Laptop voor zakelijk gebruik (icm groot extern scherm)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:34
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor zakelijk gebruik. Ik ben zelfstandige in online marketing en copywriting. Dat betekent in mijn geval: 8u per dag achter de pc, veel browsen, eindeloos office/slack/video calls etc, wat webdesign/webdevelopment, wat licht designwerk, soms wat grotere bestanden (grote downloads, een flinke maildatabase doorlopen of een kleine videobewerking). Het is allemaal niet heel spannend denk ik.

Wat ik belangrijk vind is dat een laptop redelijk stil is en zeer snel. Formaat 14-16 inch, gewicht en looks niet zo belangrijk.
Ik gebruik de laptop enkel met thuiswerken en onderweg, op mijn kantoor heb ik een desktop staan. Deze begint wat te verouderen, dus mogelijk dat ik op termijn (1-2 jaar?) de desktop de deur uitdoe en deze laptop fulltime gebruik.

Wat ik belangrijk vind:
  • Windows, Apple is geen optie
  • Ik wil een redelijk stille en echt snelle laptop. Geen zin in wachten, ook niet als 'ie 2-3 jaar oud is.
  • Formaat 14-16 inch, voorkeur voor 15 inch. Zeker niet kleiner dan 14 inch.
  • Goed scherm met flinke resolutie en genoeg power om een groot extern scherm aan te sturen. Pluspunt als er twee externe schermen aan kunnen.
  • Stevig model (aluminium/carbon?), goed toetsenbord, interne webcam
Niet van belang:
  • Merk, looks, gewicht
  • Audio
  • En tot op zekere hoogte prijs: ik zoek goede prijs/kwaliteit. Wat het exact kost maakt me niet zo uit, als het past bij wat ik ervoor krijg.
Waar ik hulp bij nodig heb:
  • Ik wil de monitor graag aansluiten op een extern scherm. Vooral thuis, op een Philips 34" (2560x1080). Super als het ook op kantoor kan, maar dat is een flink groter scherm en ik weet niet of dat haalbaar is: een Samsung 49" (5120x1440). Dit zal gerust wat van de laptop vragen, maar ik weet niet goed wat...
  • Extra bonuspunten als er naast de 34" philips nog een extra scherm (22/24 inch) op aangesloten kan worden, maar ik geloof dat het dan ingewikkeld wordt.
  • Ik heb te weinig verstand van aansluitingen, waar ik nu op moet letten om weer lange tijd vooruit te kunnen. Ik gebruik op dit moment geen dock, in de toekomst misschien wel? Mogelijk wil ik (over een tijdje) de desktop op kantoor wegdoen en ook op kantoor op laptop werken. Dan zal een doch handig zijn. Dus nu alvast moderne aansluitingen/mogelijkheden kiezen is vast verstandig...
Wat ik gevonden heb:
  • Iets met bomen en een bos. Ik kijk met een schuin oog naar de business lijnen van verschillende merken, ivm durability. Lenovo Thinkpad X1 G9 en HP ProBook. Ik kijk ook naar de nieuwe Asus Zenbook Pro en Dell XPS15.
  • Ik denk dat ik, ook met het oog op de toekomst, uitkom op i5, 16GB en 512+ GB SSD. Ga ik bijv een i7 en/of 32GB merken met mijn gebruik?
  • Ik vind het lastig om in te schatten wat de (grote) externe monitor(s) vragen qua performance. Heb ik een serieuze grafische kaart nodig, of valt dat mee? Gaat een grote monitor ook meer vragen van processor/geheugen? Ik merk dat het daar nu op vastloopt.
Kan iemand me een eindje in de juiste richting helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
- Elke moderne laptop kan een 2560x1080 of een 5120x1440 monitor aansturen, geen probleem tenzij je super hoge refres rates wil of wilt gamen.
- i5 en i7 zijn marketing termen, kijk liever naar het aantal (performance) cores van een CPU.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Dankje @Juup! Is een integrated videokaart voldoende, niets waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Integrated videokaart is idd voldoende tenzij je gaat gamen of veel video renderen of wetenschappelijk gaat rekenen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:28
Zolang er een Displayport 1.2 of HDMI 2.0-poort op zit kun je de genoemde monitoren aansturen.

Als je volledig gebruik wilt maken van het scherm, kom je er alleen met Displayport 1.4.

120 hz en 10 bit kleur op die resolutie werkt namelijk alleen op Displayport 1.4 of HDMI 2.1, maar de monitor ondersteunt alleen Displayport 1.4, geen HDMI 2.1 (wat overigens op bijna geen monitor zit.)

Dus of een Displayport-aansluiting op de laptop of een USB-C-poort die Alternate Mode ondersteunt en daarmee ook Displayport 1.4 kan uitsturen.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 04-03-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Dell heeft wel een ok aanbieding op het moment voor de XPS15 (link). Een i7-11800H, geforce rtx 3050ti 4gb, 16gb (2x8gb), 1tb ssd met 15,6" oled (3456x2160). 1900 euro, normaal ~2200.

Nadeel is dat deze wat beperkt is in poorten:
* 1 USB 3.2 Gen 2 Type-C™ met DisplayPort/PowerDelivery -> dit matcht iig met mijn monitoren (?)
* 1 x 3,5 mm combinatieaansluiting voor hoofdtelefoon/microfoon
* 2 Thunderbolt™ 4 (USB type-C™) met DisplayPort en PowerDelivery
* en een SD-kaartlezer

Qua monitoren en andere randapparatuur heb ik nog wat HDMI, USB-A etc. Dus dan moet er een dock/hub bij.

Lijkt me wel een laptop waarmee ik de komende jaren tegen geen enkele beperking aan ga lopen (?)
Pagina: 1