Toon posts:

Wifi netwerk verbeteren aan de noord kan van het huis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 11:09
Sinds kort wonen mijn vriendin en ik in een nieuwe woning en wij ervaren hier wat problemen met onze wifi verbinding. Ik heb al een nieuwe situatie in mijn hoofd, maar ik wil graag jullie mening weten voordat ik overga op de aanschaf van nieuwe apparatuur.

In deze woning heb ik een bedraad netwerk aangelegd van de meterkast naar de verdiepingen in het huis.
In dit netwerk heb ik in de meterkast het modem staan van mijn provider (Ziggo) en op de verdiepingen heb ik 2 TP link routers staan.
Deze routers heb ik ingesteld als access point, met hetzelfde SSID en op een ander channel.
Helaas lopen de loze leidingen alleen maar naar de kamers aan de zuid kant van het huis. (In de afbeelding links.) Hierdoor kan ik aan de noord kan van het huis geen router plaatsen om het wifi bereik te verbeteren.

Een overzicht van de situatie:

Met een wifi scanner merkte ik al dat de wifi kanalen redelijk vol zitten, ik woon in een stad.

De volgende problemen wil ik oplossen:
  • Mijn vriendin klaagt regelmatig dat de wifi verbinding in de werkkamer slecht is. Dit uit zich in langzaam internet of een slechte zoom verbinding
  • De wifi ontvangst is op het balkon ook slecht.
Bij wat onderzoek kom je eigenlijk al vrij snel uit op het Deco netwerk van TP-Link. Dit klinkt ideaal, er wordt een stabiel netwerk beloofd, in alle uithoeken van het huis, ookal is het druk op de wifi kanalen.
Ik dacht aan de volgende nieuwe situatie:
  1. Ik laat mijn Ziggo modem in bridge modem zetten
  2. Achter het modem sluit ik 1 deco aan op het modem zodat deze fungeert als DHCP server
  3. Deze deco sluit ik aan op mijn switch.
  4. Vanuit de switch sluit ik de decos bedraad aan in de woonkamer en studeerkamer

Nu wil ik dus ook een betere en stabielere netwerk verbinding in de werkkamer. De wifi chip van haar laptop is niet heel denderend dus misschien is het mogelijk om een deco neer te zetten in de werkkamer, waar haar laptop dan mee verbindt.
  • Deze deco moet dan draadloos aangesloten worden. Is dit mogelijk?
  • Mijn pc in de studeerkamer wil ik graag bedraad aangesloten hebben. Ik zie dat een deco 2 poorten heeft, kan ik er vanuit gaan dat mijn pc hierop aangesloten kan worden zonder extra switch?
  • Ik zie dat TP Link veel verschillende modellen aanbiedt, waar moet ik op letten om een goede keuze te maken?

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Alle reacties

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:10

jurroen

Security en privacy geek

Het is aan te bevelen om, in jouw bedachte setup, een router direct na het bridged modem te plaatsen. Hoe ver je daarin wilt gaan is helemaal aan jou; je zou een embedded bordje kunnen scoren en daar bijvoorbeeld OPNsense op zetten. Een van de meest goedkoopste opties is een TP-Link Archer C7 (55 euro op Bol) en daar vervolgens OpenWRT op flashen.

Inhoudelijk ben ik niet bekend met de Deco-lijn, daar kan een andere Tweaker je ongetwijfeld meer over vertellen. Maar je bent wel op de juiste weg met een access point setup :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
L01 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:17:
Ik laat mijn Ziggo modem in bridge modem zetten
Hoeft niet per se. Dubbel NAT werkt vaak ook.

Uiteindelijk werken bedraad aangesloten access points vaak het beste, maar je stoomt gelijk door naar draadloos. Is er een reden waarom je geen netwerkkabel wilt of kunt leggen? Is een loze leiding noodzakelijk?

Access points plaatst je bij voorkeur hoog en centraal. Staan je huidige access points laag?

Kwantificeer 'slecht' WiFi. Bij voorkeur wil je een vrij 5GHz kanaal met een RSSI van -70 dBm of beter. Vrije kanalen is makkelijker als je apparatuur DFS ondersteunt.

Is een kabel leggen geen optie, maar heb je coax naar een centrale lokatie of naar de rechter kant van je schema? Overweeg dan een setje MoCA adapters waarmee je een access point hoog kunt bevestigen. Dat kan misschien al met één acces point hoog aan de balkonzijde in de woonkamer. Dan kan het best dat je ook een goed signaal hebt in de werkkamer.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Low tech oplossing/work around voor je vriendin: wissel studeerkamer en werkkamer om. Zeker als het om werkgerelateerde video conferencing gaat.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:43
@L01 ik zelf heb de deco M4 set (die van ziggo met 3 zuiltjes), dat is voldoende in de volgende opstelling:

Laat je ziggo modem in router mode, dan is hij de dhcp server

Plaats de hoofddeco in de woonkamer of studeerkamer (en sluit hem bedraad aan op je ziggo modem). Stel hem in als accesspoint, niet als router

Plaats de 2de deco in de andere kamer, Sluit ook deze bedraad aan op je ziggo modem.

Plaats de 3de deco in de werkkamer. deze hoeft niet bedraad aangesloten te worden. Draadloos zal waarschijnlijk voldoende goed werken.

Sluit je pc's en dergelijke zoveel mogelijk bedraad aan, Als je wilt kan dat via de poort op de bedrade deco's en op beide poorten van de draadloze. Je kunt ook nog een switch gebruiken als je te weinig poorten hebt.

Zolang je er geen draadloze apparaten gebruik maken van de 3de deco is die alleen een bridge tussen wifi en ethernet en heb je geen last van halvering van de bandbreedte die bij repeaters wel optreedt.

Je routers die je op dit moment als accesspoint gebruikt heb je dan niet meer nodig.

[Voor 33% gewijzigd door W1ck1e op 04-03-2022 13:21]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32
Welke accespoints heb je nu?
Meestal krijg je wel een dekking per verdieping met 1 ap op de 5ghz. Misschien schakelt je client terug naar de 2.4 en dan brakke verbinding

Kun je eens de 2.4 en 5ghz band splitsen en posten welke signaalsterkte je vanuit de werkkamer haalt?

CISSP! Drop your encryption keys!

• L01
jurroen schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:38:
Het is aan te bevelen om, in jouw bedachte setup, een router direct na het bridged modem te plaatsen. Hoe ver je daarin wilt gaan is helemaal aan jou; je zou een embedded bordje kunnen scoren en daar bijvoorbeeld OPNsense op zetten. Een van de meest goedkoopste opties is een TP-Link Archer C7 (55 euro op Bol) en daar vervolgens OpenWRT op flashen.

Inhoudelijk ben ik niet bekend met de Deco-lijn, daar kan een andere Tweaker je ongetwijfeld meer over vertellen. Maar je bent wel op de juiste weg met een access point setup :)
Als ik het goed heb begrepen kan je een deco apparaat als router instellen. In mijn schema is dat het meest linkse apparaat. Dit komt dan overeen met jouw suggestie.
Real schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Hoeft niet per se. Dubbel NAT werkt vaak ook.

Uiteindelijk werken bedraad aangesloten access points vaak het beste, maar je stoomt gelijk door naar draadloos. Is er een reden waarom je geen netwerkkabel wilt of kunt leggen? Is een loze leiding noodzakelijk?

Access points plaatst je bij voorkeur hoog en centraal. Staan je huidige access points laag?

Kwantificeer 'slecht' WiFi. Bij voorkeur wil je een vrij 5GHz kanaal met een RSSI van -70 dBm of beter. Vrije kanalen is makkelijker als je apparatuur DFS ondersteunt.

Is een kabel leggen geen optie, maar heb je coax naar een centrale lokatie of naar de rechter kant van je schema? Overweeg dan een setje MoCA adapters waarmee je een access point hoog kunt bevestigen. Dat kan misschien al met één acces point hoog aan de balkonzijde in de woonkamer. Dan kan het best dat je ook een goed signaal hebt in de werkkamer.
Ik ben niet helemaal weg van de mogelijkheden van het modem van Ziggo. Een router met betere mogelijkheden zou ideaal zijn maar voor nu (nog) geen prioriteit.
Alle communicatie aansluitingen, zoals coax en telefoon zitten vreemd genoeg aan de zuidkant van de woning. Aan de noord kant heb ik alleen stroom aansluitingen, vandaar dat ik helaas niet de mogelijkheid heb om ethernetkabels door te trekken naar de werkkamer.
Mijn access points staan hoog.
laurens0619 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:13:
Welke accespoints heb je nu?
Meestal krijg je wel een dekking per verdieping met 1 ap op de 5ghz. Misschien schakelt je client terug naar de 2.4 en dan brakke verbinding

Kun je eens de 2.4 en 5ghz band splitsen en posten welke signaalsterkte je vanuit de werkkamer haalt?
Ik heb een TP link AC 1200 en een TP link Archer A7.
Deze zenden allebei een 2.4 en 5ghz signaal uit.
In welke eenheden verwacht je de signaalsterkte, is dat in dBm?
W1ck1e schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:05:
@L01 ik zelf heb de deco M4 set (die van ziggo met 3 zuiltjes), dat is voldoende in de volgende opstelling:

Laat je ziggo modem in router mode, dan is hij de dhcp server

Plaats de hoofddeco in de woonkamer of studeerkamer (en sluit hem bedraad aan op je ziggo modem). Stel hem in als accesspoint, niet als router

Plaats de 2de deco in de andere kamer, Sluit ook deze bedraad aan op je ziggo modem.

Plaats de 3de deco in de werkkamer. deze hoeft niet bedraad aangesloten te worden. Draadloos zal waarschijnlijk voldoende goed werken.

Sluit je pc's en dergelijke zoveel mogelijk bedraad aan, Als je wilt kan dat via de poort op de bedrade deco's en op beide poorten van de draadloze. Je kunt ook nog een switch gebruiken als je te weinig poorten hebt.

Zolang je er geen draadloze apparaten gebruik maken van de 3de deco is die alleen een bridge tussen wifi en ethernet en heb je geen last van halvering van de bandbreedte die bij repeaters wel optreedt.

Je routers die je op dit moment als accesspoint gebruikt heb je dan niet meer nodig.
De laptop van mijn vriendin heeft geen UTP aansluiting, moet deze deco dan ingesteld worden als repeater? In hoeverre is de halvering van de bandbreedte merkbaar?

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:43
@L01 Als je het modem in bridge laat zetten moet het eerste en enige apparaat direct aan het modem een router zijn. Dat zou ook een van je bestaande routers kunnen zijn (als die goed genoeg is), maar ook de hoofddeco.

Volgens mij halveert de bandbreedte van je wifi als er een repeater in gebruik is. Als die halve snelheid echter hoger is dan je internet aansluiting dan ga je het daar niet merken. Waarschijnlijk wel bij verkeer binnen je lan.
Echter wanneer de verbinding naar de hoofddeco over 5GHz loopt en de verbinding naar de laptop via 2.4 GHz (of andersom) dan ga je het niet merken. De deco set regelt dat automagisch.

Een goede usb ethernet adapter voor in de laptop is wellicht ook een optie.

[Voor 22% gewijzigd door W1ck1e op 04-03-2022 16:50]

• laurens0619
Dbm/rssi is beste maar signaalsterkte uit windows ik ook ok

Maar gebruik je nu een gecombineerd ssid? Zo ja even splitsen en kijken wat die op 5ghz only doet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• L01
W1ck1e schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:43:
@L01 Als je het modem in bridge laat zetten moet het eerste en enige apparaat direct aan het modem een router zijn. Dat zou ook een van je bestaande routers kunnen zijn (als die goed genoeg is), maar ook de hoofddeco.

Volgens mij halveert de bandbreedte van je wifi als er een repeater in gebruik is. Als die halve snelheid echter hoger is dan je internet aansluiting dan ga je het daar niet merken. Waarschijnlijk wel bij verkeer binnen je lan.
Echter wanneer de verbinding naar de hoofddeco over 5GHz loopt en de verbinding naar de laptop via 2.4 GHz (of andersom) dan ga je het niet merken. De deco set regelt dat automagisch.

Een goede usb ethernet adapter voor in de laptop is wellicht ook een optie.
Goede suggestie! Als blijkt dat de bandbreedte onvoldoende is, dan kan ik altijd nog een ethernet adapter aanschaffen. (y)

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-02 12:23

discy

Azure Architect / C# Developer

Heb je überhaupt al met kabel geprobeerd om uit te sluiten dat het aan je internet verbinding/ziggo ligt?

Je kunt dit tooltje een paar uur draaien, op kabel, op de wifi en op jouw en haar laptop bijv om uit te sluiten waar het precies aan ligt: http://startrinity.com/In...nuousBandwidthTester.aspx

Alle velden zouden groen moeten zijn. Bij "Measurements compressed" wordt een samenvatting getoond van de resultaten.

[Voor 26% gewijzigd door discy op 08-03-2022 14:24]

www.nieuwbouwwifi.nl

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:33
Wat heb je verder nog voor apparatuur aangesloten?

Is het enkel 2 smarthpones en 2 laptops of heb je nog en berg slimme lampen e.d?

Mogelijk kan je nog wat meer performance halen uit je huidige apparatuur, hiervoor heeft @laurens0619 al goede input geleverd.

Ik neem aan dat je de wifi om het ziggo modem heb uitgezet.

Let op dat je accespoints op de juiste plek neerzet, diegene die je hebt ingetekend moeten aan een plafond hangen voor de beste prestaties. Je hebt ook Accespoint die gemaakt zijn om neer te zetten.

Naast TP-Link Deco heb je nog andere leveranciers met consumenten producten:
  • AVM met zijn FritzOS
  • Asus AiMesh
  • Netgear Orbi
Mogelijk zijn er nog meer consumenten Mesh oplossingen die ik niet ken.

Dan heb je wat meer prosumer danwel smallbusiness oplossingen:
  • Ubiquity Unifi
  • Tp_link Omada
Tenslotte heb je nog de DIY oplossing, gebruikmaken van pfsense en/of OpenWrt.
Deze kan de beste bang for buck bieden, echter kost meer tijd en kunde.

• laurens0619
Ik heb mijn accesspoints ook aan de zuidzijde van de woning staan en had eerst aan de noordzijde een brakke verbinding. Dat kwam omdat mijn client het een beter idee vond om op die afstand met het 2.4ghz ssid te verbinden (meer signaalsterkte).
Ja de 5ghz verbinding geeft beperkte signaalsterkte (3 streepjes ofzo, nooit rssi gemeten) maar geeft een VELE strakkere verbinding dan de 2.4 met volle signaalsterkte.

Liever wat minder bereik maar zuiver signaal op een 5ghz verbinding dan vol bereik op de 2.4

vandaar mijn advieS: splits die SSID en kijk dan opnieuw :)

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-02 11:13
L01 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:17:
  • Deze deco moet dan draadloos aangesloten worden. Is dit mogelijk?
  • Mijn pc in de studeerkamer wil ik graag bedraad aangesloten hebben. Ik zie dat een deco 2 poorten heeft, kan ik er vanuit gaan dat mijn pc hierop aangesloten kan worden zonder extra switch?
  • Ik zie dat TP Link veel verschillende modellen aanbiedt, waar moet ik op letten om een goede keuze te maken?
Ja dat is mogelijk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee