Vraag

• Sjeng_
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-04-2022
Hey allemaal,

Ik ben toe aan een nieuwe desktop PC. Mijn huidige is al behoorlijk verouderd, en multitasken wil niet echt meer lukken.
(edit: ik heb reeds beantwoorde vragen scheefgedrukt gemaakt)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga hier veel mee doen: uiteraard gamen, af en toe streamen (dus een spel + steam + OBS + een chatbot + firefox + winamp + eventueel een excelletje e.d. veel tegelijk dus), werk (een boel office programma's naast elkaar, AutoCAD, Sketchup, ArchiCAD, Revit), videobewerking (adobe, Vegas, after effects, photoshop). Een alleskunner dus. Toch een aantal zware programma's die soepel moeten werken, en dat met nog andere apps in de achtergrond, waar ik regelmatig tussen switch.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 2.500. minder mag altijd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Ik lap de oude PC een beetje op als office PC voor mijn zoon. Ik houd enkel mijn 2 HDMI schermen zolang nog, dit zal op den duur ook een 4K monitor worden. (Suggesties welkom)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de BBG bekeken van Maart, en ik denk dat het 4k systeem dit zeker zal aan kunnen, maar ik wil graag eens horen wat er nog mogelijk is qua alternatieven. reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2022
- Intel i7 CPU: heeft een i9 nog meerwaarde voor veel multitasken? Kost ca. €170 meer. Valt op zich dus mee, maar hoe verhouden zich de prestaties? Kan die zonder meer in het BBG systeem vervangen worden, of moet dan bv het mobo ook aangepast?
- MOBO maakt me weinig uit. Moet uiteraard in de kast passen, en genoeg plek hebben voor alle hardware, en liefst een boel USB poorten voor alle randapparatuur: muis / keyboard / 2 webcams / tekentablet / streamdeck / desklichtje / bluetooth dongle, en nog enkele poorten aan de voorzijde voor camera's, telefoon, headset e.d. Verder moet er een microfoon in en 2 speakers (dus de gewone pinstekkers audio in/out. Ik heb geen surround set nodig). Wifi is handig, maar niet noodzakelijk, ik heb een vaste kabelaansluiting. Past er eventueel waterkoeling in? (zie beneden bij wensen).
- Is de voorgestelde kast groot genoeg voor onderstaande hardware? Betere alternatieven?
- De voorgestelde 2TB SSD lijkt me prima voor wat ik nodig heb (Windows partitie met alle apps, games partitie, ...). Ik wil er graag nog een tweede 2TB bij steken, die ik half ga gebruiken voor werk, en half media partitie voor videobewerking etc, documenten, muziek. Wellicht hoeft die 2e SSD niet even snel te zijn als de WD Black. (welke toepassingen baten het meest bij een snellere SSD?)
- Passen er twee WD Black NVMe SSD SN850 2TB met heatsink op het voorgestelde MOBO? (aangezien die heatsinks nog wat plaats in beslag nemen)
- Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G: Dit is het duurste onderdeel helaas nog steeds, dus hier kan zeker worden gekeken naar alternatieven. Wat is bijvoorbeeld het voordeel van deze 3080 tov de 3070? Hoeveel scheelt het qua prijs/prestaties voor wat ik met mijn systeem ga doen?
- Er is een 3060 Ti aangeraden voor hoge prestaties met een lagere prijs. Nu zie ik dat de 3070 Ti maar €100 meer kost dan de 3060 Ti. Ik heb deze twee vergeleken: Inno3D GeForce RTX 3070 Ti X3 OC en MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming Z TRIO 8G LHR. Passen deze ook nog in de BBG kast?
- Zeker 32Gb RAM, mogelijk uit te breiden naar 64Gb indien later nodig zou blijken.
- De BBG raadt de Dark Rock 4 koeler aan. Past de grotere Dark Rock 4 PRO ook nog in dit systeem?
- Ik zou er toch nog graag een optische CD-rom drive in kunnen plaatsen (heb nog veel DVD's met bestanden erop, videos, foto's, retro games e.d.)
- Als ik er een HDD in kan zetten, zou dat ideaal zijn. Die kan ik gebruiken als backup (uit de oude PC).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik heb gewoon de BBG Maart gevolgd. Dat mag veranderen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte kast is niet belangrijk, staat onder mijn buro. Ik hoef ook geen RGB, een nette, stille, functionele kast is prima. Inbouwgemak en eventueel genoeg ruimte voor waterkoeling is belangrijker (of anders goede luchtflow). Zie ook hardware hierboven.
Geluidsproductie graag zo laag mogelijk. Ik heb (nog) geen ervaring met waterkoeling, maar sta er zeker voor open. Is dat lastig te bouwen? Zitten er nadelen aan? Stroomverbruik tov luchtkoeling? Afmeting kast? Heeft iemand een voorstel voor een type waterkoelingssysteem dat hier goed bij past?
Algemeen stroomverbruik zal toch wel hoog zijn, dus ik verwacht niet dat hier veel te besparen valt. Hooguit misschien dat het ene merk CPU/GPU iets minder verbruikt dan de ander. Dit mag als argument meegenomen worden, als de overige eisen bij verschillende onderdelen min of meer gelijk zijn.

Ga je overklokken?
Nee, ik heb liever dat het systeem alles aan kan als het normaal draait. Overklokken zorgt vaak voor zeer hoge temperaturen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Heb ik met het systeem uit de BBG de optimale setup, of kan ik met kleine (of toch grote) aanpassingen meer bang for my buck krijgen? Of valt er nog wat aan snelheid te winnen, of wellicht stroomverbruik of geluidsproductie?
Valt er met wat aanpassingen een systeem te bouwen dat nog toekomstbestendiger is (upgrades)?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

[Voor 11% gewijzigd door Sjeng_ op 03-03-2022 11:27. Reden: beantwoorde vragen in italics gezet, nieuwe vraag toegevoegd.]

Sjeng aon de geng!!!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Met de RTX 3080 kun je met de meeste games op 4K gamen, of op flink hoge fps in 1440p. Voor ~60 fps in 1440p volstaat een RTX 3060Ti ook al. De i7-12700K wordt veeel gekozen omdat bij gamen op hoge resoluties de GPU belangrijker is dan de CPU, en de prijs prestatie verhouding van de i7 is beter dan die van de i9 (link), maar de i9 presteert wel beter, overigens gebruikt hij daar ook flink meer stroom voor (link).

• Sjeng_
martyw schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:19:
Met de RTX 3080 kun je met de meeste games op 4K gamen, of op flink hoge fps in 1440p. Voor ~60 fps in 1440p volstaat een RTX 3060Ti ook al.
Dankjewel. Waarschijnlijk kan ik dus met een 3060 al flink vooruit. Dat scheelt al een boel.
De i7-12700K wordt veeel gekozen omdat bij gamen op hoge resoluties de GPU belangrijker is dan de CPU, en de prijs prestatie verhouding van de i7 is beter dan die van de i9 (link), maar de i9 presteert wel beter, overigens gebruikt hij daar ook flink meer stroom voor (link).
Hmm. Is die betere prestatie merkbaar bij multitasken van "zware" software? Met name dus de videobewerkings apps en archicad enzo. Als dat nauwelijks een verschil uitmaakt in snelheid, kies ik inderdaad voor de zuinigere i7. Ik ga dat topic eens goed lezen, bedankt.

Sjeng aon de geng!!!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Sjeng_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Dankjewel. Waarschijnlijk kan ik dus met een 3060 al flink vooruit. Dat scheelt al een boel.

[...]
Hmm. Is die betere prestatie merkbaar bij multitasken van "zware" software? Met name dus de videobewerkings apps en archicad enzo. Als dat nauwelijks een verschil uitmaakt in snelheid, kies ik inderdaad voor de zuinigere i7. Ik ga dat topic eens goed lezen, bedankt.
Ik zou liever een RTX 3060 Ti dan een RTX 3060 nemen, prijsverschil is zo'n €100, maar met de eerste valt op 1440p prima te gamen, met de tweede wordt dat minder

• Sjeng_
Goed, na wat lezen en vergelijken ben ik op dit systeem uitgekomen, maar het zou fijn zijn als iemand mij kan verzekeren dat dit ook allemaal past:

pricewatch: Intel Core i7-12700K Boxed
pricewatch: Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)
pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G
pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black TG Light Tint
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-4000C18D-32GVK
pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart
pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 2TB (voor opslag, videos, etc)
pricewatch: Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB (voor windows, apps en games)
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

Nu vroeg ik me af of die Dark Rock Pro 4 misschien niet iets te groot was, en mogelijk ook erg luid.
(in vergelijking met bv waterkoeling). Is dit een goed alternatief wellicht?
pricewatch: NZXT Kraken X73
Passen die 3 fans onder het dak van de case?

Verder past er volgens mij ook nog een HDD in, onderin voor de PSU als ik het goed las. Ik vraag me enkel af of er ook nog ergens een optische CD/DVD drive in past.

Sjeng aon de geng!!!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:10
Hoe groter de koeler juist hoe stiller,omdat de fans groter zijn en ook het koeloppervlak van de koeler zelf helpt
Zeker die fans van be quiet zijn echt wel goed en juist erg stil.

En zeker niet minder als een Dark rock pro 4,met de 12700k,want dat is een heethoofd.

De Kraken past niet in die case.

[Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 03-03-2022 16:59]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-04 15:08

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Sjeng_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:48:
Goed, na wat lezen en vergelijken ben ik op dit systeem uitgekomen, maar het zou fijn zijn als iemand mij kan verzekeren dat dit ook allemaal past:

Verder past er volgens mij ook nog een HDD in, onderin voor de PSU als ik het goed las. Ik vraag me enkel af of er ook nog ergens een optische CD/DVD drive in past.
Je kunt geen 5,25" kwijt in die kast. Je kunt natuurlijk wel voor een externe gaan, die kosten iets van 3 tientjes of zo.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Sjeng_
Ja ik vermoedde al zoiets. Ik heb deze al in m'n lijstje gezet:
pricewatch: LG GP57EB40

Sjeng aon de geng!!!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee