Toon posts:

Router keuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobDeB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-04-2022
Beste leden,
Mijn vraag is eigenlijk simpel…
Ik woon in een buitengebied en heb adsl met 8 down en 1 up…..
Sneller is niet mogelijk. Te ver van de wijkcentrale.
Tv via satelliet. Geen kabel aansluiting in huis….
Eigen schuld dikke bult hoor ik jullie denken……
Maar….
Ik heb nu 4G voor thuis van t-mobile.
Niet top maar wel verbetering.
Nu 60 down en 8 up.
Maar nu komt het. Het modem van tmobile is zeer beperkt en ook nog eens verouderd qua WiFi beveiliging.
Dus ik wil een WiFi router er achter plaatsen
Ik heb nu van mijn huidige provider een fritzbox 7590 (xs4all)
Maar deze moet terug.
Ik heb voor de test deze achter de tmobile modem gehangen in ip modes maar dit loopt steeds vast. Ieder kwartier is de verbinding weg.
Waar het eigenlijk om gaat is dat ik 55 smart WiFi devices in het netwerk heb. Lampen camera’s enzovoort. Tuya spul.
Ik wil deze niet opnieuw inleren en het nieuwe WiFi netwerk dezelfde naam geven.
Ook wil ik dat als er een nieuw apparaat zich aanmeld op het netwerk een melding ontvangen. In de mail.
Deze optie heb ik nu ook met de fritzbox.
Wat raden jullie voor router aan.
Hij word redelijk belast met de smart devices.
En ik wil graag meldingen ontvangen bij wijzigingen.
Welke router is hier toe in staat…?
...

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
Als je verbinding zo slecht is waarom neem je dan geen starlink (internet via de satelliet) de router is volgens mij ook wel prima.

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 00:40
RobDeB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:52:
Beste leden,
Mijn vraag is eigenlijk simpel…
Ik woon in een buitengebied en heb adsl met 8 down en 1 up…..
Sneller is niet mogelijk. Te ver van de wijkcentrale.
Tv via satelliet. Geen kabel aansluiting in huis….
Eigen schuld dikke bult hoor ik jullie denken……
Maar….
Ik heb nu 4G voor thuis van t-mobile.
Niet top maar wel verbetering.
Nu 60 down en 8 up.
Maar nu komt het. Het modem van tmobile is zeer beperkt en ook nog eens verouderd qua WiFi beveiliging.
Dus ik wil een WiFi router er achter plaatsen
Ik heb nu van mijn huidige provider een fritzbox 7590 (xs4all)
Maar deze moet terug.
Ik heb voor de test deze achter de tmobile modem gehangen in ip modes maar dit loopt steeds vast. Ieder kwartier is de verbinding weg.
Waar het eigenlijk om gaat is dat ik 55 smart WiFi devices in het netwerk heb. Lampen camera’s enzovoort. Tuya spul.
Ik wil deze niet opnieuw inleren en het nieuwe WiFi netwerk dezelfde naam geven.
Ook wil ik dat als er een nieuw apparaat zich aanmeld op het netwerk een melding ontvangen. In de mail.
Wat raden jullie voor router aan.
Hij word redelijk belast met de smart devices.
...
KPN heeft een combi van ADSL + 4g modem maar ik denk dat je daar echt niet veel meer mee gaat bereiken dan met de Tmobile oplossing die je nu hebt.
En dedicated 4g heeft nog een voordeel.
mogelijk upgraden ze dat binnenkort nog naar 5g. + bij kpn ben je afhankelijk van de DSL
als dat signaal weg valt gaat de mobiele verbinding ook down.

Hoe kom je erbij dat de modem van Tmobile verouderd is qua wifi beveiliging.
Welke modem heb je?
EN wat denk je dat er verouderd is?

• RobDeB
boyette schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:11:
[...]

KPN heeft een combi van ADSL + 4g modem maar ik denk dat je daar echt niet veel meer mee gaat bereiken dan met de Tmobile oplossing die je nu hebt.
En dedicated 4g heeft nog een voordeel.
mogelijk upgraden ze dat binnenkort nog naar 5g. + bij kpn ben je afhankelijk van de DSL
als dat signaal weg valt gaat de mobiele verbinding ook down.

Hoe kom je erbij dat de modem van Tmobile verouderd is qua wifi beveiliging.
Welke modem heb je?
EN wat denk je dat er verouderd is?
Alvast bedankt voor je reactie….
Ik heb de huawai LTE CPE B2368-66
Voor zover gevonden zijn er geen updates meer voor.
En de WiFi beveiliging gaat niet verder als WPA2-psk
Dus volgens mij is dit verouderd.
Ook mijn telefoon zegt bij inloggen “zwakke beveiliging “
En wat ik sowieso mis in het modem is de optie om apparaten een naam en vast op te geven.

• RobDeB
HKLM_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:09:
Als je verbinding zo slecht is waarom neem je dan geen starlink (internet via de satelliet) de router is volgens mij ook wel prima.
Ik heb hier vorig jaar een keer naar gekeken maar vond het te duur.
Maar ik zal me er nog eens in verdiepen. Misschien zijn de prijzen ondertussen acceptabel.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 00:40
WPA2-PSK is prima

je telefoon zegt zwakke beveilging omdat waarschijnlijk een van je wachtwoorden niet veilig is

dat heeft niets met de encryptie te maken die zou nooit als onveilig bestempeld worden.

je wil apparaten een naam geven?
wat bedoel je daarmee?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt het over uitdagingen op vlak van WiFi, maar ook over een router. Dat zijn twee verschillende dingen.

Een router verbindt twee netwerken - bijvoorbeeld jouw thuisnetwerk met het internet. Het doet in beginsel niets met WiFi. Ja, veel routers bieden ook WiFi-functionaliteit, maar dat staat los van de routerfunctionaliteit waar je niets over noemt.

WiFi wordt geleverd door een Access Point (AP). De meeste routers bevatten eentje, maar dat hoeft niet en in jouw situatie maakt rommelen aan de router (die al in je 4G modem zit) alleen maar verwarrend.

Alles wat je noemt ligt op vlak van WiFi, dan kun je beter uitsluitend daarnaar kijken. Het aantal apparaten wat je hebt is de grootste uitdaging, maar dat is vrij eenvoudig aan te pakken door met meerdere AP's te werken.

Verder is je eis dat je een email krijgt per aangesloten apparaat. Dat is minder gebruikelijk, maar de meeste prosumer/SOHO oplossingen bieden dat. Denk aan Ubiquiti UniFi or TP-Link Omada. Twee APs uit een van die twee reeksen zou perfect voldoen aan je requirements. Die kun je bedraad aansluiten op de 4G router, waar je de WiFi op uitzet (want managed en unmanaged WIFi mixen is geen goed idee).

Soittakaa Paranoid!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:36
55 devices op een 1 consumenten nivo accesspoint zoals je Huawei is (te) veel, dus kijk naar een oplossing met meer accespoints - je kunt naast de semi-pro oplossingen van @dion_b ook naar een mesh set als de TP-Link Deco M5 (3-pack) kijken - dat soort sets zijn wat goedkoper, en communiceren (als je huis geen verzameling van kooien van Faraday is) ook draadloos met elkaar om de backbone te verzorgen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
RobDeB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:52:

Dan is de keuze toch makkelijk? Een FritzBox. Die dingen kun je gewoon kopen als consument.

• RobDeB
boyette schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:38:
WPA2-PSK is prima

je telefoon zegt zwakke beveilging omdat waarschijnlijk een van je wachtwoorden niet veilig is

dat heeft niets met de encryptie te maken die zou nooit als onveilig bestempeld worden.

je wil apparaten een naam geven?
wat bedoel je daarmee?
De apparaten een naam geven is puur om in het WiFi overzicht in de router direct te kunnen zien welke apparaten zijn verbonden.
Meer niet.
Verder zal je gemerkt hebben dat mijn kennis niet heel groot is wat betreft WiFi en beveiliging.
Maar daarom ben ik ook hier……
Als Psk goed is geloof ik je direct.
Dat probleem is dan verholpen.
Maar deze router is redelijk beperkt wat betreft functies als namen geven en vast ip adres voor zover ik kan vinden.
Dus vandaar een andere router met meer mogelijkheden en dan de WiFi van de huawai uit.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

martyw schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:53:
55 devices op een 1 consumenten nivo accesspoint zoals je Huawei is veel, dus kijk naar een oplossing met meer accespoints - je kunt naast de semi-pro oplossingen van @dion_b ook naar een mesh set als de TP-Link Deco M5 (3-pack) kijken - dat soort sets zijn wat goedkoper, en communiceren (als je huis geen kooi van Faraday is) ook draadloos met elkaar om de backbone te verzorgen.
Dat laatste kunnen ze zeker, maar ze sturen geen email zodra je iets aanmeldt. Verder is draadloze backhaul leuk, maar dergelijke systemen offeren bandbreedte op om dekking te verzorgen en met zoveel apparaten gaat dat er hard inhakken. Voldoet dus aan geen van beide eisen.

Soittakaa Paranoid!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobDeB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:57:
[...]

De apparaten een naam geven is puur om in het WiFi overzicht in de router direct te kunnen zien welke apparaten zijn verbonden.
Meer niet.
Verder zal je gemerkt hebben dat mijn kennis niet heel groot is wat betreft WiFi en beveiliging.
Maar daarom ben ik ook hier……
Als Psk goed is geloof ik je direct.
WPA2-PSK

WPA-PSK of WPA2/WPA-PSK niet. Het kan goed zijn dat je nu per default dat laatste hebt. Verander het in WPA2-only en je bent van die melding af.
Dat probleem is dan verholpen.
Maar deze router is redelijk beperkt wat betreft functies als namen geven en vast ip adres voor zover ik kan vinden.
Dus vandaar een andere router met meer mogelijkheden en dan de WiFi van de huawai uit.
Vast IP geven is weer een nieuwe eis (tip: geef alle eisen in je topicstart ipv beetje bij beetje). Dat is taak van DHCP server, en die zit doorgaans bij thuisinstallaties in de router. Dus wil je misschien toch een router...

Idee: je bent tevreden met de DSL-router die je had. Kun je dat ding ook een Ethernet WAN laten gebruiken en dan aansluiten op de 4G router. Die wil je indien mogelijk in bridge mode ztten, maar zo niet is NAT-achter-NAT (twee consumentenrouters achter elkaar) niet perfect maar wel werkbaar.

Soittakaa Paranoid!

• martyw
dion_b schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:58:
[...]

Dat laatste kunnen ze zeker, maar ze sturen geen email zodra je iets aanmeldt. Verder is draadloze backhaul leuk, maar dergelijke systemen offeren bandbreedte op om dekking te verzorgen en met zoveel apparaten gaat dat er hard inhakken. Voldoet dus aan geen van beide eisen.
Als ik het goed begrijp gaat het vooral om gloeilampen en een paar beveiligingscameras, dat gaat wel lukken met een simple mesh, maar een aanmeld mail lukt inderdaad niet - maar is dat €200 waard @RobDeB ?

• RobDeB
dion_b schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:41:
Je hebt het over uitdagingen op vlak van WiFi, maar ook over een router. Dat zijn twee verschillende dingen.

Een router verbindt twee netwerken - bijvoorbeeld jouw thuisnetwerk met het internet. Het doet in beginsel niets met WiFi. Ja, veel routers bieden ook WiFi-functionaliteit, maar dat staat los van de routerfunctionaliteit waar je niets over noemt.

WiFi wordt geleverd door een Access Point (AP). De meeste routers bevatten eentje, maar dat hoeft niet en in jouw situatie maakt rommelen aan de router (die al in je 4G modem zit) alleen maar verwarrend.

Alles wat je noemt ligt op vlak van WiFi, dan kun je beter uitsluitend daarnaar kijken. Het aantal apparaten wat je hebt is de grootste uitdaging, maar dat is vrij eenvoudig aan te pakken door met meerdere AP's te werken.

Verder is je eis dat je een email krijgt per aangesloten apparaat. Dat is minder gebruikelijk, maar de meeste prosumer/SOHO oplossingen bieden dat. Denk aan Ubiquiti UniFi or TP-Link Omada. Twee APs uit een van die twee reeksen zou perfect voldoen aan je requirements. Die kun je bedraad aansluiten op de 4G router, waar je de WiFi op uitzet (want managed en unmanaged WIFi mixen is geen goed idee).
Ik weet het verschil tussen router en accespoint.
Maar als ik de fritzbox als accespoint instell en via wan aan de huawai hang dan geeft dat dus verbindingspunt problemen.
Zonder de Fritz is de huawai stabiel.
En de Fritz aan adsl ook. Maar de combi dus niet.
Overigens vergeet ik te vermelden dat aan de fritz 2 bedrade Expedia wifi hangen om de afstand te overbruggen.
De Fritz en beide Expedia wifi hebben dezelfde said en wachtwoord zodat ze 1 netwerk vormen voor de smart devices.
Ik zou gewoon een fritzbox kunnen kopen maar op de 1 of andere manier krijg ik die niet goed werkend achter de huawai.

• martyw
RobDeB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:06:
[...]

Ik weet het verschil tussen router en accespoint.
Maar als ik de fritzbox als accespoint instell en via wan aan de huawai hang dan geeft dat dus verbindingspunt problemen.
Overigens vergeet ik te vermelden dat aan de fritz 2 bedrade Expedia wifi hangen om de afstand te overbruggen.
De Fritz en beide Expedia wifi hebben dezelfde said en wachtwoord zodat ze 1 netwerk vormen voor de smart devices.
Ik zou gewoon een fritzbox kunnen kopen maar op de 1 of andere manier krijg ik die niet goed werkend achter de huawai.
Bedoel je met Expedia Wifi deze dingen: https://www.kpnwebshop.co.../producten/experia-wifi/2?

• RobDeB

• martyw
Dan heb je samen met de Huawei dus al 3 accespoints - als je in een gemiddeld huis woont is dat meestal voldoende, of woon je heel erg groot?

• RobDeB
martyw schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:13:
[...]

Dan heb je samen met de Huawei dus al 3 accespoints - als je in een gemiddels huis woont is dat meestal voldoende, of woon je heel erg groot?
Ik heb de Fritz in huis als ap
De 2 Expedia zitten buiten zo’n 60 mtr verderop bedraad om de apparaten buiten ook te verbinden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobDeB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:06:
[...]

MIsschien handig dit te troubleshooten in plaats van gelijk nog meer apparaten willen kopen. Best case is het gewoon een eenvoudige instelling om het op te lossen, worst case weet je tenminste wat er fout gaat en wat je nodig hebt dat te voorkomen.
Eeeh... het lijkt me ondertussen handig als je een tekening maakt van de volledige situatie met alle apparaten die met internet, netwerk en WIFI te maken hebben erin. Met iedere post komt meer naar boven dat de situatie alleen maar ingewikkelder maakt.
Ja en nee. Puur op niveau van WiFi lopt dat. Maar je mengt hier dus managed WIFi (de Experia WiFI) en unmanaged (Fritz). Dat is geen goed idee, want de management kan zo z'n werk niet goed doen. Als je managed WIFi doet, is het verstandig alles managed te doen. WIl je dat niet, dan kun je beter geen managed WiFI nemen ter uitbreiding van je unmanaged spul.
Daar moeten we dus naar kijken. Wat gebeurt er dan exact?

Soittakaa Paranoid!

• RobDeB
Excuus dat ik niet alle eisen direct heb genoemd.
Uiteraard iedereen bedankt voor de reacties.
Eigenlijk ben ik tevreden met de Fritz en ik zou deze ook kunnen kopen om achter de huawai te hangen. Maar ik heb dit geprobeerd met de Fritz van xs4all die ik heb maar dat geeft dus verbindings problemen.
Ik heb de Fritz in ip modus gezet en via wan verbonden met de huawai. En van de huawai de WiFi uit gezet.
Maar dan word de verbinding steeds verbroken.

• RobDeB
dion_b schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:20:
[...]

MIsschien handig dit te troubleshooten in plaats van gelijk nog meer apparaten willen kopen. Best case is het gewoon een eenvoudige instelling om het op te lossen, worst case weet je tenminste wat er fout gaat en wat je nodig hebt dat te voorkomen.

[...]

Eeeh... het lijkt me ondertussen handig als je een tekening maakt van de volledige situatie met alle apparaten die met internet, netwerk en WIFI te maken hebben erin. Met iedere post komt meer naar boven dat de situatie alleen maar ingewikkelder maakt.

[...]

Ja en nee. Puur op niveau van WiFi lopt dat. Maar je mengt hier dus managed WIFi (de Experia WiFI) en unmanaged (Fritz). Dat is geen goed idee, want de management kan zo z'n werk niet goed doen. Als je managed WIFi doet, is het verstandig alles managed te doen. WIl je dat niet, dan kun je beter geen managed WiFI nemen ter uitbreiding van je unmanaged spul.

[...]

Daar moeten we dus naar kijken. Wat gebeurt er dan exact?
Dit gaat zeker te ver voor mij…..
Wat is het verschil tussen managed en unmanaged WiFi en hoe los ik dat op?
Misschien doe ik dus wel iets gigantisch fout.
Ik heb dus aan de Fritz 2 Expedia wifi points hangen.
De apparaten die daar op inloggen zie ik ook in het netwerk overzicht in mijn Fritz. Daar heb ik gezegd dat ze een vast ip adres moeten krijgen. Tevens heb ik de apparaten daar een logische naam gegeven.
Op zich heb ik geen klachten behalve dat het traag reageerd. Maar dat komt door de 1mb upload.
De smart devices lopen via de Tuya server.
Maar zodra ik de boel in ip modus zet en via wan verbind met de huawai gaat het fout met de verbinding.
Zonder de Fritz blijft hij stabiel.
Als ik een Speedtest doe dan kan hij niet meer verbinden met de server en is er geen verbinding. Dit gebeurd dan ieder kwartier of misschien wel vaker.
Ik zal morgen even een overzicht posten van de instellingen en van het logfile.
Misschien dat je daaraan uit kan halen.

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-02 08:29
Ik heb het gevoel dat je een aantal dingen op de fritzbox verkeerd doet.
  • Fritzbox staat op accespoint
  • dhcp op fritzbox staat uit? Of terwijl er draaien geen 2 dchp servers?
  • t-mobile router en fritzbox zijn beide aan de switchkant verbonden? Niet de wan poort?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobDeB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:39:
[...]

Dit gaat zeker te ver voor mij…..
Wat is het verschil tussen managed en unmanaged WiFi en hoe los ik dat op?
Managed WiFi: je stelt alles op een enkele plek in, alle apparaten nement configuratie over en werken samen. Zoals KPN Experia WiFI, maar ook Ubiquiti UniFi, TP-Link Omada of Deco, en trouwens Fritz! Mesh ook.
Unmanaged WiFi is elk apparaat zelf instellen en hopen dat ze ongeveer hetzelfde doen.

Hoe je het oplost? Ofwel alles managed met zelfde systeem, danwel alles unmanaged.
Misschien doe ik dus wel iets gigantisch fout.
Ik heb dus aan de Fritz 2 Expedia wifi points hangen.
De apparaten die daar op inloggen zie ik ook in het netwerk overzicht in mijn Fritz. Daar heb ik gezegd dat ze een vast ip adres moeten krijgen. Tevens heb ik de apparaten daar een logische naam gegeven.
Dat heeft alsnog niet met WIFI te maken (zoals je het eerst beschreef), maar met IP - je Fritz!Box is hier op niveau van z'n DHCP server bezig.

Mocht je dit niet snappen, lees even iets als diit. WiFi en een AP is layer 1 en 2, IP en een router en DHCP is - bij benadering - layer 3.
Op zich heb ik geen klachten behalve dat het traag reageerd. Maar dat komt door de 1mb upload.
De smart devices lopen via de Tuya server.
Ik heb een 500/50 verbinding en die Tuya meuk (m'n deurbel voor en achter) is nog steeds traag...
Maar zodra ik de boel in ip modus zet en via wan verbind met de huawai gaat het fout met de verbinding.
Zonder de Fritz blijft hij stabiel.
Als ik een Speedtest doe dan kan hij niet meer verbinden met de server en is er geen verbinding. Dit gebeurd dan ieder kwartier of misschien wel vaker.
Ik zal morgen even een overzicht posten van de instellingen en van het logfile.
Misschien dat je daaraan uit kan halen.
Wat doe je exact als het geen verbinding heeft om alsnog verbinding te krijgen?

Soittakaa Paranoid!

• RobDeB
beste leden
ik denk dat ik het probleem heb gevonden
exacte oorzaak weet ik niet maar nadat ik alle afgaande devices had afgekoppeld bleef de verbinding tussen de fritz--huawai--internet stabiel
afgaand weer 1 voor 1 aangesloten
experia wifi met alle gebruikers er op en nog steeds stabiel
verder zat er nog een dvr camera recorder op
zodra ik deze er weer bij zet op een lan poort van de fritz gaat het fout
dan stort de verbinding in om de paar minuten
geen idee waar het aan ligt maar heb hem voor nu maar even los gelaten.......
blijft het probleem misschiuen met de managed / unmanaged wifi waardoor het soms traag reageert
ik ga de experia wifi vervangen voor fritz mesh ga er van uit dat probleem ook opgelost is

iedereen hartelijk dank voor de support en uitleg
weer een stapje wijzer gewordxen
uiteraard kom ik hier terug mochten de problemen blijven of nieuwe problemen.
dank voor jullie reacties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 11:58
Ligt aan de B2368-66, heb ook een klant die dit systeem had van T-Mobile en het is echt één en al drama.
Klant heeft inmiddels al 2 keer een compleet nieuw pakket gekregen maar het is gewoon niet stabiel te krijgen, 4G verbinding is top (+/- 100Mbit) alleen de binnen router is gewoon echt rotzooi en gooit de verbinding om de haverklap er uit.

Bij T-Mobile zelf is er ook al genoeg over geklaagd maar er word niets aan gedaan, inmiddels is de B2368-66 end of life dus daar gaat ook niets meer aan verbeterd worden.

Mijn advies is stuur die zooi terug en ga voor het standaard 4G modem voor binnen die werkt ook uitstekend is mijn ervaring, en al die ellende is dat beetje extra snelheid niet waard.

It's All In The "Mix"

• RobDeB
Mixpower schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:17:
Ligt aan de B2368-66, heb ook een klant die dit systeem had van T-Mobile en het is echt één en al drama.
Klant heeft inmiddels al 2 keer een compleet nieuw pakket gekregen maar het is gewoon niet stabiel te krijgen, 4G verbinding is top (+/- 100Mbit) alleen de binnen router is gewoon echt rotzooi en gooit de verbinding om de haverklap er uit.

Bij T-Mobile zelf is er ook al genoeg over geklaagd maar er word niets aan gedaan, inmiddels is de B2368-66 end of life dus daar gaat ook niets meer aan verbeterd worden.

Mijn advies is stuur die zooi terug en ga voor het standaard 4G modem voor binnen die werkt ook uitstekend is mijn ervaring, en al die ellende is dat beetje extra snelheid niet waard.
oke
ik heb helaas de optie niet om de binnen router te gebruiken,
die heb ik gehad maar de masten staan te ver weg,
geen ontvangst helaas.
ik heb idd ook al een nieuw pakket gekregen omdat de binnen router niks meer deed.

ik haal met de buiten antenne stabiel 60/10 en pieken van 100-10
t-mobile geeft op dit adres ook geen 4G voor thuis.
dit gaat via een omweg zeg maar
In het buitenste buitenbos wonen heeft ook nadelen.
Maar thnks voor de tip.
eof van de router had ik idd ook al gezien.
Het werkt nu redelijk sinds de dvr er af is.

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 11:58
RobDeB schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:09:
[...]

oke
ik heb helaas de optie niet om de binnen router te gebruiken,
die heb ik gehad maar de masten staan te ver weg,
geen ontvangst helaas.
ik heb idd ook al een nieuw pakket gekregen omdat de binnen router niks meer deed.

ik haal met de buiten antenne stabiel 60/10 en pieken van 100-10
t-mobile geeft op dit adres ook geen 4G voor thuis.
dit gaat via een omweg zeg maar
In het buitenste buitenbos wonen heeft ook nadelen.
Maar thnks voor de tip.
eof van de router had ik idd ook al gezien.
Het werkt nu redelijk sinds de dvr er af is.
Begrijp ik als je helaas geen andere optie is dan is het zo, al zou ik toch eens overwegen om naar andere lte buiten router te kijken er zijn namelijk veel betere op de markt en die kosten net zoveel als de B2368-66 of zelfs minder.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobDeB
Dank je.
Ik zal eens gaan kijken. Deze router is van t-mobile.
Tenminste nog een jaar. Na het Abbonnement is het eigendom
Maar heb je nog tips over welk merk of type?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-02 17:58
Met betrekking tot 4G modem, als je op zoek bent naar betere performance, dan zou ik kijken naar een van deze 3 opties:

- Teltonika RUT950 (CAT4, Max 150 down)
- Teltonika RUTx11 (CAT6, Max 300 down)
- Pepwave BR 1 mini (CAT6, max 300 down)

Deze hebben als voordeel dat ze wat meer pro features hebben. Tevens kun je de failover laten doen naar een DSL verbinding, of als je ooit glas krijgt failover naar 4G. Ook hebben ze plek voor 2 sim’s en kun je ze laten rebooten bij geen signaal.

Met betrekking tot je WiFi probleem:
Heb je misschien TKIP als encryptie in plaats van AES? Dan krijg je namelijk ook meldingen dat het onveilig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Mikrotik heeft een heel scala aan LTE apparatuur:

https://mikrotik.com/products/group/lte-5g-products

Ze hebben volgens mij zelfs iets dat je op een schotel kan vastzetten, maar dan heb je neem ik aan wel weer een andere schotel nodig.

RouterOS heeft wel een steile leercurve. Er zitten standaardconfiguraties in, maar je moet je vermoedelijk verdiepen om er optimaal gebruik van te maken. Bijkomend voordeel is dat je er waarschijnlijk ook meldingen of andere scripts op kunt draaien, waar je om vroeg.

Als je zo'n 20 of 30 euro ervoor over hebt, kun je overwegen een van de goedkoopste MikroTik router aan te schaffen, want RouterOS is op elke Mikrotik router hetzelfde. Vind je het niks, dan is het ook een prima switch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobDeB
dank voor je sugesties, ik ga er zeker even naar kijken.
wat betreft de encryptie gebruik ik wpa/wpa2-psk
de andere keuze is wpa2-psk
meer opties zijn er niet in deze router

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobDeB
Qlimaxxx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:05:

Met betrekking tot je WiFi probleem:
Heb je misschien TKIP als encryptie in plaats van AES? Dan krijg je namelijk ook meldingen dat het onveilig is.
ik zit net nog even deze post terug te lezen en zie dat dion_b had geschreven dat ik wpa2-psk
ipv wpa/wpa2-psk moet gebruiken.
dit heeft inderdaad de melding van 'zwakke beveiliging' opgelost.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
RobDeB schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:55:
[...]
dit heeft inderdaad de melding van 'zwakke beveiliging' opgelost.....
WPA2 heeft verplicht AES. Dat is beter dan TKIP. In theorie kunnen er apparaten zijn die geen verbinding meer kunnen maken als ze geen WPA2 ondersteunen. Maar die standaard is al bijna 20 jaar oud ondertussen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-02 17:58
Real schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:37:
[...]

WPA2 heeft verplicht AES. Dat is beter dan TKIP. In theorie kunnen er apparaten zijn die geen verbinding meer kunnen maken als ze geen WPA2 ondersteunen. Maar die standaard is al bijna 20 jaar oud ondertussen.
Dat was ik even vergeten. Good to know. Maar zoals hierboven te lezen was het inderdaad mixed mode dat de melding veroorzaakte.

Inmiddels hebben we ook al WPA3. We zijn nu eigenlijk op het punt aangekomen dat je moet gaan kijken naar de implementatie van WPA3, niet of je WPA nog ondersteund. Er zijn ook computers die alleen XP of ouder kunnen draaien, maar die wil je ook niet aan het internet hangen.

[Voor 38% gewijzigd door Qlimaxxx op 06-03-2022 12:53]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee