Toon posts:

Van twee naar één router, coax -> utp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:06

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Hoi,

Onder het motto energie besparen was ik eens door het huis aan het rondlopen om te kijken of er ergens nog het een en ander onnodig aanstond. Dat was het moment dat ik me besefte dat ik eigenlijk twee routers heb (Ik ben een leek wat betreft jargon, maar ik probeer het idee te schetsen).

Hoewel KPN bij de bouw de glasvezel tot in de meterkast gelegd heeft, moest de huisbaas perse iedereen van Ziggo voorzien. M'n internet kost me nu €15,- per maand. Hoewel er een lange discussie mogelijk is, wil ik het onderwerp overstappen even buiten beschouwing laten.

Enfin, er komt een coax-kabel de meterkast binnen. Daaraan zit een router van Ziggo. Die straalt Wi-Fi uit, op een plek waar je er niets aan hebt. Vanaf die router is een UTP-kabel het huis in getrokken, die uitkomt in de werkkamer. Omdat de Ziggo router in principe aangesloten was op het moment dat we (de vriendin en haar huisdier, ik) erin trokken, hebben we onze router aangesloten op de aansluiting die zich in de muur van de werkkamer bevond, en op onze eigen router onze computers onder de draad gebracht.

Dus:

Coax -> Ziggo router -> UTP kabel -> onze router -> onze computers

De grote vraag: Kan die Ziggo router ertussenuit? Op de plek waar dat ding moet staan hebben we er niets aan. Het zou een ongebruikt 24/7 aanstaand apparaat schelen.

Maar dat zou betekenen dat de coax-kabel in de meterkast op een manier aan de UTP-kabel gelijmd moet worden.

Als de Ziggo router ertussenuit kan, kunnen we dan een coax kabel laten trouwen met een UTP-kabel?

Merk op dat mijn router enkel een ingang voor UTP heeft.

Ik heb verloopstukjes kunnen vinden, maar ik heb wel meer verloopstukjes gevonden:

https://i.imgur.com/gn8XwjC.jpg

En als dit dan allemaal mogelijk blijkt, waar moet ik op letten met onze router qua beveiliging e.d.?

Of als het niet kan, hoor ik het ook graag.

Een andere suggestie? Mag ook! :)

Relevante software en hardware die ik gebruik:

-Coax-kabel
-Ziggo Router
-UTP-kabel
-Niet-Ziggo router
-M'n huis
-M'n computer
-M'n vriendin

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

-Liefde (gevonden)
-Google het heel lief vragen (geprobeerd)

Dit is geen handtekening

Beste antwoord (via Higaphix op 04-03-2022 19:59)

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Higaphix schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:25:
[...]

Gelukkig niet. Het is zo'n massa-afname voor het gehele complex.
WIFI uitzetten it is. Je kan ook een fysieke tijdschakelaar plaatsen bij je modem. Dat je tussen 12 u en 0700 uur sochtends geen internet hebt. Op jaarbasis scheelt het toch gauw 8 eur.

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Nee dat kan niet.
Wel kan je de coax naar je kamer verlengen en daar je Ziggo router zetten.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:20
Nee dat kan niet. Je kunt ook niet een waterkraan op een stopcontact aansluiten.

Het modem "lijmt" de coax en utp aan elkaar. Door het modem in bridge te zetten kun je een beetje besparen maar dit is nihil.

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Onder het puntje "andere suggestie"
Als ik het lijstje doorneem en je daadwerkelijk energie wil besparen, denk ik dat je de meeste winst haalt door je PC of je vriendin het huis uit te zetten.
Ik zou ze echter niet allebei doen, wellicht biedt de een afleiding als de ander het huis uit is 😅

[Voor 6% gewijzigd door Cyriel85 op 04-03-2022 18:47]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dat is effectief de situatie die je nu hebt. Je modem vertaald de coax naar UTP voor je.

Als je nog een coax aansluiting in je woonkamer hebt zou je daar het modem kunnen neerzetten, maar dat komt de signaalkwaliteit meestal niet ten goede dus zou ik niet aanraden.

Kwa energiekosten zal je waarschijnlijk ook maximaal 20 euro per jaar besparen hiermee

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Een extraatje, kwam ik net achter toen ik nog een keer keek:

-De coax komt binnen, en wordt gesplitst in een TV/Radio kabel, en een DATA kabel. De DATA kabel verdwijnt in het modem, de TV/Radio kabel komt uit in een andere kamer.

Zou ik de kabel die naar de andere kamer gaat, kunnen verplaatsen van de TV/Radio aansluiting naar de DATA aansluiting, en het modem dan in die kamer op de coax aansluiten, waarvandaan ik ook een kabel kan trekken naar de werkkamer, of de werkkamer verplaats?
Cyriel85 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:46:
Onder het puntje "andere suggestie"
Als ik het lijstje doorneem en je daadwerkelijk energie wil besparen, denk ik dat je de meeste winst haalt door je PC of je vriendin het huis uit te zetten.
Ik zou ze echter niet allebei doen, wellicht biedt de een afleiding als de ander het huis uit is 😅
Ik kan de vriendin niet eruit zetten; het is haar woning (zoals ik al zei, ik ben het huisdier :>)
Wolfboy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:47:
Als je nog een coax aansluiting in je woonkamer hebt zou je daar het modem kunnen neerzetten, maar dat komt de signaalkwaliteit meestal niet ten goede dus zou ik niet aanraden.
We hebben elkaar net gemist. Is dat verschil heel groot? Het lijkt met dat die paar meter koper in de gehele afstand naar mijn huis er niet zo heel veel toe zou moeten doen?

[Voor 18% gewijzigd door Higaphix op 04-03-2022 19:01]

Dit is geen handtekening

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Higaphix schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:55:
We hebben elkaar net gemist. Is dat verschil heel groot? Het lijkt met dat die paar meter koper in de gehele afstand naar mijn huis er niet zo heel veel toe zou moeten doen?
De afstand is niet het grootste probleem, het is meer dat bij coax ieder koppelstuk negatieve invloed heeft op de signaalkwaliteit. En eventueel kan de kabelkwaliteit ook een probleem zijn.

Het is overigens lastig te zeggen of het wel/niet gaat werken zonder te testen. Als je geen hele snelle kabelverbinding hebt is het mogelijk helemaal geen probleem maar dat zal je moeten testen.

Kijk trouwens nog wel even goed of er niet toevallig een versterker richting die televisiekabel zit, veel versterkers werken maar 1 kant op en zijn niet bruikbaar voor je kabelmodem.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:03
@Higaphix Als je een aansluiting hebt met een TV/Radio en Data splitter, dan is de boel sowieso al verouderd.
Tegenwoordig zit er geen analoge radio meer op de kabel. Verder is het gebruikelijk dat het modem met een coaxkabel van maximaal 1 meter lengte, al dan niet via een splitter, op het AOP is aangesloten. Vanwege de signaalkwaliteit, zoals eerder al gezegd werd.

Wat je eventueel kan overwegen is om de Ziggo-modem in bridge te (laten) zetten. Dan zend ie geen WiFi meer uit en vervalt de router/switch functionaliteit. Dan zal ie minder energie verbruiken. Daar staat wél tegenover dat je een eigen Wifi-router in routermode moet gaan gebruiken om je netwerk te beheren.

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Masimo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:17:
@Higaphix Als je een aansluiting hebt met een TV/Radio en Data splitter, dan is de boel sowieso al verouderd.
Tegenwoordig zit er geen analoge radio meer op de kabel. Verder is het gebruikelijk dat het modem met een coaxkabel van maximaal 1 meter lengte, al dan niet via een splitter, op het AOP is aangesloten. Vanwege de signaalkwaliteit, zoals eerder al gezegd werd.

Wat je eventueel kan overwegen is om de Ziggo-modem in bridge te (laten) zetten. Dan zend ie geen WiFi meer uit en vervalt de router/switch functionaliteit. Dan zal ie minder energie verbruiken. Daar staat wél tegenover dat je een eigen Wifi-router in routermode moet gaan gebruiken om je netwerk te beheren.
Het is vorig jaar opgeleverd... :+

Wij hebben deze router trouwens: pricewatch: TP-Link TL-WR841N-300Mbps Wireless N Router

Misschien dat het maar goed is dat die Ziggo ertussen zit... :+

Ik denk dat ik de WiFi van de Ziggo maar gewoon uitzet :)

Dit is geen handtekening

• Mezkeijou
Deel je je internet met je huisbaas? Want 15 eur per maand voor internet is wel weinig. Ik zou het zo laten. Je bespaard meer door als je standbye apparatuur fysiek uit te zetten.

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Mezkeijou schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:23:
Deel je je internet met je huisbaas?

Dit is geen handtekening

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Mezkeijou
Higaphix schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:25:
[...]

WIFI uitzetten it is. Je kan ook een fysieke tijdschakelaar plaatsen bij je modem. Dat je tussen 12 u en 0700 uur sochtends geen internet hebt. Op jaarbasis scheelt het toch gauw 8 eur.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:03
Dat is wél een oudje. Niet meer van deze tijd! Een single band 2,4 GHz apparaat. Dat is vragen om storing als véél WiFi-netwerken op diezelfde frequentie zitten. Krijg je al snel problemen met beschikbare bandbreedte.
Je wilt tegenwoordig een dual-band WiFi-router die op zijn minst WiFi-5 aan kan én op de 5 GHz band uitzend.
Dan zit je elkaar minder in de weg.

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Hoewel ik vind dat jullie allemaal bijgedragen hebben aan het vinden van een passende oplossing, moet ik toch iemand markeren als "Beste antwoord", om de boel hier af te sluiten.

Dan ga ik toch de laatste post van Mezkeijou aanvinken, omdat dat uiteindelijk is waar we als collectief een beetje geëindigd zijn. Weer heerlijk kort door de bocht. Het gaat niet om de bestemming maar om de reis. Helaas!

Iedereen bedankt!

En terwijl ik dit schrijf komt er toch nog iemand even tussendoor, met een terechte opmerking.
Masimo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:52:
[...]

Dat is wél een oudje. Niet meer van deze tijd! Een single band 2,4 GHz apparaat. Dat is vragen om storing als véél WiFi-netwerken op diezelfde frequentie zitten. Krijg je al snel problemen met beschikbare bandbreedte.
Je wilt tegenwoordig een dual-band WiFi-router die op zijn minst WiFi-5 aan kan én op de 5 GHz band uitzend.
Dan zit je elkaar minder in de weg.
We gebruiken de WiFi enkel voor de telefoons. Ons WiFi-gebruik blijft stiekem beperkt tot WhatsApp, en we zijn aan alle kanten omgeven met beton... :P

Dit is geen handtekening

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee