Toon posts:

Aarding zonnepaneel constructie op het dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BigErik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-03-2022
Hallo, nieuw op het forum, geen excuus, maar toch een vraag... :) over het aarden van de constructie waarop mijn zonnepanelen liggen.
De situatie:
In de groepen kast in mijn huis is een aardlekautomaat geplaatst. Vanaf die aardlek loopt er een 3x4mm2 naar een Solax omvormer in de schuur.) Alle drie de aders van deze kabel zitten afgewerkt op een speciale connector die is aangesloten op de omvormer. Er zit nog een werkschakelaar voor waarbij de fase en nul worden geschakeld en de aarde niet.)
Op het dak (metalen platen in dakpanvorm) zit een aluminium constructie voor de zonnepanelen. Die constructie wordt geaard met 6mm2. Het andere eind van die 6mm2 loopt mee met de zwarte min, via een dakdoorvoer naar de omvormer. De zwarte min (en natuurlijk ook de rode plus) worden afgewerkt op de omvormer.
Maar:
Waar laat ik die aardkabel? Onder op de Solax zit een schroef waaronder aarde geplaatst kan worden.. is dat ook de bedoeling? Of moet ik hem afwerken op de aarde in de werkschakelaar? Er wordt ook gesproken over het afwerken op een aardrail, maar die is er niet. De enige aarde die binnenkomt gaat via de werkschakelaar.
Ik weet het niet. Advies is welkom. Bedankt alvast, Erik

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:38
De term aardrail slaat op de verdeler van je aardingsysteem, deze zit in meter of groepenkast. Formeel volgens de NEN1010 moet je de panelen op de inverter aarden maar in het geval van de Solax mag dat juist niet omdat deze voorzien is van een AC aansluiting met een connector. Als deze los is dan zijn je panelen niet meer geaard! Dus panelen aarden op de aarddraad van je voedingskabel en op dat punt ook nog een extra draad naar je omvormer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ds23man
Overigens zijn er tegenwoordig ook werkschakelaars met een externe aansluiting voor het aarden van de panelen:

https://www.elektramat.nl...elaar-4-polig-25a-199536/

Scheelt gefrommel in je schakelaar en is feitelijk je aardrail.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

ds23man schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:27:
Formeel volgens de NEN1010 moet je de panelen op de inverter aarden maar in het geval van de Solax mag dat juist niet omdat deze voorzien is van een AC aansluiting met een connector.
hmmm interessant, je mag dus met micro omvormers ook je rek niet aarden via de omvormers (bijvoorbeeld APS DS3)? Dat heb ik wel gedaan. :o

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

JvS schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:52:
[...]
hmmm interessant, je mag dus met micro omvormers ook je rek niet aarden via de omvormers (bijvoorbeeld APS DS3)? Dat heb ik wel gedaan. :o
Dat gaat toch bijna niet anders?

De mijne (YC600) hebben zelfs van die ringen zitten die in het rek vreten voor een betere verbinding:

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
De aarding mag niet alleen via de micro omvormers lopen, dus een aparte aarddraad vanaf je frame naar een vereffeningspunt.

• ds23man
Overigens moet je aardingskabel minimaal 4mm2 zijn. Als je een voedingskabel naar de meterkast hebt lopen van 2,5m2 voldoe je niet aan die eis. Veel installateurs weten dat niet eens....

• ds23man
En om specifieker te zijn:

De aardingskabel moet een minimale diameter hebben van de grootst toegepaste diameter in het AC- of DC-systeem. Informatie over aarding staat ook in het ISSO-handboek.

https://050solar.nl/blogs...-pv-systeem-worden-geaard

DC kabel is altijd minimaal 4mm2, bij 6mm2 moet je aardkabel ook die dikte hebben!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:24
ds23man schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:27:
Formeel volgens de NEN1010 moet je de panelen op de inverter aarden maar in het geval van de Solax mag dat juist niet
Hmm de installateur die hier het schuine dak heeft gelegd heeft de aarde op de Solax aangesloten...

Nu wil ik op plat dak een extra set leggen op ingang 2 en die aarde direct naar de meterkast doen (is dichterbij dan langs de dc kabels meeleggen). Wat is beter, via omvormer wat sowieso blijkbaar al niet goed is of direct op de meterkast....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
Volgens de NEN 1010 mag je het frame rechtstreeks naar je meterkast aarden, maar let op! De aardingsleiding naar de omvormer moet dezelfde diameter hebben. Als je alle regels zo op rijtje zet dan komt het er op neer dat je kabel naar je omvormer minstens 4mm2 moet zijn als je de aardraad in die kabel gebruikt. Ook al heb je maar 1000 watt aan panelen liggen.... Als oplossing kan je als je VD draad in buis gebruikt 2,5mm2 combineren met een 4mm2 aarde draad. Met VMVK zit je gewoon aan 4mm2 vast.

• BigErik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-03-2022
Dank voor de reacties.
Dus in het kort: de aarde, vanuit meterkast huis, komt op de werkschakelaar via de 3x4mm2. Vanaf de werkschakelaar zit de aarde (ononderbroken) afgewerkt op de voedingsconnector. En vanaf de werkschakelaar lus ik de aarde door naar de paneelconstructie op het dak.
Groet, Erik

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
Ongeveer. In je werkschakelaar zit een aansluiting voor de aarde, die moet je zien als de genoemde aarderail wat betreft de NEN1010. Gelukkig heb je 4mm2 liggen en mag je de aardedraad in je toevoerkabel gebruiken. Op dit aansluitpunt sluit je de aarde van het frame aan en nu komt de grap als je regeltjes letterlijk neemt een draad naar het externe aardpunt van de omvormer. Volgens de regels moet de omvormer met dezelfde dikte aardedraad aangesloten als het frame. Daardoor mag je geen aardedraad meer gebruiken in de voedingsconnector mede ook om het feit dat er een situatie kan zijn als de connector losgenomen wordt er geen aarde meer op de omvormer staat terwijl er wel DC spanning geleverd word. Het is niet voor niets al een tijdje verboden dat een kleine omvormer op een WCD aangesloten mag worden....

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

ds23man schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:13:
Volgens de NEN 1010 mag je het frame rechtstreeks naar je meterkast aarden, maar let op! De aardingsleiding naar de omvormer moet dezelfde diameter hebben. Als je alle regels zo op rijtje zet dan komt het er op neer dat je kabel naar je omvormer minstens 4mm2 moet zijn als je de aardraad in die kabel gebruikt. Ook al heb je maar 1000 watt aan panelen liggen.... Als oplossing kan je als je VD draad in buis gebruikt 2,5mm2 combineren met een 4mm2 aarde draad. Met VMVK zit je gewoon aan 4mm2 vast.
Ok, ik heb naar mn werkschakelaar (op het dak) 4mm aarding, maar naar de micro omvormers loopt (van dat merk) 3x2,5mm. Ik ga vanaf de werkschakelaar de frames dan nog los aarden ook met 4mm aardedraad. Dat is niet zo ingewikkeld.

Maar 4mm aarding naar de micro-omvormers lukt me niet. Want dat is geintegreerde kabel van dat merk (APS)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ds23man
Die micro omvormers zijn een beetje een grijs gebied. Zou ze gewoon aarden via het frame.

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-01 08:27
ds23man schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:10:
Die micro omvormers zijn een beetje een grijs gebied. Zou ze gewoon aarden via het frame.
Bij APS zit de aarde van de aansluiting direct aan de behuizing en deze is maar 2,5. Als je via 2 kabels (2,5 mm voeding en frame 6 mm) gaat aarden heb je volgens mij kan op aardlussen. Omdat tegen te gaan bij de aansluiting naar ymvk de aarde niet door verbinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
Aan het aardlus verhaal zat ik ook al te denken, daarom noemde ik dit al een grijs gebied. Typisch iets waar weer eens niet over nagedacht is in een NEN norm.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee