Toon posts:

Vloer opnieuw opbouwen voor vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
We zijn bezig met het plannen van een verbouwing van de benedenverdieping.

Huidige situatie
Bouwjaar woning 1979
Geen kruipruimte
100m2 woonoppervlak beneden (woonkamer/keuken 75 - hal 10 - wc 5 - bijkeuken 10)
Inhoud ongeveer 260m3
Gietvloer bovenop tegelvloer
Vloerverwarming als bijverwarming*
4 convectorputten 1 kleine radiator in woonkamer/keuken
3 radiatoren (1 per vertrek) in de andere 3 ruimtes
Isolatie en vloer opbouw onbekend
Spouwmuur isolatie 2020 (EPS parels)
HR++ beglazing 2020

* In de garage zat een vloerverwarming verdeler met 2 groepen. Dat is voor 100m2 woonoppervlak niet voldoende. Er zijn geen tekeningen van de vloerverwarming en de vorige eigenaar wist ook niet hoe en wat. Er was 0 effect te merken tussen wel of niet gebruiken van de vloerverwarming. Bij een mogelijke lekkage is er met een FLIR gekeken en daarop was te zien dat er wat slangen in het keukendeel van de benedenverdieping lagen met een hoh die zelfs voor bijverwarming te groot was. Waarom dit toch relevant is? Omdat het misschien iets zegt over de vloeropbouw qua isolatie.

Gewenste situatie
Vloerverwarming als hoofdverwarming

Afweging
We moeten de keuze maken tussen 1) de huidige vloer compleet uitbreken en afgraven en het totaal opnieuw opbouwen inclusief nieuwe isolatie en 2) de vloerverwarming in de huidige vloer frezen.

Optie 1 is natuurlijk veel duurder (offerte moet nog binnenkomen) dan optie 2. Bij optie 2 is het risico dat het rendement zeer laag is en de vloer potentieel niet warm genoeg wordt. Omdat er al iets van vloerverwarming ligt is mijn hoop dat er sprake is van enige isolatie maar dat is onbekend. Op de bouwtekening van het huis staat alleen dat er onder PEIL nog 80cm naar beneden gewerkt is, voor de fundering denk ik.

Om de keuze te maken welke optie het beste is heb ik de volgende vragen:
1) Hoe kwantificeer ik het verschil uitgedrukt in kosten/verbruik/? om een rationele afweging te maken tussen beide opties?
2) Hoe groot is de kans dat met optie 2 de verwarming onvoldoende in staat is om de ruimte op te warmen?
3) Wat is de beste manier om te bepalen hoe de huidige vloer qua opbouw in elkaar zit? Boren en kijken wat je tegen komt of vanuit buiten langs de gevel naar beneden graven?

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:38
1. Geen idee
2. Klein, maar je verliezen naar beneden te zijn wellicht enorm. Met de huidige (en waarschijnlijk zo blijvende) gasprijzen wil je dat gewoon niet.
3. Een hele lange boor in een hoek van je kamer naar beneden duwen, dan met endoscoop erin om te bekijken wat je zoal tegen komt.

Is er enig idee wanneer de huidige vloer tot stand is gekomen? Is dat gewoon de vloer van 1979? Wie heeft bepaald dat er geen kruipruimte is? Misschien is die er wel maar is de toegang dichtgeregeld toen de tegelvloer erin kwam?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:06
Ik vermoed dat je zelf het antwoord al weet, wil je het goed doen moet de vloer er uit en moet er een pak isolatie komen, en dat kost wat. Maar de kost om het goed te doen is snel vergeten, terwijl de pijn van een slechte oplossing blijft duren.
Wat er vroeger gestoken is, ga er van uit dat dat vergelijkbaar is met die bijverwarming: schromelijk te weinig.

Als er een plek is waar je ongezien een gat kan maken, kan je met een kernboor een heel mooie doorsnede zien van de vloer, of je breekt een wat groter stuk uit met de hand. Je kan het redelijk eenvoudig weer opvullen.

Getallen zal je moeten zoeken rond warmteverliesberekeningen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Slckaer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-01 17:27
Ik heb hier 8 jaar geleden in het huis verbouwd. Het beton was te hard om er makkelijk in te vrezen, dus is er een dekvloer overheen gekomen. Er is toen geen isolatie ertussen geplaatst en dat was een stomme keus. Gelukkig heb ik wel een kruipruimte en heb ik zelf nu bijna de hele bodem geïsoleerd.

Mijn aanbeveling is om het goed te doen. Nu investeren en vervolgens altijd minder stoken is de beste keus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Waarom per se wil je vloerverwarming als hoofdverwarming?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
andru123 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 06:21:
Waarom per se wil je vloerverwarming als hoofdverwarming?
Terechte vraag. Eerste antwoord is dat dit ‘logisch’ is omdat vrijwel ieder nieuw huis dit standaard ook heeft.

Uitgebreider antwoord is:
- huidige gietvloer geeft koude voeten (in onze garage ligt pvc op beton en dat is al minder koud)
- vloerverwarming is onzichtbaar (WAF)
- comfortabele manier van opwarmen
- lager verbruik (hoop ik)

Ik heb geen idee wat het compleet opnieuw opbouwen van de vloer kost maar ik ben bang dat dit inclusief plaatsen vloerverwarming snel richting de 20.000€ gaat. De vraag is dan of dit het waard is. Zelf weet ik het antwoord wel.

Een alternatief is plaatsen van Jaga Mini convectoren op pootjes op de plekken waar nu de convector putten zitten. Die zijn dan onzichtbaar achter de bank.

Ben me ook aan het verdiepen in lucht/lucht warmtepomp (airco). Het liefst wil ik helemaal van het gas af.

[Voor 3% gewijzigd door XeNeRgY op 06-03-2022 08:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als je convector putten noemt dan heb je waarschijnlijk ook grote glasvlakken. Wat voor een glas zit daar in?
Convectorputten vangen koudeval van het glas op. Vloerverwarming doet dat niet.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
bartvl schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:11:
Als je convector putten noemt dan heb je waarschijnlijk ook grote glasvlakken. Wat voor een glas zit daar in?
Convectorputten vangen koudeval van het glas op. Vloerverwarming doet dat niet.
HR++ uit 2019. Het zijn 5 ramen van ongeveer 200 bij 120 en 1x openslaande tuindeuren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naftebakje
Vraag eerst eens wat offertes, en check wat je zelf kan. 20000€ lijkt me nogal hoog ingeschat; maar heb hier zelf hele vloer uitgebroken, zelf vloerverwarming geplaatst, en zelf getegeld; dus dat drukt de prijs wel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:48

Rzaan

Altijd zoekende

Op een of andere suffe manier dubbel gepost.

[Voor 94% gewijzigd door Rzaan op 06-03-2022 17:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

XeNeRgY schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:02:
[...]

Ik heb geen idee wat het compleet opnieuw opbouwen van de vloer kost maar ik ben bang dat dit inclusief plaatsen vloerverwarming snel richting de 20.000€ gaat. De vraag is dan of dit het waard is. Zelf weet ik het antwoord wel.
Dat is een hoop geld!
Het slopen is nu ook weer niet werk waar je hooggeschoold personeel voor nodig hebt.
Gaan echter wel veel uren in zitten.
Met de prijzen die aannemers nu vragen, tikt dat aardig aan.
Als je dit zelf kunt doen, met vrienden of met goedkoper personeel, scheelt dat een slok op een borrel.

Wij gaan waarschijnlijk hetzelfde doen.
En dan ga ik op zoek naar goedkopere arbeiders.
Nog even kijken hoe ik dat ga doen.

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:10

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Advies:
Oude vloer eruit en nieuwe vloer met VV er in. De rest snel vergeten.

Wel rekening houden met koudeval van de grote raampartij zoals reeds is aangegeven. Het beste is hier om idd met Jaga te werken en VV hoh. 5cm tpv deze ramen. En voldoende groepen. Maximaal 100 meter/groep

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

• XeNeRgY
  • Niet online
Offerte is binnen. Het is 16.000 euro voor het slopen en weer opnieuw opbouwen van de vloer, exclusief 80m2 vloerverwarming en verdeler. Met 4 Jaga Mini convectoren ben ik 4000€ kwijt en heb ik 12000w vermogen en het koudeval probleem opgelost.

Nu de baas nog overtuigen :+

• XeNeRgY
  • Niet online
Even een update. Er is nog een alternatief door een isolatiefolie te plaatsen tussen de betonvloer en de smeervloer. Die biedt een isolatiewaarde van 0.8 Rd (misschien zijn er nog betere). In dat geval bedragen de kosten ongeveer 2000 euro. Mijn idee is dat dit qua isolatiewaarde te laag is om echt goed van de vloerverwarming te kunnen genieten, zeker in combinatie met een warmtepomp. Is dat een terechte conclusie?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

16k?! Wij hebben dezelfde keuze gehad, bij ons was de dekvloer eruit halen en vernieuwen incl isolatie 7k. Voor 100m2 vloer.
Vloerverwarming 12 groepen totaal ca 6k (en de vloer 14k :X).

Wij doen het niet want de huidige isolatie waarde is rd3,5 wat op zich ok is.

[Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2022 19:12]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

Acties:
  • +1Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:31
Met het oog op de toekomst :
Alles eruit halen en opnieuw opbouwen. Al het andere is lappen en uitstel en daarmee weggegooid geld imo. Zeker als gasloos je ambitie is.

• XeNeRgY
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:09:
16k?! Wij hebben dezelfde keuze gehad, bij ons was de dekvloer eruit halen en vernieuwen incl isolatie 7k. Voor 100m2 vloer.
Vloerverwarming 12 groepen totaal ca 6k (en de vloer 14k :X).

Wij doen het niet want de huidige isolatie waarde is rd3,5 wat op zich ok is.
Bij ons gaat de betonvloer er ook uit. Tot aan het zand opnieuw opbouwen. Dat is hopelijk anders dan bij jou, gezien het verschil in kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

XeNeRgY schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:15:
[...]

Bij ons gaat de betonvloer er ook uit. Tot aan het zand opnieuw opbouwen. Dat is hopelijk anders dan bij jou, gezien het verschil in kosten.
Heb nog ff gekeken bij ons, in de offerte staat idd specidekvloer eruit en nieuw aanbrengen (5cm).

Trouwens let bij vvw wel op aantal groepen en leidingdikte, een warmtepomp vindt 80m max van ongeveer dezelfde lengte het fijnste :).
Dat soort dingen kun je maar 1x goed doen.

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• XeNeRgY
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Heb nog ff gekeken bij ons, in de offerte staat idd specidekvloer eruit en nieuw aanbrengen (5cm).

Trouwens let bij vvw wel op aantal groepen en leidingdikte, een warmtepomp vindt 80m max van ongeveer dezelfde lengte het fijnste :).
Dat soort dingen kun je maar 1x goed doen.
Dank voor de tips!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rover87
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-02 16:58

rover87

Laravel & Vue developer

Wij hebben het in 2019 zelf gedaan. 50m2 er uit gesloopt en afgevoerd. 12cm b-keus pir platen van de isolatieshop (ook opstaand tegen wanden tegen koudebrug). Wapening zelf aangelegd maar beton laten storten. Zelf vloerverwarming leidingen aangebracht maar uiteindelijke cementdekvloer laten aanbrengen.

500,- puin afvoer
300,- zand afvoer (20cm afgegraven)
800,- isolatie + tape en pur
200,- wapenings netten + afstandhouders
1000,- Vloerverarmingsverdeler + leidingwerk 10cm hoh, leg platen etc
1100,- 12cm beton
900,- 7cm cementdekvloer

Totaal was de nieuwe vloer volgens mij net geen 5000,- maar wel veel zelf gedaan :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
XeNeRgY schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:02:
Even een update. Er is nog een alternatief door een isolatiefolie te plaatsen tussen de betonvloer en de smeervloer. Die biedt een isolatiewaarde van 0.8 Rd (misschien zijn er nog betere). In dat geval bedragen de kosten ongeveer 2000 euro. Mijn idee is dat dit qua isolatiewaarde te laag is om echt goed van de vloerverwarming te kunnen genieten, zeker in combinatie met een warmtepomp. Is dat een terechte conclusie?
Die folies zijn een druppel op een gloeiende plaat zeker als je ze instort. Ze werken alleen als er een luchtspouw voor en na zit, niet aan beginnen.. de juiste manier is zoals al aangegegevn de vloer eruit en opnieuw opbouwen. het enige echt soort van alternatief kost je meer dan 10cm hoogte. Dan isoleer je de huidige vloer van bovenaf met bv 5 cm eps en daar gaat een nieuwe dekvloer overheen.. maar eigenlijk haal je dan ook de gewenste RC waarde niet voor vvw plus een warmtepomp.

• kleefding
  • Laatst online: 19:54
Voor de bedragen die ik hier zie zou je ook kunnen kijken naar een droogbouw systeem, dus gewoon bovenop de huidige vloer een pirplaat met vloerverwarming erin.
https://dbs14.nl/ bijvoorbeeld.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:59

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

rover87 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:07:
Wij hebben het in 2019 zelf gedaan. 50m2 er uit gesloopt en afgevoerd. 12cm b-keus pir platen van de isolatieshop (ook opstaand tegen wanden tegen koudebrug). Wapening zelf aangelegd maar beton laten storten. Zelf vloerverwarming leidingen aangebracht maar uiteindelijke cementdekvloer laten aanbrengen.

500,- puin afvoer
300,- zand afvoer (20cm afgegraven)
800,- isolatie + tape en pur
200,- wapenings netten + afstandhouders
1000,- Vloerverarmingsverdeler + leidingwerk 10cm hoh, leg platen etc
1100,- 12cm beton
900,- 7cm cementdekvloer

Totaal was de nieuwe vloer volgens mij net geen 5000,- maar wel veel zelf gedaan :)
Eind vorig jaar hetzelfde gedaan, kon alleen bij ons de betonvloer laten zitten want we hebben een kruipruimte met isolatie. Voor 120m2 aan vloerverwarming en twee verdelers (keuken zit in een aanbouw) was ik 1400,- kwijt. Zelf de dekvloer eruit geslagen (waren 2 rotweekenden), laagje reflecterende folie, draadmatten erop en 8 groepen in de woonkamer/kantoor gelegd. In November waren we klaar dus dit seizoen volledig op gestookt en is heerlijk. Nu bezig in de keuken om daar hetzelfde trucje uit te halen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:11:
[...]
.. maar eigenlijk haal je dan ook de gewenste RC waarde niet voor vvw plus een warmtepomp.
Laat dit nou precies is wat ik op probeer te zoeken: geadviseerde Rc waarde voor VVW + WP. Ook hier eenzelfde uitdaging namelijk. 85mm EPS, daarop 100mm 'stampbeton', daarop 50mm afwerkvloer inc huidige vvw (met hart-afstand 25cm).
Heb nu offertes voor het vervangen van toplaag + nieuwe vloerverwarming, maar twijfel over het rendement...

• twain4me
  • Nu online
dicespark schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:54:
[...]

Laat dit nou precies is wat ik op probeer te zoeken: geadviseerde Rc waarde voor VVW + WP. Ook hier eenzelfde uitdaging namelijk. 85mm EPS, daarop 100mm 'stampbeton', daarop 50mm afwerkvloer inc huidige vvw (met hart-afstand 25cm).
Heb nu offertes voor het vervangen van toplaag + nieuwe vloerverwarming, maar twijfel over het rendement...
een wp werkt beter met veel afgifte zoals vloerverwarming en werkt nog beter als er ~RC4.0 onder zit. wil niet zeggen dat het anders niet kan of de verliezen te groot zijn. als je keus hebt groter dan 4.0 als je geen keus heb is elke vorm van isolatie welkom :+

afhankelijk van je warmteverlies kan je de aanvoer temp bepalen en dan kan je ook berekenen of de verliezen in de vloer te extreem zijn. met de kant tekening dat als je in een droog gebied zit de verloren warmte niet echt verloren gaat maar gewoon min of meer ophoopt onder het huis. in de natte gebieden zal het sneller naar de "buren" verplaatsen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

rover87 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:07:
Wij hebben het in 2019 zelf gedaan. 50m2 er uit gesloopt en afgevoerd.
Uit welk jaar is jullie huis?
En weet je nog hoe dik de vloer was?

@XeNeRgY
Wat heb je uiteindelijk gedaan?
Ben je er nog achter gekomen hoe dik de vloer is?

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Rzaan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 00:02:
[...]

@XeNeRgY
Idem hier. Hier lagen de tegels in een cement papje op zavel, zoals 90% van de oude huizen in België.

Afgraven:

12cm beton met stalen vezels.

8cm isolatieplaten:

Vloerverwarming:

Volgende stap is 7cm zandcementvloer.

De Nederbelg !

• XeNeRgY
  • Niet online
@Rzaan im kreeg de goede tip van een aannemer dat de gemeente bouw- en constructie tekeningen van ieder huis in archief heeft. Opgevraagd en daarmee inderdaad de constructie tekening ontvangen. Er ligt een 12cm dikke laag beton met daaronder 3cm EPS.

Wij gaan hetzelfde doen als @Jellabie. Bij ons wordt het 14cm EPS, dat is schijnbaar de nieuwbouw standaard. En dan vloerverwarming waar ook een warmtepomp op kan (kortere leidingen met grotere diameter) werken.

Totaalprijs inclusief vloerverwarming en ‘pvc klaar’ opleveren dekvloer zal rond de 20.000 euro zijn voor 100m2.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

XeNeRgY schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:07:
@Rzaan im kreeg de goede tip van een aannemer dat de gemeente bouw- en constructie tekeningen van ieder huis in archief heeft. Opgevraagd en daarmee inderdaad de constructie tekening ontvangen. Er ligt een 12cm dikke laag beton met daaronder 3cm EPS.
Bij mij heeft de gemeente die tekeningen dus niet.
Vind ik wel slordig.
Kan me voorstellen dat ze geen tekeningen hebben van een huis van rond de oorlog.
Maar 1980....

Denk dat ik dan ook van zoiets zo'n dikte moet uitgaan.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Jellabie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:44:
Idem hier. Hier lagen de tegels in een cement papje op zavel, zoals 90% van de oude huizen in België.
Dus dat was maar een dun cementen vloertje?

• XeNeRgY
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:16:
[...]

Vind ik wel slordig.
Kan me voorstellen dat ze geen tekeningen hebben van een huis van rond de oorlog.
Maar 1980....

Je zou ook zelf kunnen boren om te kijken hoe je vloer is opgebouwd.

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

Rzaan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:16:
[...]

Vind ik wel slordig.
Maar 1980....

Jop, standaard vroeger. Tegels zaten zo strak tegen de muur, zonder voegen tussen de tegels dat ze nergens naartoe gaan.

De Nederbelg !

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:43
XeNeRgY schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:07:

Wij gaan hetzelfde doen als @Jellabie. Bij ons wordt het 14cm EPS, dat is schijnbaar de nieuwbouw standaard. En dan vloerverwarming waar ook een warmtepomp op kan (kortere leidingen met grotere diameter) werken.

Totaalprijs inclusief vloerverwarming en ‘pvc klaar’ opleveren dekvloer zal rond de 20.000 euro zijn voor 100m2.
Goeiemorgen wat een geld.

Wat (volgens mij zeker in Belgie, @Jellabie ?) een gebruikte methode is, is afgraven, PUR laten spuiten op hoogte, daar de vw op binden, en dan cementdekvloer 5cm.
De PUR is met 1 dag hard en kun je dus meteen door.

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

paQ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Goeiemorgen wat een geld.

Wat (volgens mij zeker in Belgie, @Jellabie ?) een gebruikte methode is, is afgraven, PUR laten spuiten op hoogte, daar de vw op binden, en dan cementdekvloer 5cm.
De PUR is met 1 dag hard en kun je dus meteen door.
Edit: Jop, de gebruikelijke manier. Wel 7cm cementdekvloer ivm vloerverwarming. Zonder is 5cm het minimum.

Edit2, wel soieso beton storten.

[Voor 15% gewijzigd door Jellabie op 02-08-2022 18:16]

De Nederbelg !

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:43
Ja, maar ik bedoel spuitpur.
https://www.isowit.nl/isopur-vloerisolatie.
12cm geeft 4.6Rd, zit ergens rond de 20 euro/m2

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

paQ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:16:
[...]

Ja, maar ik bedoel spuitpur.
https://www.isowit.nl/isopur-vloerisolatie.
12cm geeft 4.6Rd, zit ergens rond de 20 euro/m2
Al zou ik persoonlijk geen gespoten pur nemen, teveel horrorverhalen van inzakkende pur etc. Beter vaste platen, zijn ook drukvaster.

De Nederbelg !

• rover87
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-02 16:58

rover87

Laravel & Vue developer

Rzaan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 00:02:
[...]

@XeNeRgY
Ons huis is uit 1960 en op de bouwtekening stond dat het een houten vloer is geweest. DIt is een keer veranderd naar een beton/cement vloer. We wilde eigenlijk de cementdeklaag er af halen en dan vloerverwarming neerleggen. De vloer was alleen zo slecht en dun (10cm cement op zand) dat we met de hilti eigenlijk al binnen 1 tik al op het zand zaten.

Verder 15cm pir platen neergelegd voor isolatie, vervolgens wapening aangebracht op afstandhouders. Beton laten komen (12cm). Vloerverwarming aangelegd (6 groepen) obv noppen waar je de leidingen in klikt (10cm hoh). Vervolgens een paar CM cementdekvloer laten leggen (dikte weet ik niet meer maar volgens mij 7cm).

Door de isolatie onder het beton te leggen blijft de warmte goed in de 19cm dikke beton/cement laag. Hierdoor duurt het lang voordat deze natuurlijk op temperatuur blijft maar ook de warmte lang vast houdt.

Super blij mee en blij dat we het hebben gedaan.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Via de buren wiens huis door dezelfde aannemer in een soort van project is gebouwd, een bouwtekening gekregen waar ook ons huis opstaat.

Huis is uit 1980.

Van boven naar beneden
- 10 cm stampbeton (zoals ik het begrijp zit er dan geen wapening in)
- 3 cm Tempex
- plasticfolie
- schoonzand.

Dan weet ik in ieder geval wat me te wachten staat als ik dit eruit ga halen.
En hoe groot de container moet zijn.
Ga ik onder toezicht van de aannemer grotendeels zelf doen met familie.

Wat er voor terugkomt, weet ik nog niet.
Óf schuimbeton, óf PIR platen met beton.

Hoe dan ook: Er moet afgegraven worden.
Met de hand of toch maar een graafmachine of bobcat huren die door de deur past?

• naftebakje
Voor dat beton zou ik toch machinale hulp voorzien, dat wordt een zwoegwerk.
Het zand eronder, dat valt wel mee, schoppen en kruiwagen rijden tot je klaar bent.

• twain4me
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:55:
Via de buren wiens huis door dezelfde aannemer in een soort van project is gebouwd, een bouwtekening gekregen waar ook ons huis opstaat.

Huis is uit 1980.

Van boven naar beneden
- 10 cm stampbeton (zoals ik het begrijp zit er dan wapening in)
- 3 cm Tempex
- plasticfolie
- schoonzand.

Met de hand of toch maar een graafmachine of bobcat huren die door de deur past?
stamp beton heeft juist geen wapening ;)

Zonder wapening is het doorgaans wel te doen zonder graafmachine achtige machines, maar als er wapening in zit zou ik dat soort machinale hulp zeker overwegen, of je moet een leger aan vrienden hebben met teveel tijd :+ dingen als transportbanden kunnen je leven ook heel erg makkelijk maken.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Is dit goed gespecificeerd op de factuur? Als in dikte en gebruikt materiaal voor de isolatie. Anders nog even vragen want dat kan dan dienen als bewijs voor de vloerisolatie bij het vaststellen van het energielabel :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 22:38
Rzaan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:55:

Huis is uit 1980.

Van boven naar beneden
- 10 cm stampbeton (zoals ik het begrijp zit er dan wapening in)
- 3 cm Tempex
- plasticfolie
- schoonzand.

Eventueel zo'n zware sloophamer met trolley, maar als het een groot oppervlak is (meer dan 50 m2 ofzo?) zou ik inderdaad kijken iets als een bobcat. Misschien zoiets: https://www.sherpaminiloaders.com/nl/model/sherpa-100-eco/

Overigens heb ik een vergelijkbare situatie in m'n nieuwe woning (1993), van onder naar boven:
- zand
- pvc folie
- 5 cm piepschuim
- 12 cm stampbeton met krimpnet
- 5 cm zandcement dekvloer

Omdat we aan de bovenkant nog wel iets speling hebben (dikke parket vloer), dacht ik alleen het parket en de dekvloer er uit te halen. Dan heb ik denk ik zo'n 7 a 8 cm beschikbaar om op dezelfde hoogte te komen als de bovenkant van de parketvloer nu. Ik dacht dan geïsoleerde noppenplaat (28mm), tackerplaat (20mm) of PIR (20mm) neer te leggen en daar dan de vloerverwarming slangen in / op. Daar dan weer een dekvloer (dun, dus anhydriet?) overheen tot het op 70 mm komt en dan PVC er op lijmen zodat we weer op het oude niveau zijn.

De hele vloer eruit zou natuurlijk qua isolatie een stuk beter resultaat hebben. Waar ik vooral tegen op kijk bij de gehele vloer vervangen, is dat het wel veel meer werk en vooral ook droogtijd zal kosten. Eigenlijk wil ik dat mijn gezin niet aan doen, maar wat is wijsheid...

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

Backpacker schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:58:
[...]

Is dit goed gespecificeerd op de factuur? Als in dikte en gebruikt materiaal voor de isolatie. Anders nog even vragen want dat kan dan dienen als bewijs voor de vloerisolatie bij het vaststellen van het energielabel :)
Dikte + hoeveelheid + Rwaarde staat op factuur :)

De Nederbelg !

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:46:
[...]

stamp beton heeft juist geen wapening ;)

Zonder wapening is het doorgaans wel te doen zonder graafmachine achtige machines, maar als er wapening in zit zou ik dat soort machinale hulp zeker overwegen, of je moet een leger aan vrienden hebben met teveel tijd :+ dingen als transportbanden kunnen je leven ook heel erg makkelijk maken.
Het woordje 'geen' vergeten.
Ik weet niet wat er met me aan de hand is de laatste tijd.
twain4me schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:46:
Er zit dus geen wapening in.
Het breken zal nog lukken zonder machine.
voor het afvoeren had ik al bedacht om transportbanden te huren.
Maar mocht ik nog gaan afgraven, moet ik dat toch ook met zo'n apparaat gaan doen dat ik door de deur naar binnen kan rijden, neem ik aan.

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:49
Huidige waarde voor vloerisolatie volgens het Bouwbesluit is Rc 3,7 m2K/W.

Dus ca 140 mm eps of ca 80 mm PIR.
Met vloerverwarming adviseert MilieuCentraal echter om voor minimaal Rc 5 te gaan.
https://www.milieucentraa...n-besparen/vloerisolatie/

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Jellabie schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:00:
[...]

Dikte + hoeveelheid + Rwaarde staat op factuur :)
Rd-waarde mogen we helaas niets mee. Dikte uiteraard wel. En soort materiaal als er een kwaliteitsverklaring is (maar het soort materiaal moet dan ook goed omschreven staan op de factuur).

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• twain4me
  • Nu online
Rzaan schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:06:
[...]

Het woordje 'geen' vergeten.
Ik weet niet wat er met me aan de hand is de laatste tijd.
verbouwbrein, dat is heel normaal :+
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee