Toon posts:

Crucial Ballistix komt niet boven de 2700 mhz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:34

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Ik heb een probleem met het correct configureren van het geheugen van mijn nieuwe PC. Het gaat om een Crucial Ballistix van 2x16GB DDR4-3600, 1,35 V Udimm. Ik heb verder een ASUS Prime Z690-P D4 moederbord.

Ik wil deze hoger hebben staan dan 2700 mhz. Op de automatische setting van het BIOS gaf die de stand van 2666 mhz op 1,2 volt aan. Toen ik dit op aanpastte naar 2700 mhz ging dit goed, maar vanaf 2800 mhz gaat het fout, en wordt het systeem instabiel met verschillende soorten blauwe schermen en crashes.

Nadat ik hem op 2800 zette, met een voltage van 1,35 volt i.p.v. 1,2 volt bleef de ellende doorgaan met de crashes en blauwe schermen. Tot nu toe heb ik het maximale van 2700 mhz kunnen bereiken met 1,35 volt.

Ook heb ik inmiddels een BIOS update gedaan. En ook heb ik de geheugen-controle tool van Windows uitgevoerd, die eerst tijdens de instabiliteit aangaf dat er hardware-problemen zijn, maar nadat ik na het terugschroeven van de instellingen een stabiel systeem had, gaf deze geen errors meer aan.

Maar hoger dan 2700 mhz krijg ik hem niet.
Heeft iemand ervaring of een idee hoe ik dit nog hoger kan krijgen?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Alle reacties

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:21
Vaak is dit slechts een kwestie van XMP aanzetten in je moederbord bios (zit volgens mij bij Asus ergens in de AI Tweaker), dan wordt normaliter namelijk ook gelijk de timings en het voltage goed gezet (al kun je soms handmatig de timings nog wel strakker tunen).

Hou er wel rekening mee dat 3600MT/s, hoewel dit normaal gesproken vaak wel werkt, strikt genomen een overclock is en dus niet gegarandeerd werkt met Intel 12th gen Sku's, Intel zelf hanteert 3200MT/s als supported bovengrens voor DDR4, net als de concurrentie trouwens.

Ik heb hier bijv. een Ryzen 3600 liggen die met geen mogelijkheid (hoe duur het memory kitje ook), stabiel wil werken boven de 3200MT/s, terwijl 3200MT/s rock solid is, met ieder getest kitje.

Je zou in jouw geval dus normaal gesproken zeker 3200MT/s met de door de geheugenboer geadverteerde geadverteerde timings en voltage probleemloos moeten halen, als dat niet lukt met jouw hardware zou het kunnen zijn dat ergens toch een defect zit.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik heb XMP2 geprobeerd, en dat ging niet goed. Zelf terug tot 2800 lukt het zelfs niet, vanwege crashes.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:21
Voor de performance zal het niet goed zijn, maar probeer het eens met steeds 1 latje geheugen, dan kun je vrij snel testen of er niet simpelweg een van beide latjes brak is. Werkt dat beide wel, test dan de verschillende sloten op het moederbord (om te testen of het mobo niet een brak slot heeft).

En kijk ook even welke sloten bij jouw moederbord de 'preferred' sloten zijn, bij mij is dat bijv. A2 en B2 en niet zoals je soms zal verwachten A1 en B1.

[Voor 20% gewijzigd door Dennism op 04-03-2022 16:34]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik heb de reepjes nu wel in de juiste preffered sloten gedaan, wat eerst blijkbaar niet was.
Het lijkt erop dat hij nu wel de 2800 haalt, maar bij hoger begint het BIOS tegen te sputteren met een safe mode.

We zijn dus welgeteld één stapje verder. ;)

Ik ga kijken of XMP 2 te proberen valt, en anders eens kijken wat de latjes per stuk doen.

Maandag ga ik verder....
of heeft iemand nog ideeen?

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 17:26
kijk eens of je een setje geheugen kan lenen van iemand dan sluit je dat in een klap uit als het dan nog niet werkt dan zal je het eerder van andere settings moeten hebben, voor een intel als dit moet 3800 gear1 toch wel haalbaar zijn ;)

[Voor 14% gewijzigd door maks11223344 op 17-03-2022 02:58]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee