Toon posts:

Vlan smart switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Deventenaar
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-12-2022
Hallo.
Ik ben nieuw op dit gebied ,maar niet geschoten altijd mis.
Ik heb een gigabit glasvezel lijntje van Tweak,super tevreden mee.
Ik heb daar vanaf de Genexis een router van Draytek 2132 aan hangen.
De router wordt niet meer ondersteunt, is niet heel stabiel met toewijzen DHCP op de wifi.
De router heeft wél Vlan. Tweak heeft voor internet Vlan 34 .

Kan ik de router simpelweg vervangen voor een switch met Vlan ?
Zo ja , welke ?
Zo niet, waarom niet.

Bedankt vast.

Alle reacties

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:28
Een router en een switch hebben verschillende doelen.

Heel erg simpel gemaakt: Een switch splitst een netwerkkabel naar meerdere netwerkkabels, zodat meer apparaten aangesloten kunnen worden.

Een router verbindt 2 netwerken met elkaar. In de meeste huishoudens verbindt een router het lokale lan-netwerk met het internet (denk aan taken zoals NAT uitvoeren). Zeker in consumenten wereld doen routers veel taken tegelijk. Behalve router bevatten deze apparaten regelmatig ook access point (van netwerkkabel een draadloos netwerk maken) en een switch (zodat je dus meerdere apparaten op de router kunt aansluiten). Daarnaast zijn ze ook firewall, DHCP server (delen IPs uit), DNS-resolver (lossen op en beantwoorden DNS aanvragen van systemen op het netwerk).

[Voor 4% gewijzigd door Groentjuh op 03-03-2022 15:39]

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-03 20:05

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Nee, want een router doet veel meer dan alleen poortjes aan elkaar knopen. Een router dient ook als DHCP server, DNS server, mogelijk ook een stukje firewall en wireless (maar ik vermoed dat je die los van elkaar hebt).

Een router slikt je externe IP adres, en de interne adressen vertaalt die router ook naar dat externe adres.

• Deventenaar
Ok , ik vreesde al dat ik te kort door de bocht ging.
Bedankt voor de heldere antwoorden.

Zou dit iets voor mij zijn ?
Occasion hier op Tweakers.

Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:28
Deventenaar schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:45:
Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router
Dan zou ik eerder kijken naar een Ubiquiti UniFi Dream Machine.

Een Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router is een router, maar dan niet meer dan dat. Daar zou je al snel dus een access point (netwerkkabel -> draadloos netwerk) bij willen hebben en meestal ook een switch zodat je al je apparatuur kunt aansluiten.

• Deventenaar
Ik heb 2 wifi access points in woning en werkplaats en 3 switches verdeeld over de woning.
De Draytek had ook wifi , maar die kan ik missen, de dekking is goed genoeg.

Jouw mening Groentjuh ?

En vast bedankt.

• Deventenaar
De dream machine valt op dit moment ver buiten mijn budget met dik 300 Eu.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:00
Wat is je probleem met die Draytek, want ik heb hier ook een 2132 en doet doet het al jaren prima.
De wifi van dat ding is niet al te best maar, als je die uitzet heb je volgens mij een prima router van veel betere kwaliteit dan de gemiddelde consumenten router.

Dhcp is wel zo'n beetje het laatste waar ik problemen mee zou verwachten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:57
Met @Ben(V)
Kun je niet Tweak bellen en vragen om een gratis router? Of wat zit er bij het pakket?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:58:
Met @Ben(V)
Kun je niet Tweak bellen en vragen om een gratis router? Of wat zit er bij het pakket?
Sterker nog: ze gaan ook niet troubleshooten bij eventuele problemen als niet de meegeleverde apparatuur wordt gebruikt. Lijkt mij overigens ook erg logisch. Zie de tekst onderaan deze pagina:

https://www.tweak.nl/support/apparatuur-configureren.html

Geen idee wat er wordt meegeleverd of welke access points @Deventenaar nu gebruikt, maar ik verwacht dat die access points ook wel te verbinden zijn aan de apparatuur die hoort bij het abonnement.

• Deventenaar
Oh, die rommel die Tweak uitdeelt daar bedank ik voor.
Ik kreeg met een Gigabit lijn een gammele zyxel die geen Gigabit aan kon.
Nu haal ik direct Max snelheid.
Maar de WiFi van de draytek is beroerd.
Dat is de reden.
Support? Dan zet ik de zyyxel er tussen.
Maar heb al jaren geen downtime gehad.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:46
Deventenaar schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:00:
...
De Draytek had ook wifi , maar die kan ik missen, de dekking is goed genoeg.
...
Deventenaar schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:20:
...
Maar de WiFi van de draytek is beroerd.
Dat is de reden.
...
Ik ben je kwijt. Is WiFi van de DrayTek nu wél of géén probleem?
Qua router functionaliteit (incl. DHCP functie) is het althans een prima apparaat.

Dus misschien even helder uitleggen wat het probleem is en wat je wensen zijn.

• Ben(V)
Gewoon die Draytek houden en een accesspoint erbij plaatsen lijkt mij de simpelste en beste oplossing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Deventenaar
Draytek wifi bereik is voldoende, DHCP is onvoldoende. Continu apparaten die de verbinding kwijt zijnof geen verbinding kunnen maken, vooral mobieltjes en tablets. Die zoeken allemaal een laag IP adres. Als ik de Router reboot dan werkt het weer even. Of de Draytek heeft moeite met het verwerken van de 2 access points.
Ik weet 't niet precies. Dus vandaar andere Router proberen. Daar komt nog bij dat de Router al 4 jaar geen updates meer krijgt.

• laurens0619
Bij een slechte netwerk verbinding krijg je vaak “dhcp fout”. In get geval van wifi is dat 9/10x een symtpoon en niet de oorzaak

Hoe is je verbinding bekabeld?

4 jaar geen updates zou ik niet zo wakker van liggen

• Deventenaar
Naast de Draytek heb ik nog 2 wifi access points in huis. Dat benoemde ik ook.

• Deventenaar
Alles bij mij thuis is bekabeld,op de WiFi na.
Dus van Genexis naar Draytek, domme switches en 2 access points.

• Ben(V)
Verbinding kwijtraken heeft helemaal niets met dhcp te maken.

Een dhcp server geeft enkel ipadressen uit als een device opstart en dat device houd dan gewoon dat ipadres minimaal tot de leasetijd verstreken is.
Verbindingen kwijt heeft daar niets mee te maken.
Je trekt gewoon de verkeerde conclusie uit je overduidelijke wifi problemen.

• Deventenaar
OK strenge meneer Ben.
Hoe kan het dat ik gisteren nog wifi verbinding heb met een tablet, en dat ik vandaag met dat zelfde tablet geen wifi krijg zonder de Draytek te rebooten.
Verklaar dat dan eens aub.?
Vast bedankt.

• Ben(V)
Gewoon omdat je wifi slecht is.

• laurens0619
Deventenaar schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:30:
OK strenge meneer Ben.
Hoe kan het dat ik gisteren nog wifi verbinding heb met een tablet, en dat ik vandaag met dat zelfde tablet geen wifi krijg zonder de Draytek te rebooten.
Verklaar dat dan eens aub.?
Vast bedankt.
Staat de wifi op de draytek aan? Zo ja zet die eens uit

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:46
@Deventenaar Welke accesspoints heb je, en hoe zijn ze ingesteld qua Wifi-band, kanaal en beveiliging?
En hoe is in dat opzicht de Draytek ingesteld?

Heb je mogelijk storing door naburige netwerken? Heb je al eens de situatie in kaart gebracht met bijv. de app Wifi-Analyzer?

Verder sluit ik me aan bij vorige sprekers: DHCP is niet het probleem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Dan ga ik even in de club "metingen , geen suggesties" zitten...

kan je iets van RSSI waardes en liefst nog SNR's uitlezen ?
Als je er veel apparaten op -85 zitten met een snr waarde van poep snap ik dat ze geen stabiele verbinding kunnen houden

hopelijk houd je apparatuur ook een logboek bij
Dit is bv een uitlezing van mijn ap's ...

STA 90:2e:1c:4d:62:28 associated with BSSID 04:62:73:c0:77:80
(dus mijn laptop verbind met een accespoint)

STA 90:2e:1c:4d:62:28 disassociated from BSSID 04:62:73:c0:77:80 reason 8: Sending STA is leaving BSS
(en hier gaat mijn laptop weg van dat station,omdat ie ergens anders wifi gaat pakken)

ook kan ik uitlezen dat ik average een SNR van +45 heb (wat zéér goed is), en mijn koppeling is nu op dit moment 650mbps..

Fouten opsporen doe je met feiten , niet met gevoelens ...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee