Klopt de productie van mijn zonnepanelen wel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-03 16:45
Heren ik ben niet echt thuis in de wereld van de zonnepanelen, dus kan iemand mij dan uitleggen of het geen wat mijn zonnepanelen opbrengen klopt.

Mijn nieuwbouwwoning (oplevering nov 2021) is uitgerust met 13x 300W zonnepanelen met een ligging van WNW op een schuin dak van 35 graden. Op een dag als vandaag (zeer zonnig) levert deze op een piek moment maar 1,7kW terwijl ik met mijn panelen toch een 3.9kW zou moeten kunnen opwekken (in een ideale situatie uiteraard). Heeft dit mogelijk te maken dat we momenteel nog in het voorjaar zitten en de sterkte van de zon nog lager is dan in de zomer maanden of is er misschien iets niet goed aangesloten en functioneren niet al mijn panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00

Tazzios

..

3.9kW ga je nooit halen omdat:
  1. Tijd van het jaar
  2. Ligging van je panelen
  3. Het een theoretisch maximum
Van de pieken moet je het ook totaal niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
Bedankt voor je antwoord.

Ik snap dat die 3,9kW niet haalbaar. Het is dus niet gek dat mijn opbrengst op een dag als vandaag, met mijn setup, niet boven de 1,7kW uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-04 14:26
mijn 3465WP installatie op OZO had vandaag een piek van 2.4kW. Voor mn gevoel zit je iets aan de lage kant. Met deze laagstaande zon kan schaduw al snel een probleem worden. Heb je een foto van je dak? Welke omvormer is er gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

? zie punt 1 en 2.

Kijk niet naar de piekjes dat zegt niets. Het gaat om je jaaropbrengst om een inschatting te krijgen van de jaar opbrengst kun hier in % de opbrengst zien per maand:
https://www.kemkens.nl/ke...nelen/opbrengst-per-maand.

Verder verwacht ik dat de bouwer een berekening heeft van de verwachte jaar opbrengst heeft gemaakt waarmee je het dan ongeveer kan vergelijken. Aantal zon uren per jaar is natuurlijk ook niet precies gelijk.

Edit
OZO is een stuk gunstiger gelegen dan WNW; 96% vs 65% ten opzichte van recht op zuid.
Jaaropbrengst komt je installatie dan uit rond de 2,7KWH.

[ Voor 28% gewijzigd door Tazzios op 03-03-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heb hier 17,5Kwpiek liggen, kom met laagstaande zon ook niet verder dan 12Kw. Opbrengst over de dag nu 64KWH

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
T_knoop schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:44:
mijn 3465WP installatie op OZO had vandaag een piek van 2.4kW. Voor mn gevoel zit je iets aan de lage kant. Met deze laagstaande zon kan schaduw al snel een probleem worden. Heb je een foto van je dak? Welke omvormer is er gebruikt?
De gebruikte omvormer is een Goodwe model: GW3000D-NS. Het valt mij nu pas op maar volgens mij is dit model maar goed voor een max opbreng van 3000W?

Hierbij een foto, verder geen obstructies in dakkapellen/flatgebouwen of bomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLaAX9LCmOUEq_crATh8dy4zeI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiQ787aGkrsaO6UMXWvv7em5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:19
Kupauw schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:39:
Bedankt voor je antwoord.

Ik snap dat die 3,9kW niet haalbaar. Het is dus niet gek dat mijn opbrengst op een dag als vandaag, met mijn setup, niet boven de 1,7kW uitkomt?
niet te veel naar de piekjes kijken.
maar wat doe je aan kWh per dag.

en ook de kWh per dag is nog niet echt hoog.
zie mijn opbrengst van de afgelopen jaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
en maart het is het hem nog niet helemaal.

maar het word elke dag beter en beter. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 23:17
Vooral de orientatie zal je nekken, WNW is (zeker zo vroeg in het jaar) niet ideaal. Tegen de tijd dat je er serieus zon op krijgt gaat dat ding onder ;-) Op die ligging is 3900 Wp op een 3000 W omvormer ook niet zo gek. Veel hoger kom je toch niet.

[ Voor 16% gewijzigd door hesselbeertje op 03-03-2022 15:57 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
hesselbeertje schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:56:
Vooral de orientatie zal je nekken, WNW is (zeker zo vroeg in het jaar) niet ideaal. Op die ligging is 3900 Wp op een 3000 W omvormer ook niet zo gek. Veel hoger kom je toch niet.
Ja ik snap ook niet waarom ze de panelen niet aan de andere kant van de woning hebben geplaatst, dat is een mooie OZO opstelling... maar daar staan dan wel wat huizen maar de zon wat sneller achter weg kan zakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 23:17
In dat geval zou ik in eigen beheer heel snel de andere kant óók vol leggen. Zeker met de huidige teruglevertarieven is dat een no-brainer.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Kupauw schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:55:
[...]

De gebruikte omvormer is een Goodwe model: GW3000D-NS. Het valt mij nu pas op maar volgens mij is dit model maar goed voor een max opbreng van 3000W?
Niet opbrengst(KWH) en piek vermogen(WP) door elkaar halen.
Zou vreemd zijn als hij de rest van het jaar uit zou gaan na 3000KWH geleverd te hebben. :+
Maar door de ligging van je panelen zul helaas dus sowieso rond de 2700KWH blijven steken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 03-03-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hesselbeertje schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:00:
In dat geval zou ik in eigen beheer heel snel de andere kant óók vol leggen. Zeker met de huidige teruglevertarieven is dat een no-brainer.
Als we toch bezig zijn: Er pas aan deze kant ook nog wel wat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Hier nog de tabel die ik hebt gebruikt om je jaaropbrengst in te schatten. Mogelijk maakt dat het wat duidelijker

https://tweakers.net/i/Dq...yqbZerWl.jpg?f=user_large

Maar ik zou sowieso ook de bouwer vragen wat voor opbrengst zij garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
twain4me schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:06:
[...]

Als we toch bezig zijn: Er pas aan deze kant ook nog wel wat :+
Ja we zitten er net, het is wel de planning om er meer bij te laten plaatsen. Helaas is de andere kant van het dak nu wat minder ruimte ivm een dakkapel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Vandaag hier 3668 W als piekvermogen, met 12x 370 Wp panelen (4440 Wp), oftewel 83% van het optimum. Op mooie zomerdagen haal ik de 4400 W (99%). Dak 45 graden op het zuiden, zowat het meest optimale wat je kunt hebben. Dus deze tijd van het jaar is de opbrengst inderdaad gewoon een stukje lager. That being said, vandaag toch al 22,52 kWh opgewekt! Nice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@Kupauw verkijk je niet op de cijfers van de 'zuid bezitters'. Daar zit, zeker in deze tijd van het jaar, echt een groot verschil in t.o.v. oost/west opstellingen. Zomers maakt het iets minder uit, en dat is toch het moment waarop je het meeste opwekt.
Ik piek op circa 2 kW met een bijna zuivere O/W opstelling van 4,8 kW. 41% van het optimum dus.
Jij zit met je 1,7 kW op 43% van het optimum. Zo slecht is dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
Tehh schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:32:
@Kupauw verkijk je niet op de cijfers van de 'zuid bezitters'. Daar zit, zeker in deze tijd van het jaar, echt een groot verschil in t.o.v. oost/west opstellingen. Zomers maakt het iets minder uit, en dat is toch het moment waarop je het meeste opwekt.
Ik piek op circa 2 kW met een bijna zuivere O/W opstelling van 4,8 kW. 41% van het optimum dus.
Jij zit met je 1,7 kW op 43% van het optimum. Zo slecht is dat dus niet.
Klopt heb wel wat vergelijkingen gemaakt met vrienden van mij met plat dak en Z/O opstellingen en met wat ik las in het "mijn productie" topic. Bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:53
ik vond deze wel aardig, die regelmatig op het forum langskomt.
https://www.thomasberger....peakw2=&temp_coeff2=-0.48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Icephase schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:23:
Vandaag hier 3668 W als piekvermogen, met 12x 370 Wp panelen (4440 Wp), oftewel 83% van het optimum. Op mooie zomerdagen haal ik de 4400 W (99%). Dak 45 graden op het zuiden, zowat het meest optimale wat je kunt hebben. Dus deze tijd van het jaar is de opbrengst inderdaad gewoon een stukje lager. That being said, vandaag toch al 22,52 kWh opgewekt! Nice!
Hier ongeveer hetzelfde
35 graden ZZW

6615WP, vandaag 5255W piek. 79.5%

Volgens mij heeft Z het minst last van de laag staande zon in deze tijd van het jaar. Dus Z pakt mooie winst, temperatuur laag en volle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 14:57
Ik heb een vergelijkbare oriëntatie, WNW, en ook ongeveer dezelfde piek (1,6 kW).

Kijk voor de grap eens waar de zon staat als die onder gaat. Nog niet eens recht op de panelen, dat betekent dus dat je de hele dag alleen schuine instraling hebt.
De goede dagen komen in mei, dan zul je als het goed is veelvuldig de 3 kW halen 's middags en 's avonds.

Ik heb extra panelen laten leggen aan de achterzijde van mijn huis, op OZO. Die doen een veelvoud van de opbrengst, omdat de zon daar 's ochtends wel redelijk recht op schijnt
Pagina: 1