Gas verbruik 30% gestegen sinds Tado + zoneklep?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
Hi Tweakers,

Ik heb recent in mijn woning een Tado set + zoneklep voor de vloerverwarmingen laten installeren. Echter als ik nu naar het verbruik kijk (data van slimme meter uitgelezen via Bandebron) dan is dat met 30% gestegen gemiddeld. De eerste 2 dagen waren een piek omdat systeem nog moest leren niet te snel over de doel temperatuur heen te gaan, maar nu 1,5 week later kom ik alsog op +30% uit.

Mijn opstelling:
Beganegrond vloerverwarming met zoneklep en tado themrostaat op zoneklep aangesloten. Traditionele Thermostaat knop op de pomp staat laag ingesteld op 27 graden. Pompsnelheid op medium ingesteld.
1e verdieping 3 radiatoren met tado knoppen, 1 handdoekenrek dat altijd half open staat (ik heb geen bypass genomen)
2e verdieping 1 radiator die altijd half open staat
HR ketel staat op de 2e verdieping, is ingesteld op 50% vermogen, 60 graden, eco modus.

Probleem
M'n energieverbuik is enorm toegenomen, zelfs als ik in de kamers boven de temperatuur erg laag zet, en alleen tijdens nacht de slaapkamer ietjes verwarmd wordt. (lijkt erop dat mn vloer verwarming rest van woning wel aardig warm houdt).
Soms is het echt veel te warm bij het handdoekenrek en boven.

Enig idee wat er mis gaat?
Zou een bypass kunnen helpen energie te besparen? Waar gaat die hitte heen als de zoneklep dicht gaat?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:35

CeesKees

I rest my Kees

Je slaapkamer niet verwarmen, dikker dekbed of een pyjama kopen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
@CeesKees Voor de Tado installatie stond de slaapkamer radiator open en kreeg warmte als er van de beganevloer warmtevraag was. Onhandig maar was toen nog warmer dan nu. Ik zou iig geen verklaring hebben waar die 30% toename naartoe gaat. Of het moet het handdoekenrek+radiator boven zijn die als bypass fungeren, maar daardoor veel afsnoepen van het vermogen dat naar de vloerverwarming zou moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Correleer je gasverbruik aan het aantal graaddagen: https://www.mindergas.nl/degree_days/calculator
Dan zie je wat de invloed van het weer is op je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-05 20:08
Misschien kan je ketel vanwege teveel capaciteit relatief slecht 1 radiator verwarmen en krijg je daarom iedere 5 of 10 minuten aan/uit gedrag?
En schiet hij snel door in temperatuur waardoor hij minder lang in HR bereik kan stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
@AlterEgo tool lijkt niet echt te werken?

Tado installatie sinds 23feb in de middag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mG73_rooL2MQxVcgaOoyRnF7jB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qK3Q2QQIA7zTsvgOMPxXywpv.png?f=fotoalbum_large

Zie een 2 typische dagen na en voor de installatie (aardig ander patroon)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSSYqgJ4O4wf-xUnLvbfirX4kfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uD4fZxeqZCt9YIePwN8EwukX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvqsQgxG3wjF7qQ3HJwpq3SAIcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8vFPx3uTmJ5I8lChjlYP9oTg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pd_ahwLbRLPX7kLvaD5jrB6eiRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8lgJVjTAZeCvKi5eFy8LCSo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOPYiVZiZIX0ewPBggpE2fJZgOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i7qg4wYSlNZIOAbUKaOO8LTI.png?f=fotoalbum_large

@schumacher overdag vraagt eigenlijk alleen de vloerverwarming om warmte. Ik denk dat hij 1 a 2 keer per dag eroverheen schiet. Bijvoorbeedl recent als de zon schijnt gaat hij wel eens 0.7 graden over zn doel heen.
Wat zou de HR modus kunnen bevorderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@Badname2 je vult het dichtstbijzijnde weerstation in, en kiest de datum(s). Klik 'bereken'.
Onder "Gewogen graaddagen " staat dan een getal.
Je berekent de hoeveelheid M³ gas / het aantal gewogen graaddagen.
Zo kun je verbruik per dag vergelijken zonder weersinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Ik heb de temperatuur van Februari opgezocht, en tijdens kouden nachten zie ik met oude opstelling geen flinke pieken. Het lijkt toch echt aan de nieuwe installatie te liggen. Sinds de installatie is 6,5m3 de nieuwe norm geworden per dag.

Als ik naar de data (3maart grafiek hierboven) kijk op uur basis, dan valt me op dat sinds Tado het verbruik eerder begint om ±6uur. Dit is waarschijnlijk m'n slaapkamer die om warmte vraagt (vroeger kon alleen woonkamer met vloerverwarming om warmte vragen). Omdat ik geen bypass heb gaat de warmte dan ook naar mn handdoeken + zolder radiator. Kan het zijn dat deze 2-3 radiatoren even veel gas gebruiken per uur als mn vloerverwarming?

Zou een bypass installeren kunnen zorgen voor energiebesparing? In mijn geval?

Zou het kunnen zijn doordat de monteur tijdens tado installatie die vloerverwarming pomp van high terug op medium heeft gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Ik begin te denken dat het mogelijk ligt aan de Tado termostaat en het afknijpen van de temperatuur bij de pomp. Dat hij warmte blijft vragen terwijl hij die nog niet verwerkt heeft. s'ochtends tijdens het opwarmen hoor ik ook de ketel om de 20 seconden heel kort pompen en dan weer stoppen.

Enige expert hier die een theorie heeft? Of een idee welke partij ik kan bellen voor advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Dat zou zomaar kunnen hoor. Ik had laatst ook een bug in Home Assistant waardoor mn cv wel warmte ging produceren, maar mn vv-pompen niet aan gingen en hij dus nergens z'n warmte kwijt kon. In een ochtend werd toen 3m3 verstookt en het huis bleef steenkoud. M'n normale dagverbruik ligt op 6m3. Dat soort dingen kosten gigantisch veel dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HvB83 ik ben in zo'n situatie dan wel benieuwd waar de warmte van die drie kuub gas blijft als het niet in je huis wordt afgegeven. Is je cv-ketel gesmolten? :P

Gewoonlijk stopt je ketel met verwarmen als hij de maximaal ingestelde temperatuur van het cv-water heeft bereikt en het water niet afkoelt omdat het nergens heen kan.
Badname2 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:05:
Als ik naar de data (3maart grafiek hierboven) kijk op uur basis, dan valt me op dat sinds Tado het verbruik eerder begint om ±6uur. Dit is waarschijnlijk m'n slaapkamer die om warmte vraagt (vroeger kon alleen woonkamer met vloerverwarming om warmte vragen). Omdat ik geen bypass heb gaat de warmte dan ook naar mn handdoeken + zolder radiator. Kan het zijn dat deze 2-3 radiatoren even veel gas gebruiken per uur als mn vloerverwarming?
Worden die drie radiatoren wel goed afgesloten door de Tado-knoppen? Zo niet, dan kan het best hard gaan; die radiatoren worden met je huidige instellingen gevoed met water van 60 graden. Je vloerverwarming heeft natuurlijk veel meer oppervlak, maar heeft water van maximaal 27 graden.

Maar als het voorheen 17 graden was in je slaapkamer en de Tado-knop in je slaapkamer staat nu ook op 17 graden, dan zou er geen verschil mogen zijn.

Wat ik vreemd blijf vinden is deze opmerking uit je eerste post:
Soms is het echt veel te warm bij het handdoekenrek en boven.
Een beetje 'overshoot' is misschien te verwachten bij een systeem dat nog aan het leren is. Maar dat het echt véél te warm wordt (meerdere graden?) is vreemd. Dan zou je bijna denken dat de Tado-knoppen niet goed genoeg om de thermostatische ventielen zijn gemonteerd waardoor ze het pinnetje niet helemaal in kunnen drinken (pin helemaal ingedrukt = ventiel afgesloten).

edit: nogmaals je startpost goed gelezen. Nu snap ik dat waar het te warm wordt je altijd de radiator open hebt staan. Dat betekent dat je complete verwarmingsysteem niet goed is ingesteld (niet in balans) en dat een te groot deel van de warmte naar de openstaande radiatoren gaat.

Terwijl je slaapkamer of huiskamer nog niet op temperatuur zijn (en de ketel blijft stoken) zijn de andere ruimtes al te warm.

Voorbeeldje met uit de duim gezogen getallen:

Warmteverdeling nu:
  • Vloerverwarming 50%
  • Slaapkamer 10%
  • Zolder 20%
  • Badkamer 20%
Terwijl je voor een gelijkmatige verdeling misschien juist nodig hebt:
  • Vloerverwarming 65%
  • Slaapkamer 20%
  • Zolder 15%
  • Badkamer 10%
Doordat de zolder en badkamer niet thermostatisch zijn wordt het probleem nog verder vergroot als bijvoorbeeld de slaapkamer dicht bij de gewenste temperatuur komt. Die radiator wordt door de Tado-knop steeds meer geknepen, waardoor naar verhouding een nog groter deel van de warmte in de zolder en badkamer terecht komt. Daar komt bovenop dat bij een installatie die niet in balans is de radiatoren dichtbij de ketel veel meer warm water krijgen dan radiatoren verder weg.

Ik zou (maar ik ben geen expert ;) ) zorgen dat alles thermostatisch wordt en snel in dit topic kijken naar het stukje waterzijdig inregelen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 106% gewijzigd door Gizz op 12-03-2022 09:07 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:32
Badname2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:57:
Ik begin te denken dat het mogelijk ligt aan de Tado termostaat en het afknijpen van de temperatuur bij de pomp. Dat hij warmte blijft vragen terwijl hij die nog niet verwerkt heeft. s'ochtends tijdens het opwarmen hoor ik ook de ketel om de 20 seconden heel kort pompen en dan weer stoppen.

Enige expert hier die een theorie heeft? Of een idee welke partij ik kan bellen voor advies?
Je moet zeker niet blindelijks vertrouwens op al die automatische systemen. Ik heb om diverse redenen al een Danfos en Evohome systeem de deur uit gedaan. Wat de Evohome niet snapte is dat als je een zoneklep openstuurt je 3 a 4 minuten moet wachten voordat deze ook echt open is. En soms liep het niet eens meer synchroon. Dan werd de zone niet aangestuurd maar de CV wel, en dan na 10 minuten werd de zoneklep weer aangestuurd.

Ik ben er mee gestopt. Ik regel niets meer automatisch. De zonekleppen bedien ik nu via een relais module die ik via mijn eigen home automation aanstuur op basis van in elke kamer een temperatuurmeting. Zou ook automatisch kunnen, maar daar bespaar je minder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:02
Badname2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:57:

Hoe is dit afgelopen? Heb je het 'gaslek' gevonden?
Pagina: 1