat leek toen een slimme zet en een niet te grote investering. Nu is twee jaar later het verhaal misschien een beetje veranderd wegens de stijgende gasprijzen en de onrust in Rusland en Oekraïne. Misschien toch nog een stap extra zetten, die we twee jaar geleden nog niet gepland hadden.
Tot een paar maanden terug waren zonnepanelen ook nog niet een optie omdat ik geen dakoppervlak had wegens dakkapelen en een dakraam. Nu is dat dakraam(kiepraam in het schuine dak) aan vervanging toe wegens houtrot en lekkage. Gaandeweg het opvragen van offertes voor een nieuw raam, ontstond het idee om het dakraam misschien te laten vervallen en dicht te maken. Het dakraam zit op onze voorzolder en daar is toch genoeg licht van de dakkapel aan de andere kant van het huis. Het vervallen van het dakraam zou betekenen dat ik daar dakoppervlak krijg om zonnepanelen te leggen. Hoeveel weet ik niet maar een Zonnepanelen-boer kan dat zo vertellen natuurlijk.

Maar ja, dan vraag ik me af, is zonnepanelen de eerste stap die ik zou moeten nemen? Want het gas is duur, en de elektriciteit niet. Dus misschien moet er wel een boiler komen om het water op te warmen of om die CV-ketel een handje te helpen. Dat kan dan op elektriciteit.
Een warmtewisselaar of een warmtepomp zie ik niet zo zitten. Ik heb begrepen dat zo'n apparaat buiten op dak moet staan of aan de gevel moet hangen en dat is iets wat niet kan/ik niet meteen wil.

Ik zoek hier advies bij. Misschien helpt als ik wat dingen beschrijf over onze situatie:
  • Met zijn drieën, twee volwassenen en een babytje. We hopen dat onze dochter ooit een broetje of zusje krijgt.
  • CV ketel uit 2018
  • Dakoppervlak op het zuiden (Zo goed als het perfecte zuiden iets richting zuidoost)
  • Geen elektrische auto. Komt er ook niet.
Waarvoor gebruiken we elektra:
  • Koken (inductie)
  • Wassen (wasmachine draait 's nachts in het daltarief). Droger hebben we niet.
  • Om te leven maar dat is evident
Gas gebruiken we alleen voor:
  • Verwarming
  • Om te douchen. Normale douche, geen stortdouche. We hebben ook geen bad.
  • Heet water in de keuken en in de badkamer. Voor de vaat hebben we afwasmachine.
Ons verbruik (Slimme meter uitgelezen):
Elektra
MaandDaltariefNormaaltarief
februari 202198.0999.534
maart 202181.64689.217
april 2021129.429106.707
mei 2021159.48198.521
juni 2021117.01497
juli 2021123.079116.956
augustus 2021101.027109.577
september 2021109.684117.093
oktober 2021106.83779.871
november 2021118.457122.411
december 2021114.427139.109
januari 2022155.798125.963
februari 2022129.163114.173

Gas
MaandGas
februari 202198.274
maart 202192.516
april 202198.161
mei 202149.388
juni 202115.65
juli 202114.635
augustus 202112.567
september 202114.204
oktober 202116.711
november 202196.608
december 2021119.076
januari 2022144.174
februari 2022110.223

Waar zouden jullie het geld als eerste in steken? In zonnepanelen? Of eerst maar beginnen met een directe besparing op het gas (dus water op een andere manier opwarmen)?
Primaire doel zou moeten zijn om € te besparen, bijdragen aan een goed milieu is een goede tweede doel.
Andere tips/technieken/innovaties die ik nog niet genoemd heb/waar ik nog niet aan gedacht heb?

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-01 23:33
Ik zou beginnen met:

==== Extra isolatie: ====
> Spouwmuur-isolatie laten aanbrengen
> Ramen (glas) vervangen voor HR++ glas. Je noemt je glas niet, ik ga er vanuit dat er nu dubbel glas in zit, en als de kozijnen nog goed zijn, dan is het helemaal niet duur om dat te laten vervangen voor HR++

==== Energie-opwekking: ====
> Zonnepanelen plaatsen op dak, zoals je zegt: ideaal zuid gelegen.

==== Energiebesparing: ====
> Warmtepomp-boiler plaatsen voor het opwekken van warm sanitair water. Zo'n apparaat gebruikt de warmte uit de lucht om een boilervat op te warmen middels een klein ingebouwd warmtepompje. Heeft géén buitenunit nodig. Afhankelijk van je wensen kun je de lucht toevoer en afvoer van binnenuit halen (niet zo rendabel in de winter), of via slangen/buizen van/naar buitenaf halen, of half/half.
Voordeel daarvan is:
- Alle warm water wordt via elektriciteit (warmtepomp) opgewerkt, dus spaart gas!
- Efficientie is 3x zo groot als via een conventionele warmwaterboiler (met COP=1)
- Je CV ketel slijt niet zo snel, hoeft alleen maar voor de ruimteverwarming te werken.
- Je kunt tegelijk warm water tappen en CV verwarming actief hebben (kan niet met een conventionele combiketel)
- In de zomer kun je de overtollige warmte (in de lucht) binnen gebruiken om de boiler te verwarmen, met als restproduct 'gratis' gekoelde, en ontvochtige lucht voor in huis!.

De zonnepanelen zorgen dan uiteraard voor de benodigde elektriciteit voor de warmtepomp-boiler.

- Volgens mij kun je voor zowel spouwmuur-isolatie als HR++ glas subsidie aanvragen als je deze allebei laat uitvoeren, omdat je vanaf 2 isolatie-maatregelen subsidie kunt aanvragen
- Van de zonnepanelen installatie kun je de BTW terugvragen
- Op de warmtepomp-boiler kun je ook subsidie krijgen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Je gasverbruik is eigenlijk prima voor een jaren zeventig woning. Ik zou de boel nog verder isoleren. HR+++ (triple) glas komt natuurlijk steeds meer in beeld bij de huidige energieprijzen en is ook heel comfortabel. Spouwmuurisolatie lijkt me ook zinvol en zonnepanelen zijn misschien wel het eerste dat je zou moeten doen.

• Chronotjai
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-01 10:15
1. Verder Isoleren. Hr++ glas en spou muur

2. Hybride warmtepomp icm zonnepanelen.

Bovenstaande zal meeste besparing opleveren en kortste terugverdientijd.

Enigste minpuntje zal zijn geluid van de warmtepomp maar daar kan je zijn kast omheen laten zetten.

Met hybride warmtepomp mag je nog steeds gebruik van je huidige cv die nog vrij nieuw is.

3. Eventueel investeren in lage temperatuur afgifte systeem. Radiator of vloerverwarming

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:55
Hier ook jaren 70 rijtjes woning met vergelijkbaar verbruik voorheen.

3 dingen gedaan, zonnepanelen 3000Wp, warmtepomp boiler Atlantic explorer V3 en Mitsubishi MZX 3.5kW airco in de woonkamer voor verwarmen en koelen.

Verbruik nu: 0 gas, 3500-3000kWh = 500kWh.
Investering 7500euro grofweg. Paar jaar over gedaan, ieder jaar wat.

Beneden altijd 18 tot 19 graden in de winter, boven geen idee, soms wat fris, maar vinden we eigenlijk wel lekker. Zetten zo nu en dan de deur naar boven open zodat het daar ook warmer wordt.

[Voor 23% gewijzigd door Kloekie op 05-03-2022 20:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:50
Bedankt voor de adviezen. Glas had ik nog niet over nagedacht. Er zit nu normaal dubbelglas in. Het lijkt mij een ingrijpende verbouwing. Misschien nieuwe kozijnen omdat de sponning te dun is? Vensterbanken vervangen omdat die beschadigen bij het werken? Ik ga het eens uitzoeken…

Spouwmuur moet ik nakijken, ik weet niet of de vorige eigenaren die geïsoleerd hebben.
Zonnepanelen komen hoger op de lijst…

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:54
Valt mee het glas HR++ is maar een paar mm dikker dan normaal dubbel glas maar heeft wel een veel betere isolatie waarde. Iets van oud =2,7 en nieuw is 1,1.
Bij ons kon het glas gewoon in de bestaande sponning.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee