Automatisch een kopie maken van bestanden naar nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-03 00:43
Ik vroeg me af of er een makkelijke manier is om een map met bestanden automatisch naar een lokatie op mijn nas te kopieëren. Wat ik nu doe is eerst naar de bron map gaan, de bestanden selecteren en kopieëren en vervolgens naar de lokatie op mijn nas en daar op de juiste plaats de bestanden plakken. Ik doe dit telkens als ik gegevens heb bijgewerkt om een kopie van de gegevens te houden. Nu is er voldoende backup software maar die hebben vaak te veel opties. Het moet toch ook op een simpelere manier automatisch kunnen? Dat je een snelkoppeling aanklikt en deze handelingen automatisch van start gaan?
Klinkt misschien heel ouderwets maar ik heb dit nodig voor een oud dos programma dat nog onder Windows Xp draait. Dat vind ik het fijnste werken met dat oude programma. Is ook een hele lichte toepassing waardoor ik hier een wat oudere pc kan gebruiken. Maar goed graag geen reacties op dat gedeelte maar puur op het simpel maken van een kopie van de bestanden wat werkt onder XP.

Ik had ooit een back up programma maar dat werkte zo omslachtig dat het zelf kopieëren sneller gaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDancer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 21:06
Als het niet met standaard software die bij je NAS komt gaat, zou je ook een DOS 'scriptje' kunnen schrijven om de bestanden elke x-tijd te kopiëren. Of bij events zoals starten van Windows.

It don't mean a thing, if you can't get that ping - Duke Ellington 1932

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
wat @TheDancer zegt, probeer dat eens met Robocopy:
https://social.technet.mi...y-and-a-few-examples.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:01

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb lokaal Nextcloud opgezet hiervoor. Dat werkt best prettig, integreert aardig met PC maar ook mobiel (Android in elk geval) en maakt eventueel synchroniseren met andere apparaten ook makkelijk.
De Nextcloud-data moet je dan eigenlijk alleen wel nog backuppen, want echt een zuivere backup is het niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 04-03-2022 12:31 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:47

Kraz

Saving the world

Backup/kopie zou je gemakkelijk moeten kunnen scripten lijkt me?

Maak een netwerk folder aan op je machine en een batch bestandje dat de bestanden naar die netwerk folder kopieert.

Als het idd op Windows XP draait, volgens mij kun je dan je scriptje in de startup map zetten zodat deze elke keer wordt gestart bij inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Ja ik zat inderdaad ook aan een script in dos te denken. Alleen is het netwerk pad van de nas lastig of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:40

_Apache_

For life.

Native in Windows is het robocopy command. Die kan - via scheduled task - een kopietje maken.

Zet het vinkje 'run on startup' toe aan de task, met eventueel een periodieke timer (every x hours). Et voila, gedaan

[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 04-03-2022 12:53 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
_Apache_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:52:
Native in Windows is het robocopy command. Die kan - via scheduled task - een kopietje maken.

Zet het vinkje 'run on startup' toe aan de task, met eventueel een periodieke timer (every x hours). Et voila, gedaan
nou ja wat ik eigenlijk wil is om een kopie te maken nadat ik de gegevens in het programma heb bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

tajvdz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:54:
[...]

nou ja wat ik eigenlijk wil is om een kopie te maken nadat ik de gegevens in het programma heb bijgewerkt.
Ja, Robocopy kan een mirror houden tussen 2 folders. Hij zal dan alleen de nieuwe bestanden overbrengen.
Als je wil dat het alleen draait als je programma x hebt afgesloten, kan je er een wrapper omheen schrijven die wacht tot programma X niet meer actief is, en dat dan het script afgevuurd word.

[ Voor 22% gewijzigd door _Apache_ op 04-03-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:54
Weet niet welk merk NAS je hebt maar moest het een synology zijn kan je even kijken naar "synology drive"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
tajvdz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:54:
[...]

Sorry, maar wat let je om het te proberen?
Je kunt toch een "text document.txt" gaan aanmaken en dat met het scriptje proberen van A naar B te kopiëren?

Vervolgens zet je wat tekst in het document, start je het script nog eens en dan zou er een nieuwe versie met tekst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

tajvdz schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:06:
...
Klinkt misschien heel ouderwets maar ik heb dit nodig voor een oud dos programma dat nog onder Windows Xp draait. Dat vind ik het fijnste werken met dat oude programma. Is ook een hele lichte toepassing waardoor ik hier een wat oudere pc kan gebruiken. Maar goed graag geen reacties op dat gedeelte maar puur op het simpel maken van een kopie van de bestanden wat werkt onder XP...
Er is geen software meer die gegarandeerd werkt onder XP; XP is al tien jaar unsupported en er gaat niemand nog cycles spenderen om te testen of iets nog wel of niet draait onder XP. Zou jij ook niet moeten doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:00:
[...]

Er is geen software meer die gegarandeerd werkt onder XP; XP is al tien jaar unsupported en er gaat niemand nog cycles spenderen om te testen of iets nog wel of niet draait onder XP. Zou jij ook niet moeten doen
Aan zo'n antwoord heb ik natuurlijk niets. Als ik het handiger vind om XP te gebruiken dan is dat mijn keus. Ik gebruik soms ook nog een Atari 800 XL uit de jaren 80 om oude spelletjes mee te spelen en die wordt ook niet meer ondersteund. Maar ja moeten altijd weer mensen zijn die ten eerste niet kunnen lezen als ik zeg dat ik op dit gedeelte geen commentaar hoef en ten tweede toch denken het beter te weten. Jammer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
_Apache_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Ja, Robocopy kan een mirror houden tussen 2 folders. Hij zal dan alleen de nieuwe bestanden overbrengen.
Als je wil dat het alleen draait als je programma x hebt afgesloten, kan je er een wrapper omheen schrijven die wacht tot programma X niet meer actief is, en dat dan het script afgevuurd word.
Ik moet het nog even proberen, maar ik hoef op zich niet iets wat automatisch start maar als het gaat werken nadat ik een snelkoppeling aanklik is ook goed.

Kun je dit trouwens niet oplossen met een ftp programma? Dat zowel bron als doel lokaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-05 19:43

Sharky

Skamn Dippy!

tajvdz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Aan zo'n antwoord heb ik natuurlijk niets. Als ik het handiger vind om XP te gebruiken dan is dat mijn keus. Ik gebruik soms ook nog een Atari 800 XL uit de jaren 80 om oude spelletjes mee te spelen en die wordt ook niet meer ondersteund. Maar ja moeten altijd weer mensen zijn die ten eerste niet kunnen lezen als ik zeg dat ik op dit gedeelte geen commentaar hoef en ten tweede toch denken het beter te weten. Jammer....
Als mensen je proberen te helpen en advies geven zou het je sieren om daar passend op te reageren. Je vergelijking met een Atari laat zien dat je niet overziet wat de risico's zijn van XP blijven gebruiken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

tajvdz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Ik moet het nog even proberen, maar ik hoef op zich niet iets wat automatisch start maar als het gaat werken nadat ik een snelkoppeling aanklik is ook goed.

Kun je dit trouwens niet oplossen met een ftp programma? Dat zowel bron als doel lokaal zijn?
Ik heb dit in een powershell script staan

robocopy "E:\source" "F:\destination" /e /np /purge

De basic syntax is
robocopy "E:\source folder " "F:\destination folder or network drive" /e /np /purge

/np = no progress, het script laat niet zien hoever het met een percentage van dat specifieke bestand. handig met grote bestanden, met kleine onnodig
/e = recursief / subfolders
/purge = als bestanden verwijderd zijn in source maar niet in de destination worden ze nu wel opgeruimd in destination (vergelijkbaar als /e en /mir )

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 07-03-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Sharky schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:06:
[...]

Als mensen je proberen te helpen en advies geven zou het je sieren om daar passend op te reageren. Je vergelijking met een Atari laat zien dat je niet overziet wat de risico's zijn van XP blijven gebruiken.
Ik had toch in mijn eerste bericht al aangegeven dat ik geen commentaar op dat gedeelte hoefde want ik weet dat er altijd van die wijsneuzen zijn die een antwoord gaan geven wat in mijn geval niet relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
_Apache_ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:48:
[...]

Ik heb dit in een powershell script staan

robocopy "E:\source" "F:\destination" /e /np /purge

De basic syntax is
robocopy "E:\source folder " "F:\destination folder or network drive" /e /np /purge

/np = no progress, het script laat niet zien hoever het met een percentage van dat specifieke bestand. handig met grote bestanden, met kleine onnodig
/e = recursief / subfolders
/purge = als bestanden verwijderd zijn in source maar niet in de destination worden ze nu wel opgeruimd in destination (vergelijkbaar als /e en /mir )
ok zit ik dus alleen even dat ik moet kijken wat het pad naar mijn Nas is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

tajvdz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:06:
[...]

Ik had toch in mijn eerste bericht al aangegeven dat ik geen commentaar op dat gedeelte hoefde want ik weet dat er altijd van die wijsneuzen zijn die een antwoord gaan geven wat in mijn geval niet relevant is.
Als je van te voren een bepaalde categorie antwoorden wilt uitsluiten, moet je niet op een openbaar forum je vraag posten. Ik heb net zoveel recht om dit antwoord te posten als dat jij recht hebt om deze vraag te stellen.

Als jij vraagt waar je tegenwoordig nog een goede maliënkolder kunt krijgen zeg ik "die worden niet meer gemaakt". Als jij vraagt waar je software voor XP kunt krijgen zeg ik precies hetzelfde

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
maar met een ftp programma gaat dit dus niet? Of is er een soortgelijk programma waarmee je een bron en doel kant hebt waar je op kan geven in welke mappen je komt zoals bij bijvoorbeeld Filezilla? Ik heb daar even gekeken en dan moet je altijd een host opgeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:01

Cyphax

Moderator LNX
tajvdz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:02:
maar met een ftp programma gaat dit dus niet? Of is er een soortgelijk programma waarmee je een bron en doel kant hebt waar je op kan geven in welke mappen je komt zoals bij bijvoorbeeld Filezilla? Ik heb daar even gekeken en dan moet je altijd een host opgeven..
Ja, dat is gemaakt voor communicatie tussen twee apparaten via een netwerk.
Hoe zou een programma dat lijkt op FTP je kunnen helpen in dit geval? De voorgestelde oplossing met robocopy is iets dat "gaat werken nadat ik een snelkoppeling aanklik". Ik zou daar mee beginnen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat je wilt kan gewoon met simpele scripting

Gewoon je programma starten vanuit een BATCH file (.bat, .cmd) en een snelkoppeling maken naar die batchfile. Inhoud van de BAT file ziet er bijvoorbeeld zo uit

code:
1
2
3
4
5
#start mijn app
start /wait "" "C:\MijnOuweMeuk\Meuk\meuk.exe"
#na afsluiten, kopieer bestanden
xcopy "C:\MijnOuweMeuk\Meuk\*.dat" "\\NAS\BAckup\Meuk" /S /E /Y
exit

Overigens zou ik gewoon die hele XP machine in een Virtual Machine stoppen en de VM+virtual disk compleet backuppen met een geschikte backup applicatie. Dan hoef je niet enkel de data te herstellen, maar kun je je complete machine herstellen als die door zijn hoeven zakt.
Kost je ook geen extra fysieke ruimte en power voor die oudere PC.
En backup applicaties hebben extra opties om makkelijker de juiste data mee te nemen in backup en gericht de juiste data te kunnen herstellen.
Ook in WIndows XP (zelfs bij Home op de CD) zat al goed old ntbackup.exe waarmee je makkelijk backups kunt maken en herstellen.

[ Voor 57% gewijzigd door akimosan op 07-03-2022 17:46 ]

Pagina: 1