Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 16:24
Ik ben op zoek naar een sanity check voor mijn denkwijze hieronder, en of een oost/west misschien wel niet beter is dan een oost opstelling. Kritische blik is zeer welkom.

Ben nu sinds een aantal weken aan het orienteren om zonnepanelen te leggen, ik heb mijn huis nagemaakt in Sketchup waardoor ik weet waar de meeste zon valt. Ik heb een oost/west dak maar aan de westkant veel hoge bomen die schaduw werpen, ook dit gesimuleerd in Sketchup.

Nu ben ik dus van plan 10 x 390 wp panelen aan de oostkant (5 graden naar het noorden, dus orientatie dak 85 graden) te leggen. hellingshoek is 36.8 graden

Ik heb ingeschat dat ik ongeveer hiermee 3000kwh opwek per jaar, en mocht de salderinsafbouw in 2023 beginnen, ik alsnog in 5-6 jaar mijn investering terugverdien. Ervan uitgaande dat 20% van wat ik opwek ik zelf verbruik. Ik betaal 36 cent /kwh.

Beide leveranciers adviseren dus een opstelling richting het oosten aan. Alleen zou ik graag een oost/west opstelling willen overwegen. Met bijvoorbeeld 3 zonnepanelen onder de nok op het westendak. Dan zal mijn eigen verbruik van 20% omhoog schieten. Ik vind dit alleen lastig te kwantificeren hoeveel dit gaat opleveren, vanwege de schaduw en ook omdat ik niet weet hoeveel % dit mijn eigen verbruik gaat verhogen.

Info:
Foto's
De witte objecten zijn bomen, snap dat bomen geen solide kubussen zijn dus in dit model zal het effect van schaduw overschat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHbIyeoILytfWJKYBe24-f4fnjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oGEgL3O3yRpEvPvUD8Y6Qypa.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Lengte: 6.2 (bruikbaar 5.8)
Breedte: 5.7 (bruikbaar 5.5)
Schaduw
Veel aan westkant, aan oostkant bijna niet zoals te zien is (behalve de boom van de buren).
Wel zijn het allemaal bomen en heb ik geen last van schaduw door gebouwen
Jaarverbruik
2950KWH
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Geen --> Doel is om zo rendabel mogelijk met ons geld om te gaan.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat alles doen
Bijhouden van data
Ik heb home assistant draaien wil alles bijhouden, ook per paneel.
Reeds verkregen offertes
2, 1 van 5500 voor een 3900wp installatie:
  • Trina solar full black 390 wp x 10
  • solar edge omvormer met x10 optimizers
en 1 van 5400:
  • 9x suntech power 405 mono (405wp)
  • 9x optimizers solar edge + omvormer
Regio
Omgeving Rotterdam

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08
Voor SolarEdge offertes /altijd/ het SolarEdge designer rapport vragen met het opbrengst diagram.

Hoeveel je west dak waar dis: waarschijnlijk voldoende om rendabel te zijn.

Je bent dus handig in Sketchup.
Iets nuttiger is handig zijn in Sunny designer (zelfs zonder account te gebruiken, alleen kun je niets bewaren) of SolarEdge designer (met account, 'zelf-installateur'). Dat gaat je met de ervaring in Sketchup denk ik wel lukken.

Dan kun je ook bomen tekenen en het effect op het west dak simuleren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
Ronald schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:52:
Voor SolarEdge offertes /altijd/ het SolarEdge designer rapport vragen met het opbrengst diagram.

Hoeveel je west dak waar dis: waarschijnlijk voldoende om rendabel te zijn.

Je bent dus handig in Sketchup.
Iets nuttiger is handig zijn in Sunny designer (zelfs zonder account te gebruiken, alleen kun je niets bewaren) of SolarEdge designer (met account, 'zelf-installateur'). Dat gaat je met de ervaring in Sketchup denk ik wel lukken.

Dan kun je ook bomen tekenen en het effect op het west dak simuleren.
Bedankt voor de tips, die software kende ik nog niet. Ik zal dit weekend er eens mee gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
Ben even aan de slag geweest. Om het 1 op 1 met elkaar te vergelijken ben ik beide scenario's uitgegaan van 10 zonnepanelen, maar in eentje ook 2 op mijn westdak. (dus oost x8 west x2)

Mijn behoefte in KwH wordt al voorzien met de oost opstelling wat betreft salderen, dus enige reden om westdak vol te gooien is een betere spreiding van opbrengst. Ik zie inderdaad dat het self succiency quota van 32 naar 37% gaat. Heb dit gesimuleerd in Excel en dat gaat niet meer opleveren op de langere termijn.

Oost opstelling met 10 zonnepanelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsLBSJ07H8eLQfD4rXqhes1DxSQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4KcY8IZCq4wQRNiWdRsSnr73.png?f=fotoalbum_large

oost x8 en west x2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1U-C0vHHoFNxb1tPjinlg9fSdM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0wxpPwinmZWDMjsAcUEXUV7l.png?f=fotoalbum_large

Wat me eigenlijk al opvalt is dat de spreiding helemaal niet zo goed is met 2 zonnepanelen op het westen, wellicht. lastig te zien in de grafieken want de Y as heeft een andere schaal, maar in beide gevallen zal ik gewoon weinig opbrengst hebben einde dag (verklaarbaar door de hoge bomen aan westzijde).

Uitgerekend door het eigen verbruik met 5% te verhogen in mijn spreadsheet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1BgoPCw3Af7ox2Tr_8ZjTIwdIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AUCkJEbQr98VkLDTjBEsFjGF.png?f=fotoalbum_large]

Met een teruglever tarief van 10 cent en een inkooptarief van 40 cent gaat het zich dus niet terugverdienen.

Wat ik nog wil onderzoeken is of de meerprijs van beide daken volgooien een beter rendement zal vangen dan als ik dit bedrag verspreid zou beleggen (ca. 7% rendement pj).

Disclaimer: Natuurlijk veel aannames gemaakt, gelijkblijvende KWH consumptie & prijzen, ervan uitgaan dat sunnydesign de bomen goed simuleert enz. Maar dit bevestigt wel de intuitie die sketchup ook al gaf.

Oh, en ik kreeg deze error in de O8W2 opstelling. Hopelijk heeft dat niet teveel invloed gehad op de calculatie. Maar eerlijk gezegd snap ik er weinig van en weet ik niet hoe ik dat kan oplossen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hR4o6ouhvnRZ9pHP4J0tnltWEY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7FwDDL9931qN73vGTVoF80R4.png?f=fotoalbum_large

RFQ staat uit om ook west dak vol te gooien, dan kan ik even een definitieve afweging maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Probydoby op 07-03-2022 12:42 ]