Goedemiddag mede-tweaker,
ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een uitbreiding van mijn huidige "zonneparkje".
Ik heb momenteel al 12x 315wp met solar edge op mijn hoofddak liggen, maar we zouden voor de toekomst daar graag wat extra capaciteit bij willen.
Lokale installateurs zijn in mijn ogen veel te duur (komen met systemen met minimaal €1,50/WP), dus heb ik besloten dat ik het zelf wil gaan doen, echter zie ik door de bomen het bos niet meer en zou ik het fijn vinden als jullie als SME's hier een lichtje op zouden kunnen schijnen.
Het betreft het volgende:/f/image/A2I82JAkCpk4JrMYHwhPJdFm.png?f=fotoalbum_medium)
Hierbij een google maps plaatje met de orientatie. De nieuwe panelen zou ik graag op de uitbouw willen plaatsen, echter is de ruimte wel beperkt, zie hieronder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SQAH2IFX0PB5qiSkZdVydjXe.png?f=user_large)
Volgens mijn eigen meet en rekenwerk, zou ik daar precies 6x het gekozen paneel incl montagerek kwijt moeten kunnen.
Met een driehoeksberekening zou ik in de lengte ook uit moeten komen. Een 2100mm paneel onder een hoek van 10 graden zou een basis geven van 2068mm dat geeft met nog 200mm speling om de ramen te wassen
Het stukje aansluiten op de meterkast wil ik wel door een installateur laten doen, ook met het oog op het stukje verzekering.
Maar wat heb ik dan op het oog:
Setup 1 String omvormer
Totaal Setup 1: € 2.405,40
Per WP: €0.881
Setup 2
Totaal Setup 2 : € 2686.36
Per WP: €0.984
De keuze voor systeem 1 met Micro's van APS is omdat ik al een leiding met kabel heb liggen een elektra kabel er in. Het zou dan alleen een kwestie zijn van de Y kabel van de panelen te verbinden met de bestaande kabel en vervolgens de aansluiting laten maken in de meterkast. Scheelt weer kabels trekken en gaten boren.
Bij de tweede zou naast mijn bestaande omvormer de nieuwe omvormer worden geplaatst. Hiervoor zou ik dan dan reeds aanwezige elektrakabel moeten verwijderen en de solarkabel moeten doortrekken naar het vlierinkje boven mijn meterkast. Hier de omvormer naast de bestaande hangen en dan terug naar de meterkast. Niet onoverkomelijk, maar voornamelijk meer werk en rotzooi.
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar setup 1, in verband met het minder werk.
Maar de vraag is dus, mis ik iets, zie ik iets over het hoofd of is er een oplossing waar ik niet aan gedacht heb? Alle input is zeer welkom.
ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een uitbreiding van mijn huidige "zonneparkje".
Ik heb momenteel al 12x 315wp met solar edge op mijn hoofddak liggen, maar we zouden voor de toekomst daar graag wat extra capaciteit bij willen.
Lokale installateurs zijn in mijn ogen veel te duur (komen met systemen met minimaal €1,50/WP), dus heb ik besloten dat ik het zelf wil gaan doen, echter zie ik door de bomen het bos niet meer en zou ik het fijn vinden als jullie als SME's hier een lichtje op zouden kunnen schijnen.
Het betreft het volgende:
Foto's
/f/image/A2I82JAkCpk4JrMYHwhPJdFm.png?f=fotoalbum_medium)
Hierbij een google maps plaatje met de orientatie. De nieuwe panelen zou ik graag op de uitbouw willen plaatsen, echter is de ruimte wel beperkt, zie hieronder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SQAH2IFX0PB5qiSkZdVydjXe.png?f=user_large)
Volgens mijn eigen meet en rekenwerk, zou ik daar precies 6x het gekozen paneel incl montagerek kwijt moeten kunnen.
Met een driehoeksberekening zou ik in de lengte ook uit moeten komen. Een 2100mm paneel onder een hoek van 10 graden zou een basis geven van 2068mm dat geeft met nog 200mm speling om de ramen te wassen
Schaduw
Vanaf een uur of 16:30 hebben wij in de zomer schaduw van de bomen op west. De rest van de dag is het "clear skies".Jaarverbruik
Met de huidige set, 3780WP, die op het hoofddak ligt dekken wij momenteel ons verbruik af en leveren we gemiddeld 1000kW per jaar terug. Maar het doel is om binnen nu en een jaar een full-electric warmtepomp te plaatsen en mogelijk komt er ook een EV. Dat zullen we nooit allemaal kunnen afdekken met deze toevoeging, maar een eindje komen we dan al wel.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
+/- 2500 euro, max 3000 euro all in. Het doel is zoals al eerder aangegeven, het te verwachten verbruik zo goed mogelijk af te dekkenWie gaat het project uitvoeren
Plaatsen moet zelf lukken, even als het ophangen van de omvormer en het trekken van de kabels.Het stukje aansluiten op de meterkast wil ik wel door een installateur laten doen, ook met het oog op het stukje verzekering.
Bijhouden van data
Graag, huidige set is Solar Edge, maar hoeft nu absoluut niet.Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes opgevraagd bij lokale installateurs, maar die komen allemaal af met 4k+. En dat voor 6 panelen.. De 12 die er in '19 op zijn gelegd hebben me toen "slechts" 5k gekost. Dus vandaar ook dat ik het liever zelf wil doen. Stukje kosten drukken.Maar wat heb ik dan op het oog:
Setup 1 String omvormer
Materiaal | Prijs per eenheid | Aantal |
Longi Solar 455 Wp (LR4 72HPH 455M) | €187,50 | 6 |
Growatt Growatt MIC 2500 TL-X omvormer | €440.00 | 1 |
Solarkabel 4mm2 (rood + zwart) - 30 meter | €44.00 | 1 |
Aardekabel 6mm2 (geel/groen) - 20 meter (AARDEKABEL-6.0MM) | €30.00 | 1 |
MC4 Connector Set | €2.95 | 2 |
Solarstell Connect Montageset - Voor 6 panelen Portrait | €465.50 | 1 |
Aardlek automaat B 30MA (1 FASE) 20 AMPERE | €45.00 | 1 |
Aansluiten in meterkast | €250.00 | 1 |
Totaal Setup 1: € 2.405,40
Per WP: €0.881
Setup 2
Materiaal | Prijs per eenheid | Aantal |
Longi Solar 455 Wp (LR4 72HPH 455M) | €187,50 | 6 |
APSystems DS3 Micro-Omvormer | €185,95 | 3 |
Kab-Y-1 kabel connector APS Ds3 en Qs1 | €14,92 | 3 |
Einddop T1 voor AC verbindkabel | €9.25 | 1 |
ECU-R monitoring unit met Zigbee | €189.00 | 1 |
Solarstell Connect Montageset - Voor 6 panelen Portrait | €465.50 | 1 |
Aardlek automaat B 30MA (1 FASE) 20 AMPERE | €45.00 | 1 |
Aansluiten in meterkast | €250.00 | 1 |
Totaal Setup 2 : € 2686.36
Per WP: €0.984
De keuze voor systeem 1 met Micro's van APS is omdat ik al een leiding met kabel heb liggen een elektra kabel er in. Het zou dan alleen een kwestie zijn van de Y kabel van de panelen te verbinden met de bestaande kabel en vervolgens de aansluiting laten maken in de meterkast. Scheelt weer kabels trekken en gaten boren.
Bij de tweede zou naast mijn bestaande omvormer de nieuwe omvormer worden geplaatst. Hiervoor zou ik dan dan reeds aanwezige elektrakabel moeten verwijderen en de solarkabel moeten doortrekken naar het vlierinkje boven mijn meterkast. Hier de omvormer naast de bestaande hangen en dan terug naar de meterkast. Niet onoverkomelijk, maar voornamelijk meer werk en rotzooi.
Regio
Midden-West BrabantMomenteel gaat mijn voorkeur uit naar setup 1, in verband met het minder werk.
Maar de vraag is dus, mis ik iets, zie ik iets over het hoofd of is er een oplossing waar ik niet aan gedacht heb? Alle input is zeer welkom.
[ Voor 1% gewijzigd door RoasteR87 op 07-03-2022 20:45 . Reden: Vraag herhaalt aan het einde ]