Vraag

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-02 12:17

Anno

Griefmaker#2862

Topicstarter
Vorige week viel mijn computer opeens uit onder het gamen. Hierna wilde de computer niet meer aan.

Vervolgens heb ik een aantal dingen geprobeerd om te kijken of ik de computer weer werkend kon krijgen.

- Andere voeding.
- Andere videokaart.
- Geheugen van slot verwisselen en 1 ipv 2 bankjes plaatsen.

Mijn conclusie was dat het moederbord stuk was.

Ik heb het moederbord samen met de processor en het geheugen aangeschaft op 21-12-2020. En daarom heb ik het hele setje opgestuurd. Naar de winkel waar ik het setje had aangeschaft.

Nu krijg ik naar een aantal dagen de volgende mail terug.
Er is een wijziging in de status van je serviceaanvraag.

We hebben het moederbord uit je retourzending zorgvuldig gecontroleerd. Hieruit blijkt helaas dat er meerdere pinnetjes van de processorsocket zijn verbogen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij het plaatsen van de processor of bij het verwijderen van het beschermplaatje.

Voordat een moederbord de fabriek verlaat wordt de socket zeer streng gecontroleerd door middel van een laserscan, waardoor schade aan de socket altijd geldt als gebruikersschade. Hierdoor vervalt dan helaas ook de fabrieksgarantie op het moederbord.

Je bestelt echter niet zomaar bij [webwinkel]. In plaats van jouw moederbord direct naar je te retourneren, gaan wij ons uiterste best doen om de socket alsnog voor je te (laten) herstellen. Zodra wij meer informatie voor je hebben laten wij je dit uiteraard zo snel mogelijk weten.
Nu vind ik dit een beetje gek. Ik heb in december 2020 de CPU in het moederbord geplaatst en deze heeft het altijd goed gedaan. En deze is daarna ook niet meer uit het socket geweest.

Nu is mijn vraag kan het zijn dat in december 2020 een pin is gebogen en dat daardoor nu de computer niet meer werkt.

Hieronder een link naar de inventaris van mijn computer.

https://tweakers.net/gallery/313699/inventaris/?inv_id=47514

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:54
Je mag haast wel foto's maken van het spul als bewijs), voordat je het verzend, je ziet dit vaker voorbij komen hier,dat het erop gegooid word dat de pins verbogen zijn.

Het kan natuurlijk zo zijn hoor,maar het valt me op.

Het kan natuurlijk makkelijk gebeuren met al die fragiele pinnetjes, maar wel raar dat ie het bijna een jaar gewoon gedaan heeft,dat rijm ik niet met elkaar.

Hebben ze je foto's gestuurd,met bewijs dat het daadwerkelijk jou bord is,met gebogen pins?

• Anno

Anno

Griefmaker#2862

Topicstarter
freaky35 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:57:
Je mag haast wel foto's maken van het spul als bewijs), voordat je het verzend, je ziet dit vaker voorbij komen hier,dat het erop gegooid word dat de pins verbogen zijn.

Het kan natuurlijk zo zijn hoor,maar het valt me op.

Het kan natuurlijk makkelijk gebeuren met al die fragiele pinnetjes, maar wel raar dat ie het bijna een jaar gewoon gedaan heeft,dat rijm ik niet met elkaar.

Hebben ze je foto's gestuurd,met bewijs dat het daadwerkelijk jou bord is,met gebogen pins?
Foto's maken had ik eigenlijk wel moeten doen van te voren.

Maar ik heb al 10 jaar goede ervaringen met deze winkel. Vandaar ook dit topic. Mijn gevoel zegt dat dit niet klopt maar toch vanwege mijn goede ervaringen in het verleden. Wil ik niet direct allerlei beschuldigingen doen terwijl het misschien wel mijn eigen schuld is.

Ik zal vragen om foto's van het bord en de pinnen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:54
nvm

[Voor 99% gewijzigd door freaky35 op 03-03-2022 15:22]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe heb je je moederbord opgestuurd? Met de CPU erin, of gewoon met de socket open en bloot?

• Anno

Anno

Griefmaker#2862

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:28:
Hoe heb je je moederbord opgestuurd? Met de CPU erin, of gewoon met de socket open en bloot?
Moederbord met de CPU in het socket en het geheugen in de sloten. En dan in het plastic en de verpakking waar het moederbord in is geleverd destijds.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dan kun je transportschade uitsluiten. Ik zou dat eens voorleggen aan de webshop, hoe het al die tijd dan wel gewoon gewerkt heeft.

• Anno

Anno

Griefmaker#2862

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:45:
Dan kun je transportschade uitsluiten. Ik zou dat eens voorleggen aan de webshop, hoe het al die tijd dan wel gewoon gewerkt heeft.
Ik zal de vraag neerleggen bij de webshop.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-01 06:56
wat natuurlijk kan is dat een VRM of ander onderdeel van de stroomvoorziening naar de cpu op het bord de geest heeft gegeven en op die manier een piek spanning op de cpu/socket heeft gegeven, deze elektrische weerstand kan verbuigen ten gevolge hebben, dit hoeft niet altijd gepaard te gaan met brandplekken in de socket (deze zitten dan in het VRM gebied)

als een cpu vlak in de socket is gelegd en de socket netjes met de hendel om te sluiten is aangedrukt is het gewoon niet mogelijk pins te buigen. te ver doorbuigen onder spanning van de mount van een zware koeler kan, maar dan buigen ze bij loshalen weer gewoon terug, dit gaat zo geleidelijk...

ik zou ook even foto's vragen, want dit is wel een dubieus verhaal

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DIt is minder een technisch verhaal dan een service-verhaal. Ik denk dat het in Shopping Forum beter tot z'n recht komt.

Move PMG -> SF

Soittakaa Paranoid!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-02 11:22
Zoveelste verhaal over verbogen pinnetjes op een CPU.
Waar is die mooie tijd gebleven dat we met een bankpasje alle pinnetjes weer rechtbogen en de boel weer in elkaar schroefden?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22
Nu hoeft een socket vervanging niet veel te kosten. B2B betaalden wij hier $50 voor bij een grote moederbord fabrikant.

Het is echter niet zeker dat dit ook de oorzaak van je probleem is. Mogelijk is de pin verbogen bij het verwijderen van de CPU. Je zou evt kunnen vragen hoe ze dit hebben gedaan (er zijn tools voor) en een foto van de verbogen pin. Echter schiet je er netto waarschijnlijk niets mee op als particulier...

• neolite
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-02 16:46

neolite

Immer kritisch

nedernakker schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:11:
wat natuurlijk kan is dat een VRM of ander onderdeel van de stroomvoorziening naar de cpu op het bord de geest heeft gegeven en op die manier een piek spanning op de cpu/socket heeft gegeven, deze elektrische weerstand kan verbuigen ten gevolge hebben, dit hoeft niet altijd gepaard te gaan met brandplekken in de socket (deze zitten dan in het VRM gebied)

als een cpu vlak in de socket is gelegd en de socket netjes met de hendel om te sluiten is aangedrukt is het gewoon niet mogelijk pins te buigen. te ver doorbuigen onder spanning van de mount van een zware koeler kan, maar dan buigen ze bij loshalen weer gewoon terug, dit gaat zo geleidelijk...

ik zou ook even foto's vragen, want dit is wel een dubieus verhaal
Wat hier ook een onderdeel van kan zijn is het gegeven dat webwinkel verbogen pins detecteert en het direct gooit op gebruikersschade. CPU's kunnen nog gewoon functioneren met verbogen pins, het maakt dan wel uit welke dit zijn, kan is daarnaast vrij klein dat het nog werkt. Maar in een uitzonder geval is het mogelijk dat de verbogen pins dus niet het defect te zijn waar TS last van heeft.

Het kan dus ook het geval zijn dat de pins al bij aanschaf verbogen waren, TS hier niks van heeft gemerkt en nu een ander onderdeel van het moederbord de geest heeft gegeven. Dit kan natuurlijk ook nog weer wel of niet te maken hebben met de verbogen pins en eventueel veranderende "verhoogde" spanningsvraag.

Het verhaal van TS dat de CPU het altijd goed heeft gedaan is volgens mij wel de handeling die je van een consument mag verwachten dat hij het product degelijk uitprobeert. In hoeverre je nu nog kunt bewijzen dat een mogelijk defect al bij levering present zou zijn geweest is alleen met foto's mogelijk lijkt mij. Zeker gezien het feit dat TS moet aantonen dat er sprake zou zijn van een defect bij aankoop.

Als de pins verbogen zijn geraakt bij het verwijderen van de CPU door webwinkel ligt hier waarschijnlijk niet de oorzaak van het defect wat TS ervaart. Webwinkel gebruikt dit dan als uitweg om niet onder garantie te laten vallen, je kunt hier ook het tegendeel bijna niet bewijzen. Als de CPU in het moederbord zat tijdens transport lijkt mij het vrijwel onmogelijk dat de pins verbogen zijn tijdens het transport.

Voor mogelijk context is GamersNexus vrij kort geleden in een vergelijkbare situatie terecht gekomen. YouTube: Newegg Scammed Us Zijn conclusie? Als je geen grote publieke aanwezigheid hebt kun je erg weinig doen.

[Voor 29% gewijzigd door neolite op 04-03-2022 12:06]

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Je doet een beroep op non-conformiteit: hetgeen je gekocht hebt eind 2020 is niet wat je ervan mocht verwachten bij aflevering, want werkt niet meer 2022. Of je daarin slaagt is de vraag.

Het eerste half jaar (en onder de meest recente EU richtlijn, het eerste jaar) ligt er een bewijsvermoeden van non-conformiteit als je als consument stelt dat er sprake is van non-conformiteit. De verkoper moet dan tegendeelbewijs leveren om dat te ontkrachten.

Na een halfjaar moet ook een consument niet alleen stellen, maar bij betwisting door de verkoper zo nodig ook bewijzen dat de non-conformiteit al bestond bij aflevering. Soms is dat voldoende aannemelijk te maken, bijvoorbeeld als ineens een dure vaatwasser uit het niets stopt met werken na een jaar. Maar naarmate de tijd verstrijkt, zal ook een vaatwasser door slijtage kuren gaan vertonen en die slijtage kun je als koper verwachten. Dan is er dus geen sprake van non-conformiteit.

Volgens de verkoper is het onwaarschijnlijk dat de pinnetjes al bij aflevering verbogen waren en je merkt zelf op dat de processor dan niet had gewerkt.

Maar is dat laatste ook zo? Of denk je dat. Verder zou er ook een heel ander probleem kunnen spelen. Als je meer zekerheid wilt, dan moet je de computer door een derde (bij voorkeur gecertificeerde) partij laten inspecteren. Als blijkt dat de pinnetjes niet de oorzaak zijn, dan komt het bovenstaande weer in beeld. Kon je dat verwachten? Was het aanwezig bij aflevering? Hoe is je bewijspositie?

• Anno

Anno

Griefmaker#2862

Topicstarter
@dion_b bedankt voor het schopje.

De rest van de Tweakers ook bedankt voor de input.

Ik heb inmiddels telefonische contact gehad met de webwinkel en nogmaals mijn verhaal gedaan. De medewerker gaf aan mijn kant van het verhaal te begrijpen. En dat het moeilijk uit te leggen was dat het moederbord wel altijd goed heeft gewerkt. Ze hebben inmiddels de pinnen rechtgebogen en een medewerker gaat als het goed is vanmiddag nog kijken of dit heeft geholpen.

Mocht het moederbord nog steeds niet werken. Dan wordt er gekeken naar een 'passende' oplossing. Omdat het lastig is te bewijzen waar het defect is ontstaan.

Dit laatste stukje baart me wel een beetje zorgen. Het is nu wachten op een bericht van de webwinkel met het al dat niet goede nieuws.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:46
Heb je ook verkopers garantie gekregen? De meeste shops geven namelijk 2 jaar. En binnen de verkopers garantie is bewijslast voor de verkoper.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Anno

Anno

Griefmaker#2862

Topicstarter
Dit is de passende oplossing die ik heb ontvangen van de webwinkel.
Hieronder geef ik u de standaard lay-out wanneer wij een socketschade mail sturen naar klanten als de reparatie door ons niet is gelukt, met daaronder onze persoonlijke voorstel naar u:

Wij kunnen het volgende voor u doen:

1. Wij sturen het product ter reparatie/vervanging op naar de fabrikant.
Echter bij gebruikersschade is de kans aanwezig dat dit niet geheel kosteloos zal gaan.
De praktijk leert dat hier kosten voor gerekend worden van ongeveer € 70,-.
Met uw akkoord kunnen wij deze opsturen.
Indien het product onder de garantie normen wordt vervangen zullen er uiteraard geen kosten worden berekent.
2. Wij retourneren het product aan u.
3. Wij vernietigen het moederbord op een milieu vriendelijke manier.

Ons voorstel: Doordat niet te bewijzen, achterhalen en constateren valt waar of wanneer de socketschade is aangericht willen wij vanuit service de helft van de reparatie kosten op onszelf nemen. Hierdoor zullen de reparatiekosten voor u uitkomen op € 35,-.

Indien u optie 2 of 3 wenst dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Wij vernemen graag waar uw voorkeur naar uit gaat.
Helaas het is niet anders maar ik zal hun voorstel accepteren. Het is gewoon niet te bewijzen waar het mis is gegaan. Ik heb in ieder geval geleerd dat ik in het vervolg detail foto's maak van alle onderdelen die ik opstuur ter reparatie.

Iedereen bedankt voor de berichten in dit Topic

• Hackus
  • Niet online
loki504 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:55:
Heb je ook verkopers garantie gekregen? De meeste shops geven namelijk 2 jaar. En binnen de verkopers garantie is bewijslast voor de verkoper.
Dat doen ze door te beweren dat er 1 of meerdere pinnetjes zijn verbogen.

Dit noem je onder conformiteit(wettelijke garantie) uit willen komen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Hackus schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:45:
[...]

Dat doen ze door te beweren
En verkoper beweert iets anders.. Echt, ik hoop dat de Tweakers community een keer gaat inzien dat wat je leest niet direct feite zijn en je dus niet op basis van een verhaal over een shop of over alle ondernemers kan oordelen :X |:(

• Real
  • Niet online
Anno schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:39:
Helaas het is niet anders maar ik zal hun voorstel accepteren.
Het is toch een heel redelijk voorstel, of begrijp ik het voorstel nu verkeerd? Ze betalen 50% van de herstelkosten, terwijl jij in bewijsnood kan komen te verkeren.

Of komen er misschien meer kosten bij dan die 70 euro?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:21
loki504 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:55:
Kan je dit verduidelijken? Ik heb nog nooit van "verkopers garantie" gehoord en ook dat de bewijslast voor de verkoper zou zijn is, voor zover mij bekend, niet van toepassing als de verkoop langer dan 6 maanden terug was.

Of kom je uit België en werkt het daar anders?

• loki504
[...]

Dat doen ze door te beweren dat er 1 of meerdere pinnetjes zijn verbogen.

De vraag is alleen wat die verbogen pinnen veroorzaakt heeft. Gebruikers schade kan. Transport schade kan.

De vraag is of de winkel gebruikersschade kan hard maken. Gezien hun mail kunnen ze dat niet.

• Real
  • Niet online
[...]
Dat moet je toch echt beter onderbouwen. Wat moet de TS dan doen volgens jou?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Real
  • Niet online
loki504 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:56:
[...]
De vraag is of de winkel gebruikersschade kan hard maken.
Dat hoeven ze niet. De TS moet kunnen hard maken dat er een probleem was bij aflevering.

• Hackus
  • Niet online
Real schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:54:
[...]

Het is toch een heel redelijk voorstel, of begrijp ik het voorstel nu verkeerd? Ze betalen 50% van de herstelkosten, terwijl jij in bewijsnood kan komen te verkeren.

Of komen er misschien meer kosten bij dan die 70 euro?
Hierdoor zullen de reparatiekosten voor u uitkomen op € 35,-.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• loki504
Drardollan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:55:
[...]

Kan je dit verduidelijken? Ik heb nog nooit van "verkopers garantie" gehoord en ook dat de bewijslast voor de verkoper zou zijn is, voor zover mij bekend, niet van toepassing als de verkoop langer dan 6 maanden terug was.

Of kom je uit België en werkt het daar anders?
Ja hoor.
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

.
Fabrieksgarantie en verkopersgarantie
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.

Verkopersgarantie is wat er als extra overeen is gekomen. De meeste hanteren de 2 jaar EU.

• Hackus
  • Niet online
loki504 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:56:
[...]

De vraag is alleen wat die verbogen pinnen veroorzaakt heeft. Gebruikers schade kan. Transport schade kan.

De vraag is of de winkel gebruikersschade kan hard maken. Gezien hun mail kunnen ze dat niet.
Zij constateren na onderzoek dat er 1 of meerdere pinnetjes zijn verbogen, dat is hen conclusie.

@Real Dit gewoon accepteren !

• Real
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:57:
[...]
Hierdoor zullen de reparatiekosten voor u uitkomen op € 35,-.
Ja, wat betekent dat. Daar vroeg ik dus om. 35 euro om iets te vervangen wat X euro kost, of 35 euro all inclusive.

• loki504
Hackus schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Zij constateren na onderzoek dat er 1 of meerdere pinnetjes zijn verbogen, dat is hen conclusie.

@Real Dit gewoon accepteren !
Tja en dat is een bewijs van niets. Dit hebben ze zelf ook tijdens onderzoek kunnen doen. En wel raar dat die verbogen pinnen pas na +- 1 jaar naar voren komen.

[Voor 17% gewijzigd door loki504 op 04-03-2022 15:01]

• Hackus
  • Niet online
Real schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Ja, wat betekent dat. Daar vroeg ik dus om. 35 euro om iets te vervangen wat X euro kost, of 35 euro all inclusive.
Dat het TS E35,- gaat kosten voor herstel van zijn ingebrachte goed.

• Real
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:55:
[...]
Kan je dit verduidelijken? Ik heb nog nooit van "verkopers garantie" gehoord
Er kan een losse garantieovereenkomst ontstaan als dat wordt aangeboden en geaccepteerd. Dat wordt een 'commerciële garantie' genoemd in art. 6:230g aanhef onder k BW:
k. commerciële garantie: iedere verbintenis van de handelaar of een producent om, naast de wettelijke verplichting om een zaak te leveren die voldoet aan de overeenkomst, de consument de betaalde prijs terug te betalen of de zaken op enigerlei wijze te vervangen, herstellen of onderhouden, wanneer die niet voldoen aan specificaties of aan enige andere vereisten die geen verband houden met de hiervoor genoemde wettelijke verplichting, die vermeld zijn in de garantieverklaring of in de desbetreffende reclameboodschappen op het moment van of vóór het sluiten van de overeenkomst;
Maar die mag op geen enkele manier afbreuk doen aan de rechten die voortvloeien uit een consumentenkoop. Een consument kan dus nooit slechter af zijn. Overigens kan er wel degelijk een andere bewijslast verdeling voortvloeien uit een commerciële garantie dan werd gesteld. Je zult dan de voorwaarden moeten kennen.

• Drardollan
loki504 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Ja hoor.
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

.
Fabrieksgarantie en verkopersgarantie
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.

Verkopersgarantie is wat er als extra overeen is gekomen. De meeste hanteren de 2 jaar EU.
Blijkbaar bestaat het, ik heb er nog nooit van gehoord of ooit iemand gehoord die het verkocht of er gebruik van heeft gemaakt.

• Drardollan
Real schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Er kan een losse garantieovereenkomst ontstaan als dat wordt aangeboden en geaccepteerd. Dat wordt een 'commerciële garantie' genoemd in art. 6:230g aanhef onder k BW:

[...]

Maar die mag op geen enkele manier afbreuk doen aan de rechten die voortvloeien uit een consumentenkoop. Een consument kan dus nooit slechter af zijn. Overigens kan er wel degelijk een andere bewijslast verdeling voortvloeien uit een commerciële garantie dan werd gesteld. Je zult dan de voorwaarden moeten kennen.
Werkelijk nog nooit gezien of gehoord. Ik ken enkel wettelijke garantie of verlengen van garantie in de praktijk. Een garantie binnen de garantie is voor mij geheel nieuw :)

[Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 04-03-2022 15:19]

• Real
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:17:
[...]
Wat je nu noemt is weer iets anders volgens wat ik zie. Dat is gewoon extra garantie die de looptijd verlengt. Verkopersgarantie is schijnbaar een extra garantie binnen de garantie. Nog nooit gezien of gehoord ergens, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
Nee, die webpagina's van de Rijksoverheid zijn goedbedoeld, maar hit or miss. Er zijn niet meer garanties dan de non-conformiteit uit de richtlijn of een commerciële garantie. Of die laatste nu door de verkoper, importeur of fabrikant wordt aangeboden doet niet ter zake.

• loki504
Drardollan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Blijkbaar bestaat het, ik heb er nog nooit van gehoord of ooit iemand gehoord die het verkocht of er gebruik van heeft gemaakt.
De meeste winkels zagen dit vaak genoeg als de enige vorm.
Vandaar ook de sorry buiten de garantie periode.

• Drardollan
Real schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Nee, die webpagina's van de Rijksoverheid zijn goedbedoeld, maar hit or miss. Er zijn niet meer garanties dan de non-conformiteit uit de richtlijn of een commerciële garantie. Of die laatste nu door de verkoper, importeur of fabrikant wordt aangeboden doet niet ter zake.
En de ACM spreekt weer over andere garanties en termen.

Geen idee waarom het zo nodeloos ingewikkeld wordt gemaakt. Het is heel simpel zou je zeggen, je hebt recht op een deugdelijk product voor minstens 2 jaar ("wettelijke garantie"). Alles daarbovenop zijn gewoon commerciële producten en zou je een verzekering moeten noemen en geen garantie.

• Drardollan
loki504 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:21:
[...]

De meeste winkels zagen dit vaak genoeg als de enige vorm.
Vandaar ook de sorry buiten de garantie periode.
Wat zagen ze als enige vorm? Het spijt me, ik heb heel veel moeite om je posts te begrijpen in deze.

• Real
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:21:
[...]
En de ACM spreekt weer over andere garanties en termen.
Maar nergens staat de rechtsgrond vermeldt vermoed ik. Op de webpagina's van de Rijksoverheid ontbreken ze vrijwel standaard. Maar daar heb je dus geen klap aan als het anders in de wet staat.
(…) je hebt recht op een deugdelijk product voor minstens 2 jaar ("wettelijke garantie").
Dat is een keuze die de meeste lidstaten maken, maar Nederland (en volgens mij Finland) hebben een open norm. Het moet werken gedurende de tijd die je mocht verwachten bij aflevering.

• Drardollan
Real schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Dat is een keuze die de meeste lidstaten maken, maar Nederland (en volgens mij Finland) hebben een open norm. Het moet werken gedurende de tijd die je mocht verwachten bij aflevering.
Daarom zei ik "minstens" ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loki504
Drardollan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Wat zagen ze als enige vorm? Het spijt me, ik heb heel veel moeite om je posts te begrijpen in deze.
De hoop verkopers zagen vroeger bv de 2 jaar garantie als enigste vorm van garantie. En dan kreeg je na 2 jaar en bv 10 dagen te horen sorry garantie is verlopen....

• neolite
  • Laatst online: 02-02 16:46

neolite

Immer kritisch

Anno schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:39:
Dit is de passende oplossing die ik heb ontvangen van de webwinkel.

[...]

Helaas het is niet anders maar ik zal hun voorstel accepteren. Het is gewoon niet te bewijzen waar het mis is gegaan. Ik heb in ieder geval geleerd dat ik in het vervolg detail foto's maak van alle onderdelen die ik opstuur ter reparatie.

Iedereen bedankt voor de berichten in dit Topic
Wat mij betreft een nette oplossing door verkoper. Een dergelijk voorstel zou ik ook accepteren en het risico op mogelijke kosten op de koop toe nemen.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee