Oorloggerelateerde artikelen achter Plus: geen goed idee.

Pagina: 1
Acties:
  • 4.904 views

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
M.i. dienen - o.a. moreel gezien - alle artikelen die enigszins gerelateerd zijn aan (en tevens het voorkomen van) (wereld)oorlog/oorlogen, en artikelen gerelateerd aan de wereldvrede: nooit achter 'Plus' te zitten, maar voor iedereen gratis te lezen te zijn. Ongeacht investeringen die nodig waren voor zo'n artikel.

Waaronder ook artikel nieuws: De positie van techgiganten in de oorlog om Oekraïne. In dit specifieke geval: de (publieke) opinie is belangrijk inzake het voorkomen van toekomstige oorlogen / geweld. Als het publiek verkeerd of onvoldoende geïnformeerd is, krijgen verkeerde politici stemmen.

Arnoud, doe zulks a.u.b. niet achter de Plus-muur.
Ik hoop dat je het wilt heroverwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-05 17:44
Eh, Tweakers is geen politiek-georiënteerde nieuwssite, maar een algemene (niet verkeerd bedoeld!) techsite. Ik vind het dat ook geen probleem om dit soort artikelen achter de Plus-muur te zetten.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40
Je kunt je ook afvragen los van het onderwerp wat er pluswaardig is aan het bundelen van wat algemeen nieuws wat voor zeker de helft al voorbij gekomen is op Tweakers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Waaronder ook artikel nieuws: De positie van techgiganten in de oorlog om Oekraïne. In dit specifieke geval: de (publieke) opinie is belangrijk inzake het voorkomen van toekomstige oorlogen / geweld. Als het publiek verkeerd of onvoldoende geïnformeerd is, krijgen verkeerde politici stemmen.
Maar er staat toch niks in dit artikel wat je niet zelf kunt opzoeken? Het is, zoals gezegd, eigenlijk een samenvatting van eerdere kleine niet-plus berichten. Daarnaast zie ik ook totaal geen relatie met het stemmen op politici en dit artikel.

In dit daglicht vindt ik eerder dat een artikel als reviews: Technologie in de verkiezingen 2021 - Alle programma's doorgespit niet achter 'plus' zou moeten zitten. Waarbij overigens gezegd moet worden dat je dit artikel nog steeds kunt lezen uit je gratis selectie van die maand.

[ Voor 26% gewijzigd door n9iels op 05-03-2022 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:11
@kimborntobewild

Dit doet elke krant? Waarom moet Tweakers hier dan anders in zijn?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
corporalnl schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:55:
@kimborntobewild

Dit doet elke krant? Waarom moet Tweakers hier dan anders in zijn?
Ik vind dat elke krant die artikelen die over (deze) oorlog achter een (betaal)muur zet, zich moet schamen.
Verder pleeg je whataboutism.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:47
kimborntobewild schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:09:
[...]

Ik vind dat elke krant die artikelen die over (deze) oorlog achter een (betaal)muur zet, zich moet schamen.
Ik vind (zonder de situatie in Oekraïne te willen bagatelliseren, heb ook gedoneerd) de klimaatcrisis net zo belangrijk. En er zijn hier vast ook tweakers die de digitale oorlogsvoering net zo belangrijk vinden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dit is een grapje toch? Toch??

Goede journalistiek is een cruciaal onderdeel van onze democratische rechtsstaat, dús moeten we ervoor betalen. Er niet voor betalen is onverantwoordelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door eamelink op 06-03-2022 22:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
eamelink schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:29:
[...]

Goede journalistiek is een cruciaal onderdeel van onze democratische rechtsstaat, dús moeten we ervoor betalen. Er niet voor betalen is onverantwoordelijk.
De gedachte dat je moet betalen om cruciale informatie over een in oorlog verkerende wereld te kunnen lezen, is ver van mijn normen en waarden. Zulke informatie moet altijd 100% gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
bvdbos schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:23:
[...]

Ik vind (zonder de situatie in Oekraïne te willen bagatelliseren, heb ook gedoneerd) de klimaatcrisis net zo belangrijk. En er zijn hier vast ook tweakers die de digitale oorlogsvoering net zo belangrijk vinden...
Zeker, het klimaat en het milieu zijn ook van levensbelang.
Dat doet niets af aan mijn insteek dat informatie over oorlog gratis moet zijn. Wat mij betreft zelfs grondwettelijk.
Vergeet ook niet dat milieu en klimaat 'even geen aandacht' krijgen in een oorlog. Als er géén oorlog is, krijgen die onderwerpen al véél te weinig aandacht! Eerst maar eens toe naar: het fabriceren van spullen verbieden, waarbij materiaal wordt gebruikt dat niet afbreekbaar is. Verder is digitale oorlogsvoering trouwens gewoon onderdeel van oorlogsvoering. Dus ja, daarvoor redereer ik hetzelfde.

[ Voor 24% gewijzigd door kimborntobewild op 06-03-2022 22:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

kimborntobewild schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:37:
De gedachte dat je moet betalen om cruciale informatie over een in oorlog verkerende wereld te kunnen lezen, is ver van mijn normen en waarden. Zulke informatie moet altijd 100% gratis zijn.
Alle cruciale informatie over de oorlog kan je lezen bij de NOS, betaald door de samenleving, 100% gratis voor jou.

Verder is journalistiek gewoon keihard mensenwerk. Mensen die ook moeten eten en een gezin moeten onderhouden. Als je dat belangrijk vindt - en dat is het ook - moet je daar ook voor betalen in plaats van aankomen met absurdistische ‘normen en waarden’.

Er betaalt altijd íemand voor. Het beste kan je dat zelf zijn :)

En mocht je toch graag willen dat iemand anders ervoor betaalt, zoek dan iemand die ervoor wil betalen in plaats van van de makers eisen dat ze het voor nop doen.

[ Voor 9% gewijzigd door eamelink op 06-03-2022 22:50 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik ben net maar deels met de OP eens, maar zou @WoutF en @Yero toch willen vragen om eens goed na te denken over specifiek *dit* artikel.

Het verhaal van Ivan Kutanin verdient vertelt te worden. Op een site met een mix gratis/betaald, die niet primair ‘actualiteit” gericht is voelt het een beetje als er een slaatje uit slaan, door en onderwerp dat zo aktueel is achter de paywall te zetten.

Het omgekeerde, door het achter de paywall weg te slepen; is juist een mooi gebaar.

Soms bestaat er niet zoiets als een neutrale keuze, blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:57
Het viel me ook al op dat maatschappelijk relevante als plus artikelen gebracht werden. Terwijl bij het introduceren juist werd verteld dat het zou gaan om meer en diepgaandere tech artikelen.
Groningerkoek schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:38:
Je kunt je ook afvragen los van het onderwerp wat er pluswaardig is aan het bundelen van wat algemeen nieuws wat voor zeker de helft al voorbij gekomen is op Tweakers...
Dat is dus ook niet in lijn met wat er aangekondigd is.

Het is waar dat er voor journalistiek betaald moet worden, maar de indruk werdt gewekt dat plus zou bijdragen aan de diepgang van de site, waardoor ook extra investeringen zouden gedaan worden in mensen en materieel. Dan is het heel raar dat artikelen die (altijd al) gewoon achter het buro tot stand komen als plus artikelen worden geoormerkt. Die artikelen konden al gemaakt worden in de oude situatie toen tweakers voor inkomsten alleen de advertenties had.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 17:49
[...]

Ja, goede journalistiek kost geld, maar in een tijd waar desinformatie gigantisch hoogtijd viert zouden nieuws sites heel goed moeten overwegen wat wel en niet achter betaalmuren zou moeten zitten.

Een artikel als dit hoort imho niet achter een betaalmuur, helemaal omdat t inhoudelijk geen heel diepgaand bijzonder stuk is wat een plus artikel normaal wel is.
Daarnaast is het wel een verhaal wat het verdient om gehoord te worden, maar dat maakt Tweakers een stukje lastiger nu.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

De eerste 3 artikelen per maand zijn gratis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Keypunchie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:29:
Ik ben net maar deels met de OP eens, maar zou @WoutF en @Yero toch willen vragen om eens goed na te denken over specifiek *dit* artikel.

Het verhaal van Ivan Kutanin verdient vertelt te worden. Op een site met een mix gratis/betaald, die niet primair ‘actualiteit” gericht is voelt het een beetje als er een slaatje uit slaan, door en onderwerp dat zo aktueel is achter de paywall te zetten.

Het omgekeerde, door het achter de paywall weg te slepen; is juist een mooi gebaar.

Waarom dat dan ?
Omdat het een softwaredeveloper is ?
Die ( waarschijnlijk ) uit één van beide gebieden komt ?

Het verhaal is niet van levensbelang, tenminste niet voor de bezoekers alhier.
En wil je het verhaal écht lezen, heb je een aantal 'gratis' pogingen om het alsnog te lezen.

Ik doe niet aan premium mee op Tweakers, gewoon omdat ik er geen voordeel in zie.
Premium artikelen lezen, ik denk dat ik er in het afgelopen jaar een handvol gezien heb, waarvan ik denk 'mwoahh .. interessant'

Meer winstkansen ... ik geloof al járen niet meer in eerlijke verloting online :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-02 08:09
reviews: Ivan Kutanin van Skylum - Een softwarebedrijf runnen in tijden van o...

Dit staat ook achter de paywall. Vind dit echt niet kunnen, er zijn meer dan genoeg stukken die achter de paywall kunnen maar in zo een gevoelige situatie voelt het verkeerd om juist dit artikel te gebruiken om mensen te strikken voor een abonnement en een verschrikkelijke situatie daarvoor te gebruiken op een techwebsite.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-05 10:09

arnoudwokke

Redacteur
Hij geeft bijna zeker zo'n interview in de hoop dat mensen Oekraïne steunen. Hij hoopt dus zo zoveel mogelijk mensen te bereiken (achter een paywall doe je dat doel nogal te niet ;) )
Dat is een veronderstelling, maar dat kun je ook omgekeerd beredeneren: dat juist de mensen die de moeite nemen om een abonnement te nemen, meer bereid zijn om de portemonnee te trekken als ze vinden dat iets juist is om te doen.

Kijk, ik weet niet welke van die twee redeneringen het beste hout snijdt, maar voor beide is iets te zeggen. Dus ik vind dat lastig mee te wegen.
Zijn tijd is waarschijnlijk kostbaar in tijden van oorlog toch staat hij jullie te woord. En dan gaan jullie er nog geld voor vragen ook. Wees dan op zijn. Minst transparant wat Tweakers heeft gedaan. En leg uit hoe mensen kunnen helpen/bijdragen. (Zet bijvoorbeeld een site op met links enz.)
Ja, supertof dat hij dat heeft gedaan. We vragen er geen geld voor. Je kunt inloggen en het dan gewoon gratis lezen.

Een link plaatsen met hoe je kunt helpen lijkt me een goed idee! Daarover ga ik intern een balletje opgooien.
Het komt een beetje over dat jullie geld aan het verdienen zijn over de rug van anderen op deze manier. Het is vast niet jullie bedoeling geweest. ;) Maar speculatie ligt heden ten dage nogal gauw in het verschiet. Wees dus transparant om dit te ondervangen ;)

In dit geval kan ik dus wel verklaren dat dit inderdaad fout voelt en in het verkeerde keelgat schiet bij sommige mensen ;)
Ik zie het écht omgekeerd. De oorlog in Oekraïne is mede mogelijk door het hersenspoelen van de Russische bevolking met desinformatie en propaganda ('speciale militaire operatie', 'denazificering' etc). Een vrije, onafhankelijke pers is wat daartegen helpt, en dat is precies wat eraan ontbreekt in Rusland.

Abonnementen geven media vrijheid en onafhankelijkheid op een manier die met andere manieren van geld verdienen onmogelijk is. Daarom voel ik geen enkele schroom andere media te steunen met mijn portemonnee en artikelen te delen achter paywalls, en daarom voel ik geen schroom het hier te verdedigen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Keypunchie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:29:

Dit verhaal verdient het zeker om verteld te worden. De redacteur en de eindredacteur hebben het weekend doorgewerkt om het vandaag te kunnen publiceren. We kunnen meer van dit soort interviews en achtergronden brengen, omdat we tegenwoordig abonnementen hebben. Om die ruimte te scheppen hebben we investeringen gedaan, redacteuren aangenomen en de werkwijze en het rooster van de redactie op de schop genomen. Ik kan me goed voorstellen dat lezers het liefst willen dat we alle of bepaalde artikelen buiten de abonnementen houden, maar investeren in meer journalistieke achtergronden bij de actualiteit is bij het 'oude' inkomstenmodel (advertenties) niet te verantwoorden gezien het hoge en toenemende adblockgebruik. We geven desondanks iedereen de kans dit soort artikelen te lezen, enkele artikelen per maand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ikt
  • Laatst online: 19-05 07:47

ikt

Wordt een deel van de opbrengst ook gedoneerd aan Oekraïne? Of wordt de geïnterviewde tenminste een beetje gecompenseerd?

Profiteren van het lijden van mensen is op z'n best onsmakelijk, hoe je het brengt of keert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• z0rk0l
Olaf schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:33:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat lezers het liefst willen dat we alle of bepaalde artikelen buiten de abonnementen houden, maar investeren in meer journalistieke achtergronden bij de actualiteit is bij het 'oude' inkomstenmodel (advertenties) niet te verantwoorden gezien het hoge en toenemende adblockgebruik.
Nee hoor maar we hebben hier te maken met een nogal bijzondere situatie. Ik denk dat het belangrijk is door te hebben dat het plaatsen van zo een artikel achter een betaalmuur echt een verkeerd beeld geeft van hoe tweakers het geld wil binnenhalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 20:33
[...]

Wat weerhoudt je ervan om zelf cruciale informatie over een in oorlog verkerende wereld gratis te verspreiden? Dat zijn toch jouw normen en waarden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• z0rk0l
Randleman schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Wat weerhoudt je ervan om zelf cruciale informatie over een in oorlog verkerende wereld gratis te verspreiden? Dat zijn toch jouw normen en waarden?
te makkelijk

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 20:33
Te makkelijk?

Normen & waarden
Moreel gezien
Ongeacht investeringen
Schamen
Moet altijd 100% gratis zijn

Dit is te makkelijk. Lekker makkelijk online dat belerende vingertje wijzen naar een ander. Niemand weerhoudt je ervan om zelf altijd 100% gratis artikelen te schrijven die enigszins gerelateerd zijn aan (en tevens het voorkomen van) (wereld)oorlog/oorlogen, en artikelen gerelateerd aan de wereldvrede. :)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Powermage
Olaf schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:33:
[...]

De redacteur en de eindredacteur hebben het weekend doorgewerkt om het vandaag te kunnen publiceren.
Hahaha, omg.
Journalisten over heel de wereld doen verslag vanuit het oorlogsgebied en krijgen zowat de bommen op hun hoofd, een ploeg van sky news heeft letterlijk een aanval overleefd door hun kogelvrije vesten.
En bij tweakers hebben een paar man in het weekend een uurtje gewerkt aan een artikel en doen alsof dat een heldendaad was. :+

Join the club

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Dit is echt een grote grap, geld verdienen aan de oorlog. Moet niet gekker worden bij Tweakers.
En dan ook nog jezelf een paar veren geven, man man man.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Dit is echt een grote grap, geld verdienen aan de oorlog. Moet niet gekker worden bij Tweakers.
Ik vind deze toon volstrekt onacceptabel. Neem je woorden terug man, ze doen pijn en ze zijn zó onterecht voor al die mensen die bij Tweakers hard werken aan de normale artikelen én aan Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Maar niet van elkaar overpennen. binnen de gehele DPG-media zit veel achter PW, en daar sluit je mensen met beperkte financiële mogelijkheden buiten/uit. Men krijgt inkomen door alle ads die je op pagina's ziet en bij DPG-media moet je of alle of beperkte Cookies toestaan om toegang tot een pagina te krijgen. Eigenlijk doe je dan aan sociale discriminatie/uitsluiting.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:57

WoutF

Hoofdredacteur
ikt schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:42:
Profiteren van het lijden van mensen is op z'n best onsmakelijk, hoe je het brengt of keert.
Blubkens schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:46:
Wat ik onsmakelijk vind, is het frame dat hier gebruikt wordt. Zijn alle media behalve de NOS dan ook profiteurs? zijn die ook alleen maar bezig met geld verdienen aan oorlog? Wat een onzin man. Onze interviews zijn onderdeel van de Plus-artikelen, al sinds het begin. En dit is een interview en daarom Plus. Er is geen seconde door iemands hoofd geschoten 'laten we geld gaan verdienen aan andermans lijden' en elke insinuatie in die richting vind ik verwerpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40
arnoudwokke schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:12:
[...]

Dat is een veronderstelling, maar dat kun je ook omgekeerd beredeneren: dat juist de mensen die de moeite nemen om een abonnement te nemen, meer bereid zijn om de portemonnee te trekken als ze vinden dat iets juist is om te doen.
Dat zou alleen van belang zijn als plus abonnees geen toegang zouden hebben tot niet plus artikelen, waar natuurlijk geen enkele sprake van is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Powermage
WoutF schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:13:

Onze interviews zijn onderdeel van de Plus-artikelen, al sinds het begin. En dit is een interview en daarom Plus. Er is geen seconde door iemands hoofd geschoten 'laten we geld gaan verdienen aan andermans lijden' en elke insinuatie in die richting vind ik verwerpelijk.
Maar als t allemaal niet zo een issue is, t jullie doel niet is, en niemand bij jullie daarover nadenkt om te doen.
Waarom dan niet zeggen "ey community, we zien de feedback, we hebben de Plus tag eraf gehaald in deze ongekende tijd en we hopen dat veel mensen toegang krijgen tot informatie over het ongekende drama wat gaande is"

Dat had ook een manier kunnen zijn.
Ipv verdedigen dat 2 mensen in het weekend hebben moeten werken, op een tech-site waar een hoop professionals geregeld buiten de kantoortijden hun werk moeten doen.
Je kan toch niet ontkennen dat zo een toon totaal niet helpt om sympathie op te brengen voor t.net ?

Join the club

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Leuk die normen en waarden van jou, maar dat betekend niet dat je ze een ander door de strot moet rammen. Ga ergens op het schoolplein boos staan stampen ofzo, aansteller.
Powermage schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Hahaha, omg.
Journalisten over heel de wereld doen verslag vanuit het oorlogsgebied en krijgen zowat de bommen op hun hoofd, een ploeg van sky news heeft letterlijk een aanval overleefd door hun kogelvrije vesten.
En bij tweakers hebben een paar man in het weekend een uurtje gewerkt aan een artikel en doen alsof dat een heldendaad was. :+
Dat staat er toch niet?
Blubkens schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:46:
Doe jezelf en de rest een enorm plezier en klik eventjes.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ikt schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:42:
Als dat jouw norm is heb ik diep respect voor je en offer je veel op in je dagelijkse leven.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yetojesse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-09-2024
Waarom niet juist dat soort dingen op Tweakers achter een paywall?
Ik kom niet op een tech-site om iemand zijn eenzijdige monoloog over een onrelevant onderwerp te lezen.

Van de persoon in kwestie snap ik het dan niet, maar ik zal heel eerlijk bekennen dat ik al gauw weg click bij 'Plus' artikelen..

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Allereerst: veel grote woorden in deze thread. Het is een dramatische situatie in Oekraine, maar laten we vooral beschaafd met elkaar omgaan. Een daarvan is de aanname dat we dingen ter goeder trouw doen/zeggen, niet ter kwader trouw.

Iedereen die zegt "Tweakers zijn oorlogsprofiteurs", daar wil ik me verre van houden.

Betekent niet dat er geen discussie mogelijk is, over wat 'netjes' of 'juist' is om te doen.

@WoutF schreef:
Onze interviews zijn onderdeel van de Plus-artikelen, al sinds het begin. En dit is een interview en daarom Plus.
Dit is een vrij helder standpunt. Maar toch dan dit: de reacties zijn zoals je merkt, vrij heftig. Er is dus, links of rechtsom, iets bijzonders aan dit interview.

Volgens mij 2 zaken
1) Het gaat nauwelijks over tech-inhoud. (En terecht). Ja, in het interview is er een vraagje tussendoor. Het gaat over de bizarre realiteit van een software-toko overeind houden in oorlogsgebied.
2) Het gaat over de oorlog in Oekraine zelf. Een gebeurtenis die verre van normaal is. Het grootste conventionele conflict op Europees grondgebied sinds 1945.

Als maar aan 1 van de 2 voorwaarden voldaan zou zijn, dan zou denk ik niemand opkijken. Ik denk aan bvb. een artikel over "drone-gebruik in Oekraine", zou voldoen aan 2, maar niet aan 1. En een willekeurig interview met een CEO voldoet aan 1, maar niet aan 2.

Maar, het voldoet aan beide "uitzonderlijk" voorwaarden. En triggert heftige reacties. En daarmee is het "Interview, dus plus" niet an sich houdbaar als reden. De oorlog in Oekraine is heel bijzonder, waarom zou Tweakers niet, ook op basis van feedback van lezers, een bijzondere handeling verrichten?

Het niet-plus maken van dit ene artikel, en iedereen op zo laag-drempelige wijze laten kennismaken met de persoonlijke ellende aldaar is een mooi gebaar, in uitzonderlijke tijden.

[edit]
1 van de dingen die me ook van het hart moet, omdat het me opvalt. De eerste reacties van de Tweakers-redacteuren lijkt vooral een verdediging van de keuze te zijn. Ik raad echt van harte aan om even stil te staan bij de vraag: waarom reageren (een flink aantal van) onze lezers nou zo?

[ Voor 12% gewijzigd door Keypunchie op 07-03-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik sluit me volledig aan bij @Keypunchie .

De diverse kreten en beschuldigingen richting Tweakers zijn onsmakelijk en onnodig. Ik hoop dat die door emotie ingegeven zijn en niet omdat mensen dat werkelijk denken. Indien het eerste: kijk er nog eens naar en pas de reactie aan of verwijder hem. Indien het tweede: vraag je dan af wat je op deze site doet.

Daarnaast toont ook hier het Plus-gebeuren weer eens de twijfelachtigheid aan van zijn bestaansreden. Het leidt zoals zo vaak tot discussie, niet over de inhoud (waar de discussie over zou moeten gaan), maar over het fenomeen Plus zelf. Maar die discussie wordt al sinds het begin gevoerd en zal tot aan het einde toe gevoerd blijven worden.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Keypunchie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:24:
Allereerst: veel grote woorden in deze thread. Het is een dramatische situatie in Oekraine, maar laten we vooral beschaafd met elkaar omgaan. Een daarvan is de aanname dat we dingen ter goeder trouw doen/zeggen, niet ter kwader trouw.

Iedereen die zegt "Tweakers zijn oorlogsprofiteurs", daar wil ik me verre van houden.

Betekent niet dat er geen discussie mogelijk is, over wat 'netjes' of 'juist' is om te doen.

@WoutF schreef:

[...]

Dit is een vrij helder standpunt. Maar toch dan dit: de reacties zijn zoals je merkt, vrij heftig. Er is dus, links of rechtsom, iets bijzonders aan dit interview.

Volgens mij 2 zaken
1) Het gaat nauwelijks over tech-inhoud. (En terecht). Ja, in het interview is er een vraagje tussendoor. Het gaat over de bizarre realiteit van een software-toko overeind houden in oorlogsgebied.
2) Het gaat over de oorlog in Oekraine zelf. Een gebeurtenis die verre van normaal is. Het grootste conventionele conflict op Europees grondgebied sinds 1945.

Als maar aan 1 van de 2 voorwaarden voldaan zou zijn, dan zou denk ik niemand opkijken. Ik denk aan bvb. een artikel over "drone-gebruik in Oekraine", zou voldoen aan 2, maar niet aan 1. En een willekeurig interview met een CEO voldoet aan 1, maar niet aan 2.

Maar, het voldoet aan beide "uitzonderlijk" voorwaarden. En triggert heftige reacties. En daarmee is het "Interview, dus plus" niet an sich houdbaar als reden. De oorlog in Oekraine is heel bijzonder, waarom zou Tweakers niet, ook op basis van feedback van lezers, een bijzondere handeling verrichten?

Het niet-plus maken van dit ene artikel, en iedereen op zo laag-drempelige wijze laten kennismaken met de persoonlijke ellende aldaar is een mooi gebaar, in uitzonderlijke tijden.
De gedachtengang lijkt te zijn: dit is belangrijk/bijzonder, dus het mag niet enkel voor abonnees te lezen zijn, maar moet voor iedereen beschikbaar zijn. Zoals je ook in verschillende reacties hier kunt lezen, zijn de meningen daarover verdeeld. Het hele doel van Plus is waardevolle, belangrijke artikelen te bieden. Dus dan zou je dat bij veel meer verhalen kunnen opperen; de energietransitie, wetgeving, privacy, allemaal belangrijk. Mag dat dan ook niet als Plus-verhaal?

Ik snap dat het anders voelt omdat het overgrote deel van de content op Tweakers gratis te lezen is, en Plus een nieuw onderdeel is. Maar zoals ik al zei: nemen mensen ook aanstoot aan het feit dat de Volkskrant of NRC hun verhalen over Oekraïne achter de paywall hebben? Waarschijnlijk niet, want daar is men het gewend. Maar in de basis is het niet anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xelagbs84
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-03 11:27
Dat gezeur om een paar euro. Bowl ramen hier voor me neus is 4 maanden (!) Plus waard.

Nu snap ik dat IT'ers stelselmatig onderbetaald worden en door de enorm hoge prijzen van Plus zichzelf buitengesloten voelen uit onze informatie economie. Misschien kunnen we daar een nieuw Giro nummer voor het leven roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

WoutF schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:01:
[...]
Maar zoals ik al zei: nemen mensen ook aanstoot aan het feit dat de Volkskrant of NRC hun verhalen over Oekraïne achter de paywall hebben? Waarschijnlijk niet, want daar is men het gewend. Maar in de basis is het niet anders.
Ja, ik vind het heel apart dat nieuws dat heel het land aangaat of extreem belangrijk is, inderdaad achter een paywall komt te staan. Dat er bijvoorbeeld een persconferentie is geweest over Covid en dat het AD / Telegraaf vervolgens dat betaald afschermt vind ik niet ok.

Ik denk dat als je de vrije keuze hebt als bedrijf waarin je delen wel en niet achter een paywall zet, je hier wel een gedegen keuze over kunt maken. Wat indirect het onderbuik gevoel is, is dat er natuurlijk een drempel wordt geplaatst. Natuurlijk worden super interessante artikelen als gatekeeper gebruikt om geld te verdienen. Je zou je dan kunnen afvragen of bepaalde dingen (security updates, de wereld, algemeen belang?) dan niet globaal beschikbaar kunnen zijn.

Ik vind dat overigens een legitieme use-case hoor. Ik bedoel misschien is er wel een bedrijf dat heel uitgebreid al het security nieuws analyseert en dat allemaal achter een paywall zet. Dan is naar mijn inziens de waarde heel specifiek en consequent. Dit is een gedegen platform om exact al het security nieuws te vinden dat echt van kwaliteit is. Om heel eerlijk te zijn vind ik dat Tweakers niet zo'n niche heeft noch zo hoog staat aangeschreven om specifiek geld er tegenaan te gooien.

Ik vind overigens de context hier wat overdreven net zoals sommige 'meningen' maar genuanceerd had Tweakers er ook nog één keer extra over na kunnen denken en kunnen beslissen van; wat een klote tijd, laten we dit gewoon voor alles en iedereen publiekelijk maken want misschien kunnen we op die manier nog een verschil maken. Jullie redenatie is iets anders, twee mensen hebben in het weekend gewerkt en dit is juist waarom er geld benodigd is. Ik bedoel, ik ben het er absoluut niet mee eens, maar bedankt om in elk geval open de discussie aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Ik vind overigens de context hier wat overdreven net zoals sommige 'meningen' maar genuanceerd had Tweakers er ook nog één keer extra over na kunnen denken en kunnen beslissen van; wat een klote tijd, laten we dit gewoon voor alles en iedereen publiekelijk maken want misschien kunnen we op die manier nog een verschil maken. Jullie redenatie is iets anders, twee mensen hebben in het weekend gewerkt en dit is juist waarom er geld benodigd is. Ik bedoel, ik ben het er absoluut niet mee eens, maar bedankt om in elk geval open de discussie aan te gaan.
Dit lijkt me een goed punt om deze discussie af te sluiten. Argumenten zijn uitgewisseld, en het is duidelijk dat de meningen hierover verschillen. Dat is niet erg, meningen mogen en zullen ook altijd verschillen. Agree to disagree is ook een prima uitkomst :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mangu429
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-11-2022
Volgens mij 2 zaken
Twee redenen om het artikel helemaal niet op Tweakers te zetten.
Er worden nu zoveel (plus) artikelen geplaatst waarin totaal niets nieuws is op technisch vlak, puur om lezers te trekken en daarmee inkomsten te generen. Net als alle andere media doen in dit soort tijden. Dus laat Tweakers niet doen alsof ze roomser dan de paus zijn. Laat ze zich vooral bij hun eigen leest houden. Genoeg plekken waar algemeen oorlogsnieuws is te vinden.

linkse soep met rechtse ballen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Koffie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:50:

[...]

Dat staat er toch niet?
Ik zeg het iets gechargeerd, maar dat vond ik wel de ondertoon van Olaf zijn "verdediging" ja.
En dat is vooral t hele punt, er wordt iets aangekaart vanuit de community, en de T.net staff schiet in de verdediging en laat vooral hele lange tenen zien helaas.

Verder sluit ik mij aan wat Keypunchie zegt eigenlijk, hij weet het prima te verwoorden.

Join the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 11:46
Misschien is het een idee om geld storten op giro 555? Of dit artikel achter een losse paywall te stoppen, waarvan alle winst naar 555 gaat? Of een korte samenvatting plus doneerknop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 10:05
Bliksem B schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:30:
Misschien is het een idee om geld storten op giro 555? Of dit artikel achter een losse paywall te stoppen, waarvan alle winst naar 555 gaat? Of een korte samenvatting plus doneerknop?
Of gewoon accepteren dat er mensen geld verdienen aan werkzaamheden die betrekking hebben (dus niet alleen nieuws) aan een oorlog?

Ik heb inmiddels er ook wel een aantal uren op zitten bij een klant waar mijn werkgever (en ik dus ook) geld heeft verdient aan werkzaamheden die direct door de oorlog in Oekraïne kwamen. Moet ik dan ook maar een dagje minder loon ontvangen?

Ik vind de meeste berichten hier echt een hoge holier than thou gehalte hebben.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bliksem B schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:30:
Zodat jij je daar beter van kan voelen?
Als je je beter wil voelen, maak dan gewoon rechtstreeks geld over, of ga er ergens vrijwilligerswerk doen ofzo,

Het doet pijn om te zien hoeveel entitled sneeuwvlokjes er tegenwoordig rondlopen hier op Tnet, die denken even eisen te kunnen stellen omdat ze vinden dat er onrecht aan hun gevoelens word gedaan door een fucking achtergrond artikel.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djrefor
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-01 14:37
Allicht een beetje laat bij de discussie (en mijn eerste forum bericht), maar ik vind dit wel erg verbazend hoe mensen zich druk kunnen maken door alleen de associatie met een gevoelig onderwerp. Het is een kwalijke kwestie wat er gaande is in de wereld, maar dat neemt niet weg dat (kleinere) bedrijven ineens gratis hun diensten kunnen aan bieden als het hier dan ook maar iets mee te maken heeft. Zelf vind ik de Plus artikelen geen reden om lid te worden van Tweakers en had ik liever een (digitale) vorm gezien van het Tweakers magazine wat er eerst was in plaats hiervan. De reden dat ik een abonnement heb bij Tweakers is omdat zij mij vaak hebben geholpen om tijd/geld te besparen en informatie te vinden. Dus ik vind het belangrijk om zo'n bedrijf te steunen zodat ik hier mijn voordeel uit kan blijven halen. De mensen die bij Tweakers werken doen natuurlijk ook alleen hun best en moeten uiteindelijk ook betaald krijgen. Mijn complimenten in ieder geval voor de professionaliteit die het Tweakers team in deze discussie uitstraalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Mijn insteek hier is dat ik relevant vind dat het niet uitsluitend het werk is van de Tweakers-redactie, maar ook het werk is van een Oekraïener die hier belangeloos energie heeft in gestoken in moeilijke tijden. Dát is het grote verschil met een journalist van Volkskrant/NRC die dankzij de betalende lezers artikelen schrijft.

De moeilijkheid hier is dat dagbladen uitsluitend een redactie hebben die de inhoud produceert (afgezien van soms een ingezonden brief), terwijl Tweakers.net zowel door de gemeenschap als door de redactie gevuld wordt.

Degene die hier belangeloos in moeilijke tijden zijn tijd en energie in heeft gestopt doet dat met als doel om de gemeenschap te bereiken. (Bij een krant zou iemand de betalende lezers willen bereiken.) Door het artikel achter de plusmuur te plaatsen, belemmer je de betreffende persoon dus in wat hij tracht te bereiken. Inderdaad is er de nuancering dat maandelijks enkele artikelen gratis te lezen zijn. Het is begin maart, dus velen zullen nog niet door hun gratis artikelen heen zijn. Dat is in ieder geval hoe ik het kon lezen.

Desondanks dien je een afweging te maken welke artikelen je wel of niet leest om te zorgen dat je niet in de eerste week door je gratis artikelen heen bent en dus durf ik wel veilig te stellen dat het verhaal van deze persoon door veel minder mensen is gelezen dan hij waarschijnlijk had gewild. Ik denk dat dat dit de kern is waarom het nuttig is deze discussie te voeren en niet het persoonlijk ongemak dat een Tweaker heeft van de betaalmuur.

De dag na de inval werden op televisie aanzienlijk wat reclameblokken opgeheven om meer tijd vrij te maken voor extra lange journaals en actualiteitenrubrieken. Het is dus niet heel vreemd wat er hier gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:57
arnoudwokke schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:12:
[...]

Kijk, ik weet niet welke van die twee redeneringen het beste hout snijdt, maar voor beide is iets te zeggen. Dus ik vind dat lastig mee te wegen.
Het maakt niet uit welke redenering de beste is. Als het artikel niet plus is dan kunnen de betalende leden er ook bij. Plus (..) ik ben geen betalend lid, maar ik sponsor al jaren een kindertehuis in Oekraïne (om therapie na ziekenhuis opname mogelijk te maken). Dus al kom ik uit jullie statistieken naar voren als 'freeloader' trek ik wel mijn portemonee omdat dat 'juist is om te doen'. Ik snap dat dat niet mee te wegen is, maar nogmaals je verliest geen bereik door het vrij beschikbaar te maken.
[...]

Ja, supertof dat hij dat heeft gedaan. We vragen er geen geld voor. Je kunt inloggen en het dan gewoon gratis lezen.

Een link plaatsen met hoe je kunt helpen lijkt me een goed idee! Daarover ga ik intern een balletje opgooien.

[...]

Ik zie het écht omgekeerd. De oorlog in Oekraïne is mede mogelijk door het hersenspoelen van de Russische bevolking met desinformatie en propaganda ('speciale militaire operatie', 'denazificering' etc). Een vrije, onafhankelijke pers is wat daartegen helpt, en dat is precies wat eraan ontbreekt in Rusland.

Abonnementen geven media vrijheid en onafhankelijkheid op een manier die met andere manieren van geld verdienen onmogelijk is. Daarom voel ik geen enkele schroom andere media te steunen met mijn portemonnee en artikelen te delen achter paywalls, en daarom voel ik geen schroom het hier te verdedigen.
Het is waar dat een vrije pers belangrijk is, maar dit soort zaken liggen zover buiten de gewoonlijke onderwerpen dat het geen argument voor tweakers plus is. Als ik goede tech-content belangrijk vind dan zou ik hier een abbo nemen, maar in het algemeen een vrije, onafhankelijk pers, dan zou ik toch eerder bij de decorrespondent of nrc een abbo nemen. (zoals eerder gezegd, ik ben maar een 'causal' tweaker).
WoutF schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:13:
[...]

[...]

Onze interviews zijn onderdeel van de Plus-artikelen, al sinds het begin. En dit is een interview en daarom Plus. Er is geen seconde door iemands hoofd geschoten 'laten we geld gaan verdienen aan andermans lijden' en elke insinuatie in die richting vind ik verwerpelijk.
De vraag gaat niet over beleid, maar naar een beetje flexibiliteit. Ja het is een interview, maar je zou kunnen kiezen om in deze uitzonderlijke situatie geen plus ervan te maken. Ik mag hopen dat het CMS van tweakers hierin wel kan voorzien. Overigens gaat het niet alleen om dat interview maar ook om bijvoorbeeld nieuws: De positie van techgiganten in de oorlog om Oekraïne

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 13:27
[...]

Journalistiek is inderdaad een belangrijk controlerend orgaan en dat kost geld, maar door het achter een betaalmuur te plaatsen bereik je veel minder mensen dan je juist wilt. Dat is denk ik wat @kimborntobewild bedoelt.

Je zou kunnen zeggen dat goede journalistiek vanuit belastinggeld betaald moet worden, maar dan heb je weer kans op afhankelijkheden. Dan een betaalmuur, maar dan bereik je niet iedereen. Lastige kwestie, maar zo hard nodig in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 14:48

Malarky

Wils voor wat ieder

Powermage schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Hahaha, omg.
Frontlinie journalistiek betaald mede goed omdat jij en ik er veel van naar overvolle advertentie pagina gaan van Skynews, veel F5en en veel anderen het linkje sturen. Ik ga nooit iemand ervan beschuldigen het voor het geld te doen, maar er staan voor werkgever wel nuttige inkomsten tegenover.
Ik zie niet waar de heldendaad word geclaimed. Het was sterker geweest als jij aangeeft hoe jij deze week om niet werkt zodat al je inkomsten naar Oekrainie konden. Hoe je kritisch hebt beoordeelt hoeveel vluchtelingen er in jouw huis opgevangen kunnen worden. Hoe je je familie en naasten tot iets vergelijkbaars hebt overgehaald.

Heel misschien dat er dan nog tijd over blijft om andere werknemers online moreel te bashen.

Het is zo makkelijk om anderen online de morele vinger voor te houden hoe ze meer van hun tijd, geld en kunde aan naar jouw idee goede doelen kunnen besteden terwijl het zoveel nuttiger is om zelf een voorbeeld voor anderen te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Malarky op 08-03-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
arnoudwokke schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Dit lijkt me een goed punt om deze discussie af te sluiten. Argumenten zijn uitgewisseld, en het is duidelijk dat de meningen hierover verschillen. Dat is niet erg, meningen mogen en zullen ook altijd verschillen. Agree to disagree is ook een prima uitkomst :)
Dit :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.