Hoe zal ik deze 'muurtjes' maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05-2024
Beste forum,

Ik ben bezig met de renovatie van mijn badkamer. De badkamer zal tot plusmin 125cm hoogte betegeld worden. Daarboven zal geschilderd stucwerk komen tot aan het plafond. In de douche zal wèl tot aan het plafond getegeld worden.

Nu vind ik het niet mooi om een directe overgang van half-hoge betegeling naar volledige betegeld te zien en wil ik dit optisch graag breken. Mijn idee hiervoor is om op de plek van de douchecabine aan weerszijden een klein stukje muur uit de douche te laten komen van zo'n 10cm. Ik heb een douchecabin van 80x80cm gekocht. Wanneer ik deze monteer aan de 'muurtjes' van 10cm, zal de douche dus aan beide zijdes 10cm groter worden en 90x90cm worden. Nu is mijn vraag: van welk materiaal zouden jullie deze muurtjes maken?

Voor de beeldvorming voeg ik hieronder een tekening toe van de geplande situatie (de muurtjes waar deze vraag over gaat zijn rood omcirkeld). Één kant staat haaks op een betonnen muur, de andere kant staat tegen een wandje met houten frame en gipsplaten. Het is belangrijk dat de muurtjes enigszinds stevig zijn, aangezien de cabine erop bevestigd zal worden. De cabine wordt rechtstreeks op de vloer geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47peNGd6flCbbt5lXJsShCWIs7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xb6S4ZzqrqMq3etiHnjqONXh.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Wat dacht je van hetzelfde materiaal als van de cabine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:40
Gasbeton. En je gipswand op hout trouwens ook. Gaat niet echt lekker bij een douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:06
Bedoel je met "douchecabine" alleen de deuren/wand(en), of zo'n heel ding inclusief vloer? Want dat laatste kan natuurlijk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Kurma op 03-03-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:58
Watervaste gipsblokken (groen) of cellenbetonblokken.
Hout iig niet gebruiken: als dat vochtig wordt zet het uit en is het in staat je tegels van de muur te drukken of ervoor te zorgen dat je voegen openscheuren./

[ Voor 60% gewijzigd door SniperGuy op 03-03-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-04 20:24
Je kunt ytong (gasbeton) blokken stapelen (lijmen) tot de gewenste hoogte. Deze kun je met een diepte (breedte) van 10 cm nemen en die betegelen. Kun je mogelijk nog een leuke nis in maken om vanuit je douche je flesjes etc. in te kunnen plaatsen; al zou ik dan wel een iets diepere blok pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zoals gezegd gasbeton, cellenbeton of groene gipsblokken op maat zagen. Beginnen met de onderste verlijmd op de vloer, je zult ook regelmatig moeten verankeren aan de muur. Dat kan bij de gipswand lastig zijn als er geen rekening is gehouden met dit wandje toen het regelwerk geplaatst is.

Als ik toch bezig zou zijn zou ik overigens die gipswand eruit knikkeren en de muur betegelen/stucen, tenzij de gipsplaatvoorzetwand dient als isolatielaag voor een buitenmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Geen idee of die schets enigszins op schaal is, maar ik zie weinig plaats tussen bad en douche. Dan zou ik ook niet geneigd zijn om 10cm op te offeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:12
Gewoon YTONG blokken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
Dank allen! Het zou het mooiste resultaat opleveren als dit muurtje slechts 10cm uitsteekt. Wat is jullie ervaring met het zagen van de cellenbeton blokken in relatief kleine stukken (van 10cm) en deze vervolgens op te stapelen? Ik haal 1 gipsplaats (zijn overigens wel vochtwerende) er af om een versteviging te bouwen in het frame waar ik de veerankers in kan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
@pagani de gipswand is trouwens een wandje dat half achter een trap naar zolder zit (binnen pands dus). Ik heb hier geen enkele ruimte meer en moet het helaas doen met een gipswand. Ik neem uiteraard zo veel mogelijk maatregelen om de waterdichtheid te bevorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
@Kurma en ik bedoel inderdaad alleen de glazen wanden (schuifdeur twee kanten op) en de profielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
@Mezkeijou en bedankt Sherlock, dat is uiteraard plan B. Maar zoals ik al aangaf, ik zou het mooi vinden om het verloop van de tegels te breken door er een muurtje te plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou het gewoon uit timmeren en bekleden met groene gipsplaten daarna insmeren met afdichtingspasta en kimband in de hoeken. heel de wereld maakt zo badkamers, maar in nederland is het zogenaamd niet goed genoeg :+

denk aan je tegels, zoon klein smal randje kan er vreselijk uit zien afhankelijk van het formaat van de tegel. bedenk ook waar je gaat stoppen met tegelen aan de buitenkant van de douchewand, devil is in the details

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 03-03-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
@twain4me Precies, dit is in deze woning al 50 jaar zo. Het houten frame zag er nog picobello uit :)
En wat betreft het stoppen met tegelen aan de buitenkant, dat zijn precies de opmerkingen waar ik naar zoek - ben zelf enorm van de details en dat is juist de reden van deze muurtjes. Ik ben van plan de kopse kanten van de muurtjes volledig mee te tegelen en daar de deur op te bevestigen. Dan aan de buitenkant van de douche weer op de muurtjes beginnen met halfhoog tegelen.

Het tegelformaat is 13x13cm

[ Voor 59% gewijzigd door Phyrixx op 03-03-2022 11:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-04 20:24
Phyrixx schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:26:
@twain4me Precies, dit is in deze woning al 50 jaar zo. Het houten frame zag er nog picobello uit :)
Het woord 'picobello' zou ik in de bouw niet durven gebruiken. Youtube maar eens op picobello bv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Phyrixx schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:26:
En wat betreft het stoppen met tegelen aan de buitenkant, dat zijn precies de opmerkingen waar ik naar zoek - ben zelf enorm van de details en dat is juist de reden van deze muurtjes. Ik ben van plan de kopse kanten van de muurtjes volledig mee te tegelen en daar de deur op te bevestigen. Dan aan de buitenkant van de douche weer op de muurtjes beginnen met halfhoog tegelen.

Het tegelformaat is 13x13cm
Tegel je de hele badkamer met dezelfde tegel of heb je op verschillende wanden verschillende tegels? En in welk verband wil je ze tegelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrixx
@pagani alle wanden worden met dezelfde tegel betegeld. Het gaat om deze tegel (https://www.impermo.nl/nl...erence-142879&gid=1&pid=5). Als je naar de plaatjes bij deze tegel kijkt zie je een badkamer met een vergelijkbare situatie als ons plan. Ik denk dat we gaan voor een volsteendsverband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Phyrixx schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:36:
@pagani alle wanden worden met dezelfde tegel betegeld. Het gaat om deze tegel (https://www.impermo.nl/nl...erence-142879&gid=1&pid=5). Als je naar de plaatjes bij deze tegel kijkt zie je een badkamer met een vergelijkbare situatie als ons plan. Ik denk dat we gaan voor een volsteendsverband.
Hoe wil je de kopse kanten afwerken van de randen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
@pagani ik denk aan een antraciet hoekprofiel dat past bij de voeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Is het geen idee trouwens om de muurtjes +-13cm (afhankelijk van de afwerking in de hoeken) in plaats van 10cm te maken? Dan kan je er hele tegels op plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
Jawel, dat is een heel goed idee. Daar moet ik net mee wegkomen mbt de ruimte denk ik. De tekening is niet op schaal trouwens - wel is het zo dat het een kleine badkamer is dit allemaal maar net zal passen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Phyrixx schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:48:
Jawel, dat is een heel goed idee. Daar moet ik net mee wegkomen mbt de ruimte denk ik. De tekening is niet op schaal trouwens - wel is het zo dat het een kleine badkamer is dit allemaal maar net zal passen:)
Sowieso zijn het keramische tegels (lastig te zagen), elke mogelijkheid om dan tientallen zaagsnedes te voorkomen zou ik aangrijpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
Yep, heel goed punt. Ik ga de (nieuwe) gipsplaat die nu op de plek zit waar het muurtje zal moeten komen er af halen een een versteviging maken voor de ankers.

Wat betreft de dikte van de muur. Het liefst kies ik daar voor 7cm. Zowel bij 10 als 7cm zal ik de tegel moeten gaan zagen. Is een muur van 7cm dik mat een tegel op de kopse kant wel haalbaar als ik daar nog de deur op wil monteren? Maw, springen de tegels niet kapot?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 16:57
Gebruik dit soort platen als ondergrond voor tegenaan te stuccen/tegelen in plaats van gipsplaten:

https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8398859/artikel.html
(in diverse andere diktes verkrijgbaar)

Dit zijn geisoleerde bouwplaten met aan beide zijden een glasvezelversterkte cement-laag

- VEEL steviger dan gipsplaat,
- Isolerend,
- Volledig waterbestendig / watervast,
- Zet niet uit / krimpt niet (in tegenstelling tot houten platen bijvoorbeeld),
- Er kan direct zonder voorstrijk tegenaan getegeld worden.

Zelfde soort platen, van een ander merk: Wedi-board
https://www.wedi.net/nl/p...tsystemen/wedi-bouwplaat/

YouTube: Wedi board

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Phyrixx schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:52:
Yep, heel goed punt. Ik ga de (nieuwe) gipsplaat die nu op de plek zit waar het muurtje zal moeten komen er af halen een een versteviging maken voor de ankers.

Wat betreft de dikte van de muur. Het liefst kies ik daar voor 7cm. Zowel bij 10 als 7cm zal ik de tegel moeten gaan zagen. Is een muur van 7cm dik mat een tegel op de kopse kant wel haalbaar als ik daar nog de deur op wil monteren? Maw, springen de tegels niet kapot?
Je zult met een goede (watergekoelde) tegelzaag aan de slag moeten, 7cmx13cm is een uitdaging omdat je dan weinig grip hebt. De tegels zien er ook uit alsof ze glanzend reliëf hebben, de kans op "chipping" lijkt me best groot. Maar, rekening houdend met genoeg snijverlies zou ik het wel aandurven.

Je kunt eventuele kleine chips verhullen door voor een hoekprofiel te gaan wat iets over de snijrand heen valt, maar dan moet het profiel van de tegel wel glad genoed zijn (anders krijg je lelijke naadjes)

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 03-03-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
@BrainCrash Dank, ik ken ze en deze heb ik daar nu ook op de vloer liggen:) Helemaal niet aan gedacht om ze ook op de muur te bevestigen. Welke dikte gebruik je daarvoor? Als ik het er toch nog een keer af ga halen zou ik het best kunnen vervangen door deze platen namelijk. Kost me een paar tientjes maar als het ten goede komt van de waterdichtheid en de versteviging dan is het een optie. Echter, ik zal hier nog steeds cellenbeton voor de muurtjes moeten gebruiken aangezien ik geen deur aan de Qboard platen kan hangen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 16:57
Ik heb zelf platen van 30mm gebruikt als achterwand bij de WC, met daarin een aantal nisjes, ook in elkaar gezet met deze platen.
Als je de ruimte hebt zou ik minimaal voor die van 20mm gaan voor wandbekleding, die van 10mm vind ik zelf toch wat wiebelig aanvoelen (als je ze op voldoende plekken kunt vastzetten valt het natuurlijk nog mee).

Voor de muurtjes waar een deur aan moet hangen inderdaad iets zwaarders gebruiken zoals cellenbeton ja. Wel uiteraard erg goed verankeren in de dwarsmuur. (en/of aan het plafond, mocht je de muurtjes tot boven toe door laten lopen)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
Er zitten op de wand nu al nieuwe (blauwe) gipsplaten. Is het de moeite waard om deze er weer af te halen en de gaan voor de Qboard platen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:50
Helemaal geen muurtje, en een wand van 90x90 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 15:18
Ik heb ervaring met 3 eerder genoemde manieren:
- Ytong/gipsbeton is het stevigste. makkelijk te zagen met een oude circelzaag
- Regelwerk met groene gips platen omdat het erg licht moest zijn (is makkelijkste werken)
- Regelwerk met Wediplaat. (is stevig maar wordt wel dik)

Voor alle manieren geldt: goed kimband plakken in de hoeken en naden. verder in zijn geheel tot aan de hoogte van de douchekop 2x insmeren met kimpasta.
dan kan er zeker niets mis gaan. uiteraard ook nog je tegels en hoeken goed kitten.

Ik denk dat de meneer hiervoor zei het mooiste is: geen muurtje. ff goed zoeken op internet naar een grotere douchewand (is duurder maar spaart ook weer bouwmaterialen uit)

[ Voor 14% gewijzigd door BlueSS50 op 03-03-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
emot schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:36:
En je gipswand op hout trouwens ook. Gaat niet echt lekker bij een douche.
Waarom niet? Hier is een wandje geplaatst in de douchehoek én een hele wand vervangen door hout-skelet met daarop 9mm underlayment en daarop 12mm gips. Werkt prima, is stevig, goed te betegelen en prima af te kitten. Ik zie het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:40
sypie schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Waarom niet? Hier is een wandje geplaatst in de douchehoek én een hele wand vervangen door hout-skelet met daarop 9mm underlayment en daarop 12mm gips. Werkt prima, is stevig, goed te betegelen en prima af te kitten. Ik zie het probleem niet zo.
Totdat je ook maar iets van vochtdoorslag hebt. Regelwerk is altijd vurenhout en rot in no-time weg. Maargoed, ik formuleer het misschien verkeerd. Het kan wel, maar ik zou het niet willen. Al zijn er natuurlijk ook badkamer waar het, mits goed en zorgvuldig waterdicht gemaakt, wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrixx
Oke wellicht toch mijn plannen heroverwegen. Ik heb nu een frame van vurenhouten met daarop direct de blauwe gipsplaten geschroeft. Ik was van plan dit met kimband goed waterdicht te maken en dan de leiding in de betonnen muren weg te werken.

Beetje off-topic, maar zien jullie direct problemen in mijn aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ben je van plan om ooit wat aan dat muurtje te hangen? Besef dan dat alles aan een stukje gips hangt een met een beetje geluk aan een houten regel. Heb je er underlayment achter dan kan het net wat meer hebben omdat je meer vlees hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 15:16

Chiron

Moderator Discord
Wij hebben hier ook een muur moeten vervangen, en daar ging een solide houtskelet in met 6cm balken, want er moest een glazen douchewand van 1 bij 2 meter aan, een wandkast, een spiegelkast en een wasbakmeubel, allemaal hangend. Met extra balken en verstevigingen op de ophangpunten.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Aan deze kant opgelost d.m.v. verzinkte koker profielen met wat dwarsligger voor de stijfheid. Waterbestendig gipsplaat + tegels (+alles wat je er tegenaan smeert om het waterdicht te maken, maar als vonkentrekker geen idee hoe dat heet).

Tegelzetter heeft netjes een gootje op de zandcement vloer en het plafond geschroefd en zo de wand met een lengte van 100cm gebouwd. Dik zal die ongeveer 10/12 cm zijn.

Hangt al 7 jaar een glazen deur aan van 90cm breed.

[ Voor 5% gewijzigd door MrSparkels op 04-03-2022 14:05 ]

Pagina: 1