Toon posts:

Zonnepanelen op uitbouw (zuid, platdak)

Pagina: 1
Acties:

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-01 10:16
Goedemiddag mede-tweaker,

ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een uitbreiding van mijn huidige "zonneparkje".
Ik heb momenteel al 12x 315wp met solar edge op mijn hoofddak liggen, maar we zouden voor de toekomst daar graag wat extra capaciteit bij willen.
Lokale installateurs zijn in mijn ogen veel te duur (komen met systemen met minimaal €1,50/WP), dus heb ik besloten dat ik het zelf wil gaan doen, echter zie ik door de bomen het bos niet meer en zou ik het fijn vinden als jullie als SME's hier een lichtje op zouden kunnen schijnen.

Het betreft het volgende:
Foto's

Hierbij een google maps plaatje met de orientatie. De nieuwe panelen zou ik graag op de uitbouw willen plaatsen, echter is de ruimte wel beperkt, zie hieronder.

Volgens mijn eigen meet en rekenwerk, zou ik daar precies 6x het gekozen paneel incl montagerek kwijt moeten kunnen.
Met een driehoeksberekening zou ik in de lengte ook uit moeten komen. Een 2100mm paneel onder een hoek van 10 graden zou een basis geven van 2068mm dat geeft met nog 200mm speling om de ramen te wassen 8)
Schaduw
Vanaf een uur of 16:30 hebben wij in de zomer schaduw van de bomen op west. De rest van de dag is het "clear skies".
Jaarverbruik
Met de huidige set, 3780WP, die op het hoofddak ligt dekken wij momenteel ons verbruik af en leveren we gemiddeld 1000kW per jaar terug. Maar het doel is om binnen nu en een jaar een full-electric warmtepomp te plaatsen en mogelijk komt er ook een EV. Dat zullen we nooit allemaal kunnen afdekken met deze toevoeging, maar een eindje komen we dan al wel.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
+/- 2500 euro, max 3000 euro all in. Het doel is zoals al eerder aangegeven, het te verwachten verbruik zo goed mogelijk af te dekken
Wie gaat het project uitvoeren
Plaatsen moet zelf lukken, even als het ophangen van de omvormer en het trekken van de kabels.
Het stukje aansluiten op de meterkast wil ik wel door een installateur laten doen, ook met het oog op het stukje verzekering.
Bijhouden van data
Graag, huidige set is Solar Edge, maar hoeft nu absoluut niet.
Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes opgevraagd bij lokale installateurs, maar die komen allemaal af met 4k+. En dat voor 6 panelen.. De 12 die er in '19 op zijn gelegd hebben me toen "slechts" 5k gekost. Dus vandaar ook dat ik het liever zelf wil doen. Stukje kosten drukken.

Maar wat heb ik dan op het oog:

Setup 1 String omvormer
MateriaalPrijs per eenheidAantal
Longi Solar 455 Wp (LR4 72HPH 455M)€187,506
Growatt Growatt MIC 2500 TL-X omvormer €440.001
Solarkabel 4mm2 (rood + zwart) - 30 meter €44.001
Aardekabel 6mm2 (geel/groen) - 20 meter
(AARDEKABEL-6.0MM)
€30.001
MC4 Connector Set €2.952
Solarstell Connect Montageset - Voor 6 panelen Portrait €465.501
Aardlek automaat B 30MA (1 FASE) 20 AMPERE €45.001
Aansluiten in meterkast€250.001

Totaal Setup 1: € 2.405,40
Per WP: €0.881

Setup 2
MateriaalPrijs per eenheidAantal
Longi Solar 455 Wp (LR4 72HPH 455M)€187,506
APSystems DS3 Micro-Omvormer €185,953
Kab-Y-1 kabel connector APS Ds3 en Qs1 €14,923
Einddop T1 voor AC verbindkabel €9.251
ECU-R monitoring unit met Zigbee €189.001
Solarstell Connect Montageset - Voor 6 panelen Portrait €465.501
Aardlek automaat B 30MA (1 FASE) 20 AMPERE €45.001
Aansluiten in meterkast€250.001

Totaal Setup 2 : € 2686.36
Per WP: €0.984

De keuze voor systeem 1 met Micro's van APS is omdat ik al een leiding met kabel heb liggen een elektra kabel er in. Het zou dan alleen een kwestie zijn van de Y kabel van de panelen te verbinden met de bestaande kabel en vervolgens de aansluiting laten maken in de meterkast. Scheelt weer kabels trekken en gaten boren.

Bij de tweede zou naast mijn bestaande omvormer de nieuwe omvormer worden geplaatst. Hiervoor zou ik dan dan reeds aanwezige elektrakabel moeten verwijderen en de solarkabel moeten doortrekken naar het vlierinkje boven mijn meterkast. Hier de omvormer naast de bestaande hangen en dan terug naar de meterkast. Niet onoverkomelijk, maar voornamelijk meer werk en rotzooi.
Regio
Midden-West Brabant

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar setup 1, in verband met het minder werk. :+

Maar de vraag is dus, mis ik iets, zie ik iets over het hoofd of is er een oplossing waar ik niet aan gedacht heb? Alle input is zeer welkom.

[Voor 1% gewijzigd door RoasteR87 op 07-03-2022 20:45. Reden: Vraag herhaalt aan het einde]

PVoutput

• RoasteR87
Iemand die iets zinnigs kan zeggen? Als is het maar dat mijn redenatie correct is en dit de way forward is :9

PVoutput

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:46
RoasteR87 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:33:
Iemand die iets zinnigs kan zeggen? Als is het maar dat mijn redenatie correct is en dit de way forward is :9
Je haalt de 2 setups door elkaar. Volgens mij is de setup met 1 stringomvormer voordeliger.

Kijk goed de specs van de constructie na of die grote panelen erop passen.

• RoasteR87
wmeester schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:41:
[...]

Je haalt de 2 setups door elkaar. Volgens mij is de setup met 1 stringomvormer voordeliger.

Kijk goed de specs van de constructie na of die grote panelen erop passen.
Je had gelijk, ik had ze omgedraaid :F

Qua constructie zou het moeten passen, maar dan wordt het paneel niet volledig ondersteunt. Nu heb ik daar zelf niet al te veel problemen mee.

Ik snap dat het beter is als ze wel volledig ondersteunt worden, maar dan zou ik een kleiner paneel moeten nemen en die zijn allemaal breder als 1040mm en betekend dus dat ik een paneel minder kwijt kan. ;w
En dat wil ik nou juist niet. En Solarstell heeft geen double landscape set.

En ik ben niet overtuigd van dat de valk set daarin wel de oplossing gaat zijn, omdat daar de restricties op paneelgrote nog groter is. 8)7

[Voor 7% gewijzigd door RoasteR87 op 07-03-2022 20:55]

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yes, ik vond die plattedakopstellingen met grote panelen maar lastig kiezen. Uiteindelijk heb ik een valkpro set genomen. Daar kan het sowieso mee.

Dit staat er in de solarstel connect handleiding:

Dat sterretje staat alleen bij landscape dingen. Ik vind het maar vaag.

Nu is het zo dat bij de valkpro in portrait de bovenste 40cm gewoon uitsteken, dus wellicht kan dat met die solarstel connect ook. Maar ik durfde het niet aan met dat merk. Valkpro is denk ik iets meer klus en schroefwerk, maar die werkt in elk geval wel als je de juiste onderdelen selecteert (kan je met de valkplanner samenstellen en dan bestellen bij een webshop).

Dit zijn JA Solar 495 op een Valkpro P10+ OW opstelling voor grote panelen (simpelweg langere rails :P)

[Voor 3% gewijzigd door JvS op 07-03-2022 20:57]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
Even kijken naar Valk Pro+, zo uit het hoofd hebben zij een uitvoering die wel bedoeld is voor die 200+cm panelen.
SolarStell connect niet.

Verder klinkt het als uitgemaakte zaak: De versie met de DS3 is dermate veel makkelijker voor jouw dat je die 280 euro binnen no time vergeet.

En je hebt toch geen 20A alamat nodig voor 880VA*3?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

De valkplanner raadt voor deze panelen portrait-zuid wel 230cm rails aan, dat past nét op jouw dak en dan heb je alleen niet die 200mm loopruimte achter de panelen. Je kan overigens wel creatief zijn met deze rails. Zo heb ik ze voor de vier panelen aan de achterkant van mn huis 30cm ingekort (dakbreedte viel tegen, slijptol 8-) ) in de OW opstelling en heb ik de panelen helemaal op de uiteindes gelegd en er massaverdelers onder gedaan en de normale voetjes op de plek van de massaverdelers. Het is echt modulair en vrij simpel als je het eenmaal door hebt :)

Heeft de storm overleefd op 9m hoogte, dus goed genoeg zou ik zeggen

[Voor 4% gewijzigd door JvS op 07-03-2022 21:18]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• RoasteR87
@JvS Bedankt voor je input en het delen van je ervaringen. Ik ga ook aan de slag met de planner en zal kijken wat er als lijstje uit komt rollen. Maar inderdaad, als ze 230 aanraden en ik zou dan 20cm alu hebben uitsteken is een slijptol een goede oplossing :*) En fijn om te horen dat je sets er nog liggen na de stormen van de afgelopen tijd!

@Ronald Welke 280 euro :P, je hebt gelijk. Het is extra werk en toch best nog flink wat moeite (heb even nagemeten naast mijn huidige omvormer en die moet ik dan ook 15cm verplaatsen om die andere omvormer er naast te hangen) voor iets wat je relatief snel terug verdiend hebt. Het brengt niet 5 jaar extra terugverdientijd met zich mee.

Qua automaat, ik heb maar gekozen wat me logisch leek, 16 leek me weinig en 25 leek me te veel, dus daarom 20. Maar ik heb even de meterkast bekeken en daar hangt ook een Eaton B16 30mA voor mijn huidige set en die set is nog een stukje groter, dus dat moet goed komen met een b16.

Heren ik dank u voor uw advies! _/-\o_ Ik ga aan de slag met plannen en misschien dat ik nog een sanity check post maak, maar ik mijn gevoel zegt me nu.. Gaan en bestellen! :)

PVoutput

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
@RoasteR87 Je gaat 3x880VA aansluiten, max 11,5A. Dus een 16A voldoet gewoon :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoasteR87
De zon mag komen! Afgelopen weekend lopen hobbyen op de uitbouw en vanmorgen waren alle micro's op groen en kon het grote terugleveren 2.0 beginnen.

@JvS en @Ronald, super bedankt voor de input. _/-\o_ Uiteindelijk is het dit geworden:

3x APSystems DS3
Valkpro+ p10° 2300mm (ingekort met de ijzerzaag op de multitool)
6x Longi Solar 450wp

Ik ben helemaal happy! :*)

Bijkomend stukje: waf score is aanzienlijk hoger doordat de panelen niet vanaf het achterterras te zien zijn :+ *O*

PVoutput

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee