Casette/kettingbladen Gazelle Medeo LimitedEdition vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:04
Ik heb een oude Gazelle Medeo Limited Edition uit ongeveer 2010. 3x7 versnellingen met derailleur. De casette en/of de kettingbladen moeten worden vervangen en ik overweeg dit zelf te doen. Alleen, welke casette moet ik kopen? Is het gewoon een kwestie van er eentje kiezen met dezelfde hoeveelheid tanden? Dit vraag ik me ook af over de kettingbladen. Zou deze bijvoorbeeld passen? https://www.fietsparts.nl...o-7-speed-11-28-hg41.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Is er iemand de me helpen kan? Ik heb een topic geopend op fiets.nl met dezelfde vraag, maar dat topic is verdwenen zonder enige feedback :N

Edit: Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwepQzQUHC5Hs9VegDUoPEy5Nr8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqXyVq7gWftirUfgX1DtxGcq.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzOe9Tcm5tuvpkQm5zOjD2iOaPE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imNCjfvgVENnH2DShyDnugGV.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgXnSoFrREep5esglvGdcwxP8wc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUN8DVB1LojNsoblQrTbyBio.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 80% gewijzigd door Joep op 24-06-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:26
Belangrijk is om te weten welk merk er nu opzit, b.v.Shimano, SRAM etc
Als je dat weet kan je de cassette en voorbladen vervangen door vergelijkbaar iets.
Vervang ook gelijk je ketting.

Cassette vervangen is niet echt moeilijk maar je moet er wel speciaal gereedschap voor hebben, dit hoeft ook geen vermogen te kosten.
Voorbladen is de maat meten van de binnenkant, aantal bouten en hartafstand en uiteraard aantal tanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Ik heb ook zo'n Medeo gehad met 3x 7 speed, daar zat een Shimano cassette op, die zal een 2 tientjes kosten. 13-28 ofzo
Kettingbladen waren dacht ik steek 110 5 arm, is op de dramatische foto's niet te zien, binnenste blad zal je zo goed als nooit gebruikt hebben , dus alleen schoonmaken...
Shimano of Stronglight hebben wel wat.
Vaak valt de staat na schoonmaken wel mee, dus eerst maar eens poetsen....
7-8 speed ketting erop, Shimano of SRAM, neem er 1 met sluitschakel.

[ Voor 8% gewijzigd door Keezx op 24-06-2022 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je het gereedschap in huis? Is het een cassette of freewheel?

Bij de fietsenmaker was je drie maanden geleden in een uurtje al klaar geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ketting zou ik ook vervangen. Een versleten ketting zorgt voor extra slijtage van je cassette en kettingbladen.

Mijn tip: smeer je ketting voortaan regelmatig met wax. Smeren is belangrijk om slijtage en nare geluiden tegen te gaan. Wax is veel schoner dan olie. Olie wordt een grote knoeiboel. Eventueel regelmatig grondig schoonmaken. Maar ik kan me voorstellen dat je daar geen trek in hebt.

[ Voor 56% gewijzigd door hoi1234 op 24-06-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Die ketting op de foto slaat 99% zeker door op alle nieuwe kransjes,,,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
MikeyMan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:31:
Heb je het gereedschap in huis? Is het een cassette of freewheel?
Ik denk een cassette want het kleinste tandwiel heeft 11 tanden en dat is niet zo gebruikelijk bij een freewheel schijnbaar. Gereedschap moet ik ook nog kopen. Daarvoor ga ik dit weekend de boel uit elkaar halen. Dan weet ik zeker wat ik heb en aan onderdelen en gereedschap nodig heb. Merk weet ik niet zeker, maar ik dacht SRAM te kunnen herinneren toen de fietsenmaker de vorige keer de boel heeft vervangen.
MikeyMan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:31:
Bij de fietsenmaker was je drie maanden geleden in een uurtje al klaar geweest ;)
En 150-200 euro lichter als het aan hem lag. We zijn toch tweakers hier? ;)

Ik ga de crankset, cassette en ketting (en pedalen) vervangen. Op de cassette zijn er een paar tandwielen echt aan vervanging toe en dat geldt ook voor de crankset. Het loont dan niet om individuele tandwielen te kopen, aangezien een hele cassette of crankset maar 20 euro is. Dan ben ik voor zo'n 75 euro klaar schat ik. Wordt vervolgd.

[ Voor 3% gewijzigd door Joep op 29-06-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Tja , als je geen nuttige antwoorden leest.....
Koop gewoon een SHIMANO cassette en dan een die niet met 11 begint, want daar heb je niets aan bij een dergelijke fiets.

[ Voor 33% gewijzigd door Keezx op 29-06-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Ik zal de boel ook schoonmaken en dan goede foto's van plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joep schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:39:
[...]
En 150-200 euro lichter als het aan hem lag. We zijn toch tweakers hier? ;)
Op zich mee eens, maar intussen zijn we drie maanden verder voor een simpel klusje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Het hoeft niet meer dan een 3 tot 4 tientjens te kosten om dat spulletje weer goed te laten lopen (los van pedalen) , maar dan moet Joep onze welgemeende adviezen niet totaal negeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Keezx op 30-06-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
Ik heb een handige link gevonden: https://www.fietsparts.nl...ting-tandwielen-vervangen
Vervolgens de cassette van m'n fiets bekeken en het blijkt inderdaad een cassette te zijn. Ik heb het volgende aangeschaft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfh76SpLL9fa0iS_NGz-Ogj9tHw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Xv8HEbC4kZ3phTaegTfcRYkc.png?f=fotoalbum_medium

Misschien hoeft de crankset niet vervangen te worden, maar hij is een beetje versleten, smerig en ik heb gewoon zin in een nieuwe. De cassette die nu op de fiets is geïnstalleerd is 11-32 en de crankset is 42-32-22
11-28 en 42-34-24 komt goed genoeg in de buurt. Ik heb met deze fiets lange tijd dagelijks de rasberg opgefietst, dus ik weet dat deze verhouding nog steeds ruim voldoende is. De tools komen ook van pas bij m'n andere fiets en wanneer ik aan andere fietsen sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:48
Je hebt een kettingopener-tang erop staan, heb je wel zo'n schakel geinstalleerd dan? Anders moet je gewoon met een kettingpons de boel aanelkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Huidige ketting heeft zo'n koppelschakel ;) Ga ik hoe dan ook nog vaker gebruiken, alleen niet op deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:26
Hiermee moet het allemaal wel gaan lukken; hou ons op de hoogte en aarzel niet om vragen te stellen.
Succes|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Ik denk het ook. Nog vergeten te vertellen dat de crankset inderdaad een vierkante as heeft en geen octalink. Bij fietsparts.nl ook nog een nieuw kettingscherm gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Altijd jammer , een 7 speed beginnend met een nutteloze 11, maar verder goed bruikbare spullen en niet overdreven prijzig... :)
Pagina: 1