Excentrische verbinding, in een mof of in een pijp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:08
Ok, bezig een toilet te realiseren.
Voor die witte excentrische verbinder, moet die in een mof gestoken, of moet die in de pijp? (Of te wel, moet ik een pijpje in de mof lijmen? )
Is gekocht als 110mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4w17sdRuC0u9LAYVXTRAfQRcZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6ZdnFsSPtje8BrS3Ks4tE9g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNEuL5WTDvcmnbRb8q7jhn2H4OA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jorZVpE9WAZc9p0uKUYchojl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBzlScMX-jZDR3sPLelyq4Hhfso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeOuRQt8ohVSf1f1iL9ReZ5F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kan je niet beter met bochtjes werken? Of eventueel dat T stuk iets hoger plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
twain4me schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:31:
Kan je niet beter met bochtjes werken? Of eventueel dat T stuk iets hoger plaatsen.
Dat kan zeker. Maar dan blijft de vraag nog steeds... Moet de excentrische unit in de buis of in de mof.

Om toch inhoudelijke op je reactie in te gaan. Een 45 graden bocht komt voorbij het punt waar de zwarte pijp op het frame zit.
Verplaatsen van het t stuk kan, maar dan heb je het over enkele cm's. Die verplaatsen geeft dan weer een cascade effect, want dan moet de expansie mof er boven ook we aan de wandel.

[ Voor 34% gewijzigd door tcw82 op 05-03-2022 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Pijp, want hij moet strak afsluiten op de ribbels.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Eh die is daar niet voor bedoelt.
Dat is een closetaansluitsok (potsok)
Dus die is daar niet voor geschikt.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Idd! Wil je hem als sprongbocht gebruiken? Zoals op de foto?

Sluit dan de mof af met een verloopstuk en laat daar de afvoer in uitkomen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
kort stukje en rare bocht maar wellicht dat je met zoiets wel mooi uitkomt:

https://www.depvcspeciali...are-bocht-0-30-110mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tcw82 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Dat kan zeker. Maar dan blijft de vraag nog steeds... Moet de excentrische unit in de buis of in de mof.

Om toch inhoudelijke op je reactie in te gaan. Een 45 graden bocht komt voorbij het punt waar de zwarte pijp op het frame zit.
Verplaatsen van het t stuk kan, maar dan heb je het over enkele cm's. Die verplaatsen geeft dan weer een cascade effect, want dan moet de expansie mof er boven ook we aan de wandel.
kan zijn, maar dit is beunen eerste klas. :+ er zijn ook ander hoeken dan 45 graden (15 22, 30 en je hebt zelfs flexibele hoeken.

ik zie trouwens niet waarom het T stuk verplaatsen een cascade effect geeft, daar hebben ze een zaag voor uitgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Een bocht mof-spie manchet in het t-stuk lijmen.
Bijvoorbeeld deze https://www.depvcspeciali...ht-15-mof-spie-110mm.html
Dit is een 15 graden bocht, is de bocht te flauw? Dan 22 of 30 graden.
In de mof kan dan de verloop die bij de inbouwframe geleverd zit (110-90)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:16
Niet doen zo, gewoon even goed maken... Als je drollen straks niet goed weg willen of als het gaat lekken is t een bak werk om te herstellen. 15 of 30 graden mof spie manchet in t T-stuk, daar je verloop in van 110 naar 90 die bij t reservoir zit.

[ Voor 26% gewijzigd door Makrolon op 05-03-2022 13:12 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Die "halve" bochten (15, 22,5 etc) kende ik niet. Ik ga er daar een paar van bestellen. Dan komt het vast goed.

Is denk ik maar goed dat er geen foto's van de oude situatie waren. :o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
teacher schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:22:
Idd! Wil je hem als sprongbocht gebruiken? Zoals op de foto?

Sluit dan de mof af met een verloopstuk en laat daar de afvoer in uitkomen. :Y
Dat kan ik me dan niet helemaal voor de geest halen.
Wat ik denk dat je schrijft: een verloop ring(??) In de 110 mm mof doen (verlopend naar 90?)
Dan schuift de horizontale ingang van de mof op richting de pp buis van het inbouw reservoir en wordt de bocht nog "ongemakkelijker". Of (waarschijnlijker) snap ik niet wat je bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je wil van je t stuk een verloop naar 90(?) vanuit het reservoir. Dat sluit je op elkaar aan met een flauwe bocht (30 graden oid?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Na de tip over de "halve bochten" een paar bestelt en de witte unit verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBKvTomQnjGoJtXeGtcPysv-hYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akibNVYJuLyOuXYItJuhFAgI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

tcw82 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:46:
Na de tip over de "halve bochten" een paar bestelt en de witte unit verwijderd.

[Afbeelding]
Dat is beter👍
Nu nog de linker poot vastzetten.
Schroef aan de zijkant los.
De staander los draaien (dop 13) en omhoog schuiven, pootje er onderuit en omdraaien. Pootje met schroef weer vastzetten, staander laten zakken en vastboren.
En doe die gele dop in de watertoevoer. Als daar straks stucwerk op dat rubber zit heb je met afmontage weer kans op lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
edsandje schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Dat is beter👍
Nu nog de linker poot vastzetten.
Schroef aan de zijkant los.
De staander los draaien (dop 13) en omhoog schuiven, pootje er onderuit en omdraaien. Pootje met schroef weer vastzetten, staander laten zakken en vastboren.
En doe die gele dop in de watertoevoer. Als daar straks stucwerk op dat rubber zit heb je met afmontage weer kans op lekkage.
E
@edsandje ik ga mijn to do lijst weer updaten.
De nood wc hangt er inmiddels weer op en het stuc is klaar, dus dat stuc werk zal dan van de muur moeten vallen, in de pot omhoog kruipen en dan er tussen. O-)

De poot draaien heb ik ook aan gedacht, maar die heeft een c vorm en kan niet andersom ( maar het is al weer wat weken terug dat ik hem neerzette....
Ik ga er straks nog even onder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

tcw82 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:35:
[...]

E
@edsandje ik ga mijn to do lijst weer updaten.
De nood wc hangt er inmiddels weer op en het stuc is klaar, dus dat stuc werk zal dan van de muur moeten vallen, in de pot omhoog kruipen en dan er tussen. O-)

De poot draaien heb ik ook aan gedacht, maar die heeft een c vorm en kan niet andersom ( maar het is al weer wat weken terug dat ik hem neerzette....
Ik ga er straks nog even onder kijken.
Die poot kan je wel omdraaien.
Daarom zit dat schroefje aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
edsandje schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:57:
[...]

Die poot kan je wel omdraaien.
Daarom zit dat schroefje aan de zijkant.
Dat heb ik inderdaad ook zo bedacht toen ik op die metalen constructie uit kwam. Dat lukte niet. Ik heb er eens van heel dichtbij naar gekeken, maar de schroef gaat door de(blauwe)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxbOA8g-hjhgbnScoQQsrKDLn0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhMJ0TCNagQvzd7pS0N7xuYe.jpg?f=fotoalbum_large opening naar binnen, binnenin zit een blokje met schroefdraad, als je de bout lost, laat dat blokje ook los en valt de c vorige koker uit de blauwe c vormige koker. Als je het zilveren c vormige deel dan 180 draait, zoals @edsandje bedoeld denk ik, kan de bout er niet meer in. In het blauwe deel (plaatje op de poot en de poot zelf zit geen schroefdraad, voor zover ik kan zien/voelen.

Ik heb geprobeerd een foto te maken, maar mijn telefoon is daar te dom voor, die stelt alleen maar scherp op de achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzOrrfTbF3UKoT9wlp6g8piYT3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUHJf43k1ur8toK0iYXwtJxn.jpg?f=fotoalbum_large
Dit schroefje los en dan is het voetje los.
Omdraaien en schroefje weer vast.
Staat trouwens ook in de rtfm :O
https://cdn.data.geberit.com/documents/966.027.00.0_02.pdf
Pagina 6 plaatje 3.

[ Voor 12% gewijzigd door edsandje op 26-03-2022 17:08 . Reden: aanvulling manual ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
edsandje schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:54:
[Afbeelding]
Dit schroefje los en dan is het voetje los.
Omdraaien en schroefje weer vast.
Staat trouwens ook in de rtfm :O
https://cdn.data.geberit.com/documents/966.027.00.0_02.pdf
Pagina 6 plaatje 3.
Ah het voetje. Niet de poot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
@edsandje bedankt voor je info, ik had dat niet gezien, de handleiding op pagina 6 gaat over de installatie in een frame, dat is een andere manier dan hier gebruikt. Ik heb dat wel even gescand, maar lees meestal niet de delen van de instructies die gaan over methodes en manieren die ik niet gebruik. Zo lees ik meestal ook niet de stappen van de IKEA kast over schuifdeuren als ik de klapdeuren gebruik. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Gisteren de vloerverwarming en de zandcement laag er op gesmeerd. Dat pootje voetje heb ik na de tips van @edsandje ook gelijk omgedraaid en vastgezet. (y)

Op naar het volgende vraagstuk :)

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 31-03-2022 09:15 ]

Pagina: 1