Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05 11:51
Nadat ik gisteren met Nikon camera + Sigma 100-400 lens ongeveer 1,5 uur in de kou (misschien relevant) had gelopen, stopte de autofocus van de lens ermee. Alle instellingen op de lens tig keer veranderd en 2x van de camera afgehaald om uit te proberen of er een contact niet lekker zat en te wisselen naar een andere camera, maar de autofocus van de Sigma deed helemaal niets meer en bleef stil.
Manuele focus was wel in te stellen.

Nu heeft de lens inmiddels weer 16 uur binnen in een warm huis gelegen en hij doet het weer gewoon.
Er waren en zijn geen vreemde slepende/knagende of andere geluiden te horen.
Hij rammelt niet.
Er zijn geen val- of stoot-incidenten geweest.

Voordat ik de lens bij een reperateur aanbied voor controle en reparatie (hoe duur is zoiets?) wil ik eigenlijk wel weten wat er aan de hand kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Misschien een rare vraag; maar heb je de firmware en alles up to date van camera en lens? Heb je de lens al lang of zit deze nog in de garantieperiode?
In principe hoort een lens in weer en wind te werken, maar elektronica kan falen. Zeker bij een oudere lens.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
Kan natuurlijk ook aan de camera liggen, het hoeft niet per se de lens zelf te zijn. Zinnetje gemist dat je het op een andere camera had geprobeerd.

Zolang je het nu niet meer kan herproduceren, lijkt het me weinig nut hebben om je lens ter controle of reparatie aan te bieden, want dan is de kans groot dat ze niks geks kunnen vinden en je geld door het putje hebt gespoeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 05-03-2022 15:04 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
zzzzz schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:00:
Misschien een rare vraag; maar heb je de firmware en alles up to date van camera en lens? Heb je de lens al lang of zit deze nog in de garantieperiode?
In principe hoort een lens in weer en wind te werken, maar elektronica kan falen. Zeker bij een oudere lens.
Buiten garantie natuurlijk (oktober 2018)
Geen recente dingen met firmware gedaan, maar deze combinatie heeft sinds oktober 2018 goed gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Eindhovenk schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:18:
[...]
Buiten garantie natuurlijk (oktober 2018)
Geen recente dingen met firmware gedaan, maar deze combinatie heeft sinds oktober 2018 goed gewerkt.
Welke lens is het precies? Het Sigma service center in de Benelux kun je gewoon bellen en vragen wat het kost etc. Mijn contactervaringen met hun zijn altijd positief geweest tot nu toe.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is er een gespecificeerde temperatuur range van je materiaal die je misschien net hebt overschreden?
Telefoons gingen bijv wel eens anders reageren in een vriescel

[ Voor 24% gewijzigd door eL_Jay op 05-03-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
zzzzz schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Welke lens is het precies? Het Sigma service center in de Benelux kun je gewoon bellen en vragen wat het kost etc. Mijn contactervaringen met hun zijn altijd positief geweest tot nu toe.
Het is de Sigma 100-400 F5-6.3 Contemporary. Als de lens het niet vanmiddag plotseling weer deed, zou ik zoiets wel doen, maar op dit moment is er geen probleem en dat maakt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Eindhovenk schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:39:
[...]
Het is de Sigma 100-400 F5-6.3 Contemporary.
Die is op zich wel gewoon gebouwd op slecht weer en kou etc. Ik zou het gewoon even aankijken voor nu, en inderdaad hulp zoeken bij Sigma als je het echt niet vertrouwt of hetzelfde probleem zeer een andere keer weer voor doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eindhovenk
eL_Jay schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:35:
Is er een gespecificeerde temperatuur range van je materiaal die je misschien net hebt overschreden?
Telefoons gingen bijv wel eens anders reageren in een vriescel
Zoiets denk ik zelf inderdaad ook, maar het was gisterochtend op de Veluwe. Van ca. 8 uur tot 9.30 aan de statiefgondel aan mijn rugzak (niet tegen mijn warme lijf) gehad en toen werkte hij niet meer en was ook niet tot leven te wekken. Ik denk eigenlijk dat ik er al wel mee in koudere omstandigheden heb rondgelopen (zonder problemen)
Als het een kougerelateerd probleem is dan kan ik er wel mee leven, want de focus voor het gebruik is in de zomervakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:43
Niet gewoon per ongeluk een schakelaar omgezet of AF instelling op de camera verkeerd staan?
Ik heb ook een keer een dag rond gelopen met wat ik dacht een kapotte AF, om pas later te beseffen dat ik de avond ervoor back-button-AF uitgeprobeerd had. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
wappiewappie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:47:
Niet gewoon per ongeluk een schakelaar omgezet of AF instelling op de camera verkeerd staan?
Ik heb ook een keer een dag rond gelopen met wat ik dacht een kapotte AF, om pas later te beseffen dat ik de avond ervoor back-button-AF uitgeprobeerd had. 8)7
Nope. Dat soort dingen hebben we echt ter plekke nagelopen en uitgeprobeerd. En ook schuifjes en settings random anders gezet, getest en weer op de oorspronkelijke stand gezet en nog een keer getest. Inclusief camera aan en uit en op een andere camera etc.
Overigens heb ik het net ook nog even extra getest, maar de lens AF doet het nog als ik het schuifje op de camera op MF zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eindhovenk
Misschien had ik wel gehoopt op een magic-solution van het soort: "oh dat heb ik ook wel eens maar als ik dan de camera op stand X zet en 5 minuten uit. Dan kan ik hem weer aanzetten en dan werkt het weer"

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en ik moet er de komende tijd maar eens regelmatig op uit met de camera + lens om te zien of het eenmalig was. Volgende keer voor een lange dag maar wel weer een extra lens meenemen, want van half 10 uur 's ochtends tot half 7 's avonds met anderhalve kilo nutteloze bagage in de rugzak was best frusterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 15:39
Heb je al gekeken naar de electrische contacten in de vatting? Misschien zit daar wat vuil dat soms wel/niet problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
euchromatic schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:36:
Heb je al gekeken naar de electrische contacten in de vatting? Misschien zit daar wat vuil dat soms wel/niet problemen geeft.
Ja, maar daar viel ook niets bijzonders aan te zien. De lens heeft het 's ochtends eerst nog even gedaan (maar leek al wel moeizaam scherp te stellen). Toen de AF het niet meer deed, hebben we hem meerdere keren afgehaald en zelfs nog even gewisseld met lens van man. Toen heeft de camera + lens de hele dag in de rugzak gezeten en de dag erop (thuis) werkte hij ineens weer zonder er nog een keer af te zijn geweest, dus gevoelsmatig is dat het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:16
Ik heb dus dezelfde lens en hetzelfde probleem.
Zowel met een Nikon d7100 als wel een Nikon d750.

Het komt meer voor lees ik.

Mijn lens ligt nu bij de maker voor een firmware update. Hoewel ik niet het idee heb dat dat het probleem oplost. Denk dat hij naar Sigma moet.

Ik las ergens dat iemand ervaarde dat het temperatuur gerelateerd zou zijn.
Een andere gaf de tip om even de batterijen uit je camera te halen.
Ik zelf ging vaak in- en uitzoomen. Maar helaas werkt dat ook niet meer.

De lens zelf was ik dik tevreden over.
Maar als dit soort grappen gebeuren krijg ik toch de neiging weer een Nikon telelens te kopen.
Dat wordt dan een simpele maar degelijke Nikon 70-300mm
Ik wil, met de z series en lenzen die opkomen, niet veel geld meer investeren in de niet- z serie- lenzen en -cameras.

[ Voor 9% gewijzigd door Harribo op 11-03-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
Ik heb hem nog steeds en op de D7500 en D7200 gebruikt. Het probleem doet zich hier (tot nu toe) alleen voor bij kou. Tegen het vriespunt gaat het fout, is onze inschatting. In de zomer geen problemen gehad, maar op een koude dag in de herfst was het weer helemaal mis. Is het bij jou ook alleen bij kou of breidde het probleem zich verder uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:25

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb dit met de lumix g9 icm 200mm f2.8 ook wel eens gehad bij ca -2°C terwijl beide prima tot -10 moeten kunnen.
Schrok er toen van, maar was weer normaal toen alles weer op kamertemp was. Geen idee hoe dat zit :/

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:53

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Laat je de lens wel langzaam op temperatuur komen dan?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
Ventieldopje schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:33:
Hoe stel je je dat voor? Ik reis met openbaar vervoer (camera in rugzak) naar de plek waar ik ga wandelen en verwacht daar dat mijn camera + lens werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:43
Kun je het reproduceren door het in de koelkast of vriezer te leggen?
dan heb je iets wat het reparatiecentrum ook kan reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ventieldopje schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:33:
Kom op zeg! Een lens moet daar tegen kunnen. Het is niet action kwaliteit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
DirtyBird schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:52:
Ik heb dit met de lumix g9 icm 200mm f2.8 ook wel eens gehad bij ca -2°C terwijl beide prima tot -10 moeten kunnen.
Schrok er toen van, maar was weer normaal toen alles weer op kamertemp was. Geen idee hoe dat zit :/
Dat is een compleet ander systeem en lens.
Van Sigma verwacht je dit niet. Lens kost wel een 900 euro.

Over mijn lens, hij wordt nu gemaakt door Sigma.
Toch heb ik er geen vertrouwen in. Als het echt temperatuur afhankelijk is en dezelfde componenten van er weer in dan krijg ik hetzelfde vroeg of laat weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:25

DirtyBird

Praktiserend denker

Harribo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:14:
[...]

Dat is een compleet ander systeem en lens.
Van Sigma verwacht je dit niet. Lens kost wel een 900 euro.

Over mijn lens, hij wordt nu gemaakt door Sigma.
Toch heb ik er geen vertrouwen in. Als het echt temperatuur afhankelijk is en dezelfde componenten van er weer in dan krijg ik hetzelfde vroeg of laat weer
Ik wilde zeggen dat in mijn ervaring autofocus inderdaad kan falen bij kou. Het is wel een ander systeem maar de techniek is overal wel grofweg hetzelfde lijkt me.
De prijs van de lens lijkt hier ook niet echt van belang.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik snap dat zoiets kan falen bij kou.
Denk wel dat je qua bouw lenzen niet met elkaar kunt vergelijken.
Prijs is zeker van belang. Maar enfin

Ik zal zien of het opgelost wordt en ook..of het opgelost blíjft
Pagina: 1