Acties:
  • +1Henk 'm!

• confused
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-03-2022
Goedemorgen!

Ik loop momenteel een beetje vast in welke richting ik op moet gaan binnen mijn loopbaan.

Korte samenvatting van wie ik ben en wat ik heb gedaan; Vrouw/30 jaar oud, HBO Communicatie & Multimedia design afgerond, begonnen als UX/Multimedia vormgever en na een jaar begonnen als front-end developer. Na anderhalf jaar overgestapt naar een nieuw webbureau waar ik op dit moment nog steeds werk.

In totaal nu dus 1+ jaar ervaring als UX designer en 3+ jaar als front-end developer.

Binnen het bedrijf waar ik nu werk zijn er eigenlijk geen seniors in front-end, wel een verschil in (technische) kennis tussen collega's. Het is nu zo dat de meer ingewikkelde Javascript (Vue) projecten altijd bij diegene komen die het direct op kunnen pakken omdat het anders te lang duurt. Ik heb zelfstandig meer in depth Javascript proberen te leren maar het begon me te duizelen en door tijdsdruk ben ik recent afgehaakt. Voorbeeld van meer technische zaken waar ik hulp bij nodig heb zijn het opzetten van zoekfuncties e.d. Het gaat me allemaal te snel en chaotisch, ben ik aan het leren hoe ik zaken als deze in Vue 2 aan moet pakken, stappen we ineens over naar Vue 3. Ik probeer meer Javascript te begrijpen, maar moet ook gelijk in Typescript werken.

Ben ik dan gewoon niet geschikt als front-ender of heb ik alleen meer structuur nodig? Omdat ik aan heb gegeven dat ik hier moeite mee heb en de technische kant me op deze manier niet aanspreekt (zonder hulp/begeleiding van een senior of een duidelijk pad) word ik gedwongen om dé HTML/CSS expert te worden voor het bedrijf. Nu weet ik niet of dit een goede stap is voor mijn persoonlijke ontwikkeling, ben bang dat ik mijzelf hiermee in de vingers snijd en blijf hangen kwa kennis niveau. Zou het ook zo kunnen zijn dat het werken in een webbureau niet juist is voor mij? Er is geen tijd/ruimte om je ergens in te verdiepen, want dan wacht het volgende project weer.

Ik loop nu dus vast en weet niet goed hoe verder, soms denk ik dat het beter is als ik terugga naar design omdat niemand zit te wachten op een minder technische front-ender. Heeft iemand een soortgelijke ervaring en tips hoe ik dit beter aan kan pakken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Je hebt wel interesse in het vak?

Dan zou ik op zoek gaan naar een bedrijf dat je wel kan ondersteunen en waar wel seniors zijn. Als junior zo zwemmen is erg lastig weet ik uit ervaring. Als je gewoon een goeie senior hebt die je kan begeleiden dan komt het vast wel goed.

[Voor 38% gewijzigd door 418O2 op 04-03-2022 11:10]

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Als je echt alleen HTML/CSS wilt, is daar ook gewoon werk in te vinden. Vind je dat niet leuk, dan verder kijken.

Wil je ook de Javascript kant op, met welk framework dan ook, dan heb je wat training nodig. Ten minste, zo komt het op mij over als ik je verhaal lees. Naast training heb je ook hands-on ervaring nodig wil je het echt goed onder de knie krijgen, wat betekend dat je gaat meelopen met een ervaren persoon binnen je bedrijf, samen wat dingen doet. En als je comfortabel bent ga je zelf wat dingen doen en gaan de ervaren personen je werk (Pull Requests) reviewen.

Zo zou ik het aanpakken als je bij mijn bedrijf zou werken. Uiteindelijk moet je namelijk gaan doen wat je leuk vind, anders ga je het niet lang volhouden. Je werkgever zou je moeten stimuleren hierin, anders misschien maar op zoek naar een andere werkgever?

• confused
@418O2 Ja ik heb zeker wel interesse, maar ik denk dat ik gewoon volledig blokkeer omdat er geen structuur is in wat ik moet leren, ik zie geen pad meer voor me zeg maar. Alleen telkens losse dingen; een beetje Typescript, leren werken met een store etc. Maar niet dat ik écht begrijp wat ik aan het doen ben, en dat frustreert. Daarom denk ik inderdaad als er een senior zou zijn die mij zou kunnen begeleiden, dan zou dat zoveel schelen.

@majoh ik vind de visuele kant leuk en het samenwerken met designers, maar ik wil ook in staat zijn om zelfstandig een project op te kunnen zetten. Daarom zit ik in dubio. En ik heb het idee dat ik het wel kan, alleen niet op deze chaotische manier.

• majoh

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Maar wat is chaotisch? Ik zou echt aanraden om een training te gaan doen. Als je dat virtueel niet prettig vind, een classroom training, dat geeft vaak al wat meer structuur. Ga met je werk in overleg zodat daar budget en tijd vrij gemaakt wordt. Na zo'n training is het vaak makkelijker om simpelere dingen in een project te gaan doen samen met een ervaren collega.

• confused
@majoh chaotisch is dat ik zelf moet uitzoeken wat en hoe ik iets leer. Je mag het aangeven als je een training wil volgen, maar daarna moet je aantoonbaar kunnen laten zien dat je hier iets mee doet in een project. Ik denk dat ik ook gewoon angstig ben dat ik het niet kan en daardoor afhaak.

Heb je een voorbeeld van een goede training die ik zou kunnen volgen? Er staat zo ontzettend veel online.

• 418O2
Ik blijf bij mijn advies om een andere werkgever te zoeken :)

Advies voor nu: probeer alles op te delen in kleine, behapbare problemen en los die problemen 1 voor 1 op.

Dus in het geval van je voorbeeld: welke zoekopties zijn er, welke inputs gebruik je er voor, welke validatie doe je er op.

en die losse deelproblemen moet je 1 voor 1 oplossen

[Voor 34% gewijzigd door 418O2 op 04-03-2022 11:26]

• confused
@418O2 Thanks! Ik denk ook dat dit een goed idee is. Heb je nog tips op wat voor soort bedrijf ik het beste kan zoeken? Ik weet niet of ik webbureaus nu juist moet vermijden en beter kan zoeken naar bedrijven die eigen producten ontwikkelen of dat dit niet uitmaakt.

En ook goede tip om een issue op te delen in kleinere delen. Ik moet gewoon meer de tijd nemen om iets te begrijpen ipv gehaast er doorheen en balen van mezelf als ik het dan nog steeds niet kan.

[Voor 26% gewijzigd door confused op 04-03-2022 11:31]

• majoh

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

@confused als je het zelf moet uitzoeken zonder hulp, wordt het lastig. In mijn ogen zou je met het aangeven wat je hier doet naar je werkgever moeten kunnen stappen en samen de beste weg kiezen.

Om een goed advies voor training te geven, tja, daar zijn inderdaad zoveel standaard trainingen te doen, die voor een beginner allemaal heel goed zijn. Denk dat mijn Google skills daarin niet beter zijn dan de jouwe.

Als je er samen met je werkgever er niet uitkomt. Dan zoek iets anders. Ga met je sollicitaties heel erg in op het ontwikkelen van jezelf, veel bedrijven hebben tekorten, dus het opleiden van personeel zou dan geen probleem moeten zijn, als je maar motivatie etc. hebt.

Er zijn zelfs bedrijven, zoals Calco, die mensen zonder ervaring of opleiding aannemen en opleiden tot developer. Dan moet je met de ervaring die je al hebt, zeker in deze markt, echt wel wat kunnen vinden wat bij je past.

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-02 16:57
confused schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:29:
[...]
Ik weet niet of ik webbureaus nu juist moet vermijden en beter kan zoeken naar bedrijven die eigen producten ontwikkelen of dat dit niet uitmaakt.
Ik werk als senior front-end developer. Uit je vragen maak ik op dat je je graag zou verdiepen in het hoe en waarom. Ik zou je adviseren om webbureaus te vermijden en op zoek te gaan naar een grote werkgever waar ruimte is voor zelfontwikkeling in de vorm van training maar ook zeker ondersteuning vanuit medior / senior developers. Een werkgever waar gewerkt wordt aan eigen producten. Producten die je van scratch af mee mag bouwen. Producten waar je ook mag meedenken over technische inrichting en waar je wordt meegenomen in de functionele eisen en wensen. Ik kan je tips geven over waar te starten maar heb geen idee waar je vandaan komt, of wat je ervaring is. Stuur me gerust een pb.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 418O2
@418O2 Thanks! Ik denk ook dat dit een goed idee is. Heb je nog tips op wat voor soort bedrijf ik het beste kan zoeken? Ik weet niet of ik webbureaus nu juist moet vermijden en beter kan zoeken naar bedrijven die eigen producten ontwikkelen of dat dit niet uitmaakt.
[...]
En ook goede tip om een issue op te delen in kleinere delen. Ik moet gewoon meer de tijd nemen om iets te begrijpen ipv gehaast er doorheen en balen van mezelf als ik het dan nog steeds niet kan.
Dat is het hele eieren eten, je kan nooit alles in 1x oplossen en dat moet je ook niet willen. Ik doe dit nu zo'n 14 jaar, maar ik loopt ook nog wel eens een hele dag mijn hoofd op 1 ogenschijnlijk "stom" iets te breken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• confused
@majoh thanks voor je tips! Ik ga sowieso zsm weer in gesprek met mijn leidinggevende om samen een gestructureerd plan om te zetten ipv freewheelen. Ondertussen ga ik verder kijken naar een ander type werkgever wat beter bij mij past.

@emile dat zou ik super fijn vinden! Ik stuur je een pb.

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:42
Webbureaus moet je denk ik niet mijden en hoe groot of klein een bedrijf is maakt denk ik ook niet uit. Sommige bedrijven zijn gewoon meer gericht in betaalde uren draaien en hebben minder zicht voor zelfontwikkeling (dit is niet altijd onwil maar kan ook onwetendheid zijn). Bij sollicitaties zou je dit zeker als (open) vraag kunnen stellen wat een bedrijf doet aan zelfontwikkeling van medewerkers. Of er regelingen zijn en of je bijv. cursussen kan doen en of daar regels aan zitten. En hoe de frontenders samenwerken.

Weet niet of het klopt maar lees ook tussen de regels door dat je eigenlijk vooral in je eentje aan projecten werkt. Ik werk zelf ook bij een bedrijf waar wel redelijk wat seniors frontend developers hebben maar zelfs daar streven we daar nu naar meer samenwerken aan 1 project. Hierdoor kan je meer code reviews doen en leer je van elkaars code of commentaar die op je eigen code komt. Binnen zo'n samenwerking kan je dan bijv. als leerdoel hebben om Vuejs te leren met een ervaren vuejs developer die je bij staat en je sneller in de juiste richting laat zoeken als je ergens niet uit komt.

Merk ook dat de hele frontend wereld (vooral juniors) zich helemaal blind staren op de JS en CSS frameworks. Maar frameworks komen en gaan en de basis blijft wel een beetje HTML, CSS en JS. De meeste huidige junior developers willen eigenlijk alleen nog maar React/Vuejs projecten doen. En gebruiken CSS frameworks als tailwind om de verkeerde redenen. Wil hier dus ook aan toevoegen dat een puur alleen HTML/CSS frontender niet iets is om je voor te schamen en dat het frontend vak zeker breed genoeg is om je op dat vlak ook te verdiepen (denk aan webrichtlijnen bijv.)

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:27

Whaam

Meer beter

Ik ben ook frontender bij een webbureau, en ik heb in de relatief korte tijd dat ik daar nu werk, meer geleerd dan bij de (veel bredere) bedrijven waar ik daarvoor zat.

Áls je wel zou willen overstappen, in welke regio zoek je eventueel naar werk?

mechanical keyboard hebben? ikki68 aurora r1 te koop!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

confused schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:16:
@418O2 Ja ik heb zeker wel interesse, maar ik denk dat ik gewoon volledig blokkeer omdat er geen structuur is in wat ik moet leren, ik zie geen pad meer voor me zeg maar. Alleen telkens losse dingen; een beetje Typescript, leren werken met een store etc. Maar niet dat ik écht begrijp wat ik aan het doen ben, en dat frustreert.
Dit is wel een typisch probleem als je als nieuweling iets probeert te leren tussen mensen die dingen al wel snappen en kunnen overzien. Niemand neemt de moeite om een hele dag te zitten om het uit te leggen, in plaats daarvan doen ze het zelf wel want dat gaat sneller (en herhaal dat een jaar lang, en je nieuwe werknemer is na een jaar nog steeds niet goed ingewerkt). Als je nog niet bekend bent met bepaalde programmeerconcepten kost het snappen en inlezen 90% van de tijd, en het daadwerkelijk uitprogrammeren 10%. Als er wordt verwacht dat je het gewoon doet binnen de tijd "die er voor staat" is dat demotiverend.

Er zijn maar weinig mensen die dat zonder voorkennis uit hun mouw schudden, dus dat zegt niet dat je ongeschikt bent. En van die mensen die het wel uit hun mouw schudden zal het grootste deel ook code-cowboys zijn die niet doorhebben dat ze buggy en ononderhoudbare code schrijven (want voor goede code moet je toch echt eerst weten wat je doet).

Kijk eens veel tijd er in een fatsoenlijke programmeeropleiding zit. En dan lever je in dat soort opleidingen ook nog eens heel basale eindproducten op waar geen domeinkennis voor nodig is.

[Voor 3% gewijzigd door bwerg op 04-03-2022 13:49]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik snap best dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En zomaar ergens starten is erg lastig, helemaal als je geen voorkennis hebt van "echte" programmeertalen. HTML en CSS is vrij toepasselijk programmeren waar dit bij Javascript, Typescript en in het verlengde frontend frameworks zoals Vue veel meer op logica gericht zijn. Dat maakt het denk ik lastig voor jou, maar dat maakt je niet direct ongeschikt. Het is een iets andere tak van sport.

Er zijn aardig wat cursussen waar je dit prima zou kunnen leren. Ik raad je aan direct met een Vue cursus te beginnen. Zo kun je door middel van toepassen ook direct patronen leren en het principe achter frontend frameworks / Javascript.

Wat wel essentieel is is dat je voldoende tijd hebt en ruimte om te spelen (mini projectje) zodat je het kan toepassen. Om dit naast een fulltime baan te doen is erg pittig. Je werkgever kan hier een rol in spelen, maar als ze niet aan scholing doen kun je beter een andere werkgever zoeken ben ik bang. Dit is toch wel essentieel als developer om jezelf periodiek bij te scholen.

Ik raad je wel echt af om als HTML / CSS expert binnen het bedrijf te worden. Hier zet je je echt mee vast, ik ben ook bang dat op termijn dit werk zo goed als geautomatiseerd kan worden. Er zijn al aardig wat programma's waar je visueel dingen kunt inrichten die nagenoeg perfecte code opleveren.

[Voor 4% gewijzigd door Tim.k op 04-03-2022 14:04]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:50
confused schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:05:
Voorbeeld van meer technische zaken waar ik hulp bij nodig heb zijn het opzetten van zoekfuncties e.d. Het gaat me allemaal te snel en chaotisch, ben ik aan het leren hoe ik zaken als deze in Vue 2 aan moet pakken, stappen we ineens over naar Vue 3. Ik probeer meer Javascript te begrijpen, maar moet ook gelijk in Typescript werken.
De ontwikkelingen gaan in frontend-land ook heel snel. Voor mij was dit een reden om me toe te leggen op backend-werk (daar kun je meer tijd besteden aan écht programmeren ipv. je bestaande code overhoop gooien vanwege de laatste modegril).

Maar er zijn op internet legio artikelen te vinden van mensen die echt hun sporen in het frontend-veld wel verdiend hebben, die precies dezelfde ervaring hebben als jij. Je bent echt niet de enige, en ik denk dat je de fout niet bij jezelf moet zoeken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 418O2
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:53:
[...]

De ontwikkelingen gaan in frontend-land ook heel snel. Voor mij was dit een reden om me toe te leggen op backend-werk (daar kun je meer tijd besteden aan écht programmeren ipv. je bestaande code overhoop gooien vanwege de laatste modegril).

Maar er zijn op internet legio artikelen te vinden van mensen die echt hun sporen in het frontend-veld wel verdiend hebben, die precies dezelfde ervaring hebben als jij. Je bent echt niet de enige, en ik denk dat je de fout niet bij jezelf moet zoeken.
Je moet daar ook een beetje schijt aan leren krijgen. Ik volg alles ook, maar ik waai echt niet met alle winden mee. Als ik iets echt interessant vind, ga ik er ff mee klooien, maar voor ik iets in productie wil gebruiken ben ik een eind verder

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Kijk of je een project kan draaien waarbij je de taal gebruikt die je wilt leren en probeer daar langere tijd in te duiken, kijk of die mogelijkheid er is. Desnoods bouw een hobby project voor jezelf als je hier echt verder in wilt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee