Toon posts:

Zonnepanelen + eventueel warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• MyKey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 15:24
Dag allen,

Een paar weken ben ik bezig met het het uitzoeken om ons huis duurzamer te (laten) maken. Hierbij horen dan natuurlijk zonnepanelen en kijken we naar de mogelijkheid voor een warmtepomp. Nu krijg ik over dit laatste nog weinig informatie, maar voor panelen is dit makkelijk te vinden.

Ik heb een paar weken terug een offerte aanvraag gedaan bij Zonneplan, omdat ik mensen in mijn omgeving heb die hier fijne ervaring mee hebben. Deze stelde zelf helaas niks voor, dus heb ik zelf maar aangeven wat ik graag wil.

In 2021 hebben wij over het jaar 3090KwH verbruikt, dus heb ik aangeven dit minimaal te willen halen + meer omdat er wensen zijn om een warmtepomp aan te schaffen, hierbij heb ik totaal geen idee wat zo'n ding verbruikt per jaar in totaal. Daarbij krijgen we een nieuwe keuken dus gaan we elektrisch koken en wordt er vloerverwarming aangelegd.

Daarbij heb ik dus aangeven dat ik achter helemaal vol wil hebben, om te kijken wat dit zou kosten en zou opwekken. Op ons dak achter kunnen (die ligt op het ZW) 11 panelen geplaatst worden. Met een opbrengst van zo'n 3500KwH per jaar. Dit vond ik wat laag, dus heb ik gevraagd wat ze mogelijkheden waren om voor ook nog paar (4/5) panelen te plaatsen. Daarbij kwamen ze op in totaal op 4680KwH. Dit vind ik redelijk, maar vraag me af of dit genoeg is.
Foto's
Hoe de zon rond ons huis gaat

Panelen achter op het huis

Panelen voor op het huis

Mijn huis vanuit Google maps:

Hoek van mijn dak
Beschikbare (dak)ruimte
Dit weet ik zo helaas niet. Achter iets minder als voor, door dakramen en luchtpijpen.
Schaduw
Er staan in het oosten, waar de zon opkomt een paar bomen die mogelijk (met bladeren) voor wat schaduw zullen zorgen, daarna staan er geen objecten in de weg om schaduw op ons huis te krijgen (helaas, soms..)
Jaarverbruik
Afgelopen jaar (2021) hebben we in totaal 3090KwH verbruikt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik vermoed een 1 fase, maar zal vanavond even een foto van de meterkast maken.
Budget en doel
Hoopte ergens tussen de 5/10k uit te komen (met wel echt een max van 10k)
Wie gaat het project uitvoeren
Zonneplan
Bijhouden van data
Zonneplan heeft hun eigen app, dit is voor mijn voldoende
Reeds verkregen offertes
Zonnepanelen: 15 stuks van 370 Wp
Op te wekken energie: 4.680kWh
Netto totaalprijs incl: € 5569,00
Regio
Drenthe
De uiteindelijke vraag
Ik twijfel nu dus om voor ook gewoon zoveel mogelijk zonnepanelen te plaatsen. Omdat ik verwacht dat we wel meer stroom gaan gebruiken, zeker met die warmtepomp. Misschien in de toekomst wel een elektrische auto willen, en ik ook geen nadeel zie om niet gewoon zoveel mogelijk stroom op te wekken als mogelijk is (?). De vraag is dus, hoeveel nut heeft het om deze voor te plaatsen, aangezien de zon daar opkomt, en tot (volgens zonneplan) tegen 12/1 uur achter is en voor dus niks meer zal opwekken.

PoE Profiel : Floep '..' PSN = Floeppie '..' Twitch.tv : Floeppie

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee