Is er een beperking in mijn keuze naar nieuwe GPU HDMI 2.0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sma11e
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-07 21:39
Hey Iedereen,
mijn eerste topic hier op tweakers.
Heb voor de eerste keer na 15 jaar gamen mijn eigen pc samengesteld en geassembleerd! Voor velen niets maar voor mij ben ik hier wel trots op :*
Alle info die ik hiervoor nodig had heb ik zelf opgezocht en gevonden op tweakers. Super website trouwens!

Ik zoek een GPU en word deze beperkt door HDMI 2.0 door mijn moederbord tegenover HDMI 2.1? Kan ik dan beter een iets bescheidenere aankoop doen of maakt dit niet veel uit?
Zoals gezegd vooral om te gamen zoek ik deze GPU ben eerder casual gamer nu ik wat ouder ben maar heb toch graag een nieuwe goede pc. Nu heb ik een Nvidia gtx 1070 en voorlopig kan ik nog perfect alles spelen. Bij aankoop van nieuwe GPU ga ik ook een nieuwe voeding kopen alsnog een nieuw scherm aangezien mijn tweede scherm enkel DVI aansluiting heeft. ( misschien dat ik gewoon een adapter aanschaf)

Mijn budget is tussen de €400 en €650 voor de GPU ongeveer kan meer of minder zijn naargelang...
Voor mijn voeding kan het ook zijn moest ik eerder naar de 40 series gaan een zwaardere versie te moeten nemen

Heb altijd Nvidia gehad dus dat is mijn voorkeur
Ik sta open voor alternatieven

Gigabyte Z690 UD DDR4
Fractal Design Torrent Black Solid Midi Tower Behu
Intel Core i5 12600K
G.Skill DDR4 Trident-Z 2x8GB 3600Mhz - F4-3600C16D
Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD
153180 Noctua NH-D15
Dit zijn de laatste onderdelen die ik dus nu heb gekocht en heb samengesteld mijn oude voeding van 850 W zit er nog in was de nieuwe vergeten bestellen 8)7 nu wacht ik dit ook af met een nieuwe GPU te bestellen

Bedankt alvast voor wie hier zijn advies wil geven.

Beste antwoord (via sma11e op 04-03-2022 20:00)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:28
HDMI 2.0 heeft minder bandbreedte dan HDMI 2.1.

Of het een probleem gaat vormen is alleen te zeggen als we ook weten aan welke monitor (of van welke combi resolutie refreshrate en bitdiepte je monitor gebruik gaat maken).

Tot 2560x1440p op 100Hz op 10 bit maakt het niet uit of tot 3840x2160 op 60Hz op 8 bit.

Displayport is in de pc-wereld een veel meer gebruikte video-aansluiting voor de zwaardere (als in meer bandbreedte eisende) monitoren. En die monitoren hebben vaak ook HDMI, maar zijn daar vaker op beperkt.

Zo is mijn 4K monitor met HDR (dus 10 bit signaal) niet volledig aan te sturen via HDMI 2.0, maar wel via Displayport.

Zo werkt het vaak ook bij monitoren met een hoge refreshrate, als daar een Displayport op zit, dan is vaak de eventueel aanwezig HDMI-aansluiting niet voldoende om de monitor volledig aan te sturen.

En welk scherm is je 2e scherm?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather

Of het een probleem gaat vormen is alleen te zeggen als we ook weten aan welke monitor (of van welke combi resolutie refreshrate en bitdiepte je monitor gebruik gaat maken).

Tot 2560x1440p op 100Hz op 10 bit maakt het niet uit of tot 3840x2160 op 60Hz op 8 bit.

Displayport is in de pc-wereld een veel meer gebruikte video-aansluiting voor de zwaardere (als in meer bandbreedte eisende) monitoren. En die monitoren hebben vaak ook HDMI, maar zijn daar vaker op beperkt.

Zo is mijn 4K monitor met HDR (dus 10 bit signaal) niet volledig aan te sturen via HDMI 2.0, maar wel via Displayport.

Zo werkt het vaak ook bij monitoren met een hoge refreshrate, als daar een Displayport op zit, dan is vaak de eventueel aanwezig HDMI-aansluiting niet voldoende om de monitor volledig aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sma11e
Mijn oudste scherm Acer AL1751 resolutie 1280x1024 Geen idee van refreshrate of bitdiepte. Dit is het scherm dat ik na zoveel jaar misschien zal vervangen ook al is het scherm maar ter aanvulling.

Mijn laatste en beste beeldscherm is MSI Optix G24C4 Full HD VA Curved 144Hz Gaming Monitor - 24 Inch.
Bij Nvidia configuratiescherm zie ik dat de vernieuwingsfrequentie maar 120 Hz is? Dacht dat deze dan 144Hz had moeten zijn...
1920 x 1080 pixels
Er is een displayport en 2 HDMI aansluitingen weliswaar 1.4
Heb geen idee wat bitdiepte is en kan hier ook niets van terugvinden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxawZGGRRpMlkbPC-CiPnyWwyRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gtfNSSzLENn8GlZWP7zgRlD0.jpg?f=user_large

Mijn moederbord heeft dus blijkbaar ook een displayport 1.2 is de hoogste blijkbaar. Dan kan ik beter die gebruiken ipv mijn HDMI kabel?

[ Voor 16% gewijzigd door sma11e op 04-03-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sma11e
White Feather schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:21:

Mijn resolutie is dus na verder dit te bekijken 1920x1080(full HD) 144HZ ook al kan ik max 120HZ gaan nu. Waarschijnlijk door de beperking van mijn Nvidia GTX 1070.
Met een bitdiepte 8-bit (16.7 miljoen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Je monitor zou gewoon 144 hz moeten doen, zowel via HDMI 1.4 als Displayport 1.2.

Geen idee waar dat aan ligt.