Tegels visgraat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanW
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-06-2022
Verbouwing laten uitvoeren door erkende aannemer en in grote lijnen erg tevreden. Over het tegelwerk boven aanrecht hadden wij een discussie..
Het betreft een horizontaal visgraat patroon wat ook aan de linkerzijde van het aanrechtblad doorloopt op de linkerwand. In mijn beleving en met mijn boerenverstand moet het mogelijk zijn om dit visgraat patroon door te laten lopen en aan laten sluiten...
Zowel tegelzetter als aannemer zeggen dat het niet kan. Argumenten als vals verstek, dikte lijm en tegel en wanden die niet waterpas zijn overtuigen mij niet......ik denk dat het kan, met eerste nieuwe tegel door de hoek kun je spelen en heb ze het ook laten zien met tegels geknipt uit karton (ben een beetje eigenwijs wel). Horizontale en verticale lijnen lopen door en hoeken 45° zijn goed..
Wat zeggen jullie, erkende vakbekwame bouwvakkers?
...oh ja...wanden zijn waterpas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6v6AYQZ3GAQ0UJ66U2gdS67IqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjK7I4zsqzii7dK59KnFuH3E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk_-kfmZe8rOc8orgJsuU-zVM2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJATYhQU2GuuUFeLxemzIhfv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Ik zocht op Google even naar 'visgraad hoek wand' en kwam direct voorbeelden tegen. Waaronder de volgende afbeelding.

@StephanW Is dit wat je van tevoren had verwacht te krijgen?

Edit: je krijgt nog meer voorbeelden als je zoekt op 'visgraat hoek tegelen'. Maar wel allemaal verticaal betegeld. Heb je van tevoren bewust gekozen voor een horizontaal patroon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryK3RyYdKuPketjDIjEmy37aOkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKYBfgGFGsMOotgCWjclhM0M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Squawk op 03-03-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanW
Dit is een verticale visgraat maar volgens mij maakt dat voor het principe niet uit. Het patroon moet door de hoek doorlopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:19
Jouw voorbeeld is een kwart slag gedraaid waardoor alle tegels op exact dezelfde manier in de hoek toekomen. Dat lijkt mij makkelijker mooi te maken dan hoe het bij de TS is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Je schreef dat zowel de tegelzetter als de aannemer zeggen dat het niet kan. Het is nu in elk geval aangetoond dat het in de praktijk mogelijk is om tegels netjes aan te laten sluiten in een hoek als je betegelt in visgraatmotief. :)

[ Voor 76% gewijzigd door Squawk op 03-03-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:45
Volgens mij zou dit ook niet zo'n groot probleem moeten zijn als dat jouw tegelzetter en aannemer het doet lijken. Tuurlijk is het makkelijker om gewoon maar een random patroon aan te houden zoals ze nu gedaan hebben, maar netjes is anders. Je ziet bij jouw kartonnetjesvariant al hoeveel netter dit eruit komt te zien. Wellicht is de technische uitvoering wel aan wat meer haken en ogen gebonden dan waar het in eerste opzicht op lijkt maar een goede tegelzetter moet dit wel kunnen maken denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je vooraf aangegeven dat je dit wilde laten doorlopen of is dit achteraf? Wanneer het vooraf besproken zou zijn geweest had het waarschijnlijk best wel gekund, misschien tegen een iets hoger tarief omdat er gepuzzeld moet worden. Wanneer je had aangenomen dat de tegelzetter dit zelf wel zou bedenken... Dan heb je het mis. Je kunt geen twee aannemers op één klus hebben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanW
Het is er al een keer uitgeweest omdat de allereerste variant nog onrustiger was😬. De tegelzetter is toen uitgelegd wat de bedoeling was..zowel door mij als aannemer
Dit was het het beste wat ze konden, het kon niet wat ik wilde 🤔. Ben er 'onder protest' mee accoord gegaan.
Tijd of geld speelde geen rol, ik wilde het mooi en goed hebben.
Zijn er ook erkende tegelzetters die hier een mening over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het kan wel maar zorgt logischerwijs voor meer snijverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanW
Dat weet/denk ik niet...patroon wat hij heeft getegeld zorgt evenzo voor snijverlies... kost wel ietsje eer tijd omdat je meer moet nadenken en meten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
StephanW schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:39:
Het is er al een keer uitgeweest omdat de allereerste variant nog onrustiger was😬. De tegelzetter is toen uitgelegd wat de bedoeling was..zowel door mij als aannemer
Dit was het het beste wat ze konden, het kon niet wat ik wilde 🤔. Ben er 'onder protest' mee accoord gegaan.
Tijd of geld speelde geen rol, ik wilde het mooi en goed hebben.
Zijn er ook erkende tegelzetters die hier een mening over hebben?
Ik krijg het gevoel dat je mijn voorbeeld een beetje ontwijkt. Daar zie je immers dat het prima mogelijk is om het visgraatpatroon netjes te laten doorlopen in een hoek. Wat wil je nog meer horen van een 'erkende tegelzetter'?

Heb je er wellicht zelf expliciet voor gekozen om de visgraat horizontaal in plaats van verticaal te laten lopen zoals op alle foto's van andere keuken- en badkamerwanden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Probeer je karton eens precies op de manier die je nu hebt van de muur te krijgen.

En dan kijken of je precies die verdeling op een tegel tegen komt. Heb je bewijs dat het kan en gelijk een template

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanW
Squawk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:49:
[...]

Ik krijg het gevoel dat jij mijn voorbeeld een beetje ontwijkt. Daar zie je immers dat het prima mogelijk is om het visgraatpatroon netjes te laten doorlopen in een hoek. Wat wil je nog meer horen van een 'erkende tegelzetter'?

Heb je er wellicht zelf expliciet voor gekozen om de visgraat horizontaal in plaats van verticaal te laten lopen zoals op alle foto's van andere keuken- en badkamerwanden? :)
Jij bent een tegelzetter? Daar hoor ik in deze graag een mening van😃.
Ik heb zeker expliciet gevraagd voor een horizontale variant en naar mijn bescheiden mening mag dat voor het doorlopen door de hoek niets uitmaken. Het geeft een ander beeld dan in jouw variant maar moet kunnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanW
jeroenkb schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:49:
Probeer je karton eens precies op de manier die je nu hebt van de muur te krijgen.

En dan kijken of je precies die verdeling op een tegel tegen komt. Heb je bewijs dat het kan en gelijk een template
Ik ben begonnen met het knippen van kartonnetjes in het formaat van de hele tegels. Deze heb ik op één korte zijde (die in de hoek komt) aangepast...nu is handwerken niet mijn sterkste kant...maar het kan....
Ik haal ze er ook niet meer af hoor maar verbaasde me dat een aannemer die kwaliteit hoog in het vaandel heeft hier genoegen mee neemt en word niet graag weggezet als nietswetend amateurtje😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:57

Vliegvlug

Flight Simple

@StephanW
Bij het voorbeeld van @Squawk lopen de voegen wel door maar het patroon niet, waarbij ik bedoel dat het bestaande patroon als het ware is omgevouwen de hoek om.

Gaat het jou er enkel om dat de voegen netjes doorlopen of ook dat het patroon exact doorloopt?

Met visgraat horizontaal is alleen het laatste mogelijk, verticaal kan je wel enkel de voegen laten doorlopen en dat is natuurlijk veel makkelijker te realiseren.
Of je moet kiezen voor spiegelen maar dan draaien de richtingen om op de overgang tussen de twee muren

[ Voor 32% gewijzigd door Vliegvlug op 03-03-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanW
Vliegvlug schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:04:
@StephanW
Bij het voorbeeld van @Squawk lopen de voegen wel door maar het patroon niet, waarbij ik bedoel dat het bestaande patroon als het ware is omgevouwen de hoek om.

Gaat het jou er enkel om dat de voegen netjes doorlopen of ook dat het patroon exact doorloopt?

Met visgraat horizontaal is alleen het laatste mogelijk, verticaal kan je wel enkel de voegen laten doorlopen en dat is natuurlijk veel makkelijker te realiseren.
Of je moet kiezen voor spiegelen maar dan draaien de richtingen om op de overgang tussen de twee muren
Dank voor je antwoord. In mijn Kartonnetjes voorbeeld loopt toch én het patroon door én sluiten de voegen aan...of begrijp ik je verkeert? Ben ook maar een leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:57

Vliegvlug

Flight Simple

StephanW schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Dank voor je antwoord. In mijn Kartonnetjes voorbeeld loopt toch én het patroon door én sluiten de voegen aan...of begrijp ik je verkeert? Ben ook maar een leek.
Ja precies, daar lopen beiden door.
In het eerdere voorbeeld van Squawk niet, daar enkel de voegen.

Dat is het verschil waar ik op doelde.

Hoewel het bij horizontaal eigenlijk niet heel veel uitmaakt bedenk ik me nu want spiegelen is bij verticaal echt een heel stuk makkelijker terwijl dat bij horizontaal eigenlijk niets uitmaakt, want daar heb je niet zo’n mooie lijn waarop je met gelijke tegel delen kan werken.

[ Voor 24% gewijzigd door Vliegvlug op 03-03-2022 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:11

CeesKees

I rest my Kees

Ik zie gelijk wat jij wil. En dat moet natuurlijk ook gewoon kunnen.

Leuke tegels trouwens. Waar heb je die gevonden?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanW
Het zou mij wel helpen in meningvorming als ik weet of de reageerder erkend bouwvakker/tegelzetter is of net als ik een eigenwijze leek 😃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
StephanW schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:02:
Het zou mij wel helpen in meningvorming als ik weet of de reageerder erkend bouwvakker/tegelzetter is of net als ik een eigenwijze leek 😃
Nou kijk, het leggen zal best lastig zijn, maar het kán natuurlijk wel gewoon. Ik bedoel, teken op ruitjespapier een visgraatpatroon, knip het uit, en vouw het in een hoek van 90 graden. Dan zie je dat het gewoon kan. Dáár hoef je geen erkend tegelzetter voor te wezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanW
Kurma schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:07:
[...]

Nou kijk, het leggen zal best lastig zijn, maar het kán natuurlijk wel gewoon. Ik bedoel, teken op ruitjespapier een visgraatpatroon, knip het uit, en vouw het in een hoek van 90 graden. Dan zie je dat het gewoon kan. Dáár hoef je geen erkend tegelzetter voor te wezen.
Wat dacht je wat ik gedaan had om ze te overtuigen 😉...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanW
CeesKees schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:45:
Ik zie gelijk wat jij wil. En dat moet natuurlijk ook gewoon kunnen.

Leuke tegels trouwens. Waar heb je die gevonden?
Crogiolo lume green LX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:14
Zo moeilijk is het niet, het kan gewoon zoals TS wil. YouTube: How to install Herringbone subway tile in a shower.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:38
Ik ben geen tegelzetter, maar je kunt zien dat jouw wens niet helemaal goed is aangekomen.
Met de gegeven hoek op de wand (45 graden) en de twee te betegelen wanden kun je prima een plek verzinnen waar je met één hele tegel begint om het hele patroon te starten.

Jouw kartonnen voorbeeld laat beide wanden op 40 cm hoogte goed aansluiten, alleen zie je aan het tegelpatroon dat er waarschijnlijk van twee kanten naar de hoek is gewerkt waar het patroon moest samenkomen? Of anders toch niet precies genoeg begonnen?

[ Voor 4% gewijzigd door biomass op 03-03-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanW
biomass schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:48:
Ik ben geen tegelzetter, maar je kunt zien dat jouw wens niet helemaal goed is aangekomen.
Met de gegeven hoek op de wand (45 graden) en de twee te betegelen wanden kun je prima een plek verzinnen waar je met één hele tegel begint om het hele patroon te starten.

Jouw kartonnen voorbeeld laat beide wanden op 40 cm hoogte goed aansluiten, alleen zie je aan het tegelpatroon dat er waarschijnlijk van twee kanten naar de hoek is gewerkt waar het patroon moest samenkomen? Of anders toch niet precies genoeg begonnen?
Je hoeft niet met een hele tegel te beginnen. De achterwand was betegeld en op dag twee de zijwand. De zijwand pas je aan op de achterwand zodat alles (patroon, voegen en hoeken) netjes aansluit en doorloopt. De tegel op de achterwand en de aansluitende tegel op de zijwand zijn samen weer een hele tegel.
Mijn kartonnetjes sluiten op het hele patroon netjes aan. Was wat lastig op de foto te zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:38
Zoals je ziet in het filmpje dat @tcw82 linkte, het is gewoon een kwestie van goed voorbereiden?

Als alle wanden vlak en keurig rechthoekig zijn, moet het gewoon kunnen. Als de randen van het aanrecht niet compleet vlak zijn hebben ze een punt. Deze video laat zien wat er kan gebeuren als je je "basic understanding of geometry" links laat liggen.

Je zal het misschien niet van plan zijn om het nog een keer over te laten doen, maar met LibreOffice Impress of MS Powerpoint kun je in een half uurtje best wel zelf wat tegels virtueel plaatsen om te bepalen hoe je je tegels gesneden wilt/wilde hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHl0lRaSUAo7I4qfgd9SMhiFQv0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cx8AHlBCEBT6n32haWEWnUDe.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 21:42

BrZ

pagani schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:43:
Het kan wel maar zorgt logischerwijs voor meer snijverliezen.
Juist niet, het stuk wat je afsnijdt plak je om de hoek.

Het kost echt praktisch geen extra moeite om dit door te laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BrZ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:28:
[...]

Juist niet, het stuk wat je afsnijdt plak je om de hoek.

Het kost echt praktisch geen extra moeite om dit door te laten lopen.
Dat is niet bepaald hoe je normaliter tegelt. Dan moet je geluk hebben dat je aan beide uiteinden nog een acceptabel groot stuk tegel over houdt en je verband wordt al snel vrij lelijk (al gaat het hier om slechts één laag tegels hoog, dan heb je geen verband). De enige mogelijkheid hiertoe is als je de lange zijde in dit geval ook tactisch plaatst (dus bijvoorbeeld eindigen aan beide zeiden met praktisch een halve tegel als een hele niet lukt), hier lijkt links een hele tegel geplaatst te zijn, de vraag is even hoe je dan rechts uitkomt.

[ Voor 48% gewijzigd door pagani op 04-03-2022 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:14

pietje63

RTFM

Zoals aangegeven, zou het zeker mogelijk moeten zijn. Technisch denk ik iets lastiger dan je op het eerste gezicht denkt
- zoals @pagani ook aangeeft, bij het snijden van een tegel - zeker kleine hoekjes - kun je de andere kant lang niet altijd gebruiken
- ik denk dat om het visueel door te laten lopen je een stukje tegel weg moeten laten ter lengte van de voeg. Op dit manier kunnen de lijnen goed doorlopen en blijven de verhoudingen kloppen (tegel links + voeg + tegel rechts = lengte hele tegel).
Maakt het allemaal wat lastiger, maar waar een wil/vakman is, is een weg

en oh ja, gezien je expliciete vraag: ik ben geen pro >:)

[ Voor 5% gewijzigd door pietje63 op 04-03-2022 10:06 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:14
In dit filmpje wordt precies uitgelegd hoe je die overgangen mooi kan krijgen, volgens mij maakt het dan ook niet uit of je wel of niet in het midden bent begonnen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Diagonal wall tile? You need to see this.

Het geldt ook voor 45 graden gekantelde rechthoekige tegels.
Pagina: 1