Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:31
Ik zoek een?
Afleidingsvrije telefoon met chat apps.

Wat is je budget?
100-300 euro. Als het apparaat precies doet wat ik omschrijf ook meer.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
DIt moet het minimaal kunnen:
  • bellen
  • sms-en
  • whatsapp
Het zou erg fijn zijn als het ook dit kan:
  • signal
  • telegram
  • bluetooth connectie voor telefoneren
  • lange batterij duur
Misschien nog wel belangrijker wat het niet moet kunnen. Wil geen andere apps kunnen installeren, geen browser hebben, geen YouTube. Het beste zou zijn als het niet in het eco-systeem zit. Een camera voor noodgevallen is ok, maar niet belangrijk. Het liefst een wat kleinere telefoon. Uiterlijk niet relevant.

Ben me bewust van dat ik een telefoon kan kopen en dan apps eraf kan halen. Maar ik wil die niet in een zwak moment weer terug kunnen zetten.

Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Ik heb een bluetooth headset. Wil graag kunnen bellen en communiceren via chat apps. Niet meer dan dat.

Wat heb je zelf al gevonden?
En hier blijf ik vastlopen. Of het is een dumbphone met alleen Whatsapp en 3g, of ik moet een smartphone dommer maken. Kan niet het juiste apparaat vinden.

Elke suggestie wordt gewaardeerd :)

Beste antwoord (via peer1979 op 05-03-2022 11:54)

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:43
Zelf ook mee bezig.
Er zijn, in de EU vooral Nokia, een aantal mobieltjes die op KaiOS draaien.
Tot versie 2.5 ondersteunen die Whatsapp.
Versie 3.0 is ondertussen uit, daar heeft WA nog geen nieuwe app voor uit gebracht.

Er zijn ook diverse eenvoudige Android telefoons, al dan niet met Google ondersteuning.
Ik zou een kijken op https://dumbphonefinder.com/ daar staan diverse modellen, vaak niet via een NL webshop.
Zelf heb ik nog smoel voor de Qin F21 Pro plus.

Dat wat jij (en stiekem steeds meer mensen) wil, ga je niet vinden in de Pricewatch 😉
Als je Reddit gebruikt, zoek daar een op r/Dumbphones.

[ Voor 13% gewijzigd door hansie_k op 04-03-2022 17:43 ]

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-05 03:25
Ik weet niet of je een partner hebt of anders via vrienden / familie, zet de telefoon op onder Family link. Alles wat je wilt downloaden moet dan toestemming vragen aan de 'admins' van de familie.

Als je dan duidelijk aangeeft dat je buiten de genoemde apps niets meer wil / mag installeren voorkom je het, zelfs als jij / de betreffende persoon in de verleiding komt om iets anders te installeren.

PS. Family link voor Android, iOS heeft uiteraard een soortgelijke mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is de achterliggende reden als ik vragen mag? Zelfbescherming vermoed ik? En is het voor jezelf of voor iemand anders?
Wat hierboven genoemd wordt was namelijk exact mijn gedachte.
Alternatief kan een nog unsupported OS zijn...maar dan is het maar de vraag of het werkt en voor hoe lang.

Je zou ook eens Wikipedia: Sailfish OS kunnen onderzoeken, daar moet je echt alles zelf doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Er zijn best wel wat feature phones die gewoon WhatsApp hebben, maar de vraag is altijd hoe lang die blijft werken voordat er een update is waar die telefoon niet mee werkt. Voordeel is dan weer wel dat je zo'n telefoon voor een paar tientjes hebt, dus eens per jaar een nieuwe kopen is dan minder erg.

Veel toestellen van Nokia doen precies wat je zoekt. Geen Signal of Telegram voor zover ik weet, maar wel WhatsApp en alle andere eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
soskes schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:54:
Ik weet niet of je een partner hebt of anders via vrienden / familie, zet de telefoon op onder Family link.
Dat zou een optie kunnen zijn. Vind het jammer dat er niet gewoon zo'n toestel bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
The Eagle schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:58:
Wat is de achterliggende reden als ik vragen mag? Zelfbescherming vermoed ik? En is het voor jezelf of voor iemand anders?
Ik ben de enige gebruiker en de reden is de constante afleiding. Er is altijd wel een excuus om erop te kijken. Heb wel apps geprobeerd die het gebruik bijhielden of simpelweg deïnstalleren van bijvoorbeeld de browser. Na een tijdje staat die er weer op, om reden x of y.

Zie het maar als een nee-nee sticker. Ja, ik krijg niet alles meer mee. Maar ook, een bak rust erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Oon schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:58:
Veel toestellen van Nokia doen precies wat je zoekt. Geen Signal of Telegram voor zover ik weet, maar wel WhatsApp en alle andere eisen.
Kwam de nokia's ook al tegen. Maar die hebben alleen Whatsapp, die ik juist om het gebrek aan privacy aan het uitfaseren ben.

Misschien is het antwoord ook wel, dat het toestel wat ik zoek er niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Waarom richt je je op de technologie en niet op jezelf? Waarom kies je er niet voor je telefoon elders te leggen, en er om de 2 uur kort gebruik van te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Djordjo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:51:
Waarom richt je je op de technologie en niet op jezelf? Waarom kies je er niet voor je telefoon elders te leggen, en er om de 2 uur kort gebruik van te maken?
Omdat ik mezelf ken :) Smartphones zijn gebouwd om je 'vast te haken' en daar wil ik vanaf.

Maar back on topic, is er zoiets?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
Zelf ook mee bezig.
Versie 3.0 is ondertussen uit, daar heeft WA nog geen nieuwe app voor uit gebracht.

Er zijn ook diverse eenvoudige Android telefoons, al dan niet met Google ondersteuning.
Ik zou een kijken op https://dumbphonefinder.com/ daar staan diverse modellen, vaak niet via een NL webshop.

Dat wat jij (en stiekem steeds meer mensen) wil, ga je niet vinden in de Pricewatch 😉

[ Voor 13% gewijzigd door hansie_k op 04-03-2022 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer1979
Dacht al, ben ik nou de enige hier? Dank voor je tips, ik ga ze bekijken. (Lijkt me ook een gaatje/gat in de markt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nou nee, het probleem zit namelijk in de persoon zelf en niet in de telefoon. Plus massaproduct, dus geproduceerd voor de massa en niet voor die ene persoon die niet goed met zichzelf om kan gaan ;)

Ga ook eens bij jezelf te raden hoe dit nou komt. Heb ie een enkele telefoon die je ook voor je werk gebruikt bijvoorbeeld? Zo ja, dan tijdens werk dumbphone gebruiken en je eigen smartphone ergens in een la elders in het huis, pak je die alleen tijdens de pauzes. In weze is dat het zelfde als tijdens werk je Outlook uit zetten en alleen periodiek openen.

Of simpelweg dat ding naast je en een memoblaadje boven op het scherm met de tekst "get things done" kan ook al helpen. Svherm afgedekt en permanent geheugensteuntje voor jqezelf om je gedqrag te veranderen. Met je wel zelf willen though. Maar kennelijk wil je dat want je hebt er last van, anders kwam je hier niet voor een mogelijke oplossing :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:04
Op een iPhone zag ik recent dat je niet storen kunt plannen, standaard stond die als plan op tussen 9:00 en 17:00 niet storen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
The Eagle schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:16:
Nou nee, het probleem zit namelijk in de persoon zelf en niet in de telefoon. Plus massaproduct, dus geproduceerd voor de massa en niet voor die ene persoon die niet goed met zichzelf om kan gaan ;)
Ik denk dat je hier uit de bocht vliegt. Telefoons zijn gemaakt om verslavend te werken. Denk bijvoorbeeld aan alle 'oneindige content' (het volgende nieuwtje, het volgende berichtje), de manier waarop je altijd het gevoel hebt dat je moet kijken (b.v. de knipperende status ledjes). Durf wel te beweren dat deze dingen net zo verslavend als gokkasten kunnen zijn. Heb letterlijk kinderen gezien waar die telefoon vastgeplakt zat aan hun handen...

Je hebt inderdaad gelijk dat ze voor de massa zijn en kijk eens wat dat met de massa doet. Niet meer in staat een normaal gesprek te voeren of een leeg moment te hebben. Dus ik kies er bewust voor dat niet meer te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
peer1979 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Ik denk dat je hier uit de bocht vliegt. Telefoons zijn gemaakt om verslavend te werken. Denk bijvoorbeeld aan alle 'oneindige content' (het volgende nieuwtje, het volgende berichtje), de manier waarop je altijd het gevoel hebt dat je moet kijken (b.v. de knipperende status ledjes). Durf wel te beweren dat deze dingen net zo verslavend als gokkasten kunnen zijn. Heb letterlijk kinderen gezien waar die telefoon vastgeplakt zat aan hun handen...

Je hebt inderdaad gelijk dat ze voor de massa zijn en kijk eens wat dat met de massa doet. Niet meer in staat een normaal gesprek te voeren of een leeg moment te hebben. Dus ik kies er bewust voor dat niet meer te willen.
Nah, telefoons zijn niet gemaakt om verslavend te werken, maar om content te ontsluiten. Dat die content wél zo in elkaar is gestoken dat het verslavend werkt (hi social media, loot boxes, gacha, ...) doet daar niets aan af.

Ik heb geen social media apps op mijn telefoon, maar open FB nog wel eens in een (aparte) browser. De 'family' optie is niet geheel waterdicht als je alsnog een browser hebt en daar ontkom je niet aan in een smartphone.

Ik ben benieuwd of je wat vindt (en waarom de keuze op dat apparaat is gevallen).

[ Voor 13% gewijzigd door Bundin op 07-03-2022 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yourisk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-08-2022
Beste misschien gewoon een telefoon met kleiner scherm. Zodat je überhaupt niet echt in de verleiding kan komen en indien toch ben je er snel klaar mee :)
Weet niet of hj al gesuggereerd was maaar qin F21 erg interessant. Kijk ik zelf nu naar ook. Wel android dus kun je waarschijnlijk nog wel signal en telegram op draaien maar wegens t9 en of klein on screen toetsenbord niet te verleidelijk.
Heb nokia 8110 4g maar toch niet echt fijn kwalitatief.
Zat zelf nog te overwegen om de 8110 te gebruiken maar dan met een smartphone of kleine tablet erbij zonder sim erin. Met WiFi tethering dan af en toe een smart moment pakken maar niet de hele dag de verleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Update: Had bedacht dat ik maar moest gaan voor een goedkope android telefoon en die vervolgens met een CFW moest ontdoen van alle apps, behalve de gewenste. Maar helaas, tegenwoordig zijn alle telefoons halve koelkasten. Je suggestie voor deze kleine telefoon is daarom interessant!

Het is dan mijn moto g1 (!!) gesloopt is door mijn zoon, maar dat vond ik nou een prettig formaat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:38
peer1979 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:24:
Update: Had bedacht dat ik maar moest gaan voor een goedkope android telefoon en die vervolgens met een CFW moest ontdoen van alle apps, behalve de gewenste. Maar helaas, tegenwoordig zijn alle telefoons halve koelkasten. Je suggestie voor deze kleine telefoon is daarom interessant!

Het is dan mijn moto g1 (!!) gesloopt is door mijn zoon, maar dat vond ik nou een prettig formaat :-)
Dit misschien iets?
pricewatch: Samsung Galaxy Xcover 5 Enterprise Edition Zwart
Ook minder kans dat je zoon hem sloopt ;)

En dan met de bovenstaande suggestie om alle andere apps achter een kinderslot te zetten, waar je zelf geen toegang tot hebt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 19:52

superblaag

Mooi spul hoor!

hansie_k schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:39:
Zelf ook mee bezig.

Mijn "zoektocht" is ook al even bezig.
Heb jij die Qin F21 Pro Plus ergens kunnen vinden?
De Pro wel, en de Plus zou de google playstore hebben, maar ik zie hem nergens.

KaiOS heeft niet altijd WA als ik het goed begrijp.
Versie 3.1 is nieuw, maar geen WA.

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
@superblaag de Plus versie is bij Ome Ali gewoon verkrijgt...?
Tegenwoordig zijn er ook diverse aanbieders die hem aangepast (Google store en service) verkopen.

Momenteel zelf niet heel druk mee, nieuwe baan, en daar beheer ik het een-en-ander, en dan ben je 'afhankelijk' van een aantal app's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 19:52

superblaag

Mooi spul hoor!

Ali is de enige die een "plus" aanbied en ik kan er ook geen reviews van vinden.
Heel veel vertrouwen heb ik er dan ook niet in :)

Ben benieuwd of er op tweakers veel mensen zijn die een detox-telefoon hebben/zoeken.

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 22:19
Een optie is nog om een tweedehands/nieuwe Androidtelefoon waarvan je weet dat LineageOS erop draait. Stock, dus zonder enige Google shite, en dan de apk's los installeren. Van Whatsapp weet ik in ieder geval dat die bestaat en je hebt er geen play services voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Artz goed bedoeld, maar ik denk dat @peer1979 al wel een toestel heeft na bijna één jaar.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.