Sinds kort wonen mijn vriendin en ik in een nieuwe woning en wij ervaren hier wat problemen met onze wifi verbinding. Ik heb al een nieuwe situatie in mijn hoofd, maar ik wil graag jullie mening weten voordat ik overga op de aanschaf van nieuwe apparatuur.
In deze woning heb ik een bedraad netwerk aangelegd van de meterkast naar de verdiepingen in het huis.
In dit netwerk heb ik in de meterkast het modem staan van mijn provider (Ziggo) en op de verdiepingen heb ik 2 TP link routers staan.
Deze routers heb ik ingesteld als access point, met hetzelfde SSID en op een ander channel.
Helaas lopen de loze leidingen alleen maar naar de kamers aan de zuid kant van het huis. (In de afbeelding links.) Hierdoor kan ik aan de noord kan van het huis geen router plaatsen om het wifi bereik te verbeteren.
Een overzicht van de situatie:
Met een wifi scanner merkte ik al dat de wifi kanalen redelijk vol zitten, ik woon in een stad.
De volgende problemen wil ik oplossen:
Ik dacht aan de volgende nieuwe situatie:
Nu wil ik dus ook een betere en stabielere netwerk verbinding in de werkkamer. De wifi chip van haar laptop is niet heel denderend dus misschien is het mogelijk om een deco neer te zetten in de werkkamer, waar haar laptop dan mee verbindt.
In deze woning heb ik een bedraad netwerk aangelegd van de meterkast naar de verdiepingen in het huis.
In dit netwerk heb ik in de meterkast het modem staan van mijn provider (Ziggo) en op de verdiepingen heb ik 2 TP link routers staan.
Deze routers heb ik ingesteld als access point, met hetzelfde SSID en op een ander channel.
Helaas lopen de loze leidingen alleen maar naar de kamers aan de zuid kant van het huis. (In de afbeelding links.) Hierdoor kan ik aan de noord kan van het huis geen router plaatsen om het wifi bereik te verbeteren.
Een overzicht van de situatie:
Met een wifi scanner merkte ik al dat de wifi kanalen redelijk vol zitten, ik woon in een stad.
De volgende problemen wil ik oplossen:
- Mijn vriendin klaagt regelmatig dat de wifi verbinding in de werkkamer slecht is. Dit uit zich in langzaam internet of een slechte zoom verbinding
- De wifi ontvangst is op het balkon ook slecht.
Ik dacht aan de volgende nieuwe situatie:
- Ik laat mijn Ziggo modem in bridge modem zetten
- Achter het modem sluit ik 1 deco aan op het modem zodat deze fungeert als DHCP server
- Deze deco sluit ik aan op mijn switch.
- Vanuit de switch sluit ik de decos bedraad aan in de woonkamer en studeerkamer
Nu wil ik dus ook een betere en stabielere netwerk verbinding in de werkkamer. De wifi chip van haar laptop is niet heel denderend dus misschien is het mogelijk om een deco neer te zetten in de werkkamer, waar haar laptop dan mee verbindt.
- Deze deco moet dan draadloos aangesloten worden. Is dit mogelijk?
- Mijn pc in de studeerkamer wil ik graag bedraad aangesloten hebben. Ik zie dat een deco 2 poorten heeft, kan ik er vanuit gaan dat mijn pc hierop aangesloten kan worden zonder extra switch?
- Ik zie dat TP Link veel verschillende modellen aanbiedt, waar moet ik op letten om een goede keuze te maken?
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.