Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mondriaan123
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-07-2022
Hallo
Een kennis van mij heeft net een nieuwe televisie gekocht, nu zit hier alleen een coax verbinding naar de wandcontactdoos toe en geen Scart.

Zij heeft een oude dvd speler waar een scart aansluiting op zit.

Tevens een vhs video recorder ook met Scart.

Zij zit onder bewindvoering en heeft erg weinig te besteden.

Zijn er mogelijkheden om dit materiaal op de tv aan te sluiten (en een verbinding met de wandcontactdoos).

Het mag niet te veel kosten.

Dank je wel.
Mondriaan

Beste antwoord (via Mondriaan123 op 04-03-2022 23:27)

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:05
Ik dacht dat kabel via de wandcontactdoos (analoog vhf) al minstens 10 jaar afgesloten was. Verder zal een scart naar hdmi wel gaan werken maar verwacht er geen wonderen van. Voor pak hem beet 5 euro kan je waarschijnlijk ook een dvd speler met hdmi bij de kringloopwinkel scoren en een kabel van 2 euro bij de action.

Lijkt me idd ook sterk dat er op een nieuwe tv geen hdmi zit. Scart zit idd vaak niet meer op nieuwe tvs.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:11
Ik kan mij niet voorstellen dat er geen HDMI aansluiting op zit.
Welk merk en type tv is het?

Scart naar HDMI adapter kost je rond de €10 zover ik zo kan zien via Google.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Moderne TV's hebben geen scart meer. Je zal dus inderdaad iets moeten doen met scart naar HDMI.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:05
Ik dacht dat kabel via de wandcontactdoos (analoog vhf) al minstens 10 jaar afgesloten was. Verder zal een scart naar hdmi wel gaan werken maar verwacht er geen wonderen van. Voor pak hem beet 5 euro kan je waarschijnlijk ook een dvd speler met hdmi bij de kringloopwinkel scoren en een kabel van 2 euro bij de action.

Lijkt me idd ook sterk dat er op een nieuwe tv geen hdmi zit. Scart zit idd vaak niet meer op nieuwe tvs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mondriaan123
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-07-2022
Oke misschien dat er hdmi op zit (het was al donker,ik ga wel smiddags heen), ik zal haar informeren over de dvd speler met hdmi (nieuw zijn deze maar 35 of 40 euro).

Dat met die VHS is verleden tijd voor haar.

Allemaal dank voor de hulp, ik kan maar een goed antwoord aanvinken maar zou het liefst meerdere goed keuren.

Dank je.

[ Voor 20% gewijzigd door Mondriaan123 op 04-03-2022 23:26 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 15:03

Xanax959

relax...

De VHS kan je natuurlijk op de ouderwetse manier aansluiten op de coax ingang van de tv. Videoband er in en de tv afstemmen op (meestal) analoog kanaal 36. Of de test schakelaar op de achterkant van de videorecorder gebruiken. Dan zend ie beeld uit met een zwarte en een witte balk.
Scart naar HDMI kastje heb ik ook eens gebruikt. Werkt, maar van allebei de methodes moet je geen haarscherp beeld verwachten. De nieuwe tv zal genadeloos in beeld brengen hoe onscherp dat ouwe spul is tegenwoordig.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:01

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zoek op AliExpress naar deze SCART-naar-HDMI-converter:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1X_A_dCBYBeNjy0Feq6znmFXau/SCART-HDMI-to-HDMI-Converter-Full-HD-1080P-Digital-High-Definition-Video-Konverter-EU-US-Power.jpg_220x220xz.jpg_.webp

Van de goedkope converters is dit één van de betere. Hij heeft met name met RGB-invoer hele redelijke resultaten, dus voor de DVD-speler is het een vrij goede oplossing. Voor apparaten die composiet uitsturen (de VHS-recorder) is de beeldkwaliteit werkbaar doch niet perfect.

Voor echt goede conversie van SCART naar HDMI zijn duurdere oplossingen nodig zoals de Framemeister, Retrotink2X, of Extron. Het prijskaartje daarvan is de hier beschreven situatie niet waard.

Verder zijn zowel DVD-speler als VHS-recorder niet meer van deze tijd. Het is prima om oude DVD's en VHS-banden af te spelen, maar film kijken doen we tegenwoordig in HD en TV opnemen doen we op een aparte harde schijf. Zorg dat dus dat er moderne apparatuur komt, zodat je de DVD-speler en VHS-recorder ook echt allemaal voor oude media gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:07
Je hoeft niks extra te kopen, het probleem is op te lossen met de materialen die je al hebt.

Nodig: een tv met alleen een coax-ingang, een vhs videorecorder met een coax-uitgang EN een scart ingang en een dvd-speler met scart uitgang.
  • Sluit de videorecorder aan op de TV met de coaxaansluiting. Sluit de originele coaxkabel uit de muur aan op de antenne-ingang van de videorecorder, net als vroeger.
  • Stem de TV af op het videorecorderkanaal. Het kan zijn dat je die moet opzoeken, de meeste videorecorders hebben een ingebouwd testbeeld. Druk op play zonder cassette erin, of zoek in de gebruiksaanwijzing op hoe je het testbeeld tevoorschijn tovert. Je kunt ook een vhs band afspelen. Zoek dan op de TV naar het testbeeld en leg dat kanaal vast.
  • Sluit nu de dvd-speler aan op de scartingang van de videorecorder. Draai een dvd en zet de INGANG van de videorecorder op scart. Het beeld van de dvd-speler zal nu worden doorgegeven aan de TV.
Handig, als je nog wat analoge kennis in huis hebt :)

Afhankelijk van hoe beroerd de videorecorder intern in elkaar zit, kun je nog wel last hebben van Macrovision. Dit signaal zit op beveiligde dvd's en wordt meegestuurd om videorecorders in de war te sturen als je probeert om een dvd op te nemen op vhs. Bij de meeste recorders werkt dit alleen als er daadwerkelijk wordt opgenomen, maar er zijn beroerde designs bekend waarbij het circuit altijd in werking is. Als dat bij jouw videorecorder het geval is, dan werkt de truc waarschijnlijk niet.

[ Voor 24% gewijzigd door PhilipsFan op 07-03-2022 21:13 ]

Pagina: 1