Hangtoilet spoelt niet goed door

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
Beste Tweakers,

Wij hebben in de badkamer een hangtoilet. Deze spoelt echter niet goed door. Er komt wel voldoende water uit lijkt het wel, maar het papier blijft regelmatig rondzwemmen (blijft dus in het toilet) of bij iets te veel papier loopt het vast in de riolering. Even wachten tot het reservoir vol is en opnieuw spoelen doet wonderen. Het lijkt alsof het water niet met voldoende kracht eruit komt waardoor het niet goed wegspoelt.

Hebben jullie tips of enig idee wat de reden hiervan is?

Ook blijft het water doorstromen als het reservoir leeg is en dan druk ik de knop nog een keer in om het te laten stoppen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:18

Asteroid9

General Failure

De vorm van de pot maakt nogal uit, hier doet een Villeroy & Boch pot het prima, maar een goedkopere B-merk pot heeft er een stuk meer moeite mee. Beide een gelijk inbouwreservoir en zelfde hoeveelheid spoelwater.

Het water komt er gewoon op zwaartekracht uit, daar kun je niks aan instellen of verbeteren. Mogelijk kun je nog wat meer water laten spoelen, dit is eigenlijk altijd instelbaar.
Weet je wat voor inbouwreservoir er in de muur zit?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:36
Wellicht zit er een doorstroombegrenzer in de valpijp. Check dat en verwijder die indien aanwezig. Nadeel is wel dat het water uit de pot kan spetteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Heeft 'ie ooit wel goed doorgespoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Is het toevallig een rimless/randloos toilet? Ik herken dat namelijk ook bij onze pot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Asteroid9 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:04:
De vorm van de pot maakt nogal uit, hier doet een Villeroy & Boch pot het prima, maar een goedkopere B-merk pot heeft er een stuk meer moeite mee. Beide een gelijk inbouwreservoir en zelfde hoeveelheid spoelwater.

Het water komt er gewoon op zwaartekracht uit, daar kun je niks aan instellen of verbeteren. Mogelijk kun je nog wat meer water laten spoelen, dit is eigenlijk altijd instelbaar.
Weet je wat voor inbouwreservoir er in de muur zit?
Hoe kan ik achterhalen welk merk pot en inbouwreservoir ik heb?

Ik zie op de wc bril Pressalit staan en bij de drukknop voor het water Schwab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
SniperGuy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:07:
Wellicht zit er een doorstroombegrenzer in de valpijp. Check dat en verwijder die indien aanwezig. Nadeel is wel dat het water uit de pot kan spetteren :)
Goede tip, nu de vraag waar ik dit kan vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Kurma schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:08:
Heeft 'ie ooit wel goed doorgespoeld?
Geen idee! Wij wonen er nog niet zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
bartbh schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:08:
Is het toevallig een rimless/randloos toilet? Ik herken dat namelijk ook bij onze pot.
Hoe kan ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:43
turkeyhakan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:59:
bij iets te veel papier loopt het vast in de riolering. Even wachten tot het reservoir vol is en opnieuw spoelen doet wonderen.
doet me vermoeden dat de afvoer een groter probleem is dan de aanvoer van water. Wat ie 'iets te veel papier'?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
Je kunt de vlotter in de stortbak vaak ook wat hoger zetten zodat er meer water in de stortbak komt en dus meer water, meer kracht om het weg te spoelen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Tens schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:21:
[...]

doet me vermoeden dat de afvoer een groter probleem is dan de aanvoer van water. Wat ie 'iets te veel papier'?
Bij weinig papier (lees 10-20 cm, dus 1 a 2 velletjes) blijft het papier vaak zwemmen en spoelt het niet weg.

Bij veel meer papier blijft het soms vastzitten, omdat er te weinig water bij komt kijken (denk ik).. dit probleem hebben we beneden niet. Daar zie ik ook een veel sterkere stroming.

[ Voor 13% gewijzigd door turkeyhakan op 03-03-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ora et Labora schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:28:
Je kunt de vlotter in de stortbak vaak ook wat hoger zetten zodat er meer water in de stortbak komt en dus meer water, meer kracht om het weg te spoelen.
Dit is een goede tip! Kan ik de kap (van de knoppen) er zo af halen en er dan bij?

Weten jullie toevallig ook waarom het water soms blijft doorstromen nadat het reservoir leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:43
turkeyhakan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:36:
[...]

Bij weinig papier (lees 10-20 cm, dus 1 a 2 velletjes) blijft het papier vaak zwemmen en spoelt het niet weg.

Bij veel meer papier blijft het soms vastzitten, omdat er te weinig water bij komt kijken (denk ik).. dit probleem hebben we beneden niet. Daar zie ik ook een veel sterkere stroming.
is het probleem nieuw, of al langere tijd aanwezig?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
ik zou het zoeken in de afvoer. Mogelijk is de waterflow te laag door een gedeeltelijke verstopping in de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:36

odan

The dark side is within all!

turkeyhakan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Dit is een goede tip! Kan ik de kap (van de knoppen) er zo af halen en er dan bij?

Weten jullie toevallig ook waarom het water soms blijft doorstromen nadat het reservoir leeg is?
Ja die kap moet er af kunnen en dan kun je daarbij komen.

Dat het doorstroomt kan door verschillende dingen komen, slijtage, smerig of een defect.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Tens schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:37:
[...]

is het probleem nieuw, of al langere tijd aanwezig?
Sinds dat wij de woning hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
groggy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:41:
ik zou het zoeken in de afvoer. Mogelijk is de waterflow te laag door een gedeeltelijke verstopping in de afvoer.
De afvoer van het toilet neem ik aan dan? Maar het bad en de douche die er naast zitten spoelen wel gewoon goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
odan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:42:
[...]

Ja die kap moet er af kunnen en dan kun je daarbij komen.

Dat het doorstroomt kan door verschillende dingen komen, slijtage, smerig of een defect.
Kun je zoiets eenvoudig vervangen zonder de boel open te breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
turkeyhakan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:37:
[...]

In principe staat er constant druk op de leiding om het reservoir te vullen.
Dit wordt geregeld met een vlotter. Als de bak vol is, schakelt de vlotter de toevoer uit, mechanisch. Als dat niet goed werkt blijft er water komen en dat gaat via de overloop de pot in.

Youtube staat vol met filmpes hierover hoe dat af te stellen, hoe te repareren, hoe te vervangen, enzovoorts.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 24-06 22:06
Ik heb dit ook gehad na de oplevering van mijn nieuwbouw woning. Bij de stortbak wordt een inzetstuk geleverd. Dit inzetstuk bestond in mijn geval uit twee delen (omdat het een randloze pot betreft?).
Het inzetstuk zorgt ervoor dat het water als het ware in twee stomen verdeelt wordt, en daardoor naar links en rechts spoelt.

Het tweede deel van het inzetstuk was een doorstroombegrenzer. Die was met een kwartslag te verwijderen van het inzetstuk. Volgens de handleiding wordt die alleen gebruikt bij hoge stortbakken, waar het water met veel meer kracht naar beneden komt.

Wat hadden ze bij mij gedaan na de klachten: De hele pot van de muur en het gehele inzetstuk verwijderd. Hierdoor spoelde de wc zo goed door dat het water op de vloer terecht kwam.
Dus ik weer bellen nadaat ik ontdekt had dat het inzetstuk uit twee delen bestond. Opnieuw de hele pot van de muur en toen hebben ze alleen het deel zonder de begrenzer terug geplaatst. Toen was het eindelijk goed.

@turkeyhakan ik zou dus even kijken of je een handleiding van je stortbak kunt vinden. Daar worden dit soort dingen vaak in uitgelegd.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
bartbh schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:08:
Het is volgens mij wel sterk pot-afhankelijk.

Ik verstop nog wel eens een pot met mijn ... werkstukjes O-)
Op werk hebben we Geberit potten en inbouwclosetten, altijd drama
Ik heb thuis sinds kort rimless potten van Plieger "eigen merk", die werken echt top. Tot nu toe 100% score (op doorspoelen dan, niet verstoppen).

Maar het doorspoelgedrag is zo'n moeilijke factor om op te zoeken of te testen.

Het ronddrijven van papier herken ik wel van de toiletten van mijn ouders (weet niet zeker of dat V&B of geberit is). Ze hebben vaak heel dik papier waar lucht onder blijft steken. Daardoor blijft het vaak drijven tijdens de eerste spoeling. De tweede ronde slaat meestal wel goed over de prop heen en dan gaat het goed. Lijkt een beetje op het probleem van TS.

Als je inderdaad stortsnelheid kan aanpassen kan dat misschien soelaas bieden.

edit: wat een mooi onderwerp op deze ochtend :9~

[ Voor 7% gewijzigd door timberleek op 03-03-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ora et Labora schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:21:
[...]

In principe staat er constant druk op de leiding om het reservoir te vullen.
Dit wordt geregeld met een vlotter. Als de bak vol is, schakelt de vlotter de toevoer uit, mechanisch. Als dat niet goed werkt blijft er water komen en dat gaat via de overloop de pot in.

Youtube staat vol met filmpes hierover hoe dat af te stellen, hoe te repareren, hoe te vervangen, enzovoorts.
Bedankt voor de toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Saeverix schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:31:
Ik heb dit ook gehad na de oplevering van mijn nieuwbouw woning. Bij de stortbak wordt een inzetstuk geleverd. Dit inzetstuk bestond in mijn geval uit twee delen (omdat het een randloze pot betreft?).
Het inzetstuk zorgt ervoor dat het water als het ware in twee stomen verdeelt wordt, en daardoor naar links en rechts spoelt.

Het tweede deel van het inzetstuk was een doorstroombegrenzer. Die was met een kwartslag te verwijderen van het inzetstuk. Volgens de handleiding wordt die alleen gebruikt bij hoge stortbakken, waar het water met veel meer kracht naar beneden komt.

Wat hadden ze bij mij gedaan na de klachten: De hele pot van de muur en het gehele inzetstuk verwijderd. Hierdoor spoelde de wc zo goed door dat het water op de vloer terecht kwam.
Dus ik weer bellen nadaat ik ontdekt had dat het inzetstuk uit twee delen bestond. Opnieuw de hele pot van de muur en toen hebben ze alleen het deel zonder de begrenzer terug geplaatst. Toen was het eindelijk goed.

@turkeyhakan ik zou dus even kijken of je een handleiding van je stortbak kunt vinden. Daar worden dit soort dingen vaak in uitgelegd.
Dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05 13:25
Saeverix schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:31:

[...]
Weet je toevallig of die inzetstukken ook los te koop zijn (voor het verdelen naar links & rechts). Ik heb nu een randloze WC waarbij het meeste water direct omlaag gaat i.p.v. via de zijkanten de voorkant spoelt (waardoor je dus best vaak moet doorspoelen, omdat die jets omlaag het water laten circuleren i.p.v. door de afvoer duwen, wat het water van voren doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 24-06 22:06
DynaSpan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Weet je toevallig of die inzetstukken ook los te koop zijn (voor het verdelen naar links & rechts). Ik heb nu een randloze WC waarbij het meeste water direct omlaag gaat i.p.v. via de zijkanten de voorkant spoelt (waardoor je dus best vaak moet doorspoelen, omdat die jets omlaag het water laten circuleren i.p.v. door de afvoer duwen, wat het water van voren doet)
Bij Geberit (merk van mijn pot) zijn ze los te verkrijgen. Je betaalt wel 15-20 euro voor een stukje plastic.
Je moet even het merk en type van je pot achterhalen, en dan op de website van de fabrikant zoeken.

Chookity-pok

Pagina: 1