Toon posts:

CPU & Ram upgrade - iets met bomen en bos.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gorbulas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-01 20:15
Hallo allemaal,

Ik speel regelmatig CPU heavy games (EU4, HOI4) of games die veel RAM vreten (Transport Fever 2).

Ik merk dat mijn systeem wat langzaam begint te worden en ik zou graag mijn RAM en CPU upgraden, mijn MOBO, videokaart en voeding houd ik.

PC

ASUS Z170 PRO GAMING - Moederbord - ATX - LGA1151 Socket - Z170 - USB 3.0, USB
Intel Core i5-6600K / 3.5 GHz - 6 MB cache - LGA1151 Socket - doos
Corsair Vengeance LPX - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 288-pins - DDR4 - 3000 MHz / PC4-24000
Nvidia GTX 1070 / 8GB

Ik had bijna 32GB RAM gekocht van 3.400 mhz (max wat MOBO aankon) en toen zag ik dat mijn CPU dat niet trok.

Wat denken jullie is een mix tussen betaalbaarheid, 16/32GB RAM en een LGA1151 CPU?

Beste antwoord (via Gorbulas op 04-03-2022 11:37)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:49
Ik denk dat je voornamelijk door je geheugen wordt gelimiteerd. 8GiB is niet echt meer te doen voor gamen.

V&A aangeboden: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4B3200C16

Qua cpu is een i7 voor socket 1151 geen slechte en kan nog wel een jaartje of twee mee. Ik heb enkele weken geleden een blog geschreven over (wat ik denk dat) de waarde is van tweedehands quadcores;

Floating Points: De waarde van tweedehands processoren; Low end drama?

Meer dan €80 voor een 6700K of 7700K zou ik echt niet overwegen. Dus dat wordt flink onderhandelen;

https://tweakers.net/proc...Xfmw0sQCe7BtPBuLwiVScs9w8

Je zou ook kunnen kijken naar een Ryzen 5 3600 (staat er eentje redelijk goedkoop in V&A nu) en een B450 bord (ook al goedkoop tweedehands). Alleen dan moet je waarschijnlijk wel Windows opnieuw installeren. Bij een simpele upgrade van je huidige systeem hoeft dat niet.

Maar wil je niet zoveel geld uitgeven aan je huidige setup, dan is de i5-12400 de betere keus. Zou ik echter wel even wachten want Hardware Unboxed (youtube kanaal) komt binnenkort met een mega review van B660 borden. Ze hebben al een review van het slechtste B660 bord.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LGA1151 is EOL, dus het voornaamste daar zal de verkrijgbaarheid zijn. Kijk of je een i7 kan vinden op dat socket voor een leuk prijsje, dan is het te overwegen.
Anders zul je je hele platform moeten upgraden, dus dan komen de kosten van een nieuw moederbord erbij.

• Gorbulas
In dat geval hoeft het niet perse een nieuwe CPU te zijn, met een vraag&aanbod kom ik dan ook wel weg. Of is dat zonde vh geld?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of het zonde van het geld is ligt er natuurlijk maar helemaal aan wat je kunt vinden.
Als je een i7 vindt voor een paar tientjes, dan is het te overwegen. Maar verwacht daarin ook geen gigantische performanceboost.
Als je bijv nog 100+ euro voor een 7 jaar oude CPU zou moeten betalen, zou ik het zelf niet doen, maar gewoon een upgrade pakken naar iets nieuws.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• NitroX infinity
Ik denk dat je voornamelijk door je geheugen wordt gelimiteerd. 8GiB is niet echt meer te doen voor gamen.

V&A aangeboden: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4B3200C16

Qua cpu is een i7 voor socket 1151 geen slechte en kan nog wel een jaartje of twee mee. Ik heb enkele weken geleden een blog geschreven over (wat ik denk dat) de waarde is van tweedehands quadcores;

Floating Points: De waarde van tweedehands processoren; Low end drama?

Meer dan €80 voor een 6700K of 7700K zou ik echt niet overwegen. Dus dat wordt flink onderhandelen;

https://tweakers.net/proc...Xfmw0sQCe7BtPBuLwiVScs9w8

Je zou ook kunnen kijken naar een Ryzen 5 3600 (staat er eentje redelijk goedkoop in V&A nu) en een B450 bord (ook al goedkoop tweedehands). Alleen dan moet je waarschijnlijk wel Windows opnieuw installeren. Bij een simpele upgrade van je huidige systeem hoeft dat niet.

Maar wil je niet zoveel geld uitgeven aan je huidige setup, dan is de i5-12400 de betere keus. Zou ik echter wel even wachten want Hardware Unboxed (youtube kanaal) komt binnenkort met een mega review van B660 borden. Ze hebben al een review van het slechtste B660 bord.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Gorbulas
Ha Nitro,

Ik ben het met je blogpost eens, ik zat te kijken wat een 9700 kost, maar die is 2ehands duurder en langzamer dan een Ryzen 5 uit de meest recent BBG.

Overigens is het door jouw gelinkte geheugen volgens mij niet te gebruiken? Of niet volledig:

https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-90-ghz.html

Memory Specifications
Max Memory Size (dependent on memory type)
64 GB

Memory Types
DDR4-1866/2133, DDR3L-1333/1600 @ 1.35V

Max # of Memory Channels
2

Max Memory Bandwidth
34.1 GB/s

ECC Memory Supported ‡
No

----

Misschien toch maar een tweedehands/nieuw mobo, cpu en RAM dan..

• NitroX infinity
Jawel, dat geheugen gaat gewoon werken, echter op een lagere snelheid.

De 8000 en 9000 serie gaat niet werken op je moederbord, die hebben een 300 serie chipset nodig. Alleen de 6000 en 7000 serie zal werken op Z170.

offtopic:
nitrox, niet nitro x ;)

• Gorbulas
Ah ik dacht dat dit Max twee reepjes betekende

Max # of Memory Channels
2

Het zijn namelijk 4 reepjes

Maar ik ga denk ik de Ryzen nemen uit jouw post en een nieuw (2e hands) mobo :)

• NitroX infinity
Dat betekent hoeveel geheugenreepjes de controller tegelijk kan aanspreken. Niet hoeveel je maximaal kunt gebruiken. Immers, waarom zouden er anders moederborden zijn met meer dan twee geheugen-sloten? :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee