Toon posts:

Nieuwe Game build ~ 1200 +/- excl. videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Deze build is bedoeld om meer "future proof" te zijn. Er wordt voornamelijk door mijzelf op gegamed, maar mijn vriendin gaat er ook op werken (dus de computer kan dagelijks bijvoorbeeld 10 uur aan staan). Zij werkt 90% van de tijd via RDS/Citrix.

Op het moment heb ik een 120hz BenQ Zowie scherm met een max resolutie van 1080p. Het kan voorkomen dat ik in de nabije toekomst een nieuwe scherm ga halen i.c.m. een nieuwe videokaart. Dat is ook de reden dat deze build future proof moet zijn.

Standaard dingen zoals Word, Powerpoint en Excel komen er dan nog op.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik zat zelf te denken aan ongeveer 1200 +/- voor alleen de computer exclusief videokaart. Deze wil ik via V&A gaan halen (3070 of 3080 serie) i.v.m. huidige nieuwprijzen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Standaard dingen zoals een speakerset, toetsenbord, muis en monitor (exacte model weet ik niet uit mijn hoofd)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Eigenlijk alles wat een computer maakt exclusief randapparatuur (CPU, mobo, SSD, voeding, kast, fans, cpu cooler en een graka)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb geen voorkeur voor een merk. Het liefst wil ik een bang for buck build.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

- Bij voorkeur wil ik een midtower gebruiken (anders krijg ik ruzie met mijn vriendin dat het zo groot is).
- Energieverbruik maak niet zozeer uit. Bij voorkeur een lage "idle" verbruik omdat mijn vriendin er voornamelijk op gaat werken en zij niet zoveel van de computer gaat vragen.
- Wat geluid is niet erg, maar het hoeft geen opstijgend vliegtuig te worden bij het gamen. Voorkeur gaat wel voor betere koeling en stilte tegenover hoe de computer er uit komt te zien. RGB en een zijpaneel waar je doorheen kan kijken heeft geen zin omdat de computer op de grond komt te staan.

Ga je overklokken?

Voorlopig niet, maar omdat het een future proof build moet zijn is het wel mogelijk dat ik dit in de toekomst ga doen.

Wat verwacht je van ons?[i]

Mijn laatste build was in de tijd dat de AMD 6000+ net op de markt was :p. Poos geleden dus.

Ik weet dat de Ryzen series erg afhankelijk is van het geheugen (prestaties). Correct me if i'm wrong.

De videokaart wil ik zoals gezegd via V&A gaan halen en dat wordt of een 3070 of een 3080. Wellicht overkill voor een 1080p scherm, maar zoals reeds vaker vermeld... Future proof 8)

Eigen build via PC Builder van Alternate:

CPU: AMD Ryzen 7 5800X, 3,8 GHz (4,7 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor € 369,00

CPU Cooler: be quiet! Dark Rock Pro 4 cpu-koeler € 79,90

SSD: 1x WD Black SN750 SE NVMe, 1 TB SSD, Battlefield 2042 PC Game Code Bundle € 99,90

Voeding: Corsair RM850x, 850 Watt voeding € 129,00

Case: NZXT H510 tower-behuizing € 79,90

MOBO: ASUS TUF GAMING X570-PRO (WI-FI), socket AM4 moederbord€ 249,00

Geheugen: Corsair 32 GB DDR4-3600 (CL 16) Kit werkgeheugen € 169,00

Ik hoor graag of bovenstaand een goede build is of dat er wat dingen zijn die beter kunnen.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:31
Ryzen gaat vaak niet lekker met Corsair geheugen (op de site van Corsair staat een moederbord check).

Als je future proof wilt zijn zou ik een snellere PCIe 4 SSD nemen - bv. WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) ivm met DirectStorage.

De kast is niet de meest geschikte voor dit soort builds - een kast als de Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid is makkelijker te koelen (en dus stiller)

De laatste Intels zijn sneller (https://www.techspot.com/review/2391-intel-core-i7-12700/), en overklokken van moderne CPU's is minder zinnig (neem de iets duurdere niet F versie als je meteen beeld wilt, die heeft een ingebouwde GPU)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700F Boxed€ 348,85€ 348,85
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4€ 191,67€ 191,67
Totaal€ 540,52

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:02
martyw schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:13:
Ryzen gaat vaak niet lekker met Corsair geheugen (op de site van Corsair staat een moederbord check).

Als je future proof wilt zijn zou ik een snellere PCIe 4 SSD nemen - bv. WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) ivm met DirectStorage.

De kast is niet de meest geschikte voor dit soort builds - een kast als de Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid is makkelijker te koelen (en dus stiller)

De laatste Intels zijn sneller (https://www.techspot.com/review/2391-intel-core-i7-12700/), en overklokken van moderne CPU's is minder zinnig (neem de iets duurdere niet F versie als je meteen beeld wilt, die heeft een ingebouwde GPU)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700F Boxed€ 348,85€ 348,85
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4€ 191,67€ 191,67
Totaal€ 540,52
Heb de build wat aangepast:

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee