Toon posts:

Speakers voor dj

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Nicko
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-02 13:00
Hallo,

Omdat ik steeds vaker gevraagd word om op (kleine) feestjes te draaien wil ik graag een basis set op het gebied van geluid samenstellen. Zo kan ik dit soort gelegenheden zelf bedienen en hoef ik niet telkens alles in te huren, waardoor het bedrag dat ik moet vragen ook niet te hoog wordt.
Ik heb al een Pioneer xdj-rx2 set.
Recentelijk heb ik twee 10 inch tops aangeschaft bij BAX music (SYA10 van db technologies). Deze hebben een maximale SPL van 125, een RMS van 200w en een piekvermogen van 400w. Ik ben voor 10 inch gegaan, omdat ik de apparatuur makkelijk wil kunnen vervoeren en voor grotere optredens toch nog steeds de geluidsinstallatie zal inhuren.
Nu wil ik de set graag compleet maken met een subwoofer.

Mijn doel is om voor gelegenheden tot ongeveer 100 man uit te kunnen met mijn eigen installatie. Ik wil me wel graag comfortabel voelen tijdens het draaien en geen angst hoeven te hebben dat het qua volume en kwaliteit niet voldoet. Ik draai over het algemeen dance muziek, dus wil wel lekker kunnen knallen.

Ik heb heel wat uren op internet rond gezocht, maar kan geen bevredigende antwoorden vinden op mijn vragen:

- Heb ik met deze twee 10inch tops genoeg power om een zaal van zo'n 100 man aan te kunnen?
- Heb ik te laag ingeschoten en moet ik toch voor 12 of 15 inch speakers gaan?
- Kan ik door het toevoegen van een subwoofer de set naar een hoger niveau trekken?
- Welke specs heeft een subwoofer nodig voor wat ik ermee wil bereiken?
- Ik lees dat 18 inch subwoofers prima samen kunnen gaan met 10 inch speakers. Klopt dit en is dit dan de beste keuze? Ook met het oog op vervoer in m'n eigen personenauto...

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven om een goed beeld te krijgen van mijn wensen en vragen.
Mocht er meer informatie nodig zijn, dan geef ik die natuurlijk graag.

Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 22:08
Hoi,

Aller eerst, leuk dat je vaker gevraagd word!
Doe je het alleen? denk dan goed na over gewicht, koop geen huge ass bass kasten van 60 kilo ofzo...

In principe zou je met 2* 10 inch tops en een goeie crossover en n set subs gemakkelijk 100 man aan kunnen.
Ik zelf draai ook met 2 10 inch tops en 2 of 4 subs van 12 inch.
Feesten van 200 man zonder problemen kunnen spelen waarbij t volume maar tot 3 kwart open stond.

Als je 2 tops hebt, mis je inderdaad veel laag, kan ik me helemaal voorstellen.
Ik zou persoonlijk kijken naar 12 of 15 inch laag erbij.
Uiteraard met grote voorkeur van hetzelfde merk (DB 615 sub b.v.)
Dit blijft als je alleen bent, makkelijk handelbaar (auto in > auto uit > op plek zetten en na t feestje weer auto in en uit en opruimen)
Helemaal netjes zou zijn als je er 2 mooie vaste m20 palen tussen zet waaraan je de XLR en stroom stekker kan zetten (klitter band).

Ideale freq als crossover zou rond de 110 top en 95 sub zijn.
Daardoor word het algehele volume nivo een stuk groter en beter.
Ook mooier en dieper geluid :) (dat is wat men graag wilt meestal)

Maar goed, dit is n mening, misschien hebben andere wel andere meningen...

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greentea
  • Laatst online: 01-02 13:25
Voor binnen heb je z'n 5 watt per persoon nodig. Voor buiten het dubbele. Tel hiervoor met het RMS en niet het piek vermogen. Voor feestjes tot 100 man ga je met je huidige set dus niet uitkomen. Het toevoegen van 2 subs met juiste cross-over settings kan uitkomst bieden.

Zelf zou ik lekker blijven huren. Verhuurbedrijven werken met A-merken en als er problemen met de spullen zijn heb je een aanspreekpunt. Daarnaast kunnen ze het brengen en halen. En je evt nog helpen opzetten of adviseren qua plaatsing en settings.

De speakers die je hebt kan je nog gebruiken als monitoren of voor een klein huisfeestje;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xanquezer
Oja,

Nog de goude tip voor iedereen.

Ga altijd luisteren.
Neem je eigen speakers mee en koppel ze aan en luister.

• Nicko
Bedankt voor jullie antwoorden @Xanquezer en @greentea !
Het was mij overigens al duidelijk dat de subs noodzakelijk zijn om de iets grotere ruimtes aan te kunnen, dit heb ik misschien niet helemaal goed verwoord.
De regel van 5 watt per persoon is goed om te weten. Als ik dan ga rekenen heb ik naast m'n 2x 200w RMS vermogen tops nog minimaal 2 subs van zo'n 600w RMS nodig.

Ik vraag me dan wel af of dat dan de beste combi voor mij is. Is het verkopen van mijn 10 inch tops en het aanschaffen van 2x 12 inch tops met 400w RMS vermogen icm met 1x een sub met 600 w vermogen dan niet beter? En moet ik dan gaan voor een 15 inch sub, of krijg je toch betere resultaten met een 18 inch sub?

Tof te horen dat je zulke feesten kunt draaien met deze specs @Xanquezer Dat geeft wel vertrouwen in mijn huidige 10 inch tops. 4 subs gaat voor mij wel teveel zijn, maar 200 man hoef ik ook niet aan te kunnen, voor dat soort groepen blijf ik inderdaad huren.

• Xanquezer
Gewoon 2* 10 inch top
En 2* 15 inch subs.

Zelfde merk, uiteraard ook actief!
Kan je makkelijk je feestjes draaien tot 200-250 man.
Vergeet niet dat je gewoon 200 RMS per top aan midden en hoge tonen krijgt, als ik de specs van je huidige set moet geloven zal dat icm 2 subs stevig hard moeten gaan.
(2*200=400 + 2* sub a 600 = 1800 watt RMS a 5 watt p.p. = 360 man publiek)

Op latere termijn kan je altijd nog twijfelen om n grotere set te kopen.
Tzt zal je ongetwijfeld n budget opgebouwd hebben om n betere set te kopen (ik heb er ook jaren over gedaan).
Eerst sparen, dan uitgeven.

Nog n tip, nooit 2.1 draaien op grotere feesten, de bas varieert nogal in de ruimtes. 2.1 kan, maar alleen als achtergrond muziek (2 top, 1 bas).

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Kies niet te klein en voor een goed merk. De hele tijd tegen de rand van max vermogen, daar worden luidsprekers niet blij van.

Verder zou ik zelf voor een passieve geluidsset kiezen: losse versterkers.
Het is wat makkelijker en netter met bekabeling. En, als er een keer wat kapot gaat, dan heb je meer opties om het op te lossen.

Verder zou ik marktplaats even goed in de gaten houden. Er staat vanwege corona gedoe nog steeds genoeg te koop.

Andere optie: zoek contact met een verhuurbedrijf en spreek een prijs af en reken het door naar je klant. Vaak huur je een geluidsset voor een paar honderd euro (bij de bedrijven die ik goed ken iig), heb je geen werk met bouwen en breken, geen opslag nodig, geen transportmiddelen (bus/dichte aanhanger) en geen investering en toch een goede geluidsset staan.

[Voor 43% gewijzigd door M14 op 05-03-2022 00:40]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:44
Xanquezer schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:21:
Oja,

Nog de goude tip voor iedereen.

Ga altijd luisteren.
Neem je eigen speakers mee en koppel ze aan en luister.
Dat luisteren vind ik nou niet zo een goude tip. Over al die veel verkochte ''budget'' series is genoeg geschreven, daar kun je genoeg info uithalen of het brol is of niet. Vergelijkingstest gaan doen in ieder een andere setting levert ook niet echt betrouwbare resultaten op. Verder zitten in vergelijkbare prijsklasse speakers ook vergelijkbare drivers, de verschillen daartussen haal je prima van het web.

10inch is aan de krappe kant, 12inch was je een stuk beter mee weg gekomen om stand alone te gebruiken. Maar je hebt de 10 inch en in combinatie met een paar leuke subjes kom je daar een heel eind mee. 8)

www.facebook.com/cncdepartment CNC gerelateerde DIY projecten

• Xanquezer
FSSF schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 01:28:
[...]

Dat luisteren vind ik nou niet zo een goude tip. Over al die veel verkochte ''budget'' series is genoeg geschreven, daar kun je genoeg info uithalen of het brol is of niet. Vergelijkingstest gaan doen in ieder een andere setting levert ook niet echt betrouwbare resultaten op. Verder zitten in vergelijkbare prijsklasse speakers ook vergelijkbare drivers, de verschillen daartussen haal je prima van het web.

10inch is aan de krappe kant, 12inch was je een stuk beter mee weg gekomen om stand alone te gebruiken. Maar je hebt de 10 inch en in combinatie met een paar leuke subjes kom je daar een heel eind mee. 8)
Uit n review kan niemand zijn persoonlijke ervaringen en meningen maken...
Je moet t echt horen om dat op te doen...

Waarom is 10 inch volgens jou aan de krappe kant?

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-02 09:24
Ik zou voor een 18 inch actieve sub gaan. En daarna nog 1. Met dance heb je gewoon die power / dat rendement nodig en ontkom je niet aan een fysiek grotere sub. En dat kost ook geld. Zoiets bijv.:

https://www.bax-shop.nl/a...eve-subwoofer-1-x-18-inch

Zorg ervoor dat je het echte laag uit je 10 inch toppen haalt, dus alles onder 80/100hz. Dus let erop of zo’n filter in je subwoofer zit, dan doet die dat voor je. En blijf bij aktief, minder gesleep.

[Voor 15% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 05-03-2022 13:28]

• Nicko
Na ieders tips te hebben gelezen en zelf nog wat meer onderzoek te hebben gedaan ben ik gegaan voor een 15 inch sub van rcf (705as).

Ik hoop in combinatie met mijn huidige 10 inch speakers voorlopig even vooruit te kunnen. Uiteindelijk zal er waarschijnlijk een tweede sub komen en zal ik m'n tops vervangen voor 2x12 inch tops (art 712 of 912 van rcf).
Volgens mij heb ik dan een prima set voor groepen tot in ieder geval 150 man.

Binnenkort eerst m'n huidige set maar even testen!
Bedankt voor jullie input!

• Xanquezer
Nicko schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 02:16:
Na ieders tips te hebben gelezen en zelf nog wat meer onderzoek te hebben gedaan ben ik gegaan voor een 15 inch sub van rcf (705as).

Ik hoop in combinatie met mijn huidige 10 inch speakers voorlopig even vooruit te kunnen. Uiteindelijk zal er waarschijnlijk een tweede sub komen en zal ik m'n tops vervangen voor 2x12 inch tops (art 712 of 912 van rcf).
Volgens mij heb ik dan een prima set voor groepen tot in ieder geval 150 man.

Binnenkort eerst m'n huidige set maar even testen!
Bedankt voor jullie input!
Kijk, dat is een leuk toekomst beeld!

Dubbele 15 en dubbele 12 top 8)
Knallen!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Jazeker, heb dezelfde sub gehad alleen met 2 db flexys f12 toppen. Vervolgens de sub vervangen voor een rcf 4pro 8003as. Die vanwege de grote maar weer vervangen voor een dva s09 waar ik echt veel plezier van heb gehad!!

150/200 man zelfs buiten zonder moeite met de dva, ik had maar 1 compacte sub nodig. Makkelijk in de auto.

[Voor 17% gewijzigd door Luuk013 op 16-03-2022 20:25]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee