Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 23:12
Nu de energieprijzen nog hoger worden en mijn huidige tarief keer 3 gaat, wil ik nog meer op het verbruik letten.

Situatie: 2 personen, hoekappartement, bj 2010, energielabel A, CV op gas, wtw unit, alles op LED, inductie koken, geen PV (wordt eventueel voor de VVE geplaatst om de gezamenlijke stroomkosten te verminderen), 1 fase stroomaansluiting.

Huidig gemiddeld verbruik per maand
Dalstroom: 71 kWh
Normaalstroom: 64 kWh
Gasverbruik in stookseizoen: 30 m³
Gasverbruik buiten stookseizoen: 10 m³

Mediahoek zit op een Wifi stekker die snachts en overdag bij geen gebruik uitgeschakeld is. Wassen altijd in het dalstroom tarief. Droger wordt niet vaak gebruikt, bijna alles wordt elke week opgehangen om te drogen. Verwarming gaat pas aan bij kamertemperatuur van 16 °C. Dat is het dit jaar zelden geweest. Vorig jaar wat vaker maar nog steeds niet vaak. Alles wat in standby kan staan wordt volledig uitgeschakeld. Voor warm tapwater heb ik gekeken naar een doorstroomwarmer, maar daar is een 3 fase aansluiting voor nodig, heb ik nu niet. Een elektrische cv ketel is duur en heeft ook een 3 fase aansluiting nodig.

Valt er nog wat te halen? Modem uit in de nacht is het enige wat me nog binnen schiet. Een aparte router heb ik niet, ook geen NAS of iets dergelijks.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Ik zou anderen gaan helpen met energiebesparing, volgens mij ben je een expert :-).

Enige wat ik zou kunnen bedenken is een paar kWh-meters kopen en bij elk stopcontact meten hoeveel verbruik er is per dag - dat lijstje posten en kijken of er iemand een idee heeft.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Heb je al een geïsoleerde brievenbus?
Lees het gelijknamige Topic maar eens: ...

[ Voor 43% gewijzigd door frisianstar op 04-03-2022 19:45 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
@frisianstar Brievenbus is in de centrale hal van het complex.

@JBtL Voor de koelkast en vriezer kan ik inderdaad nog extra meten. De wtw is met een perilex stekker, dus die kan ik niet meten.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:54
Zullen we een winter ruilen van huis?

Erg goed dat je (nog) verder wilt besparen maar met de cijfers die je noemt vraag ik mij af hoe je het doet. Ik zit aan 300kWh en kook niet elektrisch (wel af en toe een plug-in hybride aan de stekker though) qua gas durf inmiddels niet meer te kijken zonder medisch toezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
@Joyous-P Alles uit in de nacht, geen sluipverbruik, tv gaat savonds aan. Radio staat overdag heel de dag aan via een Google Home mini. Alleen een modem van de provider voor internet, geen dect telefoon. Koffieapparaat weer uit als ik niks meer neem, water koken met alleen de hoeveelheid water die je ook in gaat schenken (wel minimaal 0,5 liter om de waterkoker te beschermen), licht uit waar je niet bent, geen desktop pc, alleen laptops die worden opgeladen als ze worden gebruikt, was ophangen om te laten drogen (in de winter is het dan niet binnen 1 dag droog, in de zomer wel). Zo dus. Ik heb geen ev auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:42
Haha meeste doe ik ook, enkel vind ik desktop pc wel fijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-07 10:17
Ik vind het gebruik keurig en zou er zelfs voor waken dat je niet doorschiet in het bezuinigen waardoor je (teveel) inlevert op comfort en gemak. Toch wat tips, met name op het gebied van meer inzicht creëeren voor jezelf.

Meet met een P1-meter aan je (slimme) meter wat je verbruik is. Door je energieverbruik te monitoren, vallen gebruikspatronen op die anders vaak ongemerkt blijven en die inzicht bieden voor de volgende besparing. Misschien pendelt een apparaat telkens en is dit te voorkomen, of een apparaat schakelt midden in de nacht aan als je dat pas overdag verwacht. Hier zou mijn streven zijn: zoek een stukje gemoedsrust in de wetenschap dat er geen rare verbruikspatronen voorkomen. Met zo'n dongel kun je het verbruik afleiden per apparaat door het aan en uit te zetten en het totaalverbruik te monitoren.

Een andere optie is met een energiemeter het verbruik per apparaat meten. Dit kun je vergelijken met het referentieverbruik van een zuinige uitvoering van hetzelfde soort apparaat. Wij hadden een klassieke espressomachine die bij het opwarmen wel 2000 Watt gebruikte en gewoon als kacheltje fungeerde. Het was een meevaller voor ons dat deze na inruil voor een moderne variant de helft minder aan stroom nodig had.

Met een warmtebeeldcamera (goedkoop te huur of te leen via uitleenplatforms) kun je zien waar on huis warmteverlies optreedt. Wij hebben wat ramen van dubbelglas met aluminium kozijnen. Die kozijnen zijn zo vijf graden kouder dan kamertemperatuur. Je kunt zo koudeval opsporen of vaststellen dat het gewoon goed zit.

Er zijn nog zat kleine tweaks denkbaar om zonder inlevering van comfort en tegen lage kosten het verbruik verder terug te schroeven. Denk aan reflecterende folie achter de radiatoren als je die hebt, tochtstrips, kitten of purren van kieren waar je geen kieren wilt hebben (voor zover je die hebt in een modern huis), de eco modus van apparaten gebruiken, een zandlopertje voor tijdens het douchen, douchen volgens de Wim Hof methode, om de dag douchen.. Let er alleen op dat het voor jezelf en anderen wel leuk blijft. Heel Spartaans leven is niet voor iedereen leuk.

Ik zou zelfs overwegen om wat milder te zijn in wat opzichten. Veel moderne apparaten zijn zeer zuinig in standby. Het sluipverbruik van een moderne tv in standby is 0.5 kWh of 4.38 kW per jaar. Dat is 3 euro per jaar bij een huidig tarief van 70 ct per kWh. Ik vind het zelf de moeite niet om daar alert op te zijn. Ook zou ik me er niet druk om maken als wat led lampen aan blijven staan. Als drie lampjes met 6 kWh totaal een nacht branden, kost dat zo'n 3.5 ct (6 * 8 / 1000 * 0.7). Dat is de mentale inspanning wat mij betreft niet waard om lang bij stil te staan.

Ik ben zelf redelijk uitgebreid te werk gegaan om ons eigen verbruik inzichtelijk te maken en terug te brengen, tot ik op een gegeven moment heb besloten dat het goed genoeg is zo. Ik wens je daar succes bij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Jeroenvanb schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:36:
Ik vind het gebruik keurig en zou er zelfs voor waken dat je niet doorschiet in het bezuinigen waardoor je (teveel) inlevert op comfort en gemak. Toch wat tips, met name op het gebied van meer inzicht creëeren voor jezelf.

Meet met een P1-meter aan je (slimme) meter wat je verbruik is. Door je energieverbruik te monitoren, vallen gebruikspatronen op die anders vaak ongemerkt blijven en die inzicht bieden voor de volgende besparing. Misschien pendelt een apparaat telkens en is dit te voorkomen, of een apparaat schakelt midden in de nacht aan als je dat pas overdag verwacht. Hier zou mijn streven zijn: zoek een stukje gemoedsrust in de wetenschap dat er geen rare verbruikspatronen voorkomen. Met zo'n dongel kun je het verbruik afleiden per apparaat door het aan en uit te zetten en het totaalverbruik te monitoren.

Een andere optie is met een energiemeter het verbruik per apparaat meten. Dit kun je vergelijken met het referentieverbruik van een zuinige uitvoering van hetzelfde soort apparaat. Wij hadden een klassieke espressomachine die bij het opwarmen wel 2000 Watt gebruikte en gewoon als kacheltje fungeerde. Het was een meevaller voor ons dat deze na inruil voor een moderne variant de helft minder aan stroom nodig had.

Met een warmtebeeldcamera (goedkoop te huur of te leen via uitleenplatforms) kun je zien waar on huis warmteverlies optreedt. Wij hebben wat ramen van dubbelglas met aluminium kozijnen. Die kozijnen zijn zo vijf graden kouder dan kamertemperatuur. Je kunt zo koudeval opsporen of vaststellen dat het gewoon goed zit.

Er zijn nog zat kleine tweaks denkbaar om zonder inlevering van comfort en tegen lage kosten het verbruik verder terug te schroeven. Denk aan reflecterende folie achter de radiatoren als je die hebt, tochtstrips, kitten of purren van kieren waar je geen kieren wilt hebben (voor zover je die hebt in een modern huis), de eco modus van apparaten gebruiken, een zandlopertje voor tijdens het douchen, douchen volgens de Wim Hof methode, om de dag douchen.. Let er alleen op dat het voor jezelf en anderen wel leuk blijft. Heel Spartaans leven is niet voor iedereen leuk.

Ik zou zelfs overwegen om wat milder te zijn in wat opzichten. Veel moderne apparaten zijn zeer zuinig in standby. Het sluipverbruik van een moderne tv in standby is 0.5 kWh of 4.38 kW per jaar. Dat is 3 euro per jaar bij een huidig tarief van 70 ct per kWh. Ik vind het zelf de moeite niet om daar alert op te zijn. Ook zou ik me er niet druk om maken als wat led lampen aan blijven staan. Als drie lampjes met 6 kWh totaal een nacht branden, kost dat zo'n 3.5 ct (6 * 8 / 1000 * 0.7). Dat is de mentale inspanning wat mij betreft niet waard om lang bij stil te staan.

Ik ben zelf redelijk uitgebreid te werk gegaan om ons eigen verbruik inzichtelijk te maken en terug te brengen, tot ik op een gegeven moment heb besloten dat het goed genoeg is zo. Ik wens je daar succes bij! :)
P1 meter kan, maar dan moet ik er een maken die de IR impulsen telt. Ik heb geen USB/RJ11 variant helaas. Via umeter kan ik wel de meterstanden uitlezen, het is niet zo nauwkeurig als met P1 maar het is niet anders.

In onze gemeente konden we vorig jaar of het jaar daar voor een energiebesparingspakket aanvragen. Daar zat radiatorfolie in, led lampen, zandloper, thermometer.

Reflecterende folie achter de radiatoren zit er reeds op. Ook om de cv ketel zit een soortgelijke folie van Tonzon.

Ik kan idd per apparaat nog gaan meten. De koelkast en vriezer zijn 11 jaar oud en daar kan zeker wat gewonnen worden denk ik. Koffiezetapparaat is net nieuw, inductieplaat is 3 jaar oud, wasemkap staat 10 minuten per dag aan.

Douchen met zandloper maar dat is meer ter indicatie, ik hou me er niet echt aan. Als ik zin heb om langer te douchen dan kan dat gewoon ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:45
@OneTimer
Gevoelsmatig kan je niet heel veel doen. Ik zou je vooral inzetten om de VVE te bewegen om zonnepanelen neer te leggen voor de individuele woningen.
Je gasverbruik is relatief laag en je energie verbruik ook. Veel meer dan een dikke trui aan doen en nog minder stoken is volgens mij je enige optie voor snel resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Hangt een beetje van het energielabel af van de kasten die je nu hebt, maar koelkast en vriezer zou je eens goed naar moeten kijken. In 10 jaar is er wel wat veranderd, aldus Milieucentraal.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Boilertje voor sww
Paneeltje met micro omvormer op je balkon.
Doorstroombegrenzer in je douche

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 06-03-2022 18:24 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@OneTimer Als ik je gasverbruik optel kom ik op iets van 220 m³ met ca. 120m³ voor warm water.
Als je het gas helemaal de deur uit kan doen scheelt dit, naast de verbruikskosten,
ca. € 145,- netbeheer en ca. € 72,- vaste leverancierskosten = € 217,-
Hiervoor kan je een aantal kWh's aan stroom kopen, hoeveel hangt van jouw huidige tarief af.
Wat je dan met de stroom gaat doen is een ander verhaal (natuurlijk ook met een prijskaartje).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat is je doel nog met dat verbruik?

Wij zitten gemiddeld op zo'n 600-900kWh per maand, en rond de 200m3 gas (in de winter eerder 400, in de zomer rond de 25). Is natuurlijk niet te vergelijken want wij hebben een woning uit de jaren 60 die niet geïsoleerd is, maar volgens mij doe jij het dus best wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
@chrisborst Dat loopt voor de vve. Of het komt is een 2e.

@dunklefaser Ik zat aan een warmwaterboiler te denken voor warm tapwater. Deze kan op een 1 fase aansluiting. Alleen ik zit een beetje met de verwarming. Als ik de gas cv weg doe moet ik toch iets anders hebben om te stoken mocht het nodig zijn. Elektrische cv is duur en dat heeft 3 fase nodig. Een L/L warmtepomp is dan voor mij de beste oplossing denk ik, ook gelijk voor koeling eventueel. Als er verwarnt wordt is het alleen in de woonkamer. L/L warmtepompen zijn prima op 1 fase te vinden toch? Ik heb me daar nog niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

OneTimer schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:02:

@dunklefaser Ik zat aan een warmwaterboiler te denken voor warm tapwater. Deze kan op een 1 fase aansluiting. Alleen ik zit een beetje met de verwarming. Als ik de gas cv weg doe moet ik toch iets anders hebben om te stoken mocht het nodig zijn. Elektrische cv is duur en dat heeft 3 fase nodig. Een L/L warmtepomp is dan voor mij de beste oplossing denk ik, ook gelijk voor koeling eventueel. Als er verwarnt wordt is het alleen in de woonkamer. L/L warmtepompen zijn prima op 1 fase te vinden toch? Ik heb me daar nog niet in verdiept.
Blijkbaar weet je de weg al - misschien nog even luisteren en voelen (tocht) of
een L/L-wp (aka airco) ook echt acceptabel is. Qua verbruik is dit iig een prima optie.
Je kan de tweaker @HereIsTom vragen, hij is je hierin al voor gegaan.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

Je zit in de buurt maar wat je wil is normaal gesproken een warmtepompboiler.
Irritante is dat je wtw dezelfde bron gebruikt, afgezogen lucht in je huis. Dus je zal de binnenlucht moeten gebruiken. Koelt daardoor wel wat af maar niet zoveel dat een Lucht Lucht warmtepomp dat niet kan corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:38

LL warmtepomp; mag dat van de VVE? Mijn schoonouders mogen geen gaten maken in de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
@dunklefaser Bedankt ik zal eens kijken

@D-dark Dat kan ook maar is een stuk duurder denk ik. En ik heb niet heel veel ruimte voor een groot vat. De bergingsruimte/cv hok is daar te klein voor.

@cwrm63 Ja met toestemming mag het. Als de buitenunit maar uit het zicht is. Dus niet aan de gevel hangen maar een staande opstelling op het balkon. Er zijn nu al wat mensen met een airco dus dat moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
OneTimer schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:29:
Huidig gemiddeld verbruik per maand
Dalstroom: 71 kWh
Normaalstroom: 64 kWh
Gasverbruik in stookseizoen: 30 m³
Gasverbruik buiten stookseizoen: 10 m³
Wat ik mis in dit verhaal is wat je nu jaarlijks kwijt bent aan 'energie'.

Ja: (71kWh + 64 kWh) * 12 maanden = 1620 kWh per jaar

Maar wat moet ik met 30m3 in stookseizoen en 10 m3 daarbuiten? Evengoed, zelfs al zou ik 12 maanden maal 30m3 (constant stookseizoen) kom ik nog maar op 360m3 per jaar.

Dus wat betaal je nu per maand aan elektra, en wat betaal je per maand aan gas?

Ik betaal 23,- elektra (2500 kWh per jaar), en 49,- aan stadsverwarming (9 GJ per jaar) en als dat 3x duurder wordt lig ik er geen milliseconde wakker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
@AllesKan in 2021 heb ik voor €610 verbruikt. Dat is gas en stroom incl. vastrecht van de energieaanbieder, dus niet de kosten van de netbeheerder.
Ik betaal €40 per maand voorschot. Met de belastingvermindering van €461 krijg ik nog wat geld terug bij de afrekening. Netbeheerkosten zijn €237 (stroom) + €124 (gas <500 m³/jaar) per jaar.
Als het gas afgesloten kan worden bespaar ik €124 + €5,99*12 = €196 vastrecht. Daar kan ik met de huidige tarieven zo'n 450 kWh voor verbruiken. Plus de €1,77/m³ * 205 m³.

Dat jij er niet wakker van ligt is prima, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

OneTimer schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:51:
@AllesKan in 2021 heb ik voor €610 verbruikt. Dat is gas en stroom incl. vastrecht van de energieaanbieder, dus niet de kosten van de netbeheerder.
Ik betaal €40 per maand voorschot. Met de belastingvermindering van €461 krijg ik nog wat geld terug bij de afrekening. Netbeheerkosten zijn €237 (stroom) + €124 (gas <500 m³/jaar) per jaar.
Als het gas afgesloten kan worden bespaar ik €124 + €5,99*12 = €196 vastrecht. Daar kan ik met de huidige tarieven zo'n 450 kWh voor verbruiken. Plus de €1,77/m³ * 205 m³.

Dat jij er niet wakker van ligt is prima, bedankt.
Aankomend jaar krijg je 6,9 cent korting op je kWh prijs en 265,- meer teruggave energie belasting die dus 825,- wordt ipv de 561,- nu geen 461,- dus ook als je niets doet kom je goedkoper uit. 😁
https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2022/

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 06-03-2022 21:25 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 18:24

MieJuul

3970Wp

30 m³ gas staat gelijk aan grofweg 240 kWh aan stroom.
Verwarmen kun je makkelijk elektrisch doen, dat is nog geen 10 kWh per dag.
Met een 2kw verwarmingstoestel is dat 5 uur per dag

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
OneTimer schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:51:
In 2021 heb ik voor €610 verbruikt.
Dat is € 50,83 per maand. Voor elektra + gas. (En daar zit al je vastrecht ook al in...)

Iets zegt me dat je je druk maakt maakt om dingen die het niet waard zijn om je druk over te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door AllesKan op 06-03-2022 21:43 ]

Pagina: 1