Ik ben op zoek naar een sanity check voor mijn denkwijze hieronder, en of een oost/west misschien wel niet beter is dan een oost opstelling. Kritische blik is zeer welkom.
Ben nu sinds een aantal weken aan het orienteren om zonnepanelen te leggen, ik heb mijn huis nagemaakt in Sketchup waardoor ik weet waar de meeste zon valt. Ik heb een oost/west dak maar aan de westkant veel hoge bomen die schaduw werpen, ook dit gesimuleerd in Sketchup.
Nu ben ik dus van plan 10 x 390 wp panelen aan de oostkant (5 graden naar het noorden, dus orientatie dak 85 graden) te leggen. hellingshoek is 36.8 graden
Ik heb ingeschat dat ik ongeveer hiermee 3000kwh opwek per jaar, en mocht de salderinsafbouw in 2023 beginnen, ik alsnog in 5-6 jaar mijn investering terugverdien. Ervan uitgaande dat 20% van wat ik opwek ik zelf verbruik. Ik betaal 36 cent /kwh.
Beide leveranciers adviseren dus een opstelling richting het oosten aan. Alleen zou ik graag een oost/west opstelling willen overwegen. Met bijvoorbeeld 3 zonnepanelen onder de nok op het westendak. Dan zal mijn eigen verbruik van 20% omhoog schieten. Ik vind dit alleen lastig te kwantificeren hoeveel dit gaat opleveren, vanwege de schaduw en ook omdat ik niet weet hoeveel % dit mijn eigen verbruik gaat verhogen.
Info:
/f/image/oGEgL3O3yRpEvPvUD8Y6Qypa.png?f=fotoalbum_large)
Breedte: 5.7 (bruikbaar 5.5)
Wel zijn het allemaal bomen en heb ik geen last van schaduw door gebouwen
Ben nu sinds een aantal weken aan het orienteren om zonnepanelen te leggen, ik heb mijn huis nagemaakt in Sketchup waardoor ik weet waar de meeste zon valt. Ik heb een oost/west dak maar aan de westkant veel hoge bomen die schaduw werpen, ook dit gesimuleerd in Sketchup.
Nu ben ik dus van plan 10 x 390 wp panelen aan de oostkant (5 graden naar het noorden, dus orientatie dak 85 graden) te leggen. hellingshoek is 36.8 graden
Ik heb ingeschat dat ik ongeveer hiermee 3000kwh opwek per jaar, en mocht de salderinsafbouw in 2023 beginnen, ik alsnog in 5-6 jaar mijn investering terugverdien. Ervan uitgaande dat 20% van wat ik opwek ik zelf verbruik. Ik betaal 36 cent /kwh.
Beide leveranciers adviseren dus een opstelling richting het oosten aan. Alleen zou ik graag een oost/west opstelling willen overwegen. Met bijvoorbeeld 3 zonnepanelen onder de nok op het westendak. Dan zal mijn eigen verbruik van 20% omhoog schieten. Ik vind dit alleen lastig te kwantificeren hoeveel dit gaat opleveren, vanwege de schaduw en ook omdat ik niet weet hoeveel % dit mijn eigen verbruik gaat verhogen.
Info:
Foto's
De witte objecten zijn bomen, snap dat bomen geen solide kubussen zijn dus in dit model zal het effect van schaduw overschat zijn./f/image/oGEgL3O3yRpEvPvUD8Y6Qypa.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Lengte: 6.2 (bruikbaar 5.8)Breedte: 5.7 (bruikbaar 5.5)
Schaduw
Veel aan westkant, aan oostkant bijna niet zoals te zien is (behalve de boom van de buren).Wel zijn het allemaal bomen en heb ik geen last van schaduw door gebouwen
Jaarverbruik
2950KWHHuidige elektriciteitsaansluiting
1 faseBudget en doel
Geen --> Doel is om zo rendabel mogelijk met ons geld om te gaan.Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat alles doenBijhouden van data
Ik heb home assistant draaien wil alles bijhouden, ook per paneel.Reeds verkregen offertes
2, 1 van 5500 voor een 3900wp installatie:- Trina solar full black 390 wp x 10
- solar edge omvormer met x10 optimizers
- 9x suntech power 405 mono (405wp)
- 9x optimizers solar edge + omvormer