Toon posts:

Van twee naar één router, coax -> utp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:06

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Hoi,

Onder het motto energie besparen was ik eens door het huis aan het rondlopen om te kijken of er ergens nog het een en ander onnodig aanstond. Dat was het moment dat ik me besefte dat ik eigenlijk twee routers heb (Ik ben een leek wat betreft jargon, maar ik probeer het idee te schetsen).

Hoewel KPN bij de bouw de glasvezel tot in de meterkast gelegd heeft, moest de huisbaas perse iedereen van Ziggo voorzien. M'n internet kost me nu €15,- per maand. Hoewel er een lange discussie mogelijk is, wil ik het onderwerp overstappen even buiten beschouwing laten.

Enfin, er komt een coax-kabel de meterkast binnen. Daaraan zit een router van Ziggo. Die straalt Wi-Fi uit, op een plek waar je er niets aan hebt. Vanaf die router is een UTP-kabel het huis in getrokken, die uitkomt in de werkkamer. Omdat de Ziggo router in principe aangesloten was op het moment dat we (de vriendin en haar huisdier, ik) erin trokken, hebben we onze router aangesloten op de aansluiting die zich in de muur van de werkkamer bevond, en op onze eigen router onze computers onder de draad gebracht.

Dus:

Coax -> Ziggo router -> UTP kabel -> onze router -> onze computers

De grote vraag: Kan die Ziggo router ertussenuit? Op de plek waar dat ding moet staan hebben we er niets aan. Het zou een ongebruikt 24/7 aanstaand apparaat schelen.

Maar dat zou betekenen dat de coax-kabel in de meterkast op een manier aan de UTP-kabel gelijmd moet worden.

Als de Ziggo router ertussenuit kan, kunnen we dan een coax kabel laten trouwen met een UTP-kabel?

Merk op dat mijn router enkel een ingang voor UTP heeft.

Ik heb verloopstukjes kunnen vinden, maar ik heb wel meer verloopstukjes gevonden:

https://i.imgur.com/gn8XwjC.jpg

En als dit dan allemaal mogelijk blijkt, waar moet ik op letten met onze router qua beveiliging e.d.?