Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordivdhooven
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-03 13:20
Mijn moeder heeft een nieuwe oven + inductie kookplaat in een besteld. Het gaat om de SMEG C92IMAN9.
Het vermogen totaal is 11Kw.

Nu zit de huidige oven op een periflex aansluiting (gok 2x230V 16A) en het fornuis op gas.

Nu woont zij nog in een huis met een oudere groepenkast. Om de nieuwe oven aan te sluiten heeft ze een elektricien ingeschakeld. Echter geeft deze aan dat het prima op de huidige periflex aansluiting kan. Maar volgens mij kom je dan maximaal maar op 7,3 Kw? Niet het volle vermogen dus.

De hoofdaansluiting bij mijn moeder is 1x35A., geen 3 fase dus.

De leverancier van de oven geeft aan dat de oven zowel op 230V als 380/400V kan worden aangesloten.

Onderstaand een aansluitschema met mogelijkheden voor de oven. Kan de oven alsnog worden aangesloten op een zo groot mogelijk capaciteit, en dat het gaat zoals het hoort en veilig is?

Tevens foto van de groepenkast, gedeelte kookgroep. Dit is dus 2x 16A. Wie o wie kan mij het antwoord geven? Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFJna8R51dKjlwMD2Y3bu7XLs4g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AAqUlnvWUeepA4EonQAzRsSn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prjwgCAR1nl2K0eQCHgJRa-qhoE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BOdfvdp3VS73YrQLOUht4vT.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
de oven kan wel aangesloten worden maar alleen volgens schema met "220-240 V 1N~". Dat is op zich niet erg, maar dan heb je max 3,6 kW voor de oven beschikbaar (want 1 fase, 1 groep van 16A).

Alle opties met 2N en 3N gaan niet want je hebt maar 1 fase beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Met 1 fase 35A is 2x16A (7.4kW) wel een beetje het maximum ja...
Je hebt dus maar 1 optie: 220-240 V 1N~

Kijk dus naar de kabeldikte naar de perilex (waarschijnlijk is dat nu geen 6 kwadraat) en check even hoe je het vermogen begrenst van de smeg > gaat dit automatisch nav de aansluiting of moet je het in een menu doen?

[ Voor 74% gewijzigd door teacher op 03-03-2022 11:03 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Weer een voorbeeld dat een leverancier van te voren niet waarschuwt over de benodigde stroomaansluiting.
Bij 11 Kw kooktoestellen heb je gewoon een minimaal een 3x25A hoofdaansluiting nodig en moet je 3 fasig aansluiten. Verder zie ik een zwaaaaar verouderde groepenkast en neem aan dat de hoofdstop een smeltpatroon is. Met een toestel als dit kun je er van uitgaan dat de netbeheerder regelmatig op de stoep staat om de hoofdzekering te vervangen. De eerste keer zal dan nog wel coulance zijn maar daarna zullen ze kosten in rekening brengen omdat de installatie niet conform de regels is.

Maar goed, je bestelt een nieuwe kooktoestel en krijg je te maken met verborgen kosten: nieuwe hoofdaansluiting en vernieuwing van de groepenkast.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
jordivdhooven schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:24:
De leverancier van de oven geeft aan dat de oven zowel op 230V als 380/400V kan worden aangesloten.
De leverancier is technisch gezien correct. Hij kan op 230v en 400v. Alleen de 230v optie is een die je nooit ziet in Nederlandse installaties.

Geen van de getekende opties is geschikt voor een kookgroep zoals nu in het huis aanwezig is.

De vierde optie van boven komt het meest in de buurt, mits je de 2 nulaansluitingen kan scheiden van elkaar en zo de kookplaat/oven als 2 gescheiden delen kan aansluiten. Maar die optie staat niet aangegeven door de fabrikant, dus of dat kan is giswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zat eens even te kijken bij diverse leveranciers en de meeste waarschuwen niet over de stroomaansluiting, zelfs de fabrikant niet.

Hier wel een goede uitzondering:

Plaatsing van het fornuis
Dankzij de telescopische poten kan de C92IMAN9 eenvoudig op de gewenste hoogte versteld worden. De fornuis is verder voorzien van geforceerde mantelkoeling waardoor het fornuis strak tussen twee keukenkasten geplaatst kan worden. Houdt u er verder rekening mee dat het fornuis een aansluitwaarde van 11 kW heeft waarvoor een 3 fase 16 Ampère 230 volt nodig is.

https://www.deschouwwitgoed.nl/smeg-c92iman9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordivdhooven
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-03 13:20
Thanks voor jullie snelle reacties !
ds23man schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:03:
Houdt u er verder rekening mee dat het fornuis een aansluitwaarde van 11 kW heeft waarvoor een 3 fase 16 Ampère 230 volt nodig is.

https://www.deschouwwitgoed.nl/smeg-c92iman9
Kijk, deze waarschuwt dus wel... De huidige leverancier zei dat het prima kon. Kan dus ook als ik de rest zo hoor, maar dan haal je dus maar 3600 watt en dan ga je de oven en koken op 2 pitten al niet mee redden...

Als ik jullie zo hoor is het dus ook niet mogelijk om 7,6 Kw uit de periflex te halen en evt een nieuwe aparte groep te installeren en deze er bij aan te sluiten?

Kortom, enige oplossing is 3 fase aansluiting door Stedin laten plaatsen en groepenkast vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik quote mezelf even.
teacher schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:28:
Met 1 fase 35A is 2x16A (7.4kW) wel een beetje het maximum ja...
Je hebt dus maar 1 optie: 220-240 V 1N~

Kijk dus naar de kabeldikte naar de perilex (waarschijnlijk is dat nu geen 6 kwadraat) en check even hoe je het vermogen begrenst van de smeg > gaat dit automatisch nav de aansluiting of moet je het in een menu doen?
Even verder gelezen in de manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVrdLSFynSiqXG9HsJ5zoJr2Lbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaMw3cBLrY8fVwX49DZHBgJ2.jpg?f=fotoalbum_large
Je kan het dus instellen.

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 03-03-2022 13:16 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Lekker, je koopt een Buggatti maar laat hem begrenzen omdat je maar benzine met RON60 tot je beschikking hebt. Maar even een simpel rekensommetje: je hebt een 35A 1 fase aansluiting. Je gaat een heerlijk, uitgebreid kerstdinee maken. Het is dan niet raar dat je twee ovens in gebruik hebt, zit je zo al 16A met de grill aan om even te gratineren. Een stuk of 4 pitten heb je dan ook wel in gebruik, nog even snel wat wokken en ondertussen nog even wat opwarmen of ontdooien in de magnetron ( let op: de vermogensinstelling is daarvan niet het opgenomen vermogen, slechts de intermitterende tijdsduur. Dus regelmatig een watt of 1500). Dochterlief denkt: ik ga nog even snel mijn slaapkamer zuigen en manlief heeft nog even zin in een Nespresso.

Hoop dat je dan een automaat als hoofdzekering hebt, zoniet dan zit je een paar in het donker terwijl je vreten staat te verpieteren. Gelijktijdigheid is leuk, maar komt tegenwoordig niet meer voor een een huishouden. Sterker nog, de netbeheerders reken al tijden niet meer met een gelijktijdigheid van 0,6 maar met 1. Nu de installateurs nog....

Pagina: 1