Keuze verhuizen, verbouwen, of nieuwbouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 11:24
We liepen al een jaar of twee met de plannen om onze huidige (vrijstaande) woning te upgraden.
Het is een jaren 60 huis, geen isolatie, en beneden in de jaren erna vaak uitgebouwd. Maar boven is nog het oorspronkelijke huis(en dus relatief klein). Geen beloopbare zolder, enkel een vliering voor kerstspullen etc.

Totaal zo'n 110 m2 over de 2 bruikbare etages. Gasverbruik 2100 m3 per jaar. In de zomermaanden zo'n 35 m3 per maand voor warm water/douchen etc. In de wintermaanden 300-400 m3

We zouden vooral boven wat meer ruimte willen hebben. En natuurlijk meteen goed isoleren alles (helaas slechte spouw, afval, of te dun) dus dat zal van buitenaf moeten (of evt binnen, maar dan wordt alles krapper)

We hebben een eerste tekening door een architect laten maken. Fijn gesprek etc. En zijn eerste ontwerp, is een mooi begin om op voort te borduren.

Echter, een aanbouw van circa 20m2 slopen, en dan een nieuw aanbouw (25m2 per etage) over 2 etages (schuine dak doortrekken) en daarbij 2 nwe kamers creeren met een natte ruimte, en het HELE dak isoleren (dus ook oude deel, nieuwe dak wordt sowieso geisoleerd) en het hele huis inpakken en afwerken met hout of stuc wordt nu al begroot op ruim 250.000EU.

Dat is dan inclusief mechanische ventilatie, en een simpele badkamer. De nieuwe keuken in de aanbouw zit daar niet bij. Maar van buiten is alles goed afgewerkt, mooie pui aan de achterzijde etc.

Ik keek bij Groot bouw, en daar heb je complete nieuwe huizen voor zo'n 280.000EU (zonder sanitair en keuken)

De vraag is: is renoveren nou zoooooo veel duuurder dan nieuwbouw zetten. Of zit ik qua aannemers in een verkeerde regio (randstad) en zou ik er goed aan doen om voor mijn renovatie, eens aannemers voor het bouwteam uit te nodigen uit andere regio's?

Al hoor ik van een kennis die in Groningen woont, dat alles in GRoningen nu ook erg duur wordt door die subisidiepot. Elke aannemer daar zit ook vol, en rekent veel extra.

Voor de duidelijkheid: De architect bepaalt de prijs niet. Hij heeft het zo eenvoudig mogelijk gehouden (maar wel war je hoelijk goedkeuring voor krijgt bij welstand) en hij heeft de prijs af gegeven obv recente vergelijkbare projecten en kosten aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 15:44
Tja deels is er gewoon zo veel werk dat niemand nog korting hoeft te geven. Daarnaast gaan de kosten van een aanbouw ook erg snel. Hieronder een lijstje wat ik eens bij elkaar verzameld heb voor een aanbouw van 18m2:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Fundering       
grondcontainer 9m3                                                 € 370
huur minikraan+elektrische kruiwagen                           € 500
funderingkisten(€25/m)                                                 € 425
beton fundering+vloer(rouwmaat 6m3)                         € 1.300 
trillen+vlakken beton                                                  € 250

Vloer       
XPS 200(€40/m2)                                                             € 600   
schuimbeton rouwmaat(exclusief bedienen slang)           €1300      
vloerverwarming noppen(vloerverwarmingzelfleggen.nl € 1.000
anhydriet of eco2floor                                                     € 1.000
pvc €60/m incl leggen                                                    € 900

Overig      
elektra+waterleidingen                                                     € 1.000
stuccen(?)+verf                                                          € 1.000
muurdoorbraak                                                            € 2.000
restcontainer 6m3                                                            € 400
herstellen aanbouw buren                                               €500

uurloon €60, 120 uur                                                  € 7.200

muren       
metselwerk spouwmuur €250/m2                            € 3.437
isolatie PIR 100 €25/m2                                       € 850
dubbele deuren                                               € 3.000
2 ramen                                                               € 1.500

dak     
PIR 142mm €40/m2                                            € 600
houten balken+multiplex                                          € 1.000
dakbedekking                                                               € 1.000
keralit                                                                   € 1.000
panlatten+gipsplaat+vuller €10/m2                            € 150

totaal     € 30.982

Jou aanbouw wordt dan dus al snel 100k. Sloopwerk 10k? Badkamer 25k. dak vervangen 50k? En dan moet alles nog afgewerkt worden...

Dus ja ik snap wel hoe hij aan 280k komt. Goedkoper kan waarschijnlijk alleen als je het werk verdeelt over meerdere partijen en zelf veel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Is jouw offerte ex btw?
Wat een geld. Net Groothuis’ gebeld. Hun prijzen zijn wel up-to-date. Dan is renoveren dus ontzettend duur tov even een nieuwe neerzetten. Pfff lastig allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
Huis platgooien en nieuwbouw erop ? Woon je qua locatie leuk ? Dan zou ik daarvoor kiezen.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:11
Wij zijn binnen de familie met de renovatie van een huis bezig voor de verhuur.
Het huis word al sinds de jaren 60 verhuurd door mijn schoonfamilie, de huurster is recent overleden en daarom nu met een renovatie bezig.

We gaan een casco uitbouw neerzetten van ongeveer 18m2, alle kozijnen vervangen en de huidige begane grond vloer laten vervangen door een beton renovatievloer.
Kosten 78K

Een prefab uitbouw zat op 55K

Zelf woon ik in een jaren 30 2-kapper, en deze hebben we wel redelijk goed geisoleerd.
De buren zaten op 2500m3 gas per jaar, en wij op 1200m3.
Na de laatste verbouwing waar we nog wat overgebleven isolatie puntjes hebben gepakt en een WTW hebben geinstalleerd zijn we teruggegaan naar 950m3.

Als de uitbouw zoals door jou geschetst bijna even duur is als nieuwbouw, dan zou ik toch zeker nieuwbouw overwegen.
Dus lekker platgooien en nieuw bouwen.
Dan is het ook niet meer een lappendeken van aanpassingen aan een bestaand huis.
Met de daarbij ontstane moeilijk op te lossen problemen qua isolatie/koudebrug en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
mevrouwKees_1 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:49:
Huis platgooien en nieuwbouw erop ? Woon je qua locatie leuk ? Dan zou ik daarvoor kiezen.
Ja. Denk dat we dat maar eens gaan vragen aan de architect. Dan meteen lekker beton overal. Qua perceel zitten we mooi. Alleen wat smal. Dus geen brede beukmaat. Maar vloer zou hout blijven. En beton en dan overal vloerverwarming etc is wel gewenst natuurlijk. We vonden 270K gewoon erg erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
grote renovatie/ vernieuwbouw is eigenlijk altijd duurder dan nieuwbouw. alleen soms kan of wil je het niet platgooien maar qua prijzen (en details) is het bijna altijd beter.

en ja de locatie helpt niet mee. ze schrijven offertes in de regio r'dam met een hark. er zijn ook niet zo heel veel bedrijven die een dergelijk formaat klus doen. Je klus is te groot voor de kleintjes en te klein voor de "grote" je hebt een kleine vijver om uit te vissen en dat weten ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ja precies dat. Kleine aannemers uit het verleden (goede ervaringen) vinden het te groot.
Pagina: 1