Toon posts:

Oude videokaart gebruiken in nieuwe pc mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bertus B.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-07-2022
Beste mede tweakers,

Ik heb een desktop computer met een MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 moederbord (deze: pricewatch: MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4)

Normaal gesproken heb ik genoeg aan de Intel Graphics chip van mijn Intel cpu, maar de laatste tijd probeer ik meer te doen met foto en video. Dan is een grafische kaart geen overbodige luxe. Helaas zijn ze ook nogal duur op het moment, ondanks de dalende prijzen. Maar..........

Van een vriend kreeg ik een oude MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 3G videokaart cadeau om eens mee te experimenteren (deze: pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 3G)

Aangezien ik niet thuis ben in videokaarten, mijn vraag:
- Kan ik zo'n oudere videokaart zomaar gebruiken op mijn MSI moederbord? Of gaat dit niet werken?
- Als dit wel mogelijk dan is de interface van deze videokaart PCI-e 3.0 x16. In de specs van mijn moederbord staat dit: 3 slots totaal, te weten PCI-e 3.0 x1, 2x PCI-e 3.0 x16, PCI-e 5.0 x16. In welk slot moet ik deze videokaart dan prikken?

Mocht iemand het antwoord weten, graag en alvast bedankt! Zou mooi zijn als ik er nog mee kan werken, dat scheelt weer een aardige investering op het maandbudget.

Voor de zekerheid een afbeelding van mijn moederboard en de koeler die erop zit (Noctua NH-U12A chromax.black - Hoogte 158mm, Breedte 125mm, Diepte 112mm)

Beste antwoord (via Bertus B. op 04-03-2022 18:33)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, dat werkt prima. Gewoon in een PCI-ex16-slot stoppen, die zijn backwards compatible. Hogere PCI-e versie heeft meer bandbreedte, en als de versie van het slot van het moederbord en de videokaart verschillen draait het op de traagste, dus in dit geval draait het in elk slot op PCI-e 3. Wat prima is, want meer bandbreedte heeft deze videokaart toch niks aan.

Belangrijker is dat je voeding genoeg vermogen heeft en de juiste voedingskabel, volgens de specs van de videokaart heeft die een 8-pins PCI-e-stekker nodig. Die kaart heeft een TDP van 120W, dat is voor een videokaart niet heel hoog dus de meeste voedingen zullen dat wel aankunnen maar als je echt een lichte low-end voeding hebt of een heel heftige CPU dan is het nog nuttig om even na te rekenen hoe veel je PC zo ongeveer zal verbruiken, en of je voeding dat aan kan.

Verder: na het plaatsen nog de juiste drivers installeren.
Ludwig005 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:32:
Voor de voeding is een enkele GPU 6 pin nodig.
Zou ik bij een GTX1060 ook verwachten, maar volgens de website van de fabrikant hebt je een 8-pins stekker nodig.

[Voor 14% gewijzigd door bwerg op 03-03-2022 19:59]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:53
Een GTX 1060 zal vrij zeker passen. Het is een kaart van na de GTX 600 serie en de gepaste aansluiting is voorhanden. Gebruik het slot met de meeste bandbreedte, tenzij er een andere insteekkaart(hoeft geen videokaart te zijn) bijkomt. Voor de voeding is een enkele GPU 6 pin nodig.

[Voor 9% gewijzigd door Ludwig005 op 03-03-2022 19:32]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, dat werkt prima. Gewoon in een PCI-ex16-slot stoppen, die zijn backwards compatible. Hogere PCI-e versie heeft meer bandbreedte, en als de versie van het slot van het moederbord en de videokaart verschillen draait het op de traagste, dus in dit geval draait het in elk slot op PCI-e 3. Wat prima is, want meer bandbreedte heeft deze videokaart toch niks aan.

Belangrijker is dat je voeding genoeg vermogen heeft en de juiste voedingskabel, volgens de specs van de videokaart heeft die een 8-pins PCI-e-stekker nodig. Die kaart heeft een TDP van 120W, dat is voor een videokaart niet heel hoog dus de meeste voedingen zullen dat wel aankunnen maar als je echt een lichte low-end voeding hebt of een heel heftige CPU dan is het nog nuttig om even na te rekenen hoe veel je PC zo ongeveer zal verbruiken, en of je voeding dat aan kan.

Verder: na het plaatsen nog de juiste drivers installeren.
Ludwig005 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:32:
Voor de voeding is een enkele GPU 6 pin nodig.
Zou ik bij een GTX1060 ook verwachten, maar volgens de website van de fabrikant hebt je een 8-pins stekker nodig.

[Voor 14% gewijzigd door bwerg op 03-03-2022 19:59]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Bertus B.
Bedankt Ludwig005 en bwerg!

Fijn om te horen. Kan ik FF vooruit. De voeding is geen probleem dat is een RM850x van Corsair. Die heeft 4x 6+2 pins PCI-e aansluitingen (dus beetje overkill in mijn geval, maar ik gebruik de pc vooral voor semi-pro audio recording met externe apparaten) Ga ik beginnen met het PCI-e 5.0 x16 slot, mits de kaart genoeg ruimte heeft onder de koeler en met het CPU fan kabeltje ernaast. Als dat niet handig is zet ik 'm dus op één van de PCI-e 3.0 x16 slots eronder.

Bedankt voor de les. Nu snap ik meteen hoe het werkt met de bandbreedte op die slots. Ben ik in ieder geval gerustgesteld dat ik niets kan slopen, haha.

[Voor 5% gewijzigd door Bertus B. op 03-03-2022 20:04]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
Bertus B. schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:03:
Als dat niet handig is zet ik 'm dus op één van de PCI-e 3.0 x16 slots eronder.
Dat is fysiek een x16 slot maar aangesloten met 4 chipset lanes. Daar zou ik geen videokaart in gebruiken als het bovenste x16 slot vrij is.
Het zou een domme ontwerpfout van MSI zijn als de PWM kabel in de weg zou zitten voor een videokaart in het bovenste PCI-e slot.

• Bertus B.
Uszka schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:19:
[...]

Dat is fysiek een x16 slot maar aangesloten met 4 chipset lanes. Daar zou ik geen videokaart in gebruiken als het bovenste x16 slot vrij is.
Het zou een domme ontwerpfout van MSI zijn als de PWM kabel in de weg zou zitten voor een videokaart in het bovenste PCI-e slot.
Ok, dank je. Ook goed om te weten. Ontwerpers maken wel meer domme fouten. Ik heb nu een MSI mobo, maar had ook een ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4 op het oog. Die bleek niet compatible met de meeste Noctua koelers, omdat de heatsinks botsen tegen het linker bovengedeelte van de bovenste VRM heatsink. Check double check zal ik maar zeggen.

Maar bedankt voor je advies!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
Bertus B. schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:54:
[...]

Ok, dank je. Ook goed om te weten. Ontwerpers maken wel meer domme fouten. Ik heb nu een MSI mobo, maar had ook een ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4 op het oog. Die bleek niet compatible met de meeste Noctua koelers, omdat de heatsinks botsen tegen het linker bovengedeelte van de bovenste VRM heatsink. Check double check zal ik maar zeggen.

Maar bedankt voor je advies!
Dat zijn maar een paar koelers. Er blijven er nog genoeg over die wel passen. Met een verkeerd geplaatste fanheader sluit je meteen alle PCI-e insteekkaarten (inclusief videokaarten) uit, maw het slot is onbruikbaar.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee