Toon posts:

Upgrade advies voor PC gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hansheem
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-01 21:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

COD spelen !

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Mag best een paar 100 euro zijn (max 500) --> anders kan ik beter een nieuwe kopen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Videokaart, voeding, kast.

Mijn huidige systeem bevat:
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-6500 CPU @ 3.20GHz, 3201 MHz, 4 core('s), 4 logische processor(s)
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 8,00 GB
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1650 SUPER
Moederboard: Gigabyte Technology Co., Ltd. --> B150M-D3H-CF

Zoals gezegd ik zou het liefste mijn huidige PC een beetje oppompen met misschien meer geheugen, maar is dit zomaar mogelijk met de huidige setup? :)

Alle reacties

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:06
Alletwee zijn eigenlijk wel aan vervanging toe als je de nieuwste cod wilt spelen.
Als alles in 1x nieuw te duur is, dan zou je kunnen overwegen om of

Je videokaart eerst meenemen naar een nieuw systeem, en dan de i5-12400 + ram + mobo uit de best buy guide pakken.

Of

Je zou kunnen kijken naar wat extra ram. Als je het exacte type weet, dan zou je dit misschien goedkoop 2ehands in de vraag en aanbod kunnen vinden.
En hier dan alvast een nieuwe videokaart bij kunnen kopen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:18
Activision adviseert de volgende specs (recommended):

CPU: Intel Core i5-2500K
RAM: 12GB RAM
HDD: 246GB HD space
Video: NVIDIA GeForce GTX 970 / GTX 1660

Volgens mij voldoet je systeem daar wel aan.
Welke resolutie speel je?
Wat voor framerate haal je nu?
Waarom wil je upgraden?
Wat voor problemen ervaar je nu en verwacht je dat er opgelost worden door de upgrade?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• hansheem
GarBaGe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:02:
Activision adviseert de volgende specs (recommended):

CPU: Intel Core i5-2500K
RAM: 12GB RAM
HDD: 246GB HD space
Video: NVIDIA GeForce GTX 970 / GTX 1660

Volgens mij voldoet je systeem daar wel aan.
Welke resolutie speel je?
Wat voor framerate haal je nu?
Waarom wil je upgraden?
Wat voor problemen ervaar je nu en verwacht je dat er opgelost worden door de upgrade?
Ik speel nu op ergens in de 2304x1296 resolutie, dit ligt vlak onder de max die het system aangeeft. 2743 / 3955 geheugen
De screen refreshrate is 75 (locked)

Ik wil upgraden omdat ik hoop dat het haperen dat hij af en toe doet gewoon verdwijnt, het is een beetje een luxe probleem ik weet het maar ik wil gewoon zonder haperingen kunnen spelen !
De problemen die ik heb is eigenlij

[Voor 3% gewijzigd door hansheem op 04-03-2022 08:49]

• hansheem
NESFreak schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:00:
Alletwee zijn eigenlijk wel aan vervanging toe als je de nieuwste cod wilt spelen.
Als alles in 1x nieuw te duur is, dan zou je kunnen overwegen om of

Je videokaart eerst meenemen naar een nieuw systeem, en dan de i5-12400 + ram + mobo uit de best buy guide pakken.

Of

Je zou kunnen kijken naar wat extra ram. Als je het exacte type weet, dan zou je dit misschien goedkoop 2ehands in de vraag en aanbod kunnen vinden.
En hier dan alvast een nieuwe videokaart bij kunnen kopen.
Bedankt! Ik zou dan denk ik in eerste instantie voor optie twee gaan, maar hoe kom ik erachter welk RAM ik moet hebben?

Nog een vraag, is mijn videokaart echt al zo achterhaald? Ik heb hem 2 jaar geleden gekocht voor een 240 euro ofzo, gevoelsmatig zou die toch nog goed mee moeten kunnen?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
hansheem schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:46:

Ik wil upgraden omdat ik hoop dat het haperen dat hij af en toe doet gewoon verdwijnt, het is een beetje een luxe probleem ik weet het maar ik wil gewoon zonder haperingen kunnen spelen !
Probeer eerst met bijvoorbeeld MSI Afterburner te achterhalen waar je bottleneck zit, en besluit dan over wat up te graden.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:20
heb je 2x4gb of 1x8gb ram erin zitten?

Persoonlijk vind ik trouwens dat jeheel wat op vooruit gaat met COD,als je het systeem een update geeft.
Maar dat zou ik zowel het moederbord als cpu vervangen en het geheugen
Want qua geheugen is hetook aan de krappe kant

Je cpu heeft te weinig cores, zie maar bv wat het doet qua fps als je een betere cpu, let wel dit is met een 2080ti,wat betere gpu dus:

https://www.dsogaming.com...ce-analysis/#&gid=1&pid=2

[Voor 90% gewijzigd door freaky35 op 04-03-2022 09:07]

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:06
hansheem schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:47:
[...]

Bedankt! Ik zou dan denk ik in eerste instantie voor optie twee gaan, maar hoe kom ik erachter welk RAM ik moet hebben?

Nog een vraag, is mijn videokaart echt al zo achterhaald? Ik heb hem 2 jaar geleden gekocht voor een 240 euro ofzo, gevoelsmatig zou die toch nog goed mee moeten kunnen?
Je ram zou je op de kassabon kunnen terugvinden? Of anders met een tool als CPU-Z uit kunnen lezen: https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Zou je hier het resultaat van de memory en SPD tabbladen van cpu-z kunnen posten?

In de huidige staat is je systeem eigenlijk nog best wel gebalanceerd. Maar zeker bij die stotters die je omschrijft zou een ram upgrade van 8 naar 16GB al best wel kunnen helpen.

Qua snelheid stond intel in die jaren stil qua voortgang. En jou processor is dus eigenlijk niet sneller dan die i5-2500 die door activision voor COD aanbevolen word.

Je ram en videokaart zitten wel onder de aanbevolen eisen (maar wel boven het minimum).

Dat je videokaart niet zo oud is, dat doet er niets aan dat het de goedkoopste videokaart van die generatie is en eigenlijk niet heel veel sneller dan een amd rx480 uit 2016. Mogelijk ook dat de 4GB van je videokaart voor problemen zorgt, omdat er dan extra tussen je gewone ram en video ram heen en weer gekopieerd moet worden, en je dus ook maar 8GB aan gewoon ram hebt. Dit zou ook die stotters kunnen veroorzaken.

Videokaarten zijn de afgelopen tijd belachelijk duur. Ik zou bij een videokaart upgrade je oude ook zeker niet op de plank laten liggen, maar hem voor een goede prijs dan ook in de vraag en aanbod (of onder vrienden) te koop zetten.

Als je nu puur en enkel een ram upgrade probeert, dan zou dat je misschien 30€ kosten, dus dat zou je eigenlijk sowieso kunnen doen.

Het stotteren kan natuurlijk ook gewoon kunnen komen omdat je teveel programmas op de achtergrond hebt draaien. Maar ook hier kan een ram upgrade helpen.

• freaky35
Het ligt er ook aan waar het stotteren vandaan komt, kan door geheugen komen,maar ook een cpu ook door een cpu die op de limiet zit.

Kan je zo testen door bv met MSI afterburner te checken wat het GPU verbruik is en CPU,plus ook welke temps .Wel dus OSD aanzetten in msi afterburner

• hansheem
NESFreak schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:15:
[...]

Zou je hier het resultaat van de memory en SPD tabbladen van cpu-z kunnen posten?

Het stotteren kan natuurlijk ook gewoon kunnen komen omdat je teveel programmas op de achtergrond hebt draaien. Maar ook hier kan een ram upgrade helpen.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik heb deze ochtend ook even mijn PC grondig schoongemaakt, oude programmas eraf etc. etc. startup tijs alleen al van 55 seconden terug naar 32 seconden dus dat geeft denk ik al aan dat daar winst te behalen viel! COD of iets dergelijks nog niet getest... iets met werk :P

De tabbladen zien er als volgt uit:

• hansheem
martyw schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:57:
[...]

Probeer eerst met bijvoorbeeld MSI Afterburner te achterhalen waar je bottleneck zit, en besluit dan over wat up te graden.
Ik heb hem geinstalleerd, maar waar zou ik dan zoal op moeten letten kwa data?

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:51
Ik denk dat het meest interessant is om te kijken of het GPU geheugen vol loopt.
De 4GB geheugen in combinatie met de gebruikte resolutie doet me denken dat daar het makkelijkst een bottleneck te vinden is.

[Voor 44% gewijzigd door Therazor op 04-03-2022 13:53]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
hansheem schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:16:
[...]

Ik heb hem geinstalleerd, maar waar zou ik dan zoal op moeten letten kwa data?

Idd RAM, maar ook CPU en GPU belasting, en framerates

[Voor 8% gewijzigd door martyw op 04-03-2022 14:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hansheem
freaky35 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:22:
Het ligt er ook aan waar het stotteren vandaan komt, kan door geheugen komen,maar ook een cpu ook door een cpu die op de limiet zit.

Kan je zo testen door bv met MSI afterburner te checken wat het GPU verbruik is en CPU,plus ook welke temps .Wel dus OSD aanzetten in msi afterburner
Ik heb maar even de check gedaan en ik merk dat mijn FPS rond de 40 zit en mijn GPU altijd rond de 97%
CPU percentages liggen tussen de 50 en 80%

Lijkt me dan dat mijn GPU de bottleneck is?

• martyw
  • Nu online
hansheem schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:35:
[...]

Ik heb maar even de check gedaan en ik merk dat mijn FPS rond de 40 zit en mijn GPU altijd rond de 97%

Daar lijkt het op. Wat zijn je minimum framerates? Hoe is je RAM belast?

• freaky35
hansheem schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:35:
[...]

CPU bottleneck ja.

Maar niet zo dramatisch, anders GPU gebruik laag geweest,97% GPU is juist goed dat wil je graag.
Blijft die trouwens wel constant op dat level of schommelt dat?

Alleen cpu verbruik is wel hoog, 50 a 80% betekend, meestal wel dat 1 of meerdere cores op de 100%
Wat zeker ook stutter kan veroorzaken.

Net als RAM tekor dat zeker ook kan veroorzaken, hoe is het RAM verbruik ingame?

[Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 04-03-2022 15:57]

• martyw
  • Nu online
freaky35 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:49:
[...]

CPU bottleneck ja.

Maar niet zo dramatisch, anders GPU gebruik laag geweest,97% GPU is juist goed dat wil je graag.
Blijft die trouwens wel constant op dat level of schommelt dat?

Alleen cpu verbruik is wel hoog, 50 a 80% betekend, meestal wel dat 1 of meerdere cores op de 100%
Wat zeker ook stutter kan veroorzaken.

Net als RAM tekor dat zeker ook kan veroorzaken, hoe is het RAM verbruik ingame?
Goed punt. @hansheem kun je in Afterburner alle cores aan zetten (ik meen dat ze als CPU1/2/3/4 etc aangeduid worden)

• hansheem
Dit zijn mijn resultaten:

• freaky35
Kan je in COD switchen van direct x 12 naar direct x 11?
Zet ehm als het kan op direct x 11.

Ik vermoed dat het dan al een stuk beter gaat

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:11
Gpu is goed genoeg voor deze game maar hoe kom je aan deze resolutie? Welke monitor heb je? Als je niet veel wilt uitgeven kun je kijken voor zo iets V&A aangeboden: UPGRADESET: AMD Ryzen 5 2600X + Gigabyte b450m ds3h + 16gb dd...
Of eventueel verder zoeken naar iets met ryzen 3600 of nieuwer. Je kunt ook upgraden naar een 6700k maar dat is net zo duur als een upgrade setje van deze link.

PC : Ryzen 7 3800x / 6800XT / 32 GB DDR4 @ 3200

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freaky35
hansheem schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:46:
[...]

Ik speel nu op ergens in de 2304x1296 resolutie, dit ligt vlak onder de max die het system aangeeft. 2743 / 3955 geheugen
De screen refreshrate is 75 (locked)

Wat een aparte resolutie en ook te zwaar voor die gpu
Welke monitor heb je?

Heb je reoslution scaling verandert?

Render resolution heet dat zo te zien ingame, die moet staan op 100,naar de resolutie van je monitor.

[Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 05-03-2022 11:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansheem
freaky35 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:58:
Kan je in COD switchen van direct x 12 naar direct x 11?
Zet ehm als het kan op direct x 11.

Ik vermoed dat het dan al een stuk beter gaat
Ik heb geen idee, ik zal eens even kijken hoe en of dat kan.
Als jij weet hoe, hou ik me aanbevolen voor tips! :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansheem
freaky35 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:01:
[...]

Wat een aparte resolutie en ook te zwaar voor die gpu
Welke monitor heb je?

Heb je reoslution scaling verandert?

Render resolution heet dat zo te zien ingame, die moet staan op 100,naar de resolutie van je monitor.
Je hebt een instelling waarbij je aan kan geven wat je resolutie is, maar ze doen erbij vermelden dat hoe hoger je hem zet, hoe scherper je beeld is, ik heb hem dus op max staan van wat hij voor mijn systeem aanbeveelt. Ik heb hem ook al eens op 1080 gezet, en dat loopt zeker wel iets vloeiender, maar dan is de kwaliteit van het spel net fortnite ... maar dat is dan misschien het compromis dat ik moet willen sluiten met mijn huidige systeem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansheem
Als ik het goed lees, en ik wil beginnen met de goedkope optie door er wat meer RAM in te steken moet ik dus een Kingston SD Hydix kopen met een zelfde part en serial number?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hansheem schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:47:
[...]

Voor de volledigheid, de prijzen van kaarten zijn dus zodanig omhoog gegaan, dat je voor diezelfde kaart nu rond de 600 euro (nieuw) betaald, 2ehands zie ik ze ook niet veel goedkoper dan 350 langskomen.

Verder wil je de resolutie gelijk hebben met wat je beeldscherm aan fysieke pixels heeft. Je kunt 'm vrolijk zo hoog instellen als je wilt, maar als je scherm maar fysiek 1080 hoog en 1920 breed is aan pixels, zal het echt niet ineens "scherper" worden. Je kunt dan beter de beeldkwaliteit instellingen omhoog gooien (anti aliasing, textures, shadows, etc) in plaats van blind de resolutie omhoog.

Ga eens in Windows naar instellingen --> display/scherm en dan de display resolution van je scherm. Dat uitklap menu'tje wil je de aanbevolen instelling hebben, zowel in windows als ingame in CoD.

• hansheem
Bedankt voor alle tips!

Ik heb besloten om te beginnen met mijn RAM geheugen eens een boost te geven. Ik heb momenteel:
2x Kinstong SK Hynix erin zitten a 4gb per stuk. Allemaal DDR4-2133 (1066mhz).

Ik wil er graag 2x 4gb bij stoppen, maar welke kunnen hier simpelweg bij gezet worden zonder gedoe?

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:44
Allerbeste is exact dezelfde; dus nog twee Kingston SK Hynix ddr4-2133.
Anders 'gewoon' ddr4-2133 kan volgens mij ook geen kwaad. Alles wat niet dezelfde snelheid heeft maakt het alleen maar trager IPV sneller als ik het niet mis heb.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee