Remeha Calenta 28C vervuild of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lucas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-08-2022
Hoi,

wellicht dat een ervaringsdeskundige hier meer van weet, aangezien ik 0 verstand heb van CV-ketels..

In ons huis hangt een Remeha Calenta 28c (2011).
Deze ketel is 6 jaar (2015-2020) onderhouden door een gerenommeerd bedrijf uit onze omgeving (daarvoor door een ander bedrijf). Vorig jaar ben ik overgestapt naar een zzp'er voor het onderhoud. Hij concludeerde:

"De ketel is in zeer slechte staat en was zeer vervuilt.
Op de brander zat nog de originele branderpakking, deze is nog nooit vervangen.
Ook was tot heden alleen de b set gedaan en geen stickers van een a set of c set.(stond in de service in de ketel ook niet goed). De c set heeft gele en blauwe onderdelen..deze zitten er niet in.
Hij is dus nooit goed schoongemaakt .
Tevens is er nooit co2 gemeten...02 en co2 stonden totaal verkeerd.
Omdat hij nu niet meer goed schoon te krijgen is en ook heel slecht af te stellen is moet de ketel nu vervangen worden. Dit komt omdat de ketel al jaren brand op vervuiling.
Toestel is nu totaal verkalkt als 1 blok in de brander. Daarom is de ketel dus ook gewoon op en versleten."

Uiteraard schrok ik van zijn bevindingen. Hierop heb ik contact gezocht met het bedrijf dat al die jaren het onderhoud gedaan heeft. Zij reageerden:

"De vervuiling welke op de foto te zien is, is normaal in deze toestellen en mag en kan niet worden verwijderd volgens de fabrikant. Toestel functioneert dan ook nog steeds naar behoren.
Alleen wanneer het vermogen achteruit gaat moet de wisselaar vervangen worden. Tot die tijd is er niets aan de hand. Dat de afstelling hiermee te maken heeft bestrijden wij dan ook. Dit heeft te maken met de manier van stoken en de constructie van het toestel. We durven zelfs te stellen dat 85% van alle toestellen van deze leeftijd en dit type er zo uitzien aan de binnenzijde, ongeacht waar ze in Nederland hangen."

Zelf heb ik dus geen verstand van CV-ketels, dus ik kan moeilijk oordelen wie er "gelijk" zou hebben.
Het gaat mij er ook niet om, om één van de bedrijven in een kwaad daglicht en/of aansprakelijk te stellen.

Wel ben ik benieuwd wat de staat van mijn ketel nu echt is.

Kunnen jullie op basis van de foto's aangeven of deze vervuiling normaal/gewenst is en of dit wel of niet verwijderd mag worden volgens de onderhoudsinstructie?

In de handleiding lees ik dat dit onderdeel wel schoon gezogen moet worden, maar ik lees niets over staalborstels om te krabben o.i.d. :)

Hoor graag jullie mening!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMu3P8fQhax2eYQIRbaXnzIgf9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCTAVlIyexfbmUb7ZLBdVttw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGpIWpBfRIpaZG6bYJAQxA8j30k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqHNFoDYNnUVjL8gq6jKJDR7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDLAFTJ6LkXzvBsSad986sQTKSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsZfSDCS4rcBXjC7ePaQSaXN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oXcZuYWHpM1IxOsTjDMj6Kygss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnmIHgWZT1FzPn5GO0Ub8dbr.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Jan Lucas op 07-03-2022 12:50)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Op de foto lijkt het normale vervuiling.
Als er inderdaad de originele pakking nog in zat is dat onderhoud wel slecht uitgevoerd.
Welke service beurt je ook geeft (A,B of C) in alle service sets zit een branderpakking.......

Je mag de wisselaar alleen met een stofzuiger uitzuigen.
Niet spoelen en geen chemische middelen.

Op de foto zie ik een zagenblaadje, als de monteur daar mee heeft zitten poken is ook niet echt zoals het hoort.
Beide partijen hebben dus een beetje gelijk.

Mijn advies:
Onderhoud laten uitvoeren incl ketel afstellen.
Doet de ketel het verder goed dan lekker laten hangen.

Overigens als de wisselaar echt verstopt zit krijg je vanzelf E36 storingen, vooral op laaglast.

Please state the nature of the technical emergency

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Op de foto lijkt het normale vervuiling.
Als er inderdaad de originele pakking nog in zat is dat onderhoud wel slecht uitgevoerd.
Welke service beurt je ook geeft (A,B of C) in alle service sets zit een branderpakking.......

Je mag de wisselaar alleen met een stofzuiger uitzuigen.
Niet spoelen en geen chemische middelen.

Op de foto zie ik een zagenblaadje, als de monteur daar mee heeft zitten poken is ook niet echt zoals het hoort.
Beide partijen hebben dus een beetje gelijk.

Mijn advies:
Onderhoud laten uitvoeren incl ketel afstellen.
Doet de ketel het verder goed dan lekker laten hangen.

Overigens als de wisselaar echt verstopt zit krijg je vanzelf E36 storingen, vooral op laaglast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Jan Lucas schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:51:
Vorig jaar ben ik overgestapt naar een zzp'er voor het onderhoud
Ik weet zelf niks van CV ketels, maar als de ZZPer gelijk heeft kun je de schade mogelijk verhalen op het vorige bedrijf. Onderhoud van een CV ketel is aanneming van werk, net als het stomen van kleding, dus is o.a. art. 7:762 BW van toepassing en dat artikel mag niet worden beperkt in de algemene voorwaarden:
De aansprakelijkheid van de aannemer voor hem bekende verborgen gebreken die hij heeft verzwegen, kan niet worden uitgesloten of beperkt, noch kan zij aan kortere verjaringstermijnen worden onderworpen dan die voorzien in artikel 761. Verzwijging door degenen die de aannemer met de leiding over de uitvoering van het werk heeft belast, wordt gelijkgesteld met verzwijging door de aannemer.
Stel dat je het vorige bedrijf aansprakelijk stelt en moet dagvaarden, maar ongelijk krijgt bij een rechter, wil de ZZPer die proceskosten dan dragen inclusief de kosten in hoger beroep als die mogelijkheid zou bestaan en worden benut?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmaze
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 20:21
via het volgende procedure kan je te weten komen, of de wisselaar dus danig vervuild is dat die vervangen dient te worden, dat had de ''zzp'r '' in 10min tijd kunnen uitvoeren om een duidelijk beeld te scheppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ickBGeyCnZSQL5_VaUYfS04XYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNLzGqQxqsA550Ej05m0uhr5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG3F6k3eLO2LYcZZQNgsNoViRws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qy5Wu0brZ0UCuyXcGosaswsy.jpg?f=fotoalbum_large

zelf uitvoeren, is niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lucas
@edsandje bedankt voor je reactie. Heeft dit soort (deze mate van) vervuiling nog invloed op het gasverbruik?

@Real die stappen ben ik niet van plan om te nemen, maar bedankt voor je uitleg.

@blackmaze lijkt mij inderdaad geen ingewikkelde procedure, maar heeft hij volgens mij niet doorlopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Jan Lucas schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:48:
die stappen ben ik niet van plan om te nemen, maar bedankt voor je uitleg.
Snap ik. Was eigenlijk meer iets voor achter de hand. Overigens kan de ZZPer nog steeds gelijk hebben en toch nee zeggen als je zou voorstellen wat ik schreef. De uitkomst van procederen is immers nooit 100% voorspelbaar.

Hopelijk kom je eruit, want tegengestelde antwoorden is nooit handig. Veiligste keuze is uiteraard vernieuwen.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lucas
Real schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Overigens kan de ZZPer nog steeds gelijk hebben en toch nee zeggen als je zou voorstellen wat ik schreef. De uitkomst van procederen is immers nooit 100% voorspelbaar.
Kan me bijna geen ZZP'er voorstellen die daar zijn vingers aan gaat branden. Tenzij hij er mogelijk een hele grote klus mee binnen kan halen o.i.d., anders nooit het risico waard.

Die tegengestelde antwoorden zijn inderdaad lastig..

Scheelt dat de mensen die hier reageren er iig geen "belang" bij hebben, in tegenstelling tot de andere partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Gevolgen voor het verbruik?
Ja hoe meer vervuiling de ketel moet opwarmen hoe minder economisch die wordt.
Ervan uitgaande dat het toestel normaal vervuild is zal je dat niet meteen opvallen.
Enige wat je kan doen is het gasverbruik monitoren en vergelijken met eerdere jaren.

Mijn advies blijft lekker laten draaien en bij storingen/problemen vervangen.
Ketel is 14 jaar oud en is dus economisch afgeschreven.

Al zou je een bedrijf vinden die het onderhoud wil betwisten hoe ga je dat bewijzen.
Wat is normale vervuiling? Dan moet de fabrikant daar een oordeel over vellen? Die gaan dat niet doen denk ik.
Ik zou iemand anders vragen voor het onderhoud, ik ben van mening dat je best kritisch mag zijn op een conculega maar om meteen te roepen dat de ketel vervangen moet worden is wel extreem.
Als je continu storingen zou hebben dan heeft hij gelijk maar dat is volgens mij niet aan de orde.

Recent een vergelijkbaar geval (zelfde ketel) ketel 8 jaar oud, klant niet tevreden over bedrijf wat geplaatst heeft en onderhoud doet. Niet bereikbaar, slechte service enz.
Storing (E36) bedrijf wil/kan niet komen, ik wordt gebeld door de buren (klant van mij)of ik wil kijken.
Wisselaar verstopt door slecht onderhoud, ik geef aan dat de ketel verstopt zit en ik dit niet goed kan krijgen en dat dit veroorzaakt is door matig onderhoud. Ik heb Remeha ingeschakeld en die hebben de wisselaar vervangen. (dit is onder coulance gedaan). Ik heb er een klant bij, het service rapport van Remeha ontvangen, er wordt niet gesproken wat de oorzaak is alleen dat de wisselaar verstopt zit en vervangen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lucas
@edsandje dank je. Gasverbruik is bij ons laatste jaren aan verandering onderhevig en dus lastig te monitoren. Ik ga op zoek naar een goede onderhoudsmonteur...
Pagina: 1