• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:09
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Er is plaats op het hellend dak en op het platte dakje ervoor. Het grote platte dak met de koepels zou ik liever vrij houden.
De breedte van het huis is pakweg 7,5m.
De diepte van het platte dak is zo'n 2m.
Het dak heeft een hellingsgraad van ongeveer 30°
Schaduw
Er is 's ochtends wat schaduw door de schouw en de aanbouw met de buur.
Jaarverbruik
We zijn net verhuisd, maar in onze vorige woning schurkten we tegen de 4000 aan.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Eén-fase? Doet er waarschijnlijk niet toe voor het aantal panelen die ik kan/wil leggen.
Budget en doel
M'n elektriciteitsfactuur verminderen.
Wie gaat het project uitvoeren
Niet ikzelf. Ik klus wel graag, maar dit gaat m'n petje te boven.
Bijhouden van data
Ik ben daar wel een nerd in, dus dat wil ik wel.
Reeds verkregen offertes
De totaalprijs is telkens met de premie eraf en inclusief BTW wegens België.
Het gaat telkens om 10 panelen. Nog geen legplan ontvangen.

Firma 1 (sjoemelaar die niet eens het dak bekeken heeft en eigenlijk vooral een lening wou aansmeren)
  • Panelen: Boviet BVM370/390LM5-60S
  • Omvormer: SAJ Sununo Plus
  • Totaalprijs: €7250 (1,91 €/Wp)
Firma 2
  • Panelen: Hyundai Mono Shingled Full Black HiE-S400VG (€206)
  • Omvormer: Huawei Sun2000 3,68KTL L1 (€868,23)
  • Totaalprijs: € 4.910,40 (1,23 €/Wp)
Firma 3
  • Panelen: Sunpower P3 380Wp (€218)
  • Omvormer: SolarEdge SE2200H (€907,47)
  • Totaalprijs: €4910.64 (1.59 €/Wp)
Firma 3 (Ter vergelijking zonder optimiers)
  • Panelen: Longi 365 BLACK. 365 Wp. (€175,94)
  • Omvormer: Huawei SUN200 HU Sun 3KTL (€823)
  • Totaalprijs: €3569,22 (1,28 €/Wp)
Regio
België, West-Vlaanderen
Opmerkingen
Wat denken jullie? Voor mij lijkt het systeem van SolarEdge aantrekkelijker dan Huawei, maar de vraag is of zo'n systeem met optimisers wel nodig is in mijn geval (zuid, praktisch geen schaduw). Of speelt het feit dat ik met twee orientaties zit (plat en hellen dak) hier een rol?

[Voor 9% gewijzigd door Kr7Br op 07-03-2022 14:36. Reden: afmetingen toegevoegd en ook een vraag]

• Kr7Br
*snip*

[Voor 99% gewijzigd door Kr7Br op 05-05-2022 17:15. Reden: we beginnen opnieuw]

• Kr7Br
Niemand?

Ondertussen nog enkele leveranciers laten langskomen. Een kwam af met een idee dat me zeer interessant leek: oost-west panelen op het platte dak. Daarnaast hebben we ook besloten om het dakraam weg te doen om zo meer plaats te hebben voor panelen. Op die manier komen de volgende opstellingen naar boven:

Alles op zuid:

Schuine dat op zuid, platte dak oost-west:

Op die manier zou de opbrengst wat lager zijn, maar wél meer gespreid over de dag. Hier in België is er geen terugdraaiende teller meer (Salderen voor de Nederlanders), vandaar dat dit interessant leek.

Wat denken jullie? Is het de moeite waard om voor zes panelen voor oost-west te gaan?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Voor 3 richtingen ga je in de richting optimizers of micro omvormers...

Dat kan met Huawei, waar ook nog eens een batterij op kan... Wat mogelijk interessant is in België.

9+6 oogt dan beter dan de optie met dat en portrait paneel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Kr7Br
Ondertussen de offerte gekregen:
Panelen: 13 x SunPower MAX3 - 430 WHT (5590Wp totaal)
Omvormer: SolarEdge 4000H met S500 optimizers
Totaal: €7359 (1,32 €/Wp)

Dus drie panelen oost en drie panelen west gaat al effect geven 's ochtends en 's avonds. Of is dat te weinig om een afgeplatte curve te zien?

Dat ene paneeltje staat daar inderdaad wat zielig te wezen :p

• Ronald
Dat is een nette prijs voor Sunpower (duidelijk duurder paneel) op SolarEdge.

En volgens mij kan SE4000H ook accu later.

Op platte daken doe je oost west om meer panelen te kunnen leggen; niet voor opbrengst en spreiding. Dat is echt minimaal. Meer panelen is dan het geen je iets met opbrengst geeft vroeg en laat.

Even vragen of dat 9+6 plan ook kan en gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Ronald
Nog even voor zekerheid: die prijs is voor of na premies?

• Kr7Br
De prijs is na de premies.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee