4x nieuwe keukenkraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-06 16:48
Ik heb een vraagje,
Ik heb al 4x een nieuwe keukenkraan gehad(1 gats)in de keuken.
2 jaar geleden nieuwe houten aanrechtblad gekocht met een nieuwe kraan.
De 1e monteur sloopte hem(te hard doorgedraaid)dus een nieuwe besteld.
Daarna gaat de kraan steeds los,paar maanden vast en door het heen en weer bewegen van de hendel gaat het elke keer loszetten.
Steeds aandraaien maar ben bang dat ik teveel aan ga draaien dat ik straks het blad beschadig aan de onderkant.
Dit ging 3x met alle nieuwe kranen zo,nu ben ik het beu en ga ik kijken voor een 2gats kraan.

Mijn vraag,ben ik van deze irritante gedoe dan af als ik een 2 gats aanschaf?dan worden de 2 poten apart vastgemaakt in het aanrechtblad.
Is dit ook niet sowieso beter voor houten aanrechtbladen?mijn inziens geven 1 gats kranen problemen op hout door het krimpen en uitzetten.

Dank jullie alvast voor het reageren.

Beste antwoord (via remco2706 op 10-03-2022 12:14)

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 22:55

Det

De laatste keer dat ik de eenhandsmengkraan hier in de keuken vastzette (hij was alwéér los), comfortabel op m'n rug in het keukenkastje liggend, kon ik best heel ver doordraaien maar voelde nog altijd geen weerstand. Na mezelf uit het kastje gehesen te hebben bleek dat ik de kraan door de toplaag van het kunststof keukenblad had getrokken. Na demontage bleek dat er, waarschijnlijk al langere tijd, lekkage onder de kraan door het (holle) keukenblad in was geweest. De honingraat binnenin was verrot en de sterkte was uit het blad.

De keuken hier is veel ouder dan de jouwe, en ik weet niet of je een massief blad hebt maar moraal van het verhaal, kijk eens naar de kern van het blad ter plaatse van het gat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerst eens kijken naar loctite in combinatie met een degelijke (veer)ring er tussen. Dat het blad aan de onderkantbeschadigt, als in, wat indeukt, maakt op zich niet heel veel uit. Daar komt geen water als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:46
vraagje welke kraan heb je waar gaat het om ?
(mijn glazen bol zegt grohe met een kunststof moer maar het wel heel mistig)
(vervang de kunstof moer voor een stalen moer en het prolbeem is opgelost. )
https://www.techniekwebsh...7NGN_jw-04lYaAtDnEALw_wcB
en nog een driehoekje ertussen. moet ook bij houten aanrecht bladen.
https://www.warmteservice...Tso6WQrGbEnUaAqzmEALw_wcB
ik hoop wel dat je blad nog in de juiste condietie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Het is een cucina praga chroom heet deze kraan.
Nu mogen wij kosteloos een 2 gats kraan uitzoeken met evt een kleine bijbetaling.
Ik ga niet werken met loctite e.d en ben zelf totaal niet handig.

Dus mijn vraag blijft,ben ik van deze irritante gedoe af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:22
Waarom maak je je zorgen dat de onderkant van je keukenblad beschadigd? Dat zie je toch helemaal niet? Ik zou gewoon goed vast aandraaien.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Misschien.

Als goed gemonteerd.

Persoonlijk nooit last van 1 gats kranen die los komen nadat ik ze gemonteerd heb.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is het rubber vergeten onder de kraan, op het blad ?
Welke kraan heb je nu btw ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Hackus,zoals gezegd het is een cucina praga.
Tot dusver iedereen sowieso nog bedankt voor de moeite.
Ik ga de keukenboer eerst maar eens bellen of die onderdelen en bevestigingsmateriaal inderdaad goed zitten zoals door jullie gezegd,immers nog garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A60tMC19p7lchabu6FcLuGF1ZPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgj7QWZJ2BJN4OPcL3Z9NL7l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGBqt2y6djiKQfVT4zVjhkoI6-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obDmBCrjYnm9JnhepPovEgyk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Heb ff 2 fotoos gemaakt,misschien zien jullie iets wat niet klopt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

De laatste keer dat ik de eenhandsmengkraan hier in de keuken vastzette (hij was alwéér los), comfortabel op m'n rug in het keukenkastje liggend, kon ik best heel ver doordraaien maar voelde nog altijd geen weerstand. Na mezelf uit het kastje gehesen te hebben bleek dat ik de kraan door de toplaag van het kunststof keukenblad had getrokken. Na demontage bleek dat er, waarschijnlijk al langere tijd, lekkage onder de kraan door het (holle) keukenblad in was geweest. De honingraat binnenin was verrot en de sterkte was uit het blad.

De keuken hier is veel ouder dan de jouwe, en ik weet niet of je een massief blad hebt maar moraal van het verhaal, kijk eens naar de kern van het blad ter plaatse van het gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 14:49
Onder een dunner blad zit wel vaak een kunststof blok om de kracht te verdelen:
Afbeeldingslocatie: https://www.maat-keuken.nl/data/articles/images/big/b_894.jpg

Hier heb ik hetzelfde probleem gehad maar dat was omdat ik de rubber ring onder de kraan vergeten, zit die er wel?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
De allereerste monteur had hem doorgedraaid in 2018(vanaf 2018 al bezig met die kolere kraan en ondeskundige monteurs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BODBFXXe4COORWTt7T83-IpRses=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81INRKs3YpYxuQ5kFGdksuKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Dit was onze 3e kraan,voordat de huidige erop werd gezet.
Misschien een domme vraag,als de monteur weer komt hoe kan je zien of het aanrechtblad verrot is?hout zacht rond dat gat e.d?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det

Det

Ja precies, als je kraan er uit is kun je in het gat kijken. Even met je nagels (of voorzichtig met een schroevendraaier) porren en krassen om te voelen of het nat en zacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Er zit trouwens vlgs de monteur een rubber tussen kraan en blad.(even mijn mailverkeer doorgenomen)

Nu denk ik weer aan een ander gerelateerd probleem namelijk het aanrechtblad.
Als nou id blijkt dat het gat nat en zacht is,dat betekend dat de monteur 3 jaar geleden(het blad is ook 3 jaar bij dezelfde winkel gekocht)het aanrechtblad heeft beschadig,zou gek zijn indien dit wordt geconstateerd want de overige 2 monteurs hadden hierover niks gezegd.
Dan ben ik wel benieuwd of ze het dan moeten vergoeden namelijk een nieuw deel van het blad leveren?
Ook gezien we vanaf 2018 met loszittende kranen te maken hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Ik zat net nog eens goed naar me fotoos te kijken,bij de eerste 2 fotoos die ik heb gepost,dan de rechterfoto is de onderkant van het kastje(foto naar boven gemaakt).
Maar het lijkt al vochtig in de ring gezien,het hout lijkt donkerder te zijn en ik vind de ring er niet zo stevig uitzien precies op een hoek gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 18:16

TheBorg

Resistance is futile.

Je hebt speciale ringen die wel wat kunnen opvangen als het blad een beetje rot is.

https://horecatiger.eu/nl...-id-48-5mm-ad-70mm-548503

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Grote dank voor de link,zal het blad niet verder gaan rotten?
Ik ga morgen sowieso maar weer eens bellen,kijken wat de monteur zegt en contateerd en dan haal ik meteen de oplossingen aan van jullie.
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 14:49
Mijn ervaring met (helaas teveel) kranen is dat een goede kraan een hoop ellende voorkomt, prettiger werkt en langer meegaat. Hier in huis is alles Hansgrohe denk ik intussen.

Ze vragen voor die Cucina ook genoeg geld maar ik vind de afwerking en de roestige schroefdraad er maar twijfelachtig uitzien.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Ja dat vind ik ook,hoop geld en dan ziet de binnenkant eruit alsof het 10 jaar opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Net even gevoeld op het aanrechtblad waar de kraan zit,want de kraan zit los natuurlijk en kan nu voelen dat het blad precies waar de kraan op het blad komt,dat de ronde afdruk ingedeukt is.
Hebben ze toch te hard aangedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

Wellicht. Zo'n kraan zal toch redelijk stevig aangezet moeten worden om te voorkomen dat ie meedraait. Dus als de toplaag van het blad niet erg sterk is is een flauwe afdruk in je blad misschien niet heel raar denk ik.

Zoals al eerder aangeven, er zal toch iets van rubber tussen kraan en blad moeten zitten. Dit dicht af tegen water (de roest op het draadeind van de kraan voorspelt niet veel goed), verdeelt de druk op het blad over een wat groter oppervlak en last but not least zou mede moeten voorkomen dat de kraan gaat draaien.

De eerstvolgende keer dat er een monteur langs komt zou ik er met m'n neus bovenop gaat staan. Je weet nu waar je op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:18
En om de kraan heen droog houden, dus na gebruik altijd droog maken anders gaat het hout dus rotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco2706
Ja klopt,kraan drooghouden deden we id al,bedankt voor deze tip.

Het aanrechtblad is vrij stevig,was ook een vrij dure,maar de 1e monteur draaide de kraan zo hard aan dat ik het hoorde kraken.
Ik zei nog,draai je het niet te hard aan?toen was dus de 1e kraan stuk gedraaid.
Het blad en kraan kraakte,maar vlgs de monteur kon het geen kwaad,dus wel blijkt achteraf.

We hebben gisteren contact opgenomen met het bedrjjf,en ze komen binnenkort snel kijken en beoordelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remco2706
Even een update,er is iemand langs geweest en beoordeelt dat de keukenblad onder de kraan flink beschadigd is,ook zacht van het water wat erin zit.
Aantal monteurs hebben de kranen te hard aangedraaid.
We krijgen een nieuwe blad en kraan(wel een 2 gats)maar met bijbetaling gaan we voor composiet.
Iedereen dank dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

Balen maar toch ook wel weer fijn dat het netjes opgelost is zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Ja precies,hoop dat ze nu wel kundige monteurs sturen
Pagina: 1