Toon posts:

Extra gordingen of metalstud?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:03
Komende week begin ik met de zolder deels te 'demonteren'. Er is in 80 jaar vanalles geknutseld en aangepast, maar nooit echt serieus geïsoleerd. Naja, hier en daar wat tempex plaatjes van 2 cm (I kid you not)
Het huis is uit 1940, en ik weet niet of het voor die tijd normaal was, of dat er geen hout te krijgen was, maar ik zit met toch best hele grote overspanningen in mijn dakconstructie. Dakbeschot lijkt zo goed als afwezig te zijn. Er zit wel hardboard tegen de panlatten genageld, maar daarachter kijk je zo door de pannen door naar buiten.

Goed, de huidige betimmering, langs plafonds en wanden ga ik deels verwijderen. Niet alles, want dan moet ik ook (op de zolderverdieping zelf) de hele vliering afbreken, en dat vind ik toch te ver gaan.
Daarna (iom het isolatiebedrijf) op plekken waar elk beschot ontbreekt, dampopen folie spannen tussen de gordingen. Het bedrijf spuit vervolgens het dak vol met 14 cm pur - dat moet Rd 3.7 opleveren.
Daarna breng ik zelf tegen de gordingen regelwerk aan om vervolgens de boel zo af te timmeren met gips, en daarna afwerken.

Nu is het dak van voor naar achter in 3 compartimenten opgebouwd.
ca. 2,5m lang, 3m lang, en 2.80 lang (binnenkant)
De compartimenten worden bepaald waar de dakspanten zitten.
Op de spanten liggen gordingen (met een forse wig) van ik schat 16x5 cm.
Boven in de nok, dan ca 2m lager 1, en nog eens 2 m lager.

Dat resulteert (in het ergste geval) dus in vlakken van 2 x 3 m, met... naja, volgens mij daarop alleen maar panlatten met de dakpannen.

Nu zit ik een beetje met de afwerking, want regelwerk van hout hier op maken voor een dergelijke overspanning, dat wordt best wat te veel gevraagd denk ik.
Zou ik dit af kunnen met metal stud? (2m hoog, resp 2,5, 3 en 2,8m breed)

Een ander idee zou zijn extra 'hulp'gordingen aan te brengen tussen de spanten, maar dan niet van die grote zware jongens, maar bijv 12 x 5. Als ik die een beetje goed monteer moeten we meteen regelwerk kunnen aanbrengen, of als het heel vlak kan, misschien direct aftimmeren :?
Dan is er ook meteen extra houvast voor de isolatie dacht ik zo (mocht dat al nodig zijn).

Of is er een ander betaalbare oplossing, licht van gewicht?

Alle reacties

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40

BazzH

Kei-goed...

Dat zijn inderdaad forse vlakken. Ik heb hier (huis uit 1937) net het grootste deel van het dak van binnenuit geïsoleerd. Alleen het stukje dakvlak wat achter de knieschotten valt nog niet, maar dat doe ik binnenkort ook nog. Ik heb 12cm resol platen gebruikt met een 2cm luchtspouw erachter en die vallen nog netjes binnen de gordingen. Die gordingen van jou zijn wel fors met 20cm. Hier zijn ze 16cm. Maar hier zijn de vlakken 120cm in hoogte met uitzondering van het vlak waar de dakkapellen in vallen. Dat is 140cm.

Ik moet nog even bedenken hoe ik het af ga werken. Misschien lijm ik er wel gewoon iets tegenaan ofzo. Het is maar een zolder+vliering en die resol platen hebben gewoon een alu cachering (zijn ook afgetaped met alu-tape na het purren van alle kieren). Maar dat is van later zorg. Ik heb nog een hoop werk liggen wat nu even voor gaat.

Think smart........ Act stupid........

• paQ
BazzH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:38:
Die gordingen van jou zijn wel fors met 20cm. Hier zijn ze 16cm.
I stand corrected.
De spanten zijn 17,5x7
De gordingen idd 16x6

Afstand van de gording tot nok is 1,90m

Nokhoogte vanaf vliering 2.27m
Zolderverdieping tot plafond (vliering) 2,14

De spanten zijn op de vliering dubbel omsloten met dwarsliggers, en iets hoger vormen ze een A (tussen de spanten)

[Voor 64% gewijzigd door paQ op 04-03-2022 11:51]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:39

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Dak+pur, * Jellabie rent vol paniek de andere kant uit.

De Nederbelg !

• paQ
Jellabie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:12:
Dak+pur, * Jellabie rent vol paniek de andere kant uit.
:D. yeah yeah I know
Maar zonder het hele dak (en complete zolder) af te breken is dit een beetje de gulden middenweg
Het is open cel pur overigens.

[Voor 5% gewijzigd door paQ op 04-03-2022 12:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:37
Maar op de foto lijkt het alsof je zo steenwol kan plaatsen? Ben je met 14cm ook zo klaar. (Ja of PIR, maar dat is een wat prijzigere oplossing).

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• paQ
GermanPivo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:14:
Maar op de foto lijkt het alsof je zo steenwol kan plaatsen? Ben je met 14cm ook zo klaar. (Ja of PIR, maar dat is een wat prijzigere oplossing).
Ik zou niet weten waar ik die wol tussen moest steken.
Nog even los van de vreemde kieren, onhandige aansluitingen enz.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:37
paQ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:20:
[...]

Ik zou niet weten waar ik die wol tussen moest steken.
Nog even los van de vreemde kieren, onhandige aansluitingen enz.
Wol is juist heel makkelijk met onhandige aansluitingen, want lekker flexibel. Als je extra kepers maakt (van nok naar gording), kan je daar weer een regelwerk op maken. Daarna prop je het wol dus achter je regelwerk. Als je dan nog ergens gekke kieren hebt, pur je dat af.

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• paQ
GermanPivo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Wol is juist heel makkelijk met onhandige aansluitingen, want lekker flexibel. Als je extra kepers maakt (van nok naar gording), kan je daar weer een regelwerk op maken. Daarna prop je het wol dus achter je regelwerk. Als je dan nog ergens gekke kieren hebt, pur je dat af.
Maar dat betekent dat ik het complete dak weer eerst van kepers moet voorzien e.d.
Het is gewoon echt nog wel serieus werk. (kom lang niet overal bij zonder grondig te strippen)
De pur blijft haast 'vanzelf' zitten, zeker als het gezet is.

Daarnaast zit ik met tijdsdruk. Ik heb een lopende RVO ISDE aanvraag, waar ik nog ca 2,5 week respijt op het gekregen, om te voldoen aan een verloopdatum van getroffen maatregelen. Het isolatiebedrijf lukt het op de valreep nog het op tijd uit te voeren.
Dus het is ook nog eens 'gratis' isolatie in dit geval.

[Voor 3% gewijzigd door paQ op 04-03-2022 13:04]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

Superbeagle

Always smile

paQ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:08:
Het huis is uit 1940, en ik weet niet of het voor die tijd normaal was, of dat er geen hout te krijgen was, maar ik zit met toch best hele grote overspanningen in mijn dakconstructie.
[sarcasm]1940 zeg je? Vreemd.. Toen was het een vredige tijd met economisch voorspoed. Raar dat er toen schaarste in materialen zou zijn geweest[/sarcasm]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Die houtvezel plaat, is die wel origineel? Volgens mij is dat een na-oorlogs bouwmateriaal. Dakbeschot bestond voor de oorlog meestal uit planken. Constructie is, afgezien van de afstand tussen de gordingen, exact gelijk als aan de constructie hier. Misschien hebben ze hier "steviger" gebouwd vanwege de weersomstandigheden. Wij wonen een paar honderd meter van zee.

[Voor 43% gewijzigd door BazzH op 04-03-2022 15:06]

• paQ
Superbeagle schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:14:
[...]

[sarcasm]1940 zeg je? Vreemd.. Toen was het een vredige tijd met economisch voorspoed. Raar dat er toen schaarste in materialen zou zijn geweest[/sarcasm]
vandaar dat ik het me afvroeg :+

• paQ
BazzH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:01:
Die houtvezel plaat, is die wel origineel? Volgens mij is dat een na-oorlogs bouwmateriaal. Dakbeschot bestond voor de oorlog meestal uit planken. Constructie is, afgezien van de afstand tussen de gordingen, exact gelijk als aan de constructie hier. Misschien hebben ze hier "steviger" gebouwd vanwege de weersomstandigheden. Wij wonen een paar honderd meter van zee.
Ik ben de 3e eigenaar, en de 2e eigenaar weet 100% zeker dat het er al zat (in 1986), en kan zich ook niet voorstellen dat de eerste eigenaar dat 'later' nog zelf is gaan aanbrengen. (of er moet in de tussentijd iets zijn voorgevallen dat het dak is vervangen, maar dat is nu niet meer na te gaan)

[Voor 8% gewijzigd door paQ op 04-03-2022 15:56]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

paQ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Ik ben de 3e eigenaar, en de 2e eigenaar weet 100% zeker dat het er al zat (in 1986), en kan zich ook niet voorstellen dat de eerste eigenaar dat 'later' nog zelf is gaan aanbrengen. (of er moet in de tussentijd iets zijn voorgevallen dat het dak is vervangen, maar dat is nu niet meer na te gaan)
Net even nagekeken uit interesse. Dat kan dus inderdaad wel kloppen. Werd al veel en veel eerder toegepast dan ik in mijn hoofd had. Al heel ruim voor WO2. In het begin werd houtslijpsel gebruikt i.p.v. vezel, maar zelfs in 1940 was het waarschijnlijk al vezel.

Wat is de staat van het materiaal? Hier dus planken uit 1937 en tot mijn verbazing zijn ze gewoon nog helemaal top. Je ziet sporen van bijv. slagregen en stuifsneeuw (zit nu dampopen folie tussen), maar het hout is echt nog prima. Daarom durfde ik het ook wel aan om nu aan de binnenkant goed te isoleren. Alles aan de buitenkant van het beschot is in 2006 vervangen en de pannen zijn geglazuurd. Ziet er aan de buitenkant gewoon nog bijna als nieuw uit.

[Voor 25% gewijzigd door BazzH op 04-03-2022 16:24]

• paQ
BazzH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Net even nagekeken uit interesse. Dat kan dus inderdaad wel kloppen. Werd al veel en veel eerder toegepast dan ik in mijn hoofd had. Al heel ruim voor WO2. In het begin werd houtslijpsel gebruikt i.p.v. vezel, maar zelfs in 1940 was het waarschijnlijk al vezel.

Wat is de staat van het materiaal? Hier dus planken uit 1937 en tot mijn verbazing zijn ze gewoon nog helemaal top. Je ziet sporen van bijv. slagregen en stuifsneeuw (zit nu dampopen folie tussen), maar het hout is echt nog prima. Daarom durfde ik het ook wel aan om nu aan de binnenkant goed te isoleren. Alles aan de buitenkant van het beschot is in 2006 vervangen en de pannen zijn geglazuurd. Ziet er aan de buitenkant gewoon nog bijna als nieuw uit.
In het knieschot hier en daar echt heel slecht. Dat verwijder ik en vervang ik voor dampopen folie.
In de nok zijn wat platen ooit wat vochtig geworden, maar ik heb de nokvorsten opnieuw laten dichtmaken een jaar geleden, dus ik verwacht dat niet meer zo snel gebeurt.
En dan verder wat ik tegenkom bij demonteren.

Volgens het isolatiebedrijf:
- tempex verwijderen, en verder niks aan doen. Ze spuiten het er zo tegen/tussen/in.
- waar niks zit: dampfolie spannen

maar goed, terug naar de kwestie:+
Zal ik extra gordingen aanbrengen, of afblijven en metalstud?

Ik bedenk me overigens zojuist: hoe maak ik een gording vast op de spant? Ik kan er van bovenaf immers niet (meer) bij, om een klos te plaatsen bijv.

[Voor 8% gewijzigd door paQ op 04-03-2022 17:15]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

paQ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:42:
[...]

In het knieschot hier en daar echt heel slecht. Dat verwijder ik en vervang ik voor dampopen folie.
In de nok zijn wat platen ooit wat vochtig geworden, maar ik heb de nokvorsten opnieuw laten dichtmaken een jaar geleden, dus ik verwacht dat niet meer zo snel gebeurt.
En dan verder wat ik tegenkom bij demonteren.

Volgens het isolatiebedrijf:
- tempex verwijderen, en verder niks aan doen. Ze spuiten het er zo tegen/tussen/in.
- waar niks zit: dampfolie spannen

maar goed, terug naar de kwestie:+
Zal ik extra gordingen aanbrengen, of afblijven en metalstud?

Ik bedenk me overigens zojuist: hoe maak ik een gording vast op de spant? Ik kan er van bovenaf immers niet (meer) bij, om een klos te plaatsen bijv.
Ik ben geen expert, maar ligt dat board niet op je gordingen en zitten daar dan niet de tengels en panlatten op genageld? Dan kun je dat board dus niet weghalen.

• paQ
BazzH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:32:
[...]

Ik ben geen expert, maar ligt dat board niet op je gordingen en zitten daar dan niet de tengels en panlatten op genageld? Dan kun je dat board dus niet weghalen.
Het is zo lastig te zien, maar er zit 'lijstwerk' rond de gordingen, hetgeen impliceert dat de plaatjes als laatst zijn bevestigd. Ik heb ook al een paar keer in het knieschot gelegen voor elektra, en ik herinner me dat ze zaten vastgespijkerd aan de panlatten. (Van binnen naar buiten)
Het board kan dus in theorie wel weg.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

OK, dat wijkt wel af van wat wij hier hebben. Hier zijn die planken/latten van buitenaf erop gezet. En daarop zit dan sinds de renovatie in 2006 dampopen folie (heb nog niet gekeken of die op tengels is aangebracht) en daarop de tengels en panlatten. Je kon tot voor kort bij ons ook duidelijk zien dat het dakbeschot over de gordingen heen ligt. Als ik het goed begrijp, zit het bij jou dus tussen de gordingen.

• paQ
BazzH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:36:
OK, dat wijkt wel af van wat wij hier hebben. Hier zijn die planken/latten van buitenaf erop gezet. En daarop zit dan sinds de renovatie in 2006 dampopen folie (heb nog niet gekeken of die op tengels is aangebracht) en daarop de tengels en panlatten. Je kon tot voor kort bij ons ook duidelijk zien dat het dakbeschot over de gordingen heen ligt. Als ik het goed begrijp, zit het bij jou dus tussen de gordingen.
Ik zal morgen eens een stukje demonteren bij het knieschot. Maar dat lijkt wel te kloppen ja

Dus spant > gording > tengels van boven naar beneden > panlat > dakpan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Dan denk ik dat er weinig andere opties overblijven dan je oorspronkelijke idee. Dus inderdaad op de spanten wat stevige latten / balkjes aanbrengen en dan aftimmeren op de gordingen + die latten. Mocht dat niet vlak genoeg zijn, dan eerst inderdaad nog wat regelwerk aanbrengen.

Als dat board op bepaalde plekken slecht of heel slecht is, wil je daar al helemaal niets aan gaan bevestigen. Idealiter haal je het helemaal weg, plaats je dampopen folie vanaf de binnenkant en betimmer je het opnieuw. Maar ik begrijp dat dat gezien de tijdsdruk waarschijnlijk niet haalbaar gaat zijn. Het klinkt zo als "een simpel klusje", maar ik heb me zelf onlangs al stevig verslikt in het isoleren van een groot dak. :) Dat gaat gegarandeerd erg tegenvallen en een hoop tijd kosten. Maar het overgrote deel van het dak is nu wel Rd6 met die resol platen. Alleen achter de knieschotten ga ik met dikke wol werken, omdat platen daar praktisch gezien niet te plaatsen zijn.

Je gaat wel heel blij zijn met die isolatie hoor. Ik stond laatst te zweten op het laatste stukje dakvlak in een inbouwkast.... en op zolder zweette je vroeger echt nooit. :) Daar was het stervenskoud normaal gesproken.

• paQ
maar het was ook nooit mijn bedoeling iets op te hangen aan die beplating; ik wilde extra gordingen op de spanten leggen, als basis voor regelwerk. Dat beperkt ook het ruimteverlies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 21:04
Waarom zet je geen houten latten verticaal tegen de balken om daar je aftimmering op te zetten? Extra gordingen maken die niet constructief zijn maar puur voor de afwerking klinkt wel rigoureus.

Hier hebben we ongeveer dezelfde kapconstructie geïsoleerd maar dat wat groter. Opgelost door de balken op te hogen van 160 naar 240, geïsoleerd met steenwol. Haaks daarop weer latten gesteld om alles uit te vlakken en daar zit de aftimmering van multiplex tegenaan.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
Jiriki schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:54:
Waarom zet je geen houten latten verticaal tegen de balken om daar je aftimmering op te zetten? Extra gordingen maken die niet constructief zijn maar puur voor de afwerking klinkt wel rigoureus.

Hier hebben we ongeveer dezelfde kapconstructie geïsoleerd maar dat wat groter. Opgelost door de balken op te hogen van 160 naar 240, geïsoleerd met steenwol. Haaks daarop weer latten gesteld om alles uit te vlakken en daar zit de aftimmering van multiplex tegenaan.
Er ontbreekt “houvast” (een gording) thv de vlieringvloer. En ook de ligger in de nok steekt “uit” (naar binnen) tov de gordingen op de foto. Eigenlijk is dat daar zo’n beetje de enige die er is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
nou weer wat wijzer.

Wat ik de spanten noemde, die heten dus spantbenen.
De 'liggers' zijn trekplaten, en de nok rust op de makelaar

:?

anyhoo:
Dit is hoe de constructie er achter de beplating uit ziet.
Zo ver als ik kan beoordelen is dit ook verder de enige plek waar het ontbreekt.

De spanten zijn 6x5 cm, en daarop liggen de panlatten. (niet gemeten maar lijken 2x2)
Het lijkt er op dat de tengels de plaatjes (tegen spanten aan) op hun plek houden.
Er zijn dus idd maar 2 gordingen, daarna (onderrand dak/overstek) denk ik dat we op het buitenblad uitkomen. (maar dat kan ik dus niet zien van hier uit)

Overigens stopt in die hoek de vloer ook plotseling :? maar ik kan niet in de spouw kijken oid. Er lijkt ook weer een laag onder te zitten. Best vaag eigenlijk. (2e laag is weer van beton; 1e is hout)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 21:04
Ja ziet er bekend uit :-)

Hier in het heel kort hoe wij het hebben opgelost:

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• paQ
Klaar met demonteren. De rest blijft.
De overloop heeft reeds geisoleerde wanden, en de slaapkamer achterin is rondom geïsoleerd, behalve het stuk waar je tegen aan kijkt op de vliering.
Met geïsoleerd bedoel ik: de ruimten zijn opgevuld met (zo te zien) 12cm steenwol.
Ik zat nog te denken om het te vervangen voor luchtkussendeken van 6cm dik (Rd 3.5), maar die krijg ik daar nooit netjes, en reeds aaneengetaped tussen.

• paQ
demmit :|

Toch een stuk gevonden (overloop west zijde) waar de isolatie is gaan zakken. Dus dat ga ik verwijderen en vervangen voor PIF dekens. Nog even een methode bedenken hoe we dat op afstand kunnen bevestigen.

• paQ
Nou uiteindelijk maar zo gedaan:

Al met al toch nog een behoorlijke klereklus.
Samen ca 75 m2 gipsplaat, veel naden dus ook, 3 emmers pasta, vaak schuren :|
Einde van de middag heb ik alles 2 keer gespoten, en nu lekker wachten.

Ben er toch een dag of 8 mee bezig geweest, grotendeels met 2 man gewerkt. Sommige dingen kunnen ook gewoon niet in je eentje.
Een gipsplaat van 260x60 op een overloop onder het schuine dak bijv :(
En daar dan 36 van :'(

Materiaalkosten incl verf, ca 500 euro
isolatie 1780 (1800 subsidie)
En de rest is arbeid.

ohja:
ik ben ca 35cm plafondhoogte kwijt :D

[Voor 8% gewijzigd door paQ op 05-04-2022 22:05]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee